Bez soutěže státnímu dopravci. Evropská komise zahájila řízení s Nizozemskem kvůli železnici

První jízda ICNG s cestujícími. Foto: NSPrvní jízda ICNG s cestujícími. Foto: NS

Podle nizozemské vlády obejití soutěží nabídne spolehlivější provoz.

Evropská komise zahájila řízení o porušení unijního práva (tzv. infringement) s Nizozemskem. Důvodem je smlouva, kterou plánuje uzavřít tamější vláda s nizozemským státním dopravcem Nederlandse Spoorwegen (NS) na provoz vlaků v závazku veřejné služby od 1. ledna 2025 přímým zadáním bez soutěže. Evropská legislativa to neumožňuje.

Komise zahájení řízení oznámila v tiskové zprávě. Podle Komise není možné, aby přímým zadáním byly zadávány nové smlouvy, které začnou platit po 24. prosinci 2023. Všechny smlouvy na železniční dopravní obslužnost s platností po 24. prosinci musí projít veřejnou soutěží. Evropská legislativa nabízí několik výjimek, kdy lze výkony zadat bez soutěže, to ale není tento případ.

Nizozemsko nejeví dlouhodobě jakékoliv snahy více otevřít svůj železniční trh konkurenci, výjimkou jsou některé regionální výkony. Dceřiná společnost NS Abellio naopak v minulosti pronikala do zahraničí do zemí, kde se výkony soutěžily.

Komise považuje postup NS za porušení soutěžních pravidel. Nizozemská vláda má nyní dva měsíce na reakci. Už dříve vláda uvedla, že přímé zadání může lépe zaručit spolehlivost provozu než soutěže.

Proti plánu jsou alternativní dopravci, kteří v zemi působí. Už dříve oznámili, že se přímé zadání chystají zpochybnit u soudu. K přímému zadání bez soutěží se schyluje také v sousední Belgii.

Tagy Evropská komise Nederlandse Spoorwegen Nizozemsko NS
82 komentářů