Bez soutěže na 15 let. Rakousko ochránilo své ÖBB před konkurencí
Poslanci rakouské Národní rady poslali velký dárek státním rakouským drahám ÖBB. Podle jejich rozhodnutí zůstane ÖBB bez soutěže provoz na
Poslanci rakouské Národní rady poslali velký dárek státním rakouským drahám ÖBB. Podle jejich rozhodnutí zůstane ÖBB bez soutěže provoz na většině tratí v závazku veřejné služby.
ÖBB získá jistotu až do roku 2034, podle schváleného materiálu mají za provoz inkasovat v součtu 11,024 miliard eur, uvedl list Der Standard. Krok rakouských politiků vyvolal ostrou reakci zejména u soukromého dopravce Westbahn.
ÖBB bude provozovat vlaky v závazku bez jakékoliv soutěže a porovnání nabídek, jde o plně přímé zadání. V zemích EU jde o legální, ale ne příliš častý postup. I země se silnými monopolními dopravci jako je Francie či Španělsko oznámily postupné otvírání trhu. Podobný byznys bez soutěže nedávno získaly ve své zemi italské státní dráhy Trenitalia.
Podle vyjádření Westbahnu je postup státu neefektivní, částku 11 miliard korun považuje za příliš vysokou.
ÖBB dostávají od státu na provoz ztrátových linek ročně zhruba 710 milionů eur za 72,3 milionů vlakových kilometrů, cena za kilometr tak přesahuje výrazně v přepočtu hranici 200 Kč.
V Rakousku použili zastánci státního monopolu tradiční fintu: nechat jednání o nové smlouvě na termín co nejblíže konci stávající, aby nedošlo případně k výpadku služeb. ÖBB mají dlouhodobě k rakouským politikům blízko: bývalý šéf ÖBB Christian Kern byl rakouským kancléřem, nyní pracuje pro ruské železnice.