Bezpečnější železnice na východě Slovenska. Koridor od Žiliny až po hranice s Ukrajinou nově pokrývá síť GSM-R
Jednotka Panter na trati pod Tatrami. Foto:ZSSK

Na implementaci se podílely české firmy.

Na implementaci se podílely české firmy.
A bude se muset povinně používat ? Z Bratislavy do Žiliny je , ale používat se nemusí ….
„Připomněl, že dva vlaky, které se ocitly na jedné koleji, se nedokázaly spojit, protože neměly dobrý signál.“
Prosím?! Výpravčí se nedovolal, nebo co přesně tím pan velkomožný myslel? Druhá věc je, zda ta 742.275 vůbec GSM-R v té době měla.
Vtipné (a i dost trapné) je, že se někteří výpravčí stále GSM-R brání, opírajíc se o paragraf 1.
Je asi moc složité, zadat 5 číslic a zavolat konkrétní vlak. No a protože se s nimi část kolegů nechce dohadovat, tak se tento „nový“ vynález často vůbec nepoužívá. A to i tam, kde je již zaveden roky…
Není přece nad to, projíždět třeba Bratislavou, a před každou stanicí si ladit jiný simplex, a poslouchat všechny šumy a co se kde děje…
Je v plánu dodělat GSM-R taky Kúty – DNV (chrčivé simplexy) a NZ – Štúrovo (nic)?
Kúty-DNV určitě ano, protože po modernizaci tam má být ETCS L2.
Zbytek? 🤷♂️
Já myslel, že pokrytí GSM-R je v dnešní době na hlavních tratích již úplný standard…
Nevíte někdo, jak jsme na tom v Česku s GSM-R?
Děkuji
Z hlavních tratí chybí hlavně VOCHOC, valašská magistrála, Brno – Přerov a Veselí – Jihlava. Blíže zde:
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/radia.pdf
V Cesku je z důvodů šetrení radiochaos. Tři radiové systémy souběžně. Dva analogy a jeden digitál.
A už se chystá FRMCS. Nepochybně to dají přednostně tam, kde dnes není nic (což uznávám, že logiku má) jako třeba Horní Pacifik, takže ty systémy budou ještě dlouho paralelně spíš 4. A to buďme rádi, že již stihl zaniknout SELECTIC (původně Praha / UL – Přerov, Břeclav – Bohumín, tónová volba na simplexu).
Když už jsme u SK, co je to na hrbaté přes Jablonici, že se tam na simplexu přenáší i identifikace volajícího…?
Prioblem je ze gsm-r stačí na hlasovú komunikáciu ale nie na dátovú komunikáciu. Keď sa nemýlim tak maximum pre gsm-r je edge. GSM-R trpí v dátovej komunikácii vysokou latenciou.
Nebojte, pro ETCS L2 to bohatě stačí, v česku se nám to zatím zhroutilo jen jednou ale ne kvůli nedostatečné kapacitě, nýbrž celoplošnému výpadku. Samozřejmě do budoucna je v pozdní fázi vývoje FRMCS které funguje na bázi 5G, které odezvu mnohem zlepší, ale teprve v příštím roce by mělo dojít k testování a celoplošnému rozšíření až za pár let ale už to bude jednodušší upgrade, nebude se znova muset budovat celá infrastruktura. Na této trati bylo nutné to pokrytí spolehlivějším signálem zavést co nejdříve. Přes Simplex jste byl rád jestli se dovoláte, přinejhorším se dovolat přes mobil.
Tak to je SK v pohodě. L1 je zatím strop.
Kdepak, ze Žiliny se dá jet i na L2.
Horkýže EDGE, prepínanie okruhov…
Aj tak v mnohých úsekoch sa používajú rádiostanice ….
A co by se asi tak mělo používat?
Všechna vozidla musí být vybavena radiostanicí schopnou provozu v systému GSM-R a samozřejmě se strojvedoucí (rušňovodič) musí před vjezdem do oblasti s radiostanicí do systému GSM-R zaregistrovat. Pokud se nezaregistruje, tak není spojení a nebude moci být přes systém GSM-R v případě potřeby zastaven.
Kde jste rád když se na tom Simplexu vůbec někam dovoláte.
Bohužial, v Česku máme tento systém iba na hlavných tratiach a vďaka vzdelácaciemu systému na železnici sa ani po skoro dvaciatich rokoch nevie tento radiokomunukačný systém plnohodnotne používať. V súčasnom chaose, tri radiové systémy, všade sa rušňovodič prepína, ladí ako …