Bez miliard od státu Radlickou radiálu stavět odmítáme, řekl Hřib. Rada schválila zahloubení

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA

Cena 35 miliard korun jednoznačně převyšuje možnosti města, uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Pražský magistrát zadá úpravy projektu Radlické radiály, které budou znamenat stavbu více tunelů a prodraží ho o pět miliard korun oproti původnímu projektu z roku 2017.

Úprava nesníží dopravní funkci stavby a současně nenaruší okolní prostředí vytvořením těžko prostupné bariéry. Je to výsledek diskuze, která se k tomu vedla,“ připomněl na tiskové konferenci po jednání rady náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib genezi již dříve představených úprav.

Na vizualizacích si je můžete prohlédnout zde:

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA

Nově je větší část trasy vedena pod úrovní terénu. U stanice metra Nové Butovice je například zrušena estakáda a trasa naopak bude zahloubena.

Upravená verze podle materiálu pro výbor pro dopravu spojuje tunely Butovice a Jinonice do jednoho v délce asi 1,2 kilometru. Celkem mají tunely tvořit 3,9 kilometru z celkové trasy. Po úpravách povede v tunelech zhruba 71 procent silnice, zatímco původně to bylo 55 procent.

Úpravy projektu mají podle dřívějších informací trvat tři až čtyři roky. Ke stavbě běží územní řízení, povolovací proces se musí zvládnout do konce roku 2026, kdy vyprší současný posudek EIA. To je však nepravděpodobné.

Nejsou peníze, chybí vůle

Pokud se to nestihne, začne se EIA připravovat znovu. Nicméně celý harmonogram je značně nejistý, stavba už před časem vypadla z priorit města a současné vedení nejeví o urychlení stavby požadované místními občany zájem.

Je nezbytné aby na Radlickou radiálu přispěl stát, stejně jako na dokončení městského okruhu. Cena 35 miliard korun jednoznačně převyšuje možnosti města,“ uvedl Hřib.

Radiála je podle něj předpokladem pro rozvoj jiho-západního města, nicméně město na ni nemá. „Zahájení její stavby je odvislé od toho, kolik nám stát přispěje na stavbu a kdy,“ dodal Hřib.

Tunel Radlické radiály by se měl začít razit v předstihu. Probíhá územní řízení, průzkumná štola je hotová

Projekt radiály, která má propojit vnější a vnitřní okruh na jihozápadě metropole, je od roku 2018 v územním řízení. Protáhlo se z důvodu velkého množství námitek a odvolání. Minulé vedení města se kvůli tomu rozhodlo prověřit úpravy, ke kterým vznikly tři studie.

Urychlení stavby radiály prosazuje petiční výboru Za Radlickou radiálu. Podle jeho člena Martina Maška je další zdržení zklamáním. „Samozřejmě, že z prodlužování vyplývá i riziko lobbingu, tlaku a výpadů odpůrců Radlické radiály jako celku nebo finálního výběru variant,“ uvedl již dříve k nynějšímu stavu příprav radiály pro Zdopravy.cz Mašek.

Tagy Radlická radiála Zdeněk Hřib
240 komentářů