Bez konkurence. Do miliardové zakázky na proměnu stanice na Vysočině přišla jediná nabídka
Stanice Batelov. Foto: Správa železnic

Stavba na trati z Jihlavy do Veselí nad Lužnicí přinese 210 dnů výluky.
Stavba na trati z Jihlavy do Veselí nad Lužnicí přinese 210 dnů výluky.
Dokáže mi někdo vysvětlit, proč „rychlíky“ České Budějovice – Jihlava zastavují ve třech sousedících obcích Horní Cerekev, Batelov, Dolní Cerekev, a ne v Kostelci u Jihlavy, kde se napojuje trať na Slavonice? Ne všichni jezdí do Telče, Dačic a Slavonic od Jihlavy.
Do 12/2020 v Kostelci zastavovaly.
I poté tam zastavuje obvykle jeden z dvojice křižujících se R.
Nicméně i kdyby tam zastavily, tak přípoj směr t-227 jede až za cca 45 min.
Ta zastávka v Horní Cerekvi – spíše se nechce věřit že nikoho ze zúčastněných nenapadlo možnost zastavování rychlíků na této zastávce a udělat ji krátkou, tedy pokud zůstane současná obsluha sídel D.Cerekev, Batelov, H.Cerekev linkou R11 – ale asi ano když se budu upravovat nástupiště v Dolní Cerekvi.
Spíše – a je to jen spekulace – je možné že prostě dlouhou zastávku se nepodařilo někde prosadit /obec, zahrádkáři, rybníkáři…/,tak se řeklo že aspoň takto s tím že nástupiště se dá relativně snadno prodloužit. /tak nějak podobně se toto dělo u zastávky Železná Ruda Centrum
Jsem jediný, komu přijde logičtější postavit novou zastávku v Batelově u přejezdu a ušetřit za podchod a ostrovní nástupiště? Docházkové vzdálenosti jsou +- stejné.
A přestup vlak – bus (např. JH – Třešť) bude řešen jak? A navíc by to patrně bylo dokonce pro průměrného Batelovana o chlup dále, než ve sledované variantě (přes park).
I u důležitých páteřních staveb typu Praha-Liberec se musí dělat posuzování ekonomiky projektu (a mnohé kvůli tomu roky a dekády stojí, protože to nevychází).
A tady z druhé kapsy vylétávají miliardy za úplné nic a ekonomika je asi úplně v pohodě. Už se ani nikdo nesnaží předstírat že to přinese nějaké zrychlení cestování (budeme rádi když to nebude zpomalení) nebo vyšší komfort (naopak, cestující budou muset do podchodu a nezřídka rekonstrukce taky znamená omezení přístupnosti vnitřních prostor pro cestující). Rozebírá se už pouze „přínos“ do plánu výluk… 😀
Je to rychlíková trať Plzeň – ČB – Jihlava – Brno.
rychlíková možná proto, že není kudy jinudy jet, jinak je to lokálka z Veselí skoro až do Brna 😉
Tím spíš by SŽ měla primárně usilovat o to, aby cesta Plzeň-Brno nebyla celodenním kochacím výletem. Podchod v Batelově to opravdu nezachrání.
Rychlíková trať. Děkuji za večerní dávku smíchu… Ta trať je naprosto tragická, odevšaď daleko, pomalá, klikatá, naprosto nevyhovující pro rychlíky spojující 3 krajská města…
dokonce 4 😉
Tak miliarda se „vyleje“ jedna, to novostavbu do Liberce těžko vytrhne, zejména když není co stavět (není vypapírováno).
A možná se ta zakázka jmenuje blbě, ale výrazně se zlepšuje velký kus trati, vč. infrastruktury pro cestující a přejezdů bez signalizace, a to v oblasti, kde se tahle trať výjimečně trefila do sídel.
Délka modernizovaného úseku: stavební část 7 386 m, technologická část 14 703 m
Počet nových zastávek: 1
Počet nových nástupišť: 4
Počet stavebních úprav: 3
Počet zmodernizovaných přejezdů: 9
(A ano, součástí zakázky bude asi výpalné pro AŽD na EULYNX, ale nebude to většina zakázky.)
Miliarda se nevyleje jedna, výdaje SŽ za rekonstrukce budov jsou každý rok mnohem vyšší.
Cožpak že název, ale o těch dalších položkách (jestli tedy rekonstrukce traťových kolejí, což ale zase délkově nevychází na celý úsek Horní Cerekev (mimo) – Kostelec (mimo)) není ani slovo v tom textovém popisu té prezentace, aby bylo jasno, co vše je v těch 7 386 m obsaženo.
Rychlost v úsecích mezi těmi sídly se také zvýší, aby to zlepšení bylo výrazné (a poznalo se nejen výměnou starého zařízení)?
Zrovna v Batelově je nádražní budova na odvrácené straně vůči většinové zástavbě, tzn. podchod pro část zástavby zkrátí legální cestu k vlakům.
Ekonomika: přinejmenším část prací asi lze brát jako opravy/údržbu (viz výměna mostů).
P. S. Připomínám, že ani tak se mi nelíbí délka nepřetržité výluky (resp. když už tak dlouhá, tak kdyby se zmodernizovaly např. všechny stanice mezi JI a JH apod.) a stejně tak se mi nelíbí ignorování (nejen) Liberce v mapě „Rychlých spojení“.
Když AŽD zachraňovalo výhradní provoz ETCS, tak ten jejich monopol nikdo neřešil co?
Zachraňovalo?
Tak pokud mně je známo, je třeba jim přičíst k dobru, že vydali asi jediný komplexní použitelný návod, navíc průběžně aktualizovaný. Za to rozhodně plus.
Tak tady je vidět, že vůbec neznáte zásadní informace o tom, jak se věci mají
A kdo jinej by to jako měl řešit, když infrastruktura je výhradně od nich?
Ivan si zřejmě myslí že tam měl vyrazit „zachraňovat“ Alstom…
Doufám, že ten podchod povede také do města, aby to mělo alespoň nějaký přínos, jinak fakt nevidím důvod dělat podchody na této pseudo trati s cestovní rychlostí 65km/h. Podobně jako Chrastava a Hrádek, zbytečně prodražená buzerace pěších.
V Chrastavě a Hrádku ale podchody byly „odedávna“ – v tom je rozdíl.
(i tak bych považoval za velmi žádoucí, aby byly zrušeny, ostatně viz mnohé německé vedlejší tratě, namátkou řada stanic mezi Flöhou a Vejprty).
Ano, už se to tu řešilo, to na věci ovšem nic nemění. Stejně tak jsem poukazoval na stav na nové Uničovce, která je podle mě vzorová. Bezbariérové, nezabetonované, ideální.
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/kategorie.pdf
Naštěstí Uničovka je „světlemodrá“, takže tam to prošlo. U „tmavěmodré“ to v přinejmenším některých minulých letech bylo… složitější.
Kdyby 65 km/h byla cestovní, bylo by to ještě velmi dobré. Ona je to traťová, cestovní je mnohem nižší.
👍
Bylo by krásné udělat zastávku Kostelec kousek severněji, aby byla blíž centru obce a aby se zrušila úvrať na trase Jihlava – Telč.
Anooo! 🙂
Jenže při bližším zkoumání to moc nezafunguje. Lepší neřešit a Kostelec obsluhovat čistě směrem Telč (na masně).
I to by chtělo dostavět triangl a nový most přes řeku. Masna mi přijde dost daleko za obcí. Předpokládám, že přestupy v Kostelci od Telče směrem na Cerekev nebudou stát za řeč.
Při bližším zkoumání je to cca 350 m kolejí, dvě výhybky a jeden krátký most. Co tam nezafunguje?
Poloha zastávky tak, aby ve výsledku nebyla horší než ta Masna. Spojku (i když asi v trochu jiné podobě, ideálně v návaznosti na přeložku hlavní tratě) samozřejmě nezpochybňuju.
= nutnost mít bus-linku z Kostelce směr Horní Cerekev (resp. pokud ne, tak nemožnost se veřejnou dopravou tímto směrem z Kostelce dostat).
Je to blbost, musí být ještě druhá zastávka u přejezdu.
Proč by nešla u přejezdu udělat zastávka? Taky to není ideál, ale je tam řeka, bažina, rybníky a soukromé pozemky, přes které se do centra obce nedá moc probojovat.
Ne že by to nešlo, ale nemá to smysl. Kostelec – Jihlava bude bohužel muset být vždy řešeno busem, je to moc krátké na to, aby se taková docházka akceptovala.
A pak je lepší si situaci nekomplikovat další zastávkou (to jako by Telč stavěla dvakrát, nebo by se měla Masna zrušit?), nota bene v místě, které stejně jednou bude muset být totálně přeloženo (tak jako dává na 225 smysl přeložkovat od Veselí k JH, no teda především mimo Veselí což je ale jiný příběh, tak podobně má smysl snažit se o něco na jihlavském konci).
Telč by mohla zastavovat jen jednou – falešné dilema.
Mmch. i tak není psáno, že by to mělo být (vyjma nějakých šichťáckých časových poloh) zrovna u masny – k tomu přejezdu na t-225 je ze zástavby Kostelce přinejmenším stejně blízko jako k přejezdu z masny.
Já osobně bych udělal zastávku severně od obce u těch rybníků, nechal bych úvrať a mohl by jezdit S-bahn Kostelec a obsluhovat všechny tři kostelecké zastávky 😀
Máte na mysli přesunout stanici a udělat triangl?
Znamenalo vy to sice udělat asi 15 metrů hluboký zářez přes hřbet u zříceniny hradu a hned vedle zasypat kus rybníku, ale dopravě by to určitě pomohlo.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&l=0&rm=9jCLlx8pjYKXfi4IJfibFDA629FKewgfNGhDggmLYdQwWqLIV8Gs8LCTOlG0Sdf-UHVg1hKQ8BFdgUM40gSHJng6eMvg63MxT.ZchbCPJUxflheIyg6PhpzQKgUQR1gab&x=15.4894520&y=49.3620872&z=16
On tam už zářez je a šel by rozšířit. S tím rybníkem máte pravdu. Proč ne?
A že byste nezasypával nic a trefil se do existující koleje, to je nesportovní? 🙂
Zářez tam sice je, ale jen pro jednu kolej a v esíčku.
Nová nástupiště by měly být v přímé koleji a pro rychlíky to chce taky rozumnou délku nástupní hrany.
Ideálně vytáhnout Rantířovské zhlaví Kostelce až za novou polohu zastávky, aby se zde dalo křižovat a zastávku udělat se 2 bočními nástupišti.
Stanice Batelov teda bude stále ovládaná místně? A chtěl jsem se zeptat, ví někdo kdy se fakt začne stavět nebo jestli vůbec ? Díky
Ano, výpravčí skončí jen na Spělově
Děkuji, věřím ze si práci najdou, ale nevim no, Jihlava město asi taky skončí, tak nevim jestli všem nabídnou práci někde v jiných stanicích
Na výpravčího ve Spělově je dokonce vypsán inzerát 😆
https://kariera.spravazeleznic.cz/job/v%C3%BDh_-Sp%C4%9Blov-V%C3%BDprav%C4%8D%C3%AD/793637502/
Ja vim, jsou tam 4 a je potřeba 5, protože nepřetržitý provoz 😂🤣, nevim kolik nákladu tam v noci jezdi, ale asi ten jeden psán je
Hlavně i přístup do té dopravní kanceláře je složitý – ze vsi nějaká zarostlá polňačka, lepší by to bylo z opačné strany, ale nutno přeskočit koleje (což drážní pracovník ovšem může). Nebo si tam nechat zastavit vlak (jestli na to ČD přistoupí, když s výpravčími – samozřejmě – už delší dobu nemají nic společného).
Spržel je správa železnic nebo zaopatřovací ústav?
Na městě již skončili signalisté na obou zhlavích a výpravčí budou končit na podzim po výluce Jihlava město – Jihlava
To je bizar, proč se to takhle dělá? Naleje se miliarda do zabezpečovačky a neudělá se ani dálkovina?
Vzhledem chystané rekonstrukci SZZ v Horní Cerekvi a peronizaci Batelova se to zjevně na dálkové řízení připravuje
No, tam už to bylo potřeba, to nemohu říct…
210 dnů. To nic není. Tam na té trase i tak jezdí busy častěji než vlaky.
Když už tam chtějí dělat podchod, bude propojovat nádražní budovu s přilehlým zámeckým parkem, aby skončilo desetiletí trvající zkracování cesty do obce přes kolejiště a díry v plotě?
řekl bych, že se tam píše že podchod vyústí na druhé straně kolejiště
„Stanice Batelov dostane dvě nová
nástupiště, přístup na ně bude bezba-
riérový z nově vybudovaného podcho-
du. Přístup do podchodu bude pomocí
šikmého chodníku z prostoru před
nádražní budovou, vyústění na druhé
straně kolejiště naváže na stávající
zpevněnou cestu bez potřeby šikmých
přístupových chodníků či schodiště.“
Bude na druhé straně od VB, mezi VB a skladištěm. Čili na park bude navazovat, ale z druhé strany, čili to cestu prodlouží. 🙁
Opravdu? Není to spíše tak, že většina obyvatel Batelova nebude muset oklikou přes přejezd?
A kdo chodí po chodníku a přes přejezd? Možná ti co bydlí Za Tratí, aj pro ty lidi bude podchod na druhé straně nádraží. Většina přechází koleje vpravo od VB a jde parkem kolem rybníka. Umístěním podchodu na druhou stranu od města obkliku spíš tvoříte, než lidem šetřite čas.
Z toho letáku mě zaujalo zejména „Nástupiště v zastávce Dolní Cerekev se prodlouží a přizpůsobí možnosti zastavování vlaků dálkové dopravy.“ Vždyť už tam dálkové vlaky od 12/2019 zastavují… “ Nová zastávka v Horní Cerekvi pak bude sloužit regionální dopravě.“ takže Os vlakům v 2h „taktu“ (a to ještě s jednou „dírou“ znamenající 4h rozestup). Přitom ve chvíli, kdy v žst. Horní Cerekev nejsou přípoje mezi R a t-224, by zastavení R víc dávalo smysl „za rybníkem za náměstím“. Když už to má trvat tak dlouho, tak je pro mě děsivé, že součástí není aspoň i peronizace žst. Horní Cerekev (pakliže… Číst vice »
oni v DC rychlíky zastavují, jen se tam málem nevejdou mezi konec nástupiště a přejezd
210 dní NAD kvůli novým nástupištím? To jako fakt? Tato „trať“ potřebuje zásadní reko a zrychlení, ne konzervaci současného nevyhovujícího stavu. #mynic
To je pravda, trať je to dost pomalá a trochu retro. Ale nevím jakým způsobem by měla byt modernizovaná, když je trasovana takto hrozne.
Změnou trasování. 😉
Zásadní modernizace se vyplatí tak mezi Veselím a Jindřichovým Hradcem a i tam to bez přeložek nebude mít smysl. Ale říkám jen podle toho, co vidím na mapě, nebydlím tam
Ano a ani v tomto kousku, kde to kvůli JH smysl dává, se k tomu bohužel nikdo nechystá. 🙁
Určitě i mezi Kostelcem a Jihlavou včetně zrušení úvrati na Telč
Tangenta?
210 dní zastavený provoz, pak na to naváže oprava vedleší stanice, pak se pár měsíců bude jezdit aby se rozkopalo zase něco jiného. Cestující zkrátka musí být furt ve střehu, že?
A vedle zde čtu článek, že v Dánsku naráhnou dráty v 140km úseku naráz, za minimálního dopadu na cestujícího. Jasně, total reko je něco jiného než jen dráty, ale ten rozdíl přístupu k cestujícímu je do očí bijící.
Prostá elektrizace je ale něco jiného – tu zvládli na t-225 svého času taky (jenom ten Kostelec rozkopali víc) – a podle toho to dodnes vypadá.
(P. S. s takto dlouhou, byť „kilometricky velmi dílčí“ výlukou samozřejmě také nesouhlasím.)
… resp. „dodnes“ – např. mechanické závory tam byly likvidovány až mnohem později po elektrizaci; ještě před cca 25 lety to byl mazec – závorářská stanoviště v Dolní Cerekvi, Spělově, Horní Vsi, Horní Vilímči, Bednárečku, Bednárci, Rodvínově, Mnichu; pak další mech. závory ovládané z jednotlivých stanic – některé z nich „padly“ až před pár lety.
Stejně tak jsou u trati kříže se stopkou… prostě zadrátovaná lokálka…
Ano, mj. v Horní Vsi, kde před těmi cca 25 lety došlo k likvidaci mechanik ve prospěch… křížů.
Kde jezdi náklady v noci a nejdelší rychlíková trasa v ČR
Za tyto peníze by bylo lepší celou akci zrušit.
Přesně tak, přesoutěžit spolu s navazujícími úseky a to včetně kompletní zabezpečovačky, aby ten monopol AŽD konečně skončil.
Bez vyřešení úvrati v Kostelci nemá cenu zab. zař. dál na Jihlavu řešit. Navíc od Jihlavy se traťové zab. zař. zmodernizuje letos až do Rantířova.
Když pilotní projekt EULYNX dělá AŽD, tak jak to může dopadnout……, bude z toho asi nějaká česká verze? Je to i chyba těch dalších výrobců, kteří mají silácké řeči, ale reálně to u nás pro ně asi není zajímavé nebo je to tady zakleté:-(.
Nejdříve si něco zjistěte co je to EULYNX a pak komentujte.
A kdo jiný by to u nás dělal? Starmon asi těžko a stejně to je v podstatě AŽD…
Rozhovor na téma EULYNX s někým informovaným by mohl být dobrým námětem pro reportáž.
B je správně. Zapojení do stávajícího TZZ a SZZ je ta žába na prameni.
V rámci ETCS by tohle naopak byl ideální zkušební úsek na L1. Co tady proboha s L2…?
Nebo to nějak souvisí s tím, že na 227 dnes není žádné rádio a tak se v oblasti stejně bude muset objevit GSM-R?
Nenapada me zadny racionalni duvod nekde nove zrizovat ETCS L1 (snad s vyjimkou nejvetsich stanic s poctem vlaku, kde by se mohl teoreticky blizit limitu GSM-R), jakoze proc. Nebude to levnejsi, nebude to spolehlivejsi, nebude to vic interoperabilni a ze stavajiciho zabezpeceni se stejne znovupouzije, po tak velke rekonstrukci, leda prd.
Bude to spolehlivější protože odpadne ten nejnespolehlivější prvek – rádio.
Přínos by byl v možnosti nechat TRS a GSM-R vůbec nezřizovat, v klidu čekat na to FRCMS nebo jak to je.
Také by mne zajímalo, proč zrovna zde L2.
Je to v článku napsané. Pro potřeby ELYNX.
Aby si to AŽD pojistilo? (Nevím, spekuluji, ale nedivil bych se tomu.)
Zkuste si článek přečíst znovu. Je to tam napsané proč L2.
Tak pro vysočinu je to jedna z hlavních tras na kterou jsou navázány autobusy do okolí, zde konkrétně přímo v Batelově takže to že k modernizaci dojde je určitě dobře. Netuší někdo zda má dojít k přesunu zastavování rychlíků na novou zastávku v Horní Cerekvi?
Škoda jen že se na trati mimo úsek z Veselí do Hradce nepočítá s nějakou zásadní modernizací i pomocí přeložek.
V Cerekvi se rychlíky křižují. Navíc přípoj do Tábora.
V Cerekvi se nekřižují, kříž vychází do Kostelce.
A ani ten přípoj do Tábora už tam není (Os jede přímo z Jihlavy o cca 1 h dříve/později než R; a i ve směru od Pelhřimova na J. Hradec si Os a R o cca 20 min. ujedou) – obojí od 12/2019.
Použil jsem hypotéční kalkulačku na „minulou inflaci – znehodnocení koruny“ a ta mi ukázala výsledek:
„Na co vám v roce 2020 stačilo 715 000 korun, na to byste v roce 2024 potřebovali 968 336 korun. Průměrná meziroční inflace mezi zadanými léty dosáhla hodnoty 7,88 %.“ Stačí k tomu přidat tři nuly.
Rozdíl mezi nabídnutou a vykalkulovanou cenou činí 94,664 mil. Kč.
https://www.penize.cz/kalkulacky/znehodnoceni-koruny-inflace#inflace-vypocet
Nesmíme zapomínat, že v letech 2022 a 2023 byla měsíční inflace i rekordních 17,5%.
No jako amatérský pokus je to pěkné, ale „inflace“ v novinách je index spotřebitelských cen, v průmyslu se dělají indexy jiné (jsou k mání na staťáku).
Ok, můžete prosím tedy doložit konkrétní údaj s použitím vaší metodiky a zdrojů, aby bylo porovnání, o kolik jsem se v mém amatérském pokusu seknul?
210 dnů výluky je zoufalý eufemismus pro ztrátu celé letní turistické sezony. Třeba aspoň NAD zvýší zoufalou dochvilnost budějovicko-brněnských „rychlíků“…
Jestliže bude mít R z jižních Čech zpoždění „X“, tak mezi H. Cerekví a Okříškami to NAD moc nestáhne. Ano, také to moc nenavýší (díky tomu, že bus to „střihne“ mimo Jihlavu).
A protože takový bus jezdí při výluce kdekoliv mezi H. Cerekví a Okříškami, tak letos to takto bude jezdit půl roku no a příští (?) rok tedy těch 7 měsíců taky.
V této zakázce je klíčový ten vývoj rozhraní “ CZ EULYNX“, takže dobře, že zhotovitele našla… Když to nejde z celoevropské úrovně, proč to nezkusit udělat z domova…
Mohl byste nějak rozvést, o co jde?
Já zadání chápu tak, že v rámci něj má být vyvinuto rozhraní mezi traťovou části ETCS L2 „verze CZE“ tak, aby na výstupech bylo dekódováno do parametrů EULYNX a mohl se na něj případně napojit i jiný dodavatel traťové casti ETCS L2 ze sousedního úseku tím, že bude vědět, „jakým jazykem“ má vůči tomu instalovanému systému komunikovat…
Jeden by řekl že v rámci „jednotného zabezpečovače“ bude zohle řešené přímo ve specifikaci ETCS. To je jako když si koupíte dvě ethernetové síťové karty, také vám je jedno čí čipy v nich jsou protože víte že se spolu budou bavit prostě vždy.
Takže vývoj AŽD za státní prachy? Nebo bude majitelem autorských práv na vše SŽ?
Bude.
A co tam bude „CZ“ specifické, když bude zabzař nové, že se to musí znovu vyvíjet?
V lokální přeložkám a zvýšení maximální rychlosti nedojde?
Lokálně přeložit celou trať. Tady posuny několika oblouku nic netěší.
Ale jo, trať lze narovnat i v relativně obdobné stopě (plusmínus pár set metrů). Jde hlavně o výškové řešení.
To je šílené, cca 7 měs. bez provozu jen kvůli jednomu úseku. Mmch. dle Plánu výluk pro letošní rok, tak už letos bude skoro 3měs. (2. 6. – 30. 8.) výluka na téže trati, a to Jihlava – Jihlava město. Na to vzápětí naváže taktéž skoro 3měs. (1. 9. – 28. 11.) výluka Jihlava – Luka nad Jihlavou (z pěti posledních let čtvrtý, kdy tento úsek bude ve výluce delší než 1,5 měsíce). Jsem zvědav, jak dlouhá bude výluka stejných úseků, až se v nich bude dělat napojování spojky/přeložky (vč. změny nivelety) od Jihlavy-města směr Malý Beranov (resp. i nynější… Číst vice »
Napadlo mě to samé, když už bude výluka 7 měsíců, tak by se vyplatilo udělat zároveň víc úseků.
Jen se bojím, že to je příliš odvážné. Raději budeme mít 10 let po sobě půl roku NAD a pak se divit, že tím vlakem po kompletně opravené trati ve stávající stopě už nikdo nejezdí… 🙁
Důležité je prostavět peníze, ne mít funkční dopravní systém.
Bohužel zjevně nikdo z vedení SŽ nemá jako parametr KPI snížení doby výluk s dopadem na cestující…. a v této soutěži, jako ve spoustě dalších, to asi nebyl ani hodnotící parametr…
Jdu si nakoupit na trasy ČB – Morava Flixbus na celý rok, na výluky fakt nemám žaludek 😀
Zbytečně vyhozené peníze. Tahle celostátní lokálka na 60 km/h se musí vytrhat. Místo ní se pak musí postavit pořádná trať alespoň na 160.
Je to tak, tady je třeba naplánovat komplexní modernizaci s patřičným zvýšením rychlosti, nikoliv modernizovat trať, která byla stavěna podle norem pro místní dráhy. Flikovaním se zde dá zavést v130, ale to stejně znamená, že zde nebude rychlost vyšší než 75 až 80 km/h, což jakžtakž jde při neexistenci dálnice. Jenže o dálnici se zde už začíná uvažovat, protože do deseti let (patrně vyjma středočeské části D3 a části Pražského okruhu) budou dostavěny všechny důležité dálnice v České republice.
A je proto nejvyšší čas přesměrovat penězovody do VRT. 🙂
Zcela určitě, protože se jinak dočkáme více případů typu pozlacená koňka 😐.
Zde připomenu, že Cedop předpokládal kompletní modernizaci t-225 vč. větších přeložek už ve své VRTkařské knize z roku 2012.
A obecně i nynější schéma počítá s t-225 jako součástí linky ČB – JI – po VRT Brno, tzn. budou tudy jezdit jednotky schopné jízdy po VRT.
Jenže v roce 2012 bylo na SŽDC vše zacementované v pozici: Narvat veškeré prachy do současné stopy, udělat maximálně v130 a nic víc.
Na čemž se zjevně nic moc nemění. Spíše než nejvyšší verze ETCS by tu pomohly právě přeložky – ale tak, aby se pokud možno zastávky sídlům přiblížily a nikoli naopak; i pokud by to znamenalo třeba jen 120 místo 160 km/h, ale nemuselo se na nádraží do polí a jelo to plynule. Osobně pak doufám, že to s tou dálnicí tady nebude tak horké a zlepšení železnice přijde dříve, než bude pro vlaky úplně pozdě, leda bychom chtěli ty přepravní objemy honit do závratných výšin za každou cenu (a žili pak více na cestách než v místech, která by tak… Číst vice »
Tady bych se na to naopak zcela vyprdnul a řešil trať podél Dyje.
To je super nápad, a to se má dělat pro ty rychlíky vozící vzduch, nebo pro regionálku, která tam každou chvíli zastavuje a stejně musí vést přes ty vesnice?
Nejpozději v době VRT Brno – Jihlava to s tím vzduchem rozhodně nebude nijak horké (Brno – CB za 3 hodiny i po té hrůze). To je i odpověď na blbý nápad s tou Dyjí. 🙂
Někdo na SŽ se má asi dobře, poté, co pustil informaci o stropu na zakázku.
😂 tohleto číslo bývá většinou uvedeno v zadávací dokumentaci jako jeden z parametrů.
Akce se nebude nijak týkat budov, ty jsou opravené. Miliarda Kč opravdu jen za kolejiště ve stanicích a zabezpečení (a 210 dní výluky)
Zbytečně prostavěná miliarda korun…
protože se upraví kousek kolejí a žádný zásadní přísun, třeba ve zvýšení rychlosti, což by tato trať potřebovala…
To stejně dělají jen kvůli nákladní, na cestující se kašle, ti se mají kochat jako před 100 lety.
Mezi Č. Velenicemi a Veselím se trať bude pro nákladní elektrifikovat (zas o rok posunuto). Přes Jihlavu se náklad napojí na koridor přes Vysočinu. Bude se takhle objíždět Brno-jih.
Řekl bych, že i náklady by ocenily 100 až 120 km/h a současně nemuset čekat všude na předjetí, pokud v dané stanici nemanipulují. Tato rychlost, pokud by byla víceméně konstantní, by uspokojila i většinu cestujících, a segmenty by se tak zbytečně netloukly. Cestující by pak pravděpodobně ocenili třeba i blízkost zastávek sídlům, či spolehlivé návazné spoje do okolních obcí, případně možnost zaparkovat bicykl, motocykl nebo automobil (kterážto leckde nakonec už i je).
Jako ze by případná nová trať zrovna Batelov míjela?
jelikož je předmětem rekonstrukce úsek Horní C. až Kostelec, tak to mohli pojmout trochu ve větším stylu a nějaké přeložky udělat, tím nemyslím minout toto velkoměsto místního významu jménem Batelov. I když je to fuk, lokálka zůstává lokálkou, musím se těšit na dálnici „D19“ 😉
Batelov je městys.
to je ovšem naprosto zásadní 😀
Zcela nezásadní je psát o „tím nemyslím minout toto velkoměsto místního významu jménem Batelov.“
Stačilo napsat „Batelov“.
Hyperbola je pro vás asi neznámé slovo…
Je známé, ale zde k tomu IMHO nebyl důvod.
Mmch. dle VRTkařských tezí se Batelov v roce 2035… vlastně teda nakonec až asi 2036 (dokončení VRT Praha – Brno) stane „předměstím Brna“.
I když (hm, toho jsem si předtím nevšiml) https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d str. č. 9 – i když prezentace z 3/2022, tak rychlíkové zastávky tam jsou umístěny v uspořádání platném do 12/2019 (bez Batelova a Dolní Cerekve), resp. max. 12/2020 (s Kostelcem).
Batelov je největší obec mezi Batelovem a Jihlavou, ne?
Batelov je nejlidnatějším sídlem mezi Jindřichovým Hradcem a Jihlavou, pokud bych počítal obce, na jejichž území to které nádraží leží (tzn. „Počátky-Žirovnice brát jako obec Stojčín).
V tom případě se zde vedou úžasné diskuze, kde přispěvatelé píší, jak by se železnice měla Batelovu ideálně vyhnout, trať přestavět atd. Jako, promrhaný čas ztracenou diskusí, kdy návrhy jdou často proti sobě a na „odborném“ fóru se nectí jindy zákl. principy jako že železnice má vozit lidi.
Tak zrovna v případě Batelova se tyto principy nectily hodně dlouho, konkrétně do 12/2019, kdy tam KONEČNĚ začaly zastavovat rychlíky.
Myslím, že vás to „těšení na D19“ po několika desetiletích začne nudit.
Realisticky, výsledkem celého projektu a snažení kolem D19 by mohlo být spojení Plzeň-Písek-(ČB)
Taky nějak nechápu, cenu ta trať může konkurovat? Jízdě na kole? Koňským/volským povozum?
Autům určitě ne 😐. Nejspíš jen jízdě na kole a koňským či volským provozům 😁.
Autům jak kudy a jak kam, nicméně je příznačné, že ministerstvo už vypouští mezi lidi plány na dálnici tímto směrem (Plzeň -Budějovice – Brno), zatímco železnici zde z plánování patrně zcela vypustilo – bez ohledu na teze o její úloze „především v kapacitní dálkové a příměstské dopravě“ (a dálnice se přece plánuje kvůli „chybějící“ kapacitě, nebo ne?).
no ne že by s tou tratí nemohli něco udělat, to by jako mohli. ale zase tak tragický to není, z Batelova jste byl rychlíkem na městským nádraží v Jihlavě za 26 minut a přes den to autem o moc rychleji nedáte.
Nelze upřednostnit Kolín – HB – Brno, nebo tam už není jak trať zlepšit ( zrychlit)?
tam se pořád něco staví nebo plánuje v následujících rocích, teď se dělá kolem Přibyslavi, stanice Čáslav a kolem Brna-Králova pole
Ještě Vlkov u Tišnova finišuje plus oba traťové úseky.
Ještě „pár“ staveb tam je, tohle může být z důvodů toho, že něco dožívá…