Bezpečnější železnice na východě Slovenska. Koridor od Žiliny až po hranice s Ukrajinou nově pokrývá síť GSM-R

Na implementaci se podílely české firmy.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dokončily implementaci komunikačního systému GSM-R na páteřní trati mezi Žilinou a Čiernou nad Tisou. Od nasazení systému si slibují bezpečnější dopravu a spolehlivost železnice na jedné z nejdůležitějších slovenských tratí.
Systémem byl pokryt 329 kilometrů dlouhý úsek Varín – Košice – Čierna nad Tisou – státní hranice. Navazuje na již vybudovanou síť GSM-R mezi Bratislavou, Žilinou a Čadcou.
Právě ve Varíně došlo před 3,5 lety ke srážce dvou vlaků, zranilo se tehdy kolem 70 lidí. „Jednou z příčin byla absence GSM-R,“ řekl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž. Připomněl, že dva vlaky, které se ocitly na jedné koleji, se nedokázaly spojit, protože neměly dobrý signál.
Investice si vyžádala více než 40 milionů eur. Z programu CEF bylo financováno 15 milionů eur, zbytek šel ze státního rozpočtu. Zhotovitelem bylo sdružení firem Kontron Transportation, AŽD Praha a Elektrizace železnic Praha.
Práce spočívaly v instalaci nových stožárů, antén, kabelů a dalších technologických a rádiových zařízení. GSM-R je základem pro zabezpečovač ETCS L2, který má být na trati do budoucna zaveden.
„GSM-R je speciální rádiová síť pro železnici, která umožňuje okamžitou komunikaci mezi strojvedoucími a dispečery. Systém může dát pokyn na zastavení hlasem přes rádio, když se dostane do nebezpečné situace, a tím předchází srážkám. Je to klíčová součást evropského bezpečnostního systému ERTMS, který používají i moderní železnice v Evropě,“ vysvětlily ŽSR.