Hazard se životy. Inspekce odhalila firmu, která v linkové dopravě opakovaně porušuje předpisy

Kontrolovaný autobus byl bez technické, v tachografu chyběla karta.
Inspekce silniční dopravy (INSID) odhalila při své pravidelné kontrole linkový autobus, který neměl platnou technickou prohlídku, řidič neměl vloženou kartu v tachografu a samotný tachograf pak nebyl ani ověřený. Podle snímku z kontroly jde o společnost Retrobus, která měla problémy s dodržováním pravidel už v minulosti.
INSID zveřejnil snímky z kontroly na svém facebookovém profilu. „Za tyto přestupky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení velkých vozidel až na 6 měsíců, dopravci až 500 tisíc korun,“ uvedl INSID.
Podle stránky seznam-autobusu.cz je autobus značky SOR LCG 12 s registrační značkou 4M93094 ve vlastnictví společnosti Retrobus Line. Jejího majitele Tomáše Studeného jsme se žádostí o vyjádření kontaktovali již v pátek, dosud neodpověděl.
Autobus je z roku 2012. INSID později registrační značku na snímku anonymizoval, shodu ale potvrzuje i evidenční číslo autobusu v systému Pražské integrované dopravy, kde v minulosti jezdil.
„Je to zbytečný hazard se životy. Nejde jen o řidiče, ale i o desítky lidí, kteří sedí za ním anebo jedou kolem,“ říká Josef Matěj, inspektor metodik INSID. Podle něj bez karty a funkčního tachografu nelze ověřit, zda řidič dodržuje přestávky a dobu odpočinku.
„Jízda bez karty zpravidla znamená vědomé porušování těchto pravidel – a tedy i riziko, že řidič jede unavený,“ uvedl INSID. Autobus bez platné technické může mít závady, které se projeví v kritickém okamžiku – při brzdění, v zatáčce nebo při manévru v hustém provozu. „Pokud provozovatel nedodrží ani tuto základní povinnost, vyvolává to pochybnosti o tom, jak k údržbě přistupuje v běžném provozu,“ doplnil Matěj.
Retrobus měl podobný problém už v minulosti. Loni v březnu policie zastavila autobus, jehož řidička rovněž neměla v tachografu vloženou kartu. Stav autobusu byl takový, že mu policie zakázala další jízdu.