Bez peněz navíc silnici I/35 nechceme. ŘSD neví, kdo komunikaci po dokončení D35 převezme

Změna plánů brzdí plány vedení Litomyšle na proměnu průtahu na klidnější ulici.
Je to běžný postup při stavbách dálnic. Když se nový úsek postaví, stávající silnici I. třídy si převezme kraj a stane se z ní „dvojka“.
V případě dálnice D35 se na takovém postupu už dohodlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s Královéhradeckým krajem pro převzetí stávající silnice I/35 z Hořic až ke křižovatce Plotiště, stane se z ní silnice II/635.
V Pardubickém kraji ale zatím silničáři narazili na odmítavý postoj. „Neumím si představit, že bychom komunikaci převzali do krajského majetku bez odpovídajícího zainvestování ze strany státu, ale také bez úpravy rozpočtového určení daní. Velikost silniční sítě byla totiž jedním z našich navržených kritérií,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Silnice I/35 v Pardubickém kraji měří zhruba 80 kilometrů. Netolický žádá, aby se převod „řešil systémově“. Kraj musí v dopravě řešit navíc i jiné priority, například nákup historických lokomotiv nebo financování dlouhodobě ztrátového pardubického letiště.
ŘSD obvykle předává silnice krajům či městům v bezvadném stavu, prochází velmi často ještě opravou. Pro kraj ale zařazení do majetku znamená starat se i první roky o běžnou letní a především zimní údržbu.
Odmítavý postoj kraje je nyní komplikací pro Litomyšl, kterou projede kolem 21 tisíc aut denně. Město už dříve oznámilo plán průtah zklidnit. „Čtyři pruhy jsou po dokončení dálnice jednoznačně zbytečné. Rádi bychom vytvořili na průtahu parkovací místa a doplnili zeleň, do budoucna v některých částech i cyklopruhy,“ řekl starosta Litomyšle Daniel Brýdl.
Objízdná trasa pro uzavírku dálnice
Podle Netolického lze ale očekávat, že průtah městem bude i nadále sloužit například jako objízdná trasa v případě nehody na dálnici. „Proto by tato komunikace měla zůstat v parametrech silnice I. třídy,“ dodal Netolický.
Plány nechat silnici v parametrech I. třídy ale ruší plány města na zklidnění průtahu. „V případě silnice I. třídy bude muset dojít k revizi plánu, který budeme komunikovat jak s ŘSD, tak krajem. Obávám se, že to nepůjde tak rychle, jak jsem si představoval, ale musíme vnímat realitu,“ řekl starosta Brýdl.
Z průtahu běžná ulice. Litomyšl řeší, co se silnicí I/35 po dokončení dálnice
Podle generálního ředitele je převzetí silnic I. třídy jako doprovodných komunikací k dálnici vždy předmětem velkých diskuzích ve všech krajích. „Nakonec pokaždé došlo k dohodě,“ dodal Mátl. Legislativa tyto převody nijak neřeší.