Bez přestupu z Prahy k centru Kutné Hory. SŽ začíná řešit novou přeložku s elektrizací
Nádraží Kutná Hora. Pramen: Správa železnic
Nová přeložka by umožnila bezúvraťové vedení vlaků do stanice Kutná Hora město.
Nová přeložka by umožnila bezúvraťové vedení vlaků do stanice Kutná Hora město.
A co takhle napřímit hlavní trať a hlavní nádraží mit až za Malínem?
Udělám si popcorn, něco dobrého k pití a budu to sledovat.
Nebylo by třeba lepší do Kutné Hory posílat za prvé kvalitnější vlaky, za druhé, aby ten blbej motorák počkal, než lidi z toho vlaku vystoupí, zorientují se, a zjistí, do kterého vlaku mají nasednout?
Kvalitnější vlaky tam budou jezdit od 12/2026. Bez ohledu na oblouk či jiné věci.
Kutnohorský oblouk, to je pojem . Význačný a nelehký stavební oříšek na kterém si vylámali zuby generace železničářů.
Tak hlavně aby se záměr prodloužil až do skutečného turistického centra, konečná zastávka ideálně někde těsně za tripatrovym mostem…
Pokrok nezastavíš, ale brzdit ho můžeš v Čechách celé dekády…
Jestli má být cílem oblouku mj. aby zastávkové vlaky mohly jezdit až do KH-města, pak ale dodávám, že ať tam jezdí se vším všudy – tedy i z opačného směru. Potenciálně by mohlo dávat smysl mít linku KH-město – Třemošnice, pokud by tedy nemělo být vhodné, aby do KH-města odbočovala (= na Kolín by to mělo být s přestupem či „po závleku do KHm a zpět) Os-linka z H. Brodu. Nicméně pro tento směr netřeba oblouk, jen max. nástupiště „na boku“ (+ případně úpravy zab. zař.). A možná že by to s obloukem (či přilehlou částí hl. n.) bylo v… Číst vice »
Poprvé se to řešilo tušímže v roce 1908 a dosud to nestojí, tudíž bych se nebál, že to hned tak bude. Spíš bych se zamyslel nad tím, který úředník si zase potřebuje udržet „trafiku“ za peníze daňových poplatníků, tedy nás všech, když je státní kasa zoufale zadlužená od doby covidu. Naposledy to byl myslím docent Binko. Z města není frekvence tak silná, autobusové nádraží by mělo být u hlavního, nikoliv na pidiplacu ve městě, ač byl uměle „zvětšen“ podpálením bývalého skladiště údajnými bezdomovci, kteří tam už řadu měsíců netábořili. Rychlíky do města jezdit nikdy nebudou a spěšňáky s podstatně delší… Číst vice »
Když dráha nebyla ochotna ani zadrátovat tu úvrať, aby bylo do města možno vratnými soupravami jezdit bez přestupu aspoň úvratí, a dokonce ani délka zatrolejování v kolejích „u baráku“ teď neumožňuje případný rychlý a pohodlný přestup mezi „dvojmo ešusy“ a lokálkou jen v jedné úrovni (= bez nutnosti přestupovat podchodem, a nejlépe „hrana-hrana“), tak logicky zájem místních obyvatel o využívání železnice klesl a ani už pověstný Binkův „kutnohorský oblouk“ na tom nic moc nezmění. Ta stavba nebude sloužit především místním Čechům, ale především asijským i jiným návštěvníkům, kterých zejména o víkendech naštěvuje (vlakem) Kutnou Horu velké množství, takže hlavním přínosem… Číst vice »
Kvůli asiatům asi nic stavět nebudeme, že…
Navíc asiati (a nejen oni) jezdí jen o víkendu a jen když je pěkně, jinak ani noha.
A silné přetížení? No dobrý vtip!
Oni chodí z/do centra pěšky, protože cestou je nejen kostnice a na rozdíl on nás nejsou líní.
Však se to pěkně vykryje s běžným dojížděním pracujících, kteří zase jezdí převážně v pracovní dny.
… a vlastně i všednodenní turistické jízdy (ať už za kulturními či přírodními památkami) bývají většinou „proti směru pracovní špičky“, tzn. i v pracovní dny by se to pěkně vykrylo. Nicméně i tady vypíchnu to, co jsem psal dole – v době existence VRT, bude pro turisty jedoucí do Česka přes Slovensko či z východní poloviny Rakouska nejvýhodnější, když pro cestu do Kutné Hory dojedou na (cca 12 km vzdálený) VRT-terminál Pučery + od něj aby ideálně byla bus-linka (i kdyby „prodloužená MHD“). Jenže to by příslušná dálková linka musela v té stanici (která přitom je stanicí „pro široký region“,… Číst vice »
A co teprve kdyby byla stanice Bahno VRT? 😀
Byl jste někdy v Kutné Hoře na hlavním nádraží? Asi ne, protože byste jinak nemohl napsat, že by u něj mělo být autobusové nádraží. Jednak ho tam není kde postavit a za druhé by bylo 2,25 km od toho současného, více než 2,5 km od centra města a 4 km ze Žižkova. To nedává smysl. Naproti tomu zamýšlený přestupní terminál u nádraží Kutná Hora město je v pohodlné docházkové vzdálenosti pro obyvatele sídliště Hlouška a celé staré město. Nový terminál by umožnil přestup hrana – hrana z městských a linkových autobusů na vlak a naopak. A spěšné vlaky, které by… Číst vice »
Samozřejmě, že je to nesmysl, město má obsloužit mhd a kolem hlavního je prostoru dost.
Na Žižkov z města do toho krpálu pěšky utahaný po práci nikdo nepůjde.
Na hlavním jste zřejmě nebyl nikdy vy, jinak byste si všiml, jak je okolí obsypáno auty. Na městě se autobus otočí jen tak tak a parkovacích míst by se tam při zajíždění busů vešlo hodně málo.
Teď jste mě rozesmál. Já v Kutné Hoře bydlím od narození, tedy 55 let a věřte, že situaci u hlavního nádraží znám velmi dobře. Sám sebe usvědčujete z neznalosti. Autobusy se u hlavního nádraží otáčí naprosto v pohodě, protože na velké části asfaltové plochy bylo parkování zakázáno a dnes se zde bez problémů otáčí dokonce kloubové autobusy. Ze Žižkova k městskému nádraží zajíždí linka MHD a zastavují zde i všechny autobusy přijíždějící z okolních vesnic ulicí Čáslavská. To hlavní nádraží je mimo trasy velké části příměstských autobusů. Městské nádraží je v pohodlné docházkové vzdálenosti pro celé vnitřní město, Hloušku a… Číst vice »
S tím naprosto souhlasím a tento názor šířím. Prodloužit podchod na hlavním nádraží na stranu k Malín a tam na místě močálu a nekvalitní půdy vybudovat autobusák a parkoviště, zajistit kyvadlovou autobusovou dopravu do města. Nemá význam zavádět přímé vlaky na městské nádraží, rychlíky, kterými dnes do Prahy všichni jezdí tam stejně nebudu směřovat. A vůbec to neřeší spojení směrem na Havlíčkův Brod. Navíc uvažovaný autobusák na městském nádraží je nesmysl, doprava je zde už tak přetížená, v době špičky stojí fronta aut přes celou ulici Štefánikova, od kruháku až k Nádražní, když zavřou závory na přejezdu u Středovy pekárny… Číst vice »
Turistický ruch tomu určitě nahrává. Ovšem ten výškový rozdíl k Barboře pořád zůstane. Navrhuji doplnit rekonstrukci o lanovku… 😁
Lanovka by rušila panorama,to neprojde přes EIA
Tak navrhuji podzemní lanovku s využitím středověkých dolů
😊
To neprojde, rušila by netopýre
Stačí vyslyšet dopravní generel a pro busy zobousměrnit Tylovu ulici a Palackého náměstí. I od nového terminálu (hrana-hrana) pak nebude problém městskou linkou 801 vyjet až na Žižkov. V současné době je nejbližší zastávka cca 400 metrů vzdálena (Tylovo divadlo).
Kutná Hora se pravděpodobně dočká, ale Liberec zřejmě „již brzy“.
Je tak těžké si po sobě ty články přečíst? Takové množství chyb není ani v Blesku… Modernizace za 2,1 milionu. 🤦
Odhadovaná cena záměru projektu je 2,5 milionu korun, nikoliv cena samotné modernizace. Když chcete prudit, tak začněte nejprve s kurzem čtení u sebe.
Je otázka jestli potřebuje kurz čtení či pochopení textu – žel se obávám, že jako mnoho dalších (a v poslední době snad i čím dál více) lidí v této republice potřebuje to druhé.
Souhlas. Zrovna včera titulek: „Tramvaj srazila mladou ženu. Přišla o nohu.“ A kolegyně, která to četla, se začala strašně divit, že prý „co je to za blbost, vždyť tramvaj nohy nemá“……
Pamatuji si někdy před 20 lety, kdy do jedněch novin přišel (skutečný?) „dopis od čtenáře“ ve smyslu „Manželka mi vyžehlila košili, nevšimla si, že v její kapsičce mám 1000Kč bankovku. Spálila ji tím. Kamarádi v hospodě mi říkali, že mi ji (tu bankovku, pozn. redakce) vymění na poště, ale na poště mi řekli, že mi ji (tu bankovku, pozn. redakce) vyměnit nemůžou, ale že musím jít do banky“. Říkal jsem si už tehdy, jestli tam ty závorky psali v domnění, že by si někdo mohl myslet, že by mu na poště/v bance vyměnili tu manželku, anebo jestli to celé měl… Číst vice »
Tak v článku hlavně píšou, že SŽ plánuje začít s rekonstrukcí hlavního nádraží v Kutné Hoře v roce 2028, tedy za čtyři roky… Kutná Hora je mimo Prahu spolu s Českým Krumlovem turisty nejnavštěvovanějším městem u nás a bohužel její hlavní nádraží stále vypadá tak, že hnus a hrůza jsou slabá slova… Rekonstrukce tohoto nádraží měla proběhnout jako jedna z prvních u nás… Ovšem SŽ raději dvakrát zrekonstruuje nesmírně důležité Poříčany, které mají víc peronů, než Ostrava, Česká Třebová či Břeclav, a opravuje co do frekvence cestujících zcela bezvýznamné stanice a zastávky… Hlavně aby byla každá díra bezbariérová a měla… Číst vice »
V roce 2028 totiž SŽ plánuje dělat úplně vše, to bude rok! 🙂
Tak je mi jasný, že třeba vlakem na letiště se jezdí už cca 10 let 🤣, takže termín beru hodně s rezervou… Navíc jim teď veškeré peníze spolyká kompletní rekonstrukce České Třebové… To budou bambiliony lítat…😅
Vlakem do práce i na výlet
Chtěl bych jen upozornit, že v textu ohledně nádraží Kutná Hora se vyskytlo flexibilní a nezávazné slovíčko „plánuje“. Jeho informační hodnotu si ověříte, pokud se podíváte do plánů SŽ např. z roku 2019, na kdy (a za kolik) byla tehdy plánována rekonstrukce nádražní budovy v Č.Budějovicích, Mladé Boleslavi, nebo železničních uzlů Pardubice, Česká Třebová, Ostrava, Brno a porovnáte to s dnešním stavem. Podle mého skromného názoru, „za 4 roky“ pouze tehdy, pokud bude příznivé postavení planet a nenastanou žádné další, železniční infrastrukturu devastující, povodně. Pokud jsem vám zkazil náladu, tak se omlouvám, ale jsem svým založením konstruktivní pesimista, je to… Číst vice »
„Už za 4 roky!“ je třeba chápat ve smyslu nápisu ze socialistických obchodů: „Dnes za peníze, zítra zadarmo!“
> Poříčany, které mají víc peronů, než Ostrava, Česká Třebová či Břeclav,
Kam jste chodil do školy? Že by tam totiž měla přijít školní inspekce na kontrolu do hodiny počtů.
(nebo je podle vás správné tvrzení, že 4 je více než 4, příp. že 4 je více než 5?)
Tak Ostrava má dva perony s dvěma hranami a frýdecké nástupiště… Třebová má stejně jako Poříčany, ovšem uzel i město je nepatrně větší, no a stejně tak i Břeclav, která má ovšem ještě dvě koleje s jednou hranou na Mikulov… samozřejmě se mělo jednat o nadsázku… ovšem když to berete tak extrémně důsledně – v nejbližším okolí třeba Nymburk…co…?
Takže podle vás se má v Poříčanech nějaké nástupiště zbourat, aby jich tam nebylo víc než v Nymburce?
Spíš mi přijde naprosto zbytečné, že je tam vůbec stavěli… Osobáky z Prahy buď končí v Českém Brodě anebo jedou do Kolína (či pro detailisty Vašeho typu budou spěšné vlaky až do Kutné Hory), a pak tam jezdí mimořádně vytížené kilometry dlouhé osobní vlaky právě do Nymburka… Pokud Vám vzhledem k této frekvenci přijdou čtyři perony adekvátní, všechno v pořádku a omlouvám se za své scestné názory 🤣🤣
Tak vybudování 1. peronu bylo jen jeho „zametení a namalování bílé čáry“, hrana tam byla „odjakživa“, i když původně jen u kusé koleje a bez drátů.
2., 3. a 4. peron tam byly taky od ztříkolejnění tratě.
V Brně jsou 4 nástupiště a to 1 a 4 má jen 1 kolej. Kuse 5 a 6 byly vytuneny 1 a. Vždy po 1 hraně. Zlaté Poříčany.
No ona je hlavne potreba dostavba nove spoojky od Kolina na KH u stavajiciho nadjezdu aby vlaky od Prahy nemuseli krizovat a blokovat cele kolinske nadrazi.
Zná někdo historický kontext, proč lokálku v Kutné Hoře naši pradědové postavili s takto nepraktickým zapojením do hlavní tratě?
Zapojení prioritně na směr do hlavního města, v té době Vídně.
A jezdily tam fakt přímé vlaky do Vídně?
Navíc mimo nádražní budovu s nástupišti… Tipoval bych – pokud nebyl problém čistě stavebně-technický – spíše přivěšování nákladních vozů na vlaky, ovšem naopak směrem ku Praze či Ústí, pokud by tomu tak bylo.
Pokud vím, tu trať stavěl majitel cukrovaru Teller a hlavním účelem byla nákladní doprava do/z cukrovaru. Pro tyto účely asi vyhovovalo. Větší problém je, že se vůbec hlavní nádraží postavilo daleko od města a tedy se musí využívat trať na městské nádraží, případně autobus.
Kdyby do Vídně, dalo se vůbec projet rovnou na hlavní trať, aniž by se tam muselo stavět nebo i posunovat?
V 19. století nevím, ale za 2. světové války jezdily rychlíky z Berlína do Vídně via Chotěbuz – Zhořelec – Žitava/Frýdlant – Liberec – Turnov – Nymburk – Kutná Hora – Jihlava – Znojmo – Retz – Vídeň.
Asi aby nemuseli stavět tak velký oblouk 🙂
Mám dojem,že to kdysi radní nepovolili.
Protože trať byla původně stavěna jako vlečka se zapojením do nákladních kolejí
Pokud si dobře vzpomínám, tak při nějaké kulturní prezentaci o KH a platilo to myslím i o dalších případech, dále od města proto, že bylo hodně dřevěných domů a měli strach, že jiskry z komína parních lokomotiv podpálí město.
Parní lokomotivy se musely se dlouho předtápět a z komína jim lítaly saze a dělaly hluk. Kromě strachu z požáru to byla i otázka zachování alespoň trochu čistého životního prostředí ve městě, stačila tehdejší lokální topeniště na uhlí.
O tom se žvaní celou dobu od převratu. Nic víc.
Pokud je odhadovaná cena pro zadání výběrového řízení CZK 2500000, za tu cenu vznikne tak maximálně model toho kolejiště. A to ještě kdoví zda celý.
Já tam tedy čtu, že se jedná o cenu za zpracování záměru projektu.
Už si ani nevzpomínám, pokolikáté čtu tuhle pohádku od SŽ.
Mate bohuzel velmi smutnou pravdu. Nejsme schopni zde stavet systematicky ani prelozky v useku jednotek kilometru, ktere by casto meli zasadni vliv na stabilitu dopravy.
Tak pokud stavbu neschvali MD tak se nic nestaví, a pokud vím tak ji nikdy neschalilo. Takže se prověřují další variantou toho jsou studie.
O „Kutnohorském oblouku“ jsem četl už v roce 2003 či 2004 v sekci „Perspektivy“ v časopise „ČD Pro Vás“. Stejně jako o trati Harrachov – Harrachov centrum, o Šumavských elektrických dráhách, o vlakotramvaji Hlučín – Ostrava město atd. Ani tehdy, ani teď, nebyla zmíněna jeho úskalí ve smyslu že co odbočí do Kutné Hory města, nedojede aspoň do Čáslavi (ne-li dále), a pokud by toto mělo být vyřešeno navýšením počtu spojů, tak by to znamenalo, že (mají-li jet už z Prahy/až do Prahy) t-011 bude ještě více vytížena/přetížena než je teď. P. S. Blahé paměti si u toho dávného článku… Číst vice »
Nemusely by se navyšovat počty spojů. Si dovedu představit, že do Kutné Hory by jely dvě spojené jednotky a dál by pokračovala jedna do Čáslavi a jedna do města.
Takže manipulace v Kutné Hoře na hlaváku, tím pádem prodloužení jízdních dob a hlavně riziko při spojování souprav v opačném směru, že jedna nabere skluz a druhá bude muset čekat, aby je mohli spojit. To bohužel také nevypadá jako vhodný koncept.
Tak s automatickým spřáhlem by to nemělo být časově náročné
Jestli se to spřáhlo někdy u nás naučí používat tak, aby to bylo rychlé nejen teoreticky, ale také reálně. Spřáhlo tu máme od dob panťáků asi půl století, ale zkušenosti říkají, že se ten postup neosvědčuje. Tak jsem zvědav, jestli zařídíte, aby to v Hoře Kutné bylo lepší. teoreticky to možné je.
V Německu se spojování běžně děje. A soupravy by jely z KH města a Čáslavi, nikoli z druhého konce světa.
Přes Čáslav jezdí rychlíky ve směru na Havlickuv Brod, na kutnohorskem hlavním nádraží končí spěšně vlaky Vrchlice. Samozřejmě i automatické sprahlo je jednou z možností. Jinak spíš by se asi mělo jednat o peronizaci nádraží v Čáslavi, aby cestující do Tremosnic nemuseli absolvovat tu dlouhou cestu po mostě přes trať.
Tento plán taky existuje viz mapa staveb SŽ
To se dá vyřešit včasnou jízdou.
Jiným úskalím by však bylo, že spoj od Čáslavi by musel jet do protisměrné kolejové skupiny, tzn. dvojí křížení směrů.
Nicméně O. K., nad rámec toho to technicky možné je (byť tedy zrovna „pár km před cílem“, tedy před KH-městem, je i párminutový prostoj za účelem rozpojování a hlavně spojování docela nevhodný).
Pak není potřeba 360° oblouk,jen to rozpojime a spojíme těsně před úvratí 🙂 (takže by stačila elektrifikace té slepé koleje a její propojení zpátky na hlavní trat
Ono by stačilo vytáhnout z lokálky kousek kusé koleje se šturcem umístěným hned přes ulici od nádražní budovy. Motorák by pak nemusel úvraťovat, přestup by se prodloužil jen o přejití té ulice a vše by se zrachlilo. Za zcela minimální peníze. Ale o levná řešení není zájem…
Jen by se zkrátila jízdní doba o úvrať, přestup (s nutností jít podchodem) by zůstal, přímo by jet nešlo. Za málo peněz i dost málo hudby.
No ale přestup tu zjevně zůstane i s obloukem, přinejmenším pro část spojů, tj. i ta cesta podchodem atd. Nenalhávejte si, že v případě stavby oblouku budou všechny vlaky z/do města pokračovat přes hlavní někam dál.
Že by vlak dělal tuhle úvrať a ušetřil nějakých 50 metrů jízdy? https://mapy.cz/s/najetuburu
Nutnost zastavení a manipulace před dojezdem do stanice zůstává, pak se nějak dostat k té odbočce a zase od ní… Odpadl by ten přestup, to jo, ale. 🙂
>Pak není potřeba 360° oblouk
A ten někde a někdy potřeba je? 😉
Ano, u Brusia nebo Giornica (u toho druhého dokonce 2x). 🙂
To by ale nebyla třeba ta přeložka, když by se rozpojovaly jednotky, změna směru by naopak mohla dobu pobytu zkrátit.
Je to pravda že o té „jedné blbé zatáčce s drátem“ se 20 let vážně mluví ale nemluví se o tom, jaké vlaky by to měly využít. Ale šla by v hodinovém taktu R41, pokud už se potichu upustilo od zajíždění do Čáslavi, ne? Ta by jakž takž uspokojila jak regionální relace, tak tu „dálkovou“.
Dělat přeložku za několik miliard kvůli vlaku jednou za hodinu z centra Kutné Hory, když ve stejné frekvenci je pro velkou část města blíže na hlaváku rychlejší rychlík (který díky tomu oprávněně teče), to musí určitě ekonomicky vyjít. A až někdo obyvatelům Kutné Hory řekne, že ten spěšnák bude dvakrát předjížděný jako dnes, tak se ta stavba vyplatí určitě ještě víc 😀 A jak už psali jiní, znamená to neefektivitu na Čáslav, ale k té se SČK chová, jako by ležela v jiném kraji, asi tam z Prahy není vidět.
Kutná Hora není jen 2x větší než Čáslav, ale má i milion turistů ročně s potenciálem dalšího růstu. Pro mnoho lidí může být i příjemným předměstím Prahy, kde budou bydlet, ale za práci dojíždět.
Poloviční Čáslav bude mít za 2 roky hodinový takt na R9 i rekonstrukci nádraží.
Zrovna z hlediska dojížďky z Kutné Hory do Prahy je relevantní sledovat umístění sídlišť a ne centra města. Ta spojka + vedení spojů do centra by byla výhodou zejména pro dojížďku do Kutné Hory (úřady, památky), ne tolik pro vyjížďku většiny tamních obyvatel. Resp. část sídlišť je u žst. KH-město, ale další část je docela daleko od obou nádraží. P. S. Zrovna pro západní část KH už by mohlo být zajímavé mít návoz na VRT-stanici Pučery a do Prahy jezdit z ní. Ovšem ne při té plánované parodii na příměstskou obsluhu v podobě jediného páru spojů za hodinu (mmch. bez… Číst vice »
Jenomže ve chvíli, kdy máte ne termiálu uprostřed ničeho (Pučery) zastavovat častěji, nevejde se vám to na trať (obrovské rozdíly v rychlosti). Takže buď by muselo všechno zpomalit (zásek do ekonomiky VRT) nebo by se musely přidat další koleje (v území nikoho, tj. zásek do ekonomiky celé tratě).
Jednak – už teď je okolí Zásmuk „širší pražské příměsto“. a hlavně – VRT-stanice s dojezdem do centra Prahy za 20 či kolik minut = (v časovém slova smyslu) „část Prahy“, tzn. poptávka po novém bydlení v okolí, po pracovních místech atd. Z principu nemůže existovat VRT-stanice „uprostřed ničeho“, protože kdekoliv by vznikla, tam (dle oficiálních VRT-tezí) do pár let bude „středobodem života“ (tzn. „něčeho“). Mmch. co zastavení v Nehvizdech (sice dál do Prahy bude čtyřkolejka, ale ve směru od Brna se do nich bude zpomalovat ještě na dvoukolejce) u 4 párů vlaků za hodinu? Tam to „nůžkám“ vadit nebude?… Číst vice »
A kolik miliard? Tu přeložku samozřejmě využijí i ostatní vlaky, spoje od Zruče má nadále smysl vázat na rychlíky (případně je protáhnout do Kolína pokud to bude výhodnější, mezi Kutnou Horou městem a Kolínem by se to pak dalo snadno posilovat).
Fajn, a na ty rychlíky vám kolik obyvatel KH pojede autem/MHD a kolik tím vlakem z města? Bude jich více než Čáslav, proti které tu argumentaci staví pan Fedorovič, který má dojem, že u drahé a kapacitní železniční dopravy se vyplatí vynechávat jedno ze tří měst konurbace, aby se to druhé obsloužilo dvěma zastávkami?
Přesně. A to chceme stavět VRT… A pak je taky udržovat… 😇🤭🤪🤦🤷
A teď si představte, že Správa postavila dvojkolejku z Benešova do Ševětína i bez téhle spojky. Dokonce se začalo jezdit 160 km/h i ve stanicích, namísto omezení na 100 km/h.
Ale chápu, výstavba Brno-Přerov by se měla podmínit zprovozněním Kralovice-Mladotice… 🤪