Bez soutěže státnímu dopravci. Evropská komise zahájila řízení s Nizozemskem kvůli železnici
První jízda ICNG s cestujícími. Foto: NS
Podle nizozemské vlády obejití soutěží nabídne spolehlivější provoz.
Podle nizozemské vlády obejití soutěží nabídne spolehlivější provoz.
Potlačování národních ………pokračuje. Stejně EU se rozpadne, až v roce 2037 se bude upravovat rozdělování peněz mezi státy . Do té doby z nás udělají závisláky na jejich přebytcích , trh si rozdělí a ceny si upraví dle jejich nákladů + zisk. Nám zůstanou jen dluhy ! A věřitelé (nadnárodní) si budou mlaskat (jako minoritní akcionáři v ČEZ).
Zdravím ,dle mého ten kdo dává dotace,ten platí a rozhoduje.Pochybuji o tom že místní dopravu dotuje EU.
Měly by si o tom rozhodnout Nizozemci sami.Navíc liberalizace má také své stiné stránky,jako i pozotivní.Třeba Svýcarsko také řeklo že jejich system dopravy funguje,proto jej nemění už přes sto let.Soukromníci ,ruzná združení obcí ,regionů,tam operují již od vzniku železnic,respektive tyto dopravci v mnohých připadech jsou změny vyvolané přirozeným vývojem,nikoliv nařízením.
Já nevím o žádných positivních stránkách liberalisace železniční dopravy. Konec konců dobře se to dá illustrovat na UK, kdo zná, tak ví, jaké problémy to s sebou všecko přineslo. Ale, vlastně, je jedno zásadní proti: všude, kde se liberalisovalo, se zavřela spousta regionálních tratí. Jasně, dnes se i ledasco obnovuje, taky s tím tlačením na ekologii lze předpokládat vyšší a vyšší využívání železnice (jakousi renaissanci železniční dopravy), což také dokládá to, že objem pasantů rok od roku stoupá, tak lze očekávat, že bude spíše snaha vracet nějakou železniční dopravu i na tratě dávno opuštěné. Já netvrdím, že všecky tratě se… Číst vice »
UK je příklad kladného fungování . V MSK by záviděli .nebo ten hnus u Hradce. A zrovna v UK to komerčně do covidu fungovalo supera snad se to i vrati.
Sorry, jako, ale platit za cca 600 km cca Kč 4,000.00 za „3. třídu“, a k tomu být napresovaný, jako sardinka, tak tomu já neříkám „kladné fungování“.
Nehledě na vážné nehody způsobené „údržbou“ tratí vytendrovanou dceřinou společností pro „SŽUK“ (já nevím, jak se tam ten bazmeg jmenuje 😅), no, víc toho bylo.
Dokud byla jedna, základní, „státní dráha“ + soukromé tratě („Nemotice – Koryčany“, „Nezamyslice – Morkovice“ princip), tak to fungovalo lépe.
Ale tak jako? Každý máme, asi, jiné priority. 🤷🏽♀️
Otázkou je, kdo myslí ÚK a kdo myslí UK
„ÚK“ já nepoužívám. „ÚK“ je ÚLDR, Ústecká lidově demokratická republika. 🤷🏽♀️😂
EK byla vždy na straně pochybných lobistů… soutěže nic dobrého nepřinesli
Pro mě právě naopak 😜
Proč vlastně Švýcaři umožňují pochybným soukromníkům jezdit po kolejích, ještě si vylobovali splítku!
Švýcarsko bych do toho nepletl. Zde značná část dopravců jezdí po svých tratích (nebo většinu trasy) a zrovna zde říci o nějaké společnosti, že je soukromník, když jich většina je spoluvlastněná kantony, městy apod. je dost odvážné. Za mne bych řekl, že to mají provozně složité, ale že to funguje.
nechce evropská komise kouknout i k nám do čech, kde se obešel zákon a spousta výkonů se dala bez soutěže státnímu dopravci? A to i tratě, kde jezdí nyní konkurence? Hezky ať soutěží a hotovo.
Ona je potřeba dočíst celý článek, ideálně až dokonce, a nikoliv jen nadpis. Pak byste se dozvěděl, že do 24.12.2023 lze udělit dopravci zakázku přímým zadáním, a nenapsal byste tento komentář.
Proč hájit neobhajitelné. Rezijka v kapse ?
Argumenty nula, tak osobní osočování?
Argumenty vidíš denně na kolejích. Kdo toto napíše jiné názory stejně nevnima . Soutěžit , soutěžit a soutěžit. Vše ostatní je podraz a lenost minimálně na daňové poplatníky
Navíc se nějakých 20% soutěžit nemusí + specifické podmínky (např. úzká, atd.)
Dobre Evropská komise.
Abellio jinde konkurenci dělat může, ale k nám nikdo. To je poněkud svinstvo.
Tomu se říká dvojí metr. A je to svinstvo, to souhlasím.
Jako když půlka třídy dostane lehké zadání a ta druhá dostane těžké.
Hlavní město Rakouska
Hlavní město Guernesy a Jersey
Hmm, akorát že Rychtářství Jersey hlavní město nemá, má hlavní vesnici – Saint Saviour, ve které sídlí guvernér.
Tři státy na světě nemají hlavní město:
I. Japonsko, protože Tokio je prefektura – mají hlavní kraj,
II. Knížectví Liechtenstein, protože Vaduz je hlavní vesnice
III. Rychtářství Jersey, protože Saint Saviour je hlavní vesnice.
😀 A jak to má Vatikán ?
Status Civitatis Vaticanae je něco, jako Hlavní město Praha: je to obec, s městskými právy, i stát v jednom. Hlavní město Praha je taky kraj a obec v jednom, no a na jejím území jsou, ještě k tomu, okresy sui generis. 🤷🏽♀️😅
Ale hlavní město má: Vatikán. 😅
A jaké výkony jsou v tom balíčku? Pokud něco z toho kde jezdí Arriva, Connexion a Keolis, chápu že se ozvou – resp. chápu že se ozvou i když ne.
Když tam mají žluté vlaky i bez výběrka, není třeba to měnit. : – )
Schyluje se k velmi zajímavému sporu, jehož výsledkem bude zcela jistě významný příjem rozpočtu EU a potažmo tedy i rozpočtu českého a výsledek ovlivní vývoj v mnoha dalších zemích. Podle mého názoru se prokáže, že soukromí dopravci neposkytují nijak horší službu než ti státní a příští nebo nejpozději přespříští vláda tento spor vzdá.
Paradoxem je, že v Nizozemsku mají naopak 100% vysoutezenou údržbu těch tratí a nic si nedělají sami ( u nás SŽ)
Kolik firem jim tu údržbu soutěží? Asi jim to stejně půjde líp než našim SŽ, které účtují miliony na zarostlé, neudržované tratě nebo mosty, které se neobtěžují ani natřít.
Já to říkám furt, že politika je sviňstvo: Grupa politiků A podpoří liberalisaci osobní železniční dopravy. Přijdou volby, vítr se změní, grupa politiků B má, v tomto, více rozumu, ale už je to schváleno. No tak co, no, tak to přidělí NS na přímo. A zaplatí pokutu. A změnit to nemůže. 🙃 Sakra který normální pasant by chtěl na železnici alternativní dopravce!? Alternativní dopravci plodí bídu, vždyť je to úplná důvoda: přijde nějaký nizozemský RJ (nebo LE, jo, nechci být stranný!), koupí secondhandové vagony z Albánie, udělá na nich Reko, nabídne cenu o 30% nižší, „hurá: akce!“ Vyhraje, co by… Číst vice »
Tohle všechno se dá smluvně ošetřit a ošéfovat. A pokud to mají s cenami podobně jako u nás ČD před liberalizací, tak i dost ušetří.
Volný trh funguje s trochou záplat docela dobře, proč zavádět drážní komunismus?
To ani není věc komunismu, respektive socialismu, protože komunismus nikdy nikde nebyl, nikdy ho nikdo neviděl, takže komunismus je domněnka stejná, jako Ježíš Kristus, dokonalost nebo věčný život. Prostě: nesmysl. Dráha vznikla tak, že jí vybudovala společnost, a co si budeme říkat, primárně za účelem přepravy nákladu, těch drah (např. do lázeňských míst), které žily vysloveně, nebo převážně, bylo opravdu málo. No a v rámci té koncesse, protože to byla koncessovaná záležitost, tak ta dráha musela provozovat také osobní dopravu. A provozovala. A rychlíky, prostě dálkové vlaky, byly vysloveně zisková záležitost. Já tím netvrdím, že dráha má fungovat úplně stejně,… Číst vice »
A to jako myslíte, že těch 7 vlaků, co popisujete, na sebe vydělalo? Že do nich nikdo nerval peníze, aby jezdily? A když Vám vadí, že vrážíme peníze do osobní dopravy, to byste chtěl jezdit za nákladové jízdné? Pravda, kdyby se jezdilo za reálné ceny, tak by osobních vlaků stačila tak 1/4-1/3, protože víc cestujících by tím nejelo…
Mi nevadí nic a nic nechci měnit, ano? Nechci, tak, jak to je, mi to stačí.
Že Tys z toho vůbec nepochopil, co chtěl básník říci, není můj problém. 🤷🏽♀️
V jedné věci máte pravdu. Komunismus nikde nebyl. Naši zemi zničil moSSkalSSký rudý fašismus. Vaše uctívání pravopisných mršin se opravdu blbě čte. Zamýšleným přínosem soutěží dopravců v závazku veřejné služby nebylo zvýšení kvality služby. Tím bylo odstranění monopolistického cenového vyděračstvi. A soutěže snížení ceny objednavatelům opravdu přinesly. A značné.
Souhlas. Posralo se to převážením vojáků na frontu za světové války, a od té doby se v hlavách mnoha mentálně slabších lidí usadil názor, že je třeba dotovat osobní vlaky a omezovat nákladní.
Logika provozování železniční dopravy, jako berme tu základní, je, přeci něco, jako: „tady máš trať. Budeš po ní vozit náklad, pasanty, poštu, filmy (nebo já nevím, co by se dneska mělo vozit, v nákladní dopravě jsem nikdy nedělal 😅). Je na tobě, jak si tu politiku nastavíš, abys vydělal.“ Jasně, potom, třeba, dráha vozí pasanty jenom v úterý, v pátek, a na Tři krále, a to „za příčinou příznivýho počasí“. No tak ano, tak přijde nějaká ta dotace, dejme tomu. Ale čistě mne napadá trať Ústí (Labe) Západ – Úpořiny – Bílina. To je nákladní magistrála, traťová rychlost 60, osobní… Číst vice »
Jo a ještě jedna věc: co chceš „smluvně ošéfovat“; uvažuj: Dobře, ARR je dceřinka DB, tak čistě předpokládám, že by to nějak pořešili – holt silná firma, ale představ si něco podobného v rukou soukromníka, a ve větším rozsahu, prostě ne, že by vozil „jenom“ rychlíky Pardubice – Liberec, ale že by tam vozil i osobní vlaky, a i na tratích přilehlých, taký komplet by to byl. Dobré, tak to vyhrál, něco slíbil, máš to „ošéfované“ pokutou. Neplní, pasanti se stěžují, problémy, furt cosi, tak mu dáš (jako objednatel) tu pokutu, do toho mu shoří RegioŠuk, do druhého mu picne… Číst vice »
Tak ono kromě Česka a Německa nikde nějak nestojí o alternativní dopravce v závazkové dopravě. Ale tak ono se to vyřeší tak, že se vypíše výběrko na celou státní síť naráz na poslední chvíli, což nežádoucí dopravce eliminuje.
No, však jo, taky možnost! 😎
Legislativa nezná „alternativní“ dopravce.
Mimochodem ve Švýcarsku či v některých spolkových zemích Rakouska jsou nestátní dopravci na těch kterých tratích odedávna (a „alternativním“ dopravcem by na takových tratích byly právě SBB).
Soukromá dráha je ale trošku něco jiného, než soutěž o dopravce na trati, jako. Trošku úplně něco jiného! 😅
Však to také jsou (stejným názvoslovím dle předřečníkovy teze) „alternativní“ správci infrastruktury. 🙂
Byl jste někdy ve Skandinávii nebo ve Velké Británii? Jinak Nizozemsko dopravu taky soutěží, jen páteřní tratě zadává
napřímo NS.
Já bych řekl, že o ně dvakrát nestojíme ani i nás, ani v Německu… 😏
Jediný, kdo stojí o liberalizaci trhu jsou politici a jejich kamarádi provozující (vlastnící) tyto “alternativní dopravce”.
souhlas, tito dopravci způsobili rozvrat sitovosti, zdražení a často i zhoršení komfortu…
Tak tohle ano ale přesně naopak .
pobavil jste mě 😀
Zpusobyli to dopravci, že je důvodem přístup zainteresovaných státních organizací a složek?
Plus maloměšťáci, neurotici, zamindrákovanci, prostě taky pasanti, co jim nestačí, že jedou z místa A na místo B, že tam je teplo / v létě nachlazeno, světlo, záchod, dneska asi i ty zásuvky, atp., ale potřebují, aby kolem nich furt někdo skákal, aby, nejlépe, k jízdence 3. třídy bylo Kaffee zadarmo, štěně píva k jízdence pro skupinu, a to s točítkem nahoře bez, a aby jim někdo 25× za cestu poděkoval, že svých sto padesát korun za cestu z Moravský Ostravy do Prahy ráčili dát právě jim! 🙃🤷🏽♀️ Ne, tak jako víš co: kdyby je s tím aproximativně 3/4 pasantů… Číst vice »
To jste sepsal sám a nebo Vám s tím pomáhala umělá inteligence?
Proč by mi měl někdo pomáhat? Rač si, laskavě, uvědomit, že lidský intellekt a lidská paměť NEMÁ margo! 🙄
Z vás ta frustrace přímo kape 😅
Ještě by měla být jednom jedná síť obchodů,a v pondělí chleba,v úterý housky,ve středu rohlíky,a tak furt dokola,co? Co by taky kaštani,co si hrají na zákazniky chtěli.
Bolševici se vždycky odkopou sami..
Ked to je obrovsky potencial pre krajiny, ktore s liberalizaciou zacali skorej. V inych krajinach budu pestovat lenive molochy a z Ceska mozu expandovat aj CD aj Regiojet ako drave flexibilne a konkurencieschopne firmy. Ak sa teda myslenie CD nezasekne v bode, ze odjazdia 75% ceskeho trhu nejakymi sukafonmi alebo co im padne a to im staci.
Neeliminuje – o to co totiž i ti velcí přijdou doma budou chtít získat jinde. Navíc u přímých sousedů. V Německu mimo obří DB funguje i spousta menších a většinou to špatně není. Navíc i tomu velkýmu pokud klekne někde lokomotiva, má často obří problém to nějak vyřešit.
Docela překvapivým údajem pro mě je, že (všechny?) železniční výkony v Nizozemsku tedy jsou objednávány vládou a ne jednotlivými provinciemi.
Vzhledem k množství a velikosti provincií a současně délky železničních tratí to moc překvapivě není. To by pak provincie objednávala dopravu tak na 3 tratích.
Ono je to ještě trochu zajímavější. Provinční vlády objednávají a dotují dopravu (soukromých přepravců) na ztrátových regionálních tratích. Na hlavní železniční síti, kde operuje NS, výkony vlastně nikdo neobjednává. NS má udělenou exkluzivní licenci, za kterou naopak NS vládě platí, takže jde vlastně o negativní dotaci. Ta licence obsahuje jen nějaká minima, kolik vlaků kde musí alespoň jezdit, ale jinak je vše přímo na NS. NS také platí státní firmě ProRail za přístup k dráze. NS získává peníze především z jízdného, provozování obchodů na nádražích a zahraničních investic (Abelio). Od státu dostává jen kompenzace zlevněného jízdného pro určité skupiny cestujících.… Číst vice »
Dálková doprava se na západě obecně nedotuje, to je „svéráz národního lovu“ východu.
Jasně. NS ale provozuje i osobní vlaky (Sprintery), co jezdí od vesnice k vesnici po hlavní železniční síti. Ani ty žádnou dotaci nepobírají.
Aha, tak to bude podobný princip, jako za Království a země na Radě říšské zastoupené u nás: chceš vozit náklad? Fajn, tak ale budeš vozit i lidi. Že se ti to nevyplatí? No tak nic, tak nebudeš vozit ani náklad. 🤷🏽♀️
Hodně zjednodušeně řečeno, hodně, ale v principu na tom stála koncesse na provozování dráhy. Prostě: do tehdy postavíš, zahájíš nákladní i osobní dopravu a budeš jí provozovat kontinuálně, moderní řečí nediskriminačně, etc. etc. etc.
Ono se to u nás musí dotovat, když u nás nejsou cestující ochotni platit západní (minimálně dvojnásobné) jízdné. Nové vlaky stoji všude stejně, a na mzdových nákladech tolik neušetříme.
Však já to nekritisuju, já to pouze konstatuju. 🤷🏽♀️
Jenže u nás dálkovka supluje rychlé regio
Tak z 80% je spíš pomalé IR, nebo tak něco. 😅
Stejně jsem pořád nepochopil, proč se většina vlád v EU staví k liberalizaci železniční dopravy přinejlepším vlažně a zadávají co nejdelší smlouvy státním dopravcům, přitom ty samé vlády ta pravidla přostřednictvím EU schválily. Proč to dělali, když to nechtějí…
Schválilla to vláda, která věděla, že to bude řešit jiná vláda až někdy po volbách.
To je jen falešná domněnka, že věci schvalovane evropským parlamentem, jsou schválené i národními státy. Za prvé je to schválené již dlouho, tedy úplně jinými vládami než které tam jsou dnes, v rámci státu by to prostě zrušili. Za druhé rozhodovací moc mají ty velké státy, ty malé se buď musí spojit nebo nic neprosadi. Za třetí musí být spojené i všechny zvolene strany. V našem případě tedy napr. musí hlasovat stejně ODS, ANO, SPD, piráti. To se většinou nikomu moc nechce, a tak se běžně stává, že třetina poslanců v EP vůbec nehlasuje aby nehlasoval stejně jako jejich opozice.… Číst vice »
Prostě se chceš zavděčit všem. A pak to nedava logiku.
Lebo si do buducnosti uvedomuju vyhody, ale zatial treba udrzat kamaratom teple fleky v statnych firmach.
Rozumný krok, aspoň někde nepoškozují vlastního státního dopravce.
To by bylo řevu, kdyby Německo zakázalo vjezd soupravám ČD na jejich tratě. Od těch, kdo podobná pravidla prosazují, ti by řvali nejvíc.
Motáte hrušky a jablka do sebe. V Nizozemsku jde o dopravce, který provozuje vlaky, v Německu, i když jedou vozy ČD, tak jedou pod hlavičkou DB, stejně jako vozy DB jezdí v CŘ pod hlavičkou ČD
Nebo ještě přesněji: Jediná trať, která spadá pod DB Fernverkehr, je trať Dolní Grunt nad Labem – Bad Schandau, tzn. linie Praha – Dresden – Berlin, všechny ostatní mají, z německého pohledu, regionální charakter. Osobní vlaky Děčín – Bad Schandau – Sebnitz – Dolní Poustevna – Rumburk provozuje, sice DB Regio Desirem, ale provozuje ČD, na německé straně to officiálně provozuje DB Regio, průvodčí ČD jsou tam průvodčími DB Regio, prodávají za říšsko-uherský peníz jízdenky v tom IDS tarifu, co tam platí s tím, že v úseku Dolní Grunt nad Labem – Dolní Poustevna je povolena privilegovaná doprava, tj. platí… Číst vice »
Ve stanici Schöna lze legálně vystoupit a nastoupit s jízdenkou DÚK díky integraci přívozu do Hřenska do DÚK.
Jo, to je možné, o integrovaném tarifu ÚLDR fakt nemám ponětí, já bral čistě podmínky dohody DB Regio, ČD, no a určených podmínek. Na rovinu, já vím, že tam ty kompy jezdí, ale kdo to vozí, kam, za kolik, etc., to je mimo můj svět.
No a můžeš tam vystoupit i s jízdenkou ČD, či SJT, nebo musíš mít jízdní doklad na IDS?
Čistě se mi jedná o to, je-li Schöna tarifním bodem ČD, podobně jako Głuchołazy, nebo jenom tarifním bodem IDS.
Jen na doklad IDS.
Já jsem si to myslel, protože ve vyhledávači SJT Głuchołazy jsou (ale SJT tě tam neodbaví), ale Schöna nikoli.
Jste mimo, ostatně jako vždy pane Kocurku. Kde přesně ČD provozují v Německu vlaky? Děkuji za odpověď.
Až teď chápu, proč nemohl pochopit rozdíl mezi komerčním označením vlaku dopravce a provozní kategorií vlaku, konkrétně Ex vs EC, jak jsme probírali provoz na linii Plzeň – Domažlice – Furth im Wald – München. Nebo proč nemohl pochopit, že RE je něco, jako osobní vlak u nás. 😅
Ale kdyby v Rakousku zakázali Jančurovi jezdit do Vídně, tak by se jim tu radostně tleskalo. 🙂
Proč? V ÖBB Fahrpläne žádný vlak CZ-RJ není! 😂😂😂
Ať si jezdí, frajer: víš co! 😂😂😂
Proč by v ÖBB Fahrplánech měl být vlak Regiojetu? Je snad tenhle vlak v Jízdním řádu ČD?
A přesto si Jančura do Vídně vesele jezdí.
Presne! Co tam po ludoch, hlavne ze neposkodime jedineho spravneho dopravcu™