cargo

Bez výfuku. DPP po zkušebním provozu nasadí na první linku jen (trolej)elektrobusy

Parciální trolejbus SOR TNB 12, který DPP v Praze testoval od podzimu. Foto: DPPParciální trolejbus SOR TNB 12, který DPP v Praze testoval od podzimu. Foto: DPP

Cestující na lince 140 mezi pražskou Palmovkou a Miškovicemi budou jezdit od roku 2021 pouze elektrobusy, které se nabíjejí podobně

Cestující na lince 140 mezi pražskou Palmovkou a Miškovicemi budou jezdit od roku 2021 pouze elektrobusy, které se nabíjejí podobně jako parciální trolejbusy za jízdy z trolejí. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhodnotil provoz vozů na této trase a rozhodl, že celou linku elektrifikuje. Následovat má linka 207 mezi Staroměstskou a Ohradou. Podnik brzy vypíše soutěž na 15 nových elektrobusů.

Elektrobusy na linku vyjely poprvé v říjnu loňského roku, DPP kvůli tomu instaloval na část trasy trolejové vedení, kterým se dobíjí baterie. DPP se oficiální brání označení trolejbus, mluví o dynamicky dobíjených elektrobusech. Testování přitom proběhlo i s parciálními trolejbusy.

Představenstvo DPP schválilo plán na plnou elektrifikaci linky 140 nejpozději do roku 2021. Stalo se tak po vyhodnocení první etapy provozu, která měla ukázat, zda je takový koncept životaschopný. „Zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla,“ uvedl DPP v tiskové zprávě. Jde například o zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení nebo balancování baterií na garáži.

Současný kilometr trolejového vedení v Prosecké ulici mají doplnit i další úseky na trase. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. Dobíjení za jízdy má výrazně zkrátit nabíjecí přestávky a umožnit, aby jezdil autobus častěji, než kdyby se musel dobíjet vždy na konečné. Současně ale bude znamenat úsporu, že se nebude muset stavět trolejové vedení všude po celé trase.

Na lince 140 se mají objevit kloubové autobusy, které se budou dobíjet zejména takzvaným dynamickým dobíjením, tedy z trolejového vedení. „Volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová.

Podle předsedy představenstva Martina Gillara už běží přípravné kroky. „Klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ řekl Gillar. Na projekt chce získat peníze z Operačního programu Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Tagy dpp elektrobusy linka 140 trolejbusy
19 komentářů