Bez dotací nejedeme. Další státní dopravce ruší noční vlaky

Lůžkový vůz švédských drah SJ. Foto: AleWi / Wikimedia CommonsLůžkový vůz švédských drah SJ. Foto: AleWi / Wikimedia Commons

Švédská vláda chystá kompletní analýzu podpory nočních spojů.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub P

Podle dnešních zpráv to vypadá, že ten vlak bude pokračovat. Od SJ to převezme RDC (která na to stejně půjčovala SJ vozidla).

zdroj: https://bsky.app/profile/seatsixtyone.bsky.social/post/3m333nldqz22j

jan táborský

Kdo by tam v noci jezdil…. sebevrah

najmy

Díky dotacím se na dráze pakuje kde kdo. Úřednický šiml vesele řehtá. A mezi tou drážní drahotou vesele prosperuje kamionová a individuální doprava. Zelená Evropa jen na papíře tak, jak se to zainteresovaným hodí. Je třeba si přiznat, že s narůstajícím zadlužením státních pokladen bude hůř.

Boleslav Suppe

Bez dotaci nehraju

Jenda

No já myslím že je to ,, paráda,, kam směřuje dráha… Úsporné opatření v podobě omezování TD na CDP taky bude taky pokrokové ….

zyx

Tady je vhodné doplnit nějaké faktů:

železniční spojení Střední Švédsko – Västerbotten/Norrbotten se považuje za strategicky důležité, ale kapacita a spolehlivost tratí dosti pokulhává za potřebami. Ani jedna z tratí není dvojkolejná a obě mají poměrně časté výpadky. Zdvojkolejnění spojnice Gävle – Sundsvall dice je mezi prioritami, ale peníze jsou má to přiděleny jen v omezené míře. To se samozřejmě projevuje i na železniční osobní dopravě

Zaerikk

Jestliže to opravdu jeden dopravce zvládne bez dotací a druhý pouze s nimi, tak mi přijde vcelku logické jejich zrušení. Pak je to opravdu pouze otázka efektivity jednotlivých dopravců a to by měli i Zelení chápat. I v jejich zájmu je, aby byly peníze využívány co nejefektivněji, aby ušetřené mohli pak investovat například do zlepšení železniční infrastruktury či MHD.

tarten

U toho bez veřejných peněz zřejmě nejde o noční vlaky.

tarten

Aha, tak ne, je taky spací. Sry. Tak ať si národní dopravce trhne vexlí.

Xspy

Dotace jen kurví trh .EU na dotacích ale stojí. Spousta podnikavců a to nejen v zemědělství v podstatě jen sosá finance které dostává na podporu svého podnikání.
Tím je zaručeno , že dotační programy budou mít stále velkou podporu a bez EU si své podnikání nebude umět představit stále větší počet lidí.
I ty petice za zachování spojů jsou v podstatě nátlak na zachování a zvýšení dotací …

Zaerikk

A co teprve nepřímé dotace… ale u těch se většina lidí tváří, že neexistují, protože se zpravidla skrze ně dotuje něco, co se jim hodí. 🙂

David

Jo, ale co index šotoštěstí?

Zlámalík

„Strana zelených ve Švédsku krok označila za naprostou hanbu.“
To je vidět, co jsou zelení zač.

Zlámalík

Aby bylo pochopeno – v textu se píše komplet toto:

Na trase ze Stockholmu do Německa jezdí bez dotací ještě soukromý dopravce Snälltåget. I proto vláda rozhodla o tom, že dotaci ukončí. Strana zelených ve Švédsku krok označila za naprostou hanbu.

Takže mám za to, že se zeleným nelíbí, že to jde jezdit komerčně a nemísto toho pyskují, že se nebude dotovat státní „podnikání“. Vo to tady de. Namísto posílení konkurenceschopnosti firem se zase obhajuje všemocný stát.

petr

Ano chápu. Podobně jako když u nás státní dopravce nastavoval ruku kvůli spojům Praha-Brno. Reakci zelených taky nechápu, ale oni zelení jsou vůbec nějací divní (další stupeň postižení je greenpeace pak snad už zbývá jen blázinec).
Pokud to zvládá soukromník a neni to nekalá konkurence ani nějaké šizení třeba na úkor bezpečnosti nebo udržitelnosti (třeba že zapomene na údržbu a obnovu vozového parku a počítá jen provozní náklady), tak proč by měly na takové spojení jít dotace. Jistě si je zaslouží jiné spoje, které by bez dotací prostě nevyjely.

Petr Novotný

Jak nedostanou státní dopravci dotaci, tak nejedou. Zlatí soukromí dopravci, kdy si jezdí za svoje a na nic si nestěžují

Zlámalík

Tady je vidět poměr modrých gum proti ostatním 🙂

Roman

Který soukromý dopravce v Evropě provozuje noční vlaky na komerční riziko?

Jakub

RegioJet, European Sleeper, v clanku zmineny Snalltaget

Tomáš Záruba

Hm, a kvalita služeb…?

Péťa

Když si někdo koupí jízdenku za pár € tak nemůže čekat služby jako v Orient Expressu. 😉

Karl vB.

Buďte prosím konzistentní!
Tady u výše uvedených společností, které na to, aby fungovaly na nočních vlacích, nepotřebují dotace, nadhazujete kvalitu služeb. Naproti tomu v diskusích u článků o Jindřichohradeckých úzkokolejkách jste opakovaně horoval pro zavedení ZDO do Černovic, přesto, že momentální technický stav disponibilního vozového parku JHMD je ve zdejší šotokomunitě všeobecně znám.
Prosazujte spartánský, nebo třeba vyšší standard, ale vždy jednotně, ne podle momentálního rozpoložení.

Tomáš Fuk

European sleeper bych ani nezmiňoval, to je ubohost.

Petr Novotný

Nebyl by špatný až na ty poruchy lokomotiv je strašný. Jel jsem s tím v srpnu a bylo to dobrý milý personál až pak na tu poruchu lokomotivy

petr

Regiojet ze Záhřebu a Splitu měl taky asi 6 hodin zpoždění a po cestě se stačily porouchat 4 lokomotivy.

Krakonoš

Já bych otázku upravil na: Který soukromý dopravce provozuje noční vlaky na své komerční riziko a používá při tom nové vozy? (Nové je myšleno ne absolutním stářím, ale tím že si je pořizovali přímo od výrobce a ne jako second hand od státních dopravců). Až to státní položí a vyschne zdroj ojetin, budou schopni i nadále jezdit na komerci?

Karl vB.

Myslím si, že noční vlak je pouze jedna z palety možností, jak se dostat na větší vzdálenost z bodu A do bodu B. Pokud chce soukromý dopravce jezdit i bez nenárokových dotací, tak aby cena jeho jízdenky byla alespoň trochu konkurenceschopná, musí někde ušetřit, tedy zpravidla na vozidlech a personálních nákladech. Pokud ale „vyschne zdroj ojetin“, zájemci o tuto noční atrakci si budou muset (ve velkém počtu, aby se pořízení nových vozů vyplatilo), připlatit. Pokud ale budou šetrní a pořízení nových vozů se provozovateli nevyplatí, tak prostě o tuto atrakci zkrátka přijdou. Před několika lety se to už jednou stalo… Číst vice »

tarten

Ve světě bez dotací by skoro nikdo na otočku neletěl, protože by se nedoplatil.

Dodo

Na komerční riziko jezdí minimálně i noční 443 na Slovensko a 406 z Rakouska do Polska v režii ČD.

Frantík

I netto smlouva je komerční riziko, když je dotace fixní…

Petr Novotný

RJ, ES, Snalltaget a další

Karl vB.

V souvislosti s finanční tísní nejedné evropské státní kasy začíná dostávat romantická představa cestování nočními vlaky (zvláště ve srovnání s leteckou dopravou), docela znatelné trhliny.

Pražec

…zatímco European Sleeper chystá nové linky.
Změny se dějí, ale konec nočních vlaků bych ještě neprorokoval.

Twix

Ostatně zatím ty nové noční vlaky, alespoň ty co jezdí přes ČR, spíš přibývají.

Karl vB.

Vámi zmiňovaný ES jezdí na komerční riziko, nebo se také nechává dotovat?

Zbynek

V souvislosti s finanční tísní nejedné evropské státní kasy by se nabizelo zacit danit leteckou dopravu a zpoplatnit uziti silnic. To by bylo penez.

Dwd

A nebo přestat všechno dotovat, je zajímavé že neefektivní státní dopravce potřebuje dotace a končí zatímco soukromý dopravce jezdí dál. Nekoukal jsem na cenu, ale klidně bych se vsadil, že bude mít i levnější jízdné. Naštěstí žiju v Asii kde je svět ještě v pořádku a nikdo – opakuji – nikdo – opakuji pro jistotu ještě jednou – nikdo nepřemýšlí jako vy. Ve vší úctě k vám asiaté prostě umí počítat. Ať se daří 👋

Petr

Všechno zdanit a peníze nasypat železničním dopravcům? To je program politické strany Železničáři sobě?

Karl vB.

Zajímavé je, že dotace na noční vlaky ruší státy, o kterých by se bez pochyb dalo říci, že jsou ekonomicky silnější, než Česko.

vlachjan

Ono kolik nočních vlaků také ČD vypravují? Většinou se jedná o jednotlivé vozy, které se přivěšují k různým vlakům.

Petr Novotný

Možná jenom do Košic

tarten

Jakpak je to se Slovenskem?

petr

Nevíte jak je to s tím zákazem leteckých spojení pod 3 hodiny. Byl to jen nějaký choromyslný výplod, nebo se na tom opravdu pracje? Protože jestli je to pravda, potom by EU měla zapracovat na kvalitní síti alternativních spojení. Za 3 hodiny se dá přecejenom doletět i tam, kam se vlakem nedostanete ani za 24 hodin.

Dominik29

Kdybych si letos neudělal obrázek o tom, jak fungují SJ a Trafikverket, tak by mi to možná bylo i líto. Ale tyhle dvě společnosti ani dva měsíce dopředu nevěděly, jestli vlak Narvik – Stockholm pojede, a když bude výluka, jestli vůbec vypraví NAD. Nakonec JŘ osekali asi na třetinový rozsah oproti normálu (úplně na random nejelo nic, nebo jel denní, nebo jel noční vlak) a takhle to už zůstalo. Z Bodenu na jih panovala informační chudoba ještě měsíc a půl dopředu a pak jsem to přestal sledovat. Jeli jsme tedy vlakem jen do Luleå a z Luleå jsme letěli do… Číst vice »

petr

Podobně jsme to měli vloni s OeBB a vlakem z Vídně do Říma. Ještě dva měsíce předem se tvářili, jakože vlak nepojede nebo zase, že pojede, ale než jsem stačil začít s rezervací, tak zase nebyl. Prostě informace nulové. Tak jsem nakonec došel na Florenc, koupil jízdenky na Flix (to se ještě kupuje u pokladny, i když přes internet se to dá koupit taky) do Trenta a z Milána (vycházela tam lepší návaznost než v Římě, zpětně si říkám, že jsem měl koupit Boloňu, tam je autobusák hned vedle nádraží, v Římě by to zase bylo metrem) a bylo to… Číst vice »