Bezdůvodná překážka hospodářské soutěži. Soud potvrdil zrušení tendru na trolejbusy pro Zlín

Trolejbus Škoda 30Tr ve Zlíně. Foto: DSZOTrolejbus Škoda 30Tr ve Zlíně. Foto: DSZO

V tendru z loňského února šlo o dodávky 25 parciálních trolejbusů.

Krajský soud v Brně potvrdil zrušení tendru na nákup 25 parciálních trolejbusů za 400 milionů korun, který vyhlásila Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) loni v únoru. Výběrové řízení zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v říjnu, soud dnes jeho rozhodnutí potvrdil.

Dopravce se k rozsudku hodlá podrobněji vyjádřit až poté, co se seznámí s jeho písemným zněním, uvedl na dotaz ČTK mluvčí DSZO Zdeněk Dvořák.

Tendr u úřadu napadla turecká společnost Bozankaya. ÚOHS tendr zrušil kvůli požadavkům na technickou kvalifikaci uchazečů. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice požadovala, aby uchazeč předložil seznam minimálně čtyř významných dodávek krátkých i dlouhých trolejbusů za poslední tři roky před zahájením zadávacího řízení.

Podle ÚOHS tím vytvořila bezdůvodnou překážku hospodářské soutěži.

Úřad zkoumá miliardový nákup trolejbusů bez soutěže pro Zlín a Otrokovice. Firma na dotazy neodpovídá

Jde o velmi přísné kritérium. Pátrali jsme po tom, jak zadavatel toto kritérium odůvodnil, ale žádné objektivní ospravedlnitelné důvody jsme nenalezli,“ uvedl v odůvodnění předseda senátu David Raus.

V tendru z loňského února šlo o dodávky 25 parciálních trolejbusů, které mohou část cesty jet bez trolejí. Vítěz zakázky je měl dodat ve třech etapách. Předpokládaná hodnota zakázky byla 400 milionů bez DPH.

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice se rozhodnutí úřadu bránila podáním rozkladu k předsedovi úřadu, který ale rozklad zamítl a rozhodnutí potvrdil. Následovala správní žaloba k brněnskému krajskému soudu, který ji nyní zamítl.

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice si počká na písemné vyhotovení rozsudku, poté se s ním seznání a zveřejní k němu své stanovisko,“ uvedl Dvořák. Dopravce může rozsudek napadnout podáním kasační stížnosti u Nejvyššího správního soudu.

Zakázka napřímo

ÚOHS zahájil letos v červnu správní řízení s DSZO i ohledně další miliardové smlouvy na nákup nových trolejbusů, kterou firma uzavřela bez soutěže se Škodou Electric. Návrh podala také společnost Bozankaya.

Dopravní společnost trolejbusy opakovaně zkouší vybrat ve veřejné soutěži, kvůli chybám v zadávacích podmínkách je ale musela zrušit. Do poslední se nakonec nikdo nepřihlásil, což pro DSZO bylo argumentem pro uzavření smlouvy v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU). Rámcová smlouva až na 60 trolejbusů má hodnotu 1,081 miliardy korun.

Jediná nabídka. Jak ve Zlíně pořídili nejdražší elektrobusy v zemi

Tagy Bozankaya Dopravní společnost Zlín - Otrokovice DSZO parciální trolejbusy Škoda Group Zlín
4 komentáře