BEV + FVE. Praktické zkušenosti s použitím elektromobilu a domácí fotovoltaiky
Rodinný dům s FVE a vůz Hyundai Kona. Foto: Radek Šindel
Propojení fotovoltaické elektrárny a elektromobilu zkracuje její návratnost a snižuje náklady na provoz auta.
Dobrý den,mám rodinný domek dobře zateplený se ztrátou 5,5kw,tepelné čerpadlo,pluh in hybrid Kuga a teď jsem nainstaloval fotovoltaiku.Zatím bez baterie.Mohl by mi někdo z vlastní zkušenosti říct,jestli mám baterie kupovat, když budu mít virtuální baterku a možnost sdílení? Jde o to,že když ji teď nedám, přijdu v budoucnu o cca 70000,- Kč dotace. Díky za odpovědi.
FVE bez baterky bych moc nedoporučoval. Výroba stejně jako spotřeba značně kolísá a baterku je potřeba na vykrytí těchto výkyvů a pokrytí noci. Pokud hodně netopím, tak mi ta 8kWh baterka vydrží do rána.
Díky za článek. Otázka pro autora. Kdyby nebylo TČ + elektroauto, volil byste instalaci FVE?
Co se týče velikosti domu, tak máme kompletní druhé patro a pak ještě podkroví (takže něco podobného co vy) a když jsem si počítal návratnost FVE, tak mi to přišlo jako slušný úlet. Zvolil jsem nakonec fototermiku, abych pokryl výrobu teplé vody přes léto bez nutnosti dostávat teplo do bojleru přes kotel nebo „dálkové teplo“.
Díky. Ekonomika FVE čistě pro provoz domu vez topení a ohřevu TUV moc nevychází. Z 5,5MWh dělá topení a TUV přes polovinu a bez toho už to moc smysl nedává. Přece jenom máte fixní platby za rezervovaný výkon a s malou spotřebou by úspora nebyla velká.
Nyní mi vychází návratnost okolo 6ti let, ale je to dáno velice dobrou kombinací spotřebičů, které jsou používány ve vhodném režimu. Každému to nemusí vycházet takto příznivě. Ale i při návratnosti okolo 10ti let mi FVE nepřijde jako špatná investice.
Mám dobře zateplený rodinný domek, ztráta 5,5kw,tepelné čerpadlo,plug-in hybrid Kuga a dokončují FVE.Zatím bez baterie. Nejsem rozhodnutý,zda ji dám, protože při virtuální baterie a sdílení nevím,zda do ní investovat. Na druhou stranu je dotace na beterku cca 70000,- a když ji nedám hned,tak o ně přijdu.Nemáte nějakou praktickou zkušenost. Můžete mi i zavolat na tel. 774 771 770. Díky Novák
Jako mě se to moc líbí, doufám že něčeho podobnýho v blízký době taky docílim, ale řikám si jak dlouho se budou subvencovat OZE vytvářející výrobní špičku mimo doby, kdy je špička spotřeby.. Určitě jsem pro podporu OZE, mělo by se podle mě víc podporovat výroba z vody a z větru, což není závislé na slunečním svitu. Na druhou stranu moc nevidím smysl v další podpoře FVE, když teď když svítí jsou ceny na burze záporné = elektřiny je nedbytek.. Myslím, že jsou ještě velké rezervy v úsporách, řízení a plánování spotřeby, nějaké přirozené akumulaci, ale bezhlavě stavět nové zdroje… Číst vice »
Ty ceny na burze ale nejsou nízké zas tak často. Jedná se opravdu o víkendy, svátky za velice příhodných podmínek. Třeba dnes i přes vysoký výkon FVE muselo jet 2,5GW uhelných zdrojů, takže rezervy na další instalace pořád jsou. Kromě FVE je opravdu potřeba podporovat i ostaní zdroje včetně akumulace.
Mimochodem, zejména v létě zvyšují spotřebu klimatizace, když slunce svítí. A poté může sucho omezit jiné zdroje, např. přehrady nebo francouzské jaderky.
Záporné ceny prakticky nejsou v pracovní den, ať se lidé snaží nebýt v práci jak chtějí. Leda v neděli či ve svátek, když náhodou svítí slunce optimálně.
Mám dotaz na autora jestli vyjde pokračování po roce fungování ideálně i s tabulkou účtování za elektřinu před a po. Moc by mě tyto informace zajímají jak se reálně promítne a kolík to ušetří.
Já tomuhle fandím. Jen si myslím, že pořizovat si FVE je teď blbost. Ceny energií padají a ceny FVE a elektromobilů ještě nespadly.
teď ceny stagnují, nedávno klesaly a loni letěly strmě vzhůru. Tzn zítra ta situace může být uplně jiná jak dnes nebo včera, takže pořízení FTV určitě blbost nebude… 🙂
To je naprosto úžasné. Jsme národem Kolbena a Křižíka, ne Diesela a Benze.
Snad jen jediná výtka mimo téma – jeden z důvodu přechodu na elektro auta je vymýcení smogu od obytných domů, který pak způsobuje ošklivé zasmogované šedivé omítky (smog se případně produkuje spalováním uhlí a zachytává hned ve filtrech elektrárny před komínem, je tedy jednoduše zpracovatelný). A ten chudáček domeček na fotkách vypadá přesně tak, jako by stál na magistrále. Zasloužil by si rekonstrukci omítky na krásnou barevnou…
Ano, v MSK kraji se práší hodně. U nás pořád dělají dost lokální topeniště, průmysl a v zimě hodně smog z Polska. Nicméně i doprava se podílí zhruba 40%.
Jasně, nejlépe růžovou, to by v tom prostředí bylo fakt ideální… 😀
Ne, nejhezčí je v drtivé většině případů prostě bílá fasáda. Úplně nejhorší je šedý mor, který se v poslední době šíří, ideálně v kombinací s šedým gabionovým plotem. Z toho budu mít jednou rakovinu očí.
tak samozřejmě, lokální emise ze spalovacích aut jsou dost podstatný důvod pro přechod na elektroauta (i když pořád zůstávají emise z pneumatik např., méně z brzd). Ale o tom se u nás pro jistotu moc nemluví, všichni ti odpůrci omílají „nesmyslný boj proti emisím CO2, kde Evropa nic nevytrhne“.
Samozřejmě, že to návratné není, pokud jde čistě jen o finance. Čeká nás v nejbližších letech finanční krize, kdy ceny energií, které bude obrovský nadbytek, spadnou na jednotky procent – barel ropy bude dalších deset let do deseti dolců, atd.., 30% lidu bez práce – si nikdo ani nevzpomene na současné dohadování. A problém bude, kde nakrmit rodinu, nepřijít o střechu nad hlavou, pokud hypo, apod. Už dneska zemím v jižní Evropě by investor nepučil, kdyby netiskla ECB jak vzteklá a dluhy nepřebírala západní a severní Evropy, ale to je otázka let, než se do toho ponoří celá Evropa. Německo… Číst vice »
Jestli do dobře chápu, V2H to zatím neumí. Mě by se ostrovní systém líbil, ale s V2H, abych měl v případě „nouze“ mohl tu velkou baterii ve vozidle použít pro doplnění domovní baterie. Alternativa je být napojen, ale nikoliv na „velkou“ distribuční síť, ale nějakou obecní, kde by byl k dispozici třeba vodíkový generátor pro dlouhodobější uložení energie.
Podle mě je ostrovní systém v našich podmínkách zbytečná složitost. Zmiňovaný dům je poměrně úsporný a aby FVE utáhla i zimní období, musela by být značně předimenzována co se výkonu i kapacity baterií týče. Napojit se na nějakou komunitu smysl dává, ale bez napojení na distribuční síť to reálné není. Já systém maximálně o něco zvětším, takže pokryje třeba okolo 70% spotřeby včetně nájezdu auta. Těch zbývajících 30% prostě odeberu ze sítě, za ty technické komplikace to podle mě nestojí.
Měl bych dotaz na autora. Je možné nějak odhadnout, jak by ekonomiku FVE+BEV ovlivnilo, kdyby neměl možnost HO a musel denně dojíždět s BEV do práce?
Na to nejde úplně jednoduše odpovědět. Záleží také na časech odjezdu a příjezdu do práce. Pokud bych jezdil na 6 a vracel se před 4, tak by bylo letní období asi velice podobné, protože FVE jede celkem slušně i odpoledne. V případě východo-západní orientace FVE by se auto nabilo slušně. V mém případě ale někdy používám i kolo,nebo MHD, takže by se celková statistika zas tak nezměnila, ale celkově by to bylo o něco horší, nicméně asi ne nijak extrémně.
Díky za info. Momentálně jsem ve fázi instalace FVE a tak jsem nad tím přemýšlel. Má to teda jednu vadu, s mým nájezdem 8000 km ročně je pro mě BEV ekonomická sebevražda 🙁
8000 je málo, to bych počkal, ale připravit to můžete. Já mám taky nachystané rozšíření na druhý string na cca. 10-12kWp, ale to by se vyplatilo jenom s dvěmi auty s vyšším nájezdem, což zatím nemám.
My máme nájezd podobný. V takovém případě je ekonomický nesmysl vůbec auto vlastnit. Jen povinné ručení udělá 1,00-1,50 Kč/km.
Dalo by se to řešit půjčováním (nebo lépe sdílením), což by vedlo i k větší efektivitě, protože když jedu výjimečně autem do práce, tak na to nepotřebuji sedmimístné auto, ale stačilo by něco menšího… Nicméně manželka chce mít auto a tak ho máme.
Tohle je super pro toho kdo vlastní dvougenerační barák kde jsou tak 4 pracující… Člověk potom „neví co s penězi“ a koupí si zatím stále předražené BEV a drahou FVE. To potom jo… Jenže návratnost investice je stále v kopru, stále vyjde levněji mít auto se spalovacím motorem (s LPG jsou ty náklady ještě nižší) a FVE vůbec nemít…
Jak vidíte, tak se nejdná o dougenerační barák se 4mi pracujícími. FVE se vyplatí i bez elektroauta. Její návratnost bez auta se pohybuje cca. do 10ti let, s autem je to ještě kratší. Investici jsem neplatil z ruky, ale stejně jako mnoho ostatních jsem na investici použil úvěr ze stavebního spoření. Minimálně u nás v MSK kraji FVE rostou jako houby po dešti. Jenom v našem 4000 městě jsou jich desítky.
Obvykle člověk, který „neví co s penězi“, počítá návratnost každé investované koruny. Nevypadá to, že by šlo jen o rozmar několika náhodně zbohatlých lidí.
Vaše matematika mi nevychází, jestli že nabíjíte 2,3 kW, tak za 8h můžete nabít 17kw, asi 2 litry nafty. Jezdíte vůbec autem? A kdy? Nejvíc elektrické energie je přes den. To asi pracujete v noci? A maximálně 10km od domu?
To je ale pořád dojezd cca 100km, kdežto u té nafty max. 40km. Netvrdím, že Vám, ale většině populace denní nájezd 100 km bohatě stačí.
Více zdrojů uvádí, že po započtení všech ztrát spalovacího motoru 1 l nafty = 3,9/4 kWh. Vaše auto neujede za 8 kWh 130 km, tedy cca 6 kWh/100 km, ani náhodou, takové báchorky můžete vyprávět naivním hlupákům. P.S. Spotřeba různých druhů čistých EV (tedy nikoliv hybridů), je běžně k dispozici. Stačí sledovat motoristické magazíny včetně např. testů Autosalónu.
Spotřeba elektromobilu se pohybuje cca kolem 22kw na 100 ,tak nelakujte.
22kW vezme nějaké velké auto v zimě na dálnici. Menší auta berou okolo 15kWh/100km jako celoroční průměr. V zimě více, v létě méně. Reálné hodnoty spotřeby jsem do článku uvedl a to nejsem zrovna někdo, kdo jezdí vyloženě na spotřebu.
Spotřeba je vždycky hodně závislá na stylu jízdy nezávisle na pohonu.
dodávka eNV200 nám jezdí do 18kWh/100km v průměru za rok. S EV6 jezdím se stejnou spotřebou i s dálnicema (40-60tis km/rok), starej Leaf jezdil pod 15, tak nelakujte… 🙂
Naftu nemůžete tak přepočítávat kvůli účinnosti motorů. Vynásobte třemi (viz článek). Běžné auto má na 100 km spotřebuje kolem 6 litrů nafty (při dálkové cestě možná méně), což odpovídá 60 kWh, běžné BEV těch 15, max. 20 kWh.
Auto má sloužit člověku a ne člověk autu.
Tady moc nerozumím, jak bych měl autu sloužit. Zapojení kabelu po příjezdu domů mi zabere tak minutu, spuštění aplikace ještě méně. Ani rozmyšlení nabíjení mi žádnou mentální kapacitu neubírá. To samé plánování spotřeby v domku. Načasovat myčku, nebo pračku je otázkou sekund.
přesně, a proto mám EV, abych nemusel spalováku dělat otroka – každé ráno zahřívat motor, jezdit na servisy, oleje, filtry, zajiždět k pumpám atd. Chci si ráno sednout do vyklimovaného BEV a mít možnost vyrazit ihned s plnou dynamikou a komfortem
A teď mi řekněte – jakou energetickou spotřebu má BEV, pokud by mělo být ráno vyklimatizované/vytopené? Jak daleko s ním pak dojedu? Jakou spotřebu bude mít BEV, pokud si v létě klimatizuji/v zimě topím na „komfort“ jako u konvenčního auta?
Dále – BEV se neservisuje? Skutečně není nikde potřeba nic mazat?
samozřejmě tam servis je. Je to dle výrobce. Třeba Kia/Hyundai mají servis po dvou letech nebo 30tis km – výměna brzdovky a příp. pylový filtr. Tesla má servis dobrovolný, Nio má servis po 10-ti letech. Olej je např. v diferenciálu cca 1dcl a mění se po cca 400-500tis km, někde se mění třeba chladící kapalina pro elektromotory a baterie atd – dle značky. Dále měníte gumy, brzdové destičky / kotouče po cca 300tis km dle stavu, ostřikovač tzn při porovnání se spalovákem je to nic. Pokud si předem klimujete/topíte, tak u většiny aut, pokud nejsou připojeny do sítě, to běží… Číst vice »
ještě detail. Teplo ve spalovacím autě nemáte zadarmo a na dojezdu to nepoznáte, protože topíte pořád. Tzn cca dvě třetiny toho, co zaplatíte u pumpy za PHM, platíte jen za to teplo… 🙂
Spotřeby jsou uvedeny v článku a jsou včetně topení a klimatizace. Servis probíhá podobně jako u spalováku, ale není potřeba měnit olej, palivové filtry a ostatní části motoru. Taky brzdy se díky rekuperaci opotřebovávají minimálně. Jeli jsme přes víkend přes Jeseníky. Na spalováku byla kola od brzd horká, na elektru úplně studená. takže nějaké výměny kotoučů a destiček nastává v minimální míře.
Je to tak jak se píše, nově od letoska můžete mít více elektrarnu vetsi jak 10 kWp, presneji 19.99 kWp aniž by potřeboval lincenci, takže auto i v nedobrych slunečných podmínkách jde nabít. Lehce ojetá tesla 3 stojí cca 650.000 Kč – 700.000 Kč, takže kdo trochu jezdí, tak ušetří nemalé prostředky. Auto má menší náklady na servis a provozní náklady 0, hold již začala, či běží doba elektrická.
Vy nejezdíte autem do práce? Jestli ano, tak mi prosím dejte vědět kdy si to auto nabijete. O víkendu? Může se stát, že víkend proprší, při hezkém počasí jezdí většinou lidé na výlet.
Nevím, ale nějak mi ta kombinace nedává smysl.
Máme 2 auta, takže tento provoz kombinovat lze. Co se léta týče, tak auto dáte do stanice po příjezdu z práce a nabije se vám baterie někdy i do plna, omezil jsem si ji v (90%), protoze pak má delší životnost. V zimne se teprve ukáže jak bude vše fungovat. V nejhorším auto nabíjí ze sítě za 5 Kč/kW, když máte spotřebu 16 kWh, tak máte 100km na 80 Kč.
Hmm, takže místo 1 auta potřebujete 2? To mi nevychází moc jako úspora peněz a ekologický přístup.
Kolik lidi má doma opravdu jen jedno auto doma?
Mnoho lidí má dvě auta tak jako tak.
Jestliže přijedete z práce kolem 16h , což průměrný Čech se asi v tuto hodinu vrací,tak FVE vzhledem k poloze slunce bude mit výkon 70% cca 6kw a každou další hodinou se to bude zmenšovat po 7h odpoledne si již nic nenabijete. A to mluvím o slunečném dnu. Tak mne nelakujte, že si auto dobijete do plna od 16 do 19 si nabijete maximálně 12kw,cca 1,5 litru nafty přepočteno na naftu. Domácí baterie má kapacitu 20 , ale použít můžete 18, další 2 litry. Opravdu mi ta matematika nevychází. Auto milion, FVE 500, zůstatková hodnota auta po 7 letech nula… Číst vice »
No přepočet na naftu ale v tomto případě moc vhodný není. Odpoledne do plna sice nenabijete, ale těch 12kWh by stačilo na nějakých 80km, což na denní dojezd bohatě stačí. Pokud má někdo FVE na západ, tak i odpoledne může nabít poměrně hodně. K tomu máte k dispozici víkendy, svátky, část dovolené, kdy zrovna nejste na výletě. Když jedeme s rodinou na výlet, tak s dětmi zpravidla nevyjíždíme příliš brzdy, takže se dá něco nabít i ráno. Nebo když jedeme s dětmi na výlet na kole, nechám auto doma nabíjet. Těch možností je nepřeberné množství. samozřejmě, že někomu to tak… Číst vice »
Přesně. Vykopat rodinu na výlet před 10,00 je obtížné, ještě brblají, že mohli spát.
Až budete prodávat po 7 letech vaše elektroauto,dejte mi vědět,jak rychle jste ho prodal a kolik tratil. V Holandsku přestaly bazary tato auta vykupovat, nikdo o ně nemá zájem.
zdroj?
človíčku človíčku. Vy se snažíte prostě hledat důvody, proč to BEV nemít… :). Naposledy vloni jsem prodával BEV po 7,5-mi letech a cca 300tis km. V pátek odpoledne jsem dal inzerát na Bazoš v neděli bylo pryč. Zájemci volali a psali ještě v týdnu…
A o tom Holandsku to snad nemyslíte vážně….
Píšete to tady lidem, kteří už roky (mám FVE i BEV od r. 2007!) BEV a FVE mají doma, tak bych byl s těmi zaručenými poplašnými zprávami opatrnější.
Mějte se krásně
Jestli někde uvidíte prodávat 7 let staré BEV za nula nebo skoro nula, dejte vědět, koupím. U těch modernějších aut ten pokles kapacity baterky není výrazný a naopak těch ostatních součástek, které u spalováku potřebují vyměnit, je v BEV mnohem méně…
Musíte mít na střeše výkon, pokud nemáte 10kWp a více, tak opravdu nenabijete efektivně. Dneska mi to mi to vyrábí cca 8kW za hodinu proto jsem jako téměř vždy v lete prodaval za 3.5Kč/kW do sítě. Auto nabíjim dle potřeby a nabít z fotovoltaiky vážně jde.
Zdravím Davide, já mám teda doma Škodu Enyaq a FVE na střeše, a nějakým zázrakem nabíjím z 80 % z přebytků, a jeste se mi nestalo, že by auto nebylo nabité. Dojezd mam cca 380km, ale reálně dojedu z práce domu, strčím auto na nabijecku a mame nastaveny nejaky rezim „solar only“, že se auto nabiji pouze z přebytků fve, a až kdyz neni dostatek energie, vezme si ji z distribuční sítě, to se mi stalo tak 5x za celé léto. Samozřejmě, nemusím nabíjet každý den, ale když už doma mam vlastni wallbox, tak proč toho nevyužít. Máme doma teda… Číst vice »
Přes den to uloží do domácí baterie a v noci to z té domácí přesune do automobilní. A to se vyplatí, Horste …
A je zajímavé, že většina „obhájců“ elektromobility náklady, resp. účinnost, bateriového úložiště do spotřeby BEV nepočítají, ačkoliv tu technologii k provozu vozu používají. Konvenční auta také v ceně paliva mají započtenou cenu skladování a transportu paliva, o rozpočtení hodnoty benzínky do paliv ani nemluvě.
u domácí FVE je ta výhoda, že ztráty spojené s účinností přenosů energie nemusíte řešit, protože tu energii už máte… A i při provozu BEV se započtením veškerých ztrát se dostáváte na účinnost provozu cca 80%.
Kdežto při výrobě PHM veškerou energii musíte přímo pro tento účel vyrábět, nakupovat a ve výsledku z těchto draze a s velkými ztrátami vyrobených PHM, využijte jen cca 30% pro pohyb – zbytek je teplo, ze kterého využijete cca 1-2%/rok pro ohřev kabiny.
Je to o statistice. Já mám možnost částečně pracovat z domů, tak mi to vychází velice dobře. Pokud byste nabíjel jenom o víkendu, tak sem tam dobijete ze sítě, což je pořád levnější, než benzín. Já taky na výlety o víkendu jezdím, ale zase upřímně, víkend co víkend autem na výlet taky nejezdím. S cestami do práce je to podobné, jízdy střídám s kolem a MHD, takže není problém někdy nechat auto nabíjet doma a projet se do práce na kole.
Baterky doma to jisti, z hlediska ekologie i efektivity je to sice slabší, ale porad lepší, než nabíjet na nabíječkách a doma přebytky prodávat
I ta jetá Tesla 3 za 700 tisíc plus FVE je pořád dost velký jednorázový počáteční výdaj. Když to trochu přeženu tak solidní přiměřeně komfortní ojetý konvenční auto, které udělá obdobnou službu se dá dneska pořídit za 200 tisíc. Ano, náklady na provoz a údržbu budou vyšší, ale ten půl milion se bude vracet hodně let.
je to jen o přístupu. Na co chtít barevnou televizi za 20-30 tis, když stejnou službu udělá i černobílá za 200,- z bazaru a ten rozdíl v ceně se nikdy nevrátí…. 🙂
Každý kdo orá i na mém políčku je vítán. Zřizování nových zdrojů vyrábějící jakoukoliv energii je vítáno. Každý tak, zvyšuje konkurenci mezi výrobci a snižuje ceny pro všechny zákazníky na vznikajícím trhu (svobodný trh tady po monopolizaci státy zanikl už před lety, až to došlo kam to došlo v Evropě).
Loni se u nas postavilo stejně jaderných reaktorů, jako se postavi následujících 10 let – žádný. Ale bylo přes 9k nových přípojných míst na FVE. Teď o FVE uvažuji I bytová družstva na paneláky. I díky tomu jsou teď záporné ceny elektřiny – rozhodně to není díky lezení do zadku genocidním diktaturám jako třeba v Maďarsku.
Dodejme, že je to hlavně kvůli FVE v Německu, je propojený trh… těch pár našich to nevytrhne. Dokonce i Poláci jich mají více než my (i v poměru k počtu obyvatel).
Jinak záporná cena elektřiny byla i teď v noci ze soboty na neděli 🙂
‚Nejvíc mě na tom těší, že už nemusím podporovat diktátory…‘
A ty FV panely byly vyrobeny kde?
Možná by neškodilo, abyste se podíval na to, kdo ovládá trh s nerostnými surovinami potřebnými pro masové zavedení elektrommobility.
Navíc je zajímavé pozorovat vývoj poměru výkon/cena na trhu u srovnatelných kategorií elektroaut z Číny a z EU.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cina-renault-suroviny-elektromobil.A230709_221706_automoto_fdv
Ok, tak si srovnejme FV panel a dovoz ropy. 500W panel stojí okolo 5000, když odečteme dopravu, marži dovozce, daně, tak výrobce dostane zhruba odhadem 3000-3500Kč. Za to musí vyrobit poměrně sofistikovaný panel a nakoupit zhruba 30kg skla, hliníku, křemíku a dalších surovin.
Tento panel za 30ti letou životnost vyrobí zhruba 15MWh elektřiny. Na tuto elektřinu ujede auto zhruba 90 000km. Na tuto vzdálenost by bylo potřeba při spotřebě 6,5l benzínu dovézt ropu v hodnotě zhruba 130 000,-. Takže ano, jak panel, tak ropu je potřeba dovézt, ale trošku v jiném měřítku.
počítač nebo telefon ze kterého píšete tyto příspěvky, byly vyrobeny kde?
Mě by zajímalo hlavně ze zvědavosti jak se měří spotřeba elekroauta.Jestli z odběru baterie nebo z nabíječky a jaký je tam rozdíl, mohli by jste mě poučit?Udělal bych si tím názor i na záložní zdroje a některé bateriové.Ten dotaz nemyslím handlivě jen předpokládám že to něco stojí.
BEV ukazuje spotřebu auta jako takového. K tomu je potřeba připočítat účinnost nabíjení. Ty jsem měřil přímo na měniči a ukazuje mi to u nabíjení mezi 20-80% přes 90%. Při rychlonabíjení, nebo štouchání na 100% jde účinnost o něco dolů na cca. 85%. Pokud má auto spotřebu 15kWh/100km, tak to dělá s účinnosti nabíjení cca. 16,5kWh/100.
Pokud by se vám povedl podrobnější report nejlépe s konkrétními čísly (jak FVE, tak auto) 1-2x ročně, bylo by to asi zajímavé pro ty, kteří se dnes rozhodují, jakou cestou se vydat pokud se týče pohonu auta.
Jestli máte dům tak FVE a EV auto. Nebo čekáte, že bude benzín/nafta levnější? Tesla už stojí jako stejně jako stejně velký Superb. Takže jestli kupujete nová auta, tak doba EV už je tady.
Většina lidí u nás ovšem nová auta nekupuje. Ti mají ještě spoustu let čas.
Protože na ně prostě nemá.
A ani mít nebude, přitom do práce dojet musí.
Jakou životnost mají ty úžasné panely? Potom se stejně musí ekologicky zlikvidovat a to nebude zadarmo . To samé ta slavná baterka v autě.. a když se to vznítí ..utíkej rychle.ne díky ..tady se mají řešit emise letadel a lodí. Slavná EU nás přivede do pekla.
Normální člověk na rozdíl od bruselských pokrytců a jejich oveček neuvažuje podle emisí, ale podle peněz a osobního prospěchu. A to se týká i případu z článku. Pro někoho je prostě výhodnější pořídit FVE a elektroauto. Celkem si dovedu takovou situaci představit. Že se všude všechno přepočítává na tuny CO2 nebo dokonce ekvivalent počtu vysazených stromů, to je jenom divadlo, které hrají hlupáci z PR oddělení firem a institucí sami před sebou. Kdyby namísto těchto nesmyslů investovali to úsilí do tvorby pořádné dokumentace nebo opravení chyb v softwarech, udělali by lépe. Lidi se stejně budou rozhodovat podle toho, co je… Číst vice »
Pravda, a proto kdo chce zamezit znečišťování světa, tak musí začít u daní a pokut. Vlastně by měli být rádi, že se společnost v průměru tak lehko ovlivňuje.
co pořád blbnete s těma vznícenejma akumulátorama? kolik jich v čr za 10 let hořelo? 8? kolik blaflo aut? denně20? panel má životnost dokud ho nevyhodíte . 50 let. za tu dobu propalim dva plynove viadrusy .kalkulačka sharp z roku 1986 koupená v maďarsku funguje bez baterky na světelnou energii dodnes. proč by moderní technologie nemela umet neco navíc?
18-23%… Jenže slunko svítí (zatím) zadarmo, tak je to jedno až teda na „šílené“ ceny těch panelů – kdyby měly vyšší účinnost, bude mi jich stačit méně a ušetřím. Musíme počkat „až to někdo vymyslí“ 🙂
Snad umíte použít Google. U většiny panelů je garantován výkon 25 let. Fungovat budou ještě mnohem a mnohem déle. Likvidace je zlatý důl. Jen hliník z rámů je velmi cenný.
ty úžasné FTV panely mají životnost cca 35 let, ale zpravidla vydrží mnohem déle. Sám je mám od r. 2007 a degradace je zatím neměřitelná. Obsahují dost drahých kovů, hliníku atd následně je tam spousta křemíku, skla, nějaký plast v EVA folii tzn zcela bezpečné a recyklovatelné materiály – takže i recyklace je celkem výnosná a i u nás jsou firmy, které se tím zabývají a panely vykupují – mrkněte, co říká strejda gůgl 🙂 Baterie v EV vydrží víc jak zbytek auta, pak mohou dále sloužit v domácích úložištích a díky svému složení se následně i zrecyklují. Kde je… Číst vice »
Pokud mám u FVE 8 kWh baterii tak to je jako kdybych neměl nic…. a obvykle 8kWh je ještě „papírový“ udaj, pokud je to litiová tak počítat 80 procent kopacity. A při přelévání za baterie do baterie taky sotva 80 ucinnost. tj 8*0,8*0,8 to je krásných 5,12 kWh ze soláru do auta…. to se vyplatí (uspora cca 20 kč denně když solár „jede“ – jen přes léto). No doba návratnosti asi tak nikde…. (dřív umře auto, baterie, střídač, vše plné elektroniky atd….)
Na ostrovní provoz to nestačí, ale na vyrovnání špiček , když přejde mrak, a na večerní spotřebu je to dost a dost. Viděl jsem video, kdy si týpek zapojil do systému zapojil jen 2kWh baterku a i to mu hodně snížilo dokupy ze sítě.
Ekonomicky naopak moc nedávají smysl velké akumulátory, (mohoudávat smysl z pohledu soběstačnosti, spolehlivosti)
Jenomže takhle stacionární baterku rozhodně neždímám. Nabíjím přes den výkonem odpovídajícím zhruba výkonu FVE (nabíjecí výkon jde nastavit). Pokud zrovna večer nepeču husu, tak je odpoledne baterie plná a ráno mívá běžně 70% kapacity. Od května je odběr ze sítě více méně nulový.
No a někde stojí záložní rychlá plynová elektrárna pro případ „nesvítí slunce“. Její elektřina na výstupu je drahá mimo jiné proto, že naskočí jenom když „nesvítí“, kdyby vyráběla energii trvale, všechny její fixní náklady by se rozpočítaly do mnohem většího množství energie…. No a takhle si tu žijem…
menej spaleneho plynu – menej putina
ano , a protoze paroplynova elektrarna pocerady spalí 10%spotreby plynu v čr nezbyde na topeni v rd. proto byla vypnuta kdyz putin poslal sve pedofilni poskoky na ukrajinu
Na produkci elektřiny jde u nás jen nějakých 10% spotřeby plynu. Dále cca 15% jsou technologie a zbytek se protopí cca půl na půl v RD i v průmyslových areálech.
Trochu by mě zajímalo náklady na pořízení, FVE, elektromobilů, nabíječky a přibližný počet najetých kilometrů?
Zcela nepatřičně začnu od konce – od posledního odstavce závěru článku. Na sídlištích se v současné době neřeší, kde nabít elektoauto, ale jak a kde vůbec zaparkovat jakékoliv auto. Takže přibývající nabíjecí infrastruktura a nižší cena elektroaut bude mít na situace poměrně malý vliv, dokud držitel auta s bydlištěm na sídlišti bude každodenně řešit tuto stresovou situaci. Pak je taky důležité si zapamatovat, kde jsem včera nechal auto. Je to prevence před stresem ze zběsilého běhání v 5:15 z jedné ulice do druhé a marného hledání. V zimě je to navíc za tmy a auta můžou být schována pod sněhem.… Číst vice »
Strašný, nechcete kapesník?
Teď už ne, bydlím na vsi a auto má svúj pravidelný plac v garáži.
Vsude mraky aut jenz 99% casu stoji na puntiku. Uzitecne vyuziti zdroju jen co je pravda. Tohle je treba vyresit predevsim.
Dovolím si něco přidat. Autor článku na konci uvádí, cituji: „…Na sídlištích je budování nabíječek obtížnější, nicméně technicky proveditelné. Pro tyto obyvatele je zatím výhodnější použití spalovacích vozů. Nicméně s přibývající infrastrukturou a nižší cenou vozů se může situace poměrně rychle otočit.“ A já k tomu dodávám: Pokud nebude na sídlištích 1 nabíječka u každého, zdůrazňuji u každého parkovacího místa, tak je nějaký rozvoj EV na sídlištích v podstatě neuskutečnitelný. Zkuste si představit toto – čas pokročil a na sídlišti s několika tisíci obyvateli jsou řádově desítky nabíječek (ale i kdyby jich bylo třeba několik set, jako že nebude). Protože… Číst vice »
Což je ale realizovatelné. Náklady na vybudování jednoho parkovacího místa na betonu a asfaltu jsou v řádech statisíců Kč. Kabel a nabíječka se pořídí za desetinu těchto nákladů. Podobně pořídíte garáž na sídlišti řádově za statisíce a walbox stojí 30 tis. Kč.
Náklady na vybudování parkovacího místa nelze takto paušalizovat, protože naprosto zásadně závisí na konkrétní situaci. Jsou místa za pár tisíc i za sto. Náklady na zřízení veřejné nabíječky pak nelze zjednodušit na pouhý kabel a nabíječku, protože ty nabíječky vyžadují dostatečnou kapacitu přenosové sítě, která ve spoustě případů volná není.
Titulek uvádí, že se jedná o BEV vozidlo, ale v článku je čistý elektromobil, co je pravda? Díky předem.
Už jsem si odpověděl sám, děkuji. 🙂 Je to battery electric vehicle.
Poměrně zajímavý článek 👍
Jen ty pořizovací náklady….to aby člověk buď vyhrál v loterii nebo „vykradnul banku“…Pro běžné smrtelníky nereálné.
Přesně tak. Ono se snadno říká, že ceny elektrických aut se pomalu srovnávají s cenami spalovacích aut. Jenže i ceny běžných spalovacích aut postupně rostou do takových výšek, že si člověk vydělávající nějaké průměrné množství peněz nemůže dovolit ani to, a nebo prostě nechce tak velkou sumu utratit za auto.
Osobně si myslím, že problém s vysokou pořizovací cenou se vyřeší až v okamžiku, kdy se elektroauta dostanou ve větším množství na trh ojetin, a v návaznosti na to se rozběhne trh s repasemi starších baterií.
Problémem tady ale nejsou vysoké ceny, ale nízké mzdy. Dokud si to češi nechají líbit, furt pro nás bude všechno „drahé“.
No já nevím, pokud se podívám na staré ceníky českého bestselleru Octavie, tak první generace v TDi vyšla na nějakých 600 000,- při průměrné mzdě 13000. Dneska stojí 4. generace něco pod milion, ale s průměrnou mzdou skoro 40t. Vzhledem ke kupní síle tak auta rozhodně nejsou dražší, než v minulosti.
Ono je nutné si uvědomit, že 75% nových aut kupují firmy a soukromníci berou často starší auta z leasingů. Podle mě i třeba ta Kona bude za pár let slušná volba jako ojetina za rozumnou cenu.
No neřekl bych. Já jsem si na FVE bral úvěr ze stavebního spoření stejně jako mnoho ostatních. Úspory za elektřinu splátky úvěru bez problému pokryjí. Auta jsou zatím drahá, protože na trhu nejsou starší ojetiny.
Ono pokud vyjde FVE na střeše o výkonu 10 kWp, která vyrobí ročně při ideálním šměřování panelů cca 10 MWh, na 500 000 Kč a dlouhodobý kontrakt odběru z jaderné elektrárny s cenou okolo 2000 Kč/MWh (na postavení nových bloků chtěl ČEZ garancí výkupní ceny 1200 Kč/MWh, plus marže obchodníka a DPH) tak to vyjde v průběhu 20 let na 400 000 Kč. Je potřeba si uvědomit, že životnost baterií je reálně okolo deseti let. Na druhou stranu díky dotacím se sníží pořizovací náklady na FVE o 200 000 Kč, ale zase se osazují i na jiné světové strany než… Číst vice »
Bez dotací se tahle FVE móda nikdy nevrátí. Ake když strana rozhodla, tak prostě směřujeme k vytyčenému cíli. Energetická krize je pouze uměle vyvolanou krizí, nic víc.
Máte velký kus pravdy. U nás v ČR by stačilo nastavit správně energetickou koncepci a žádné FVE by potom nedávaly smysl. Ale holt se věci mají jinak a je to trend, který nemáte šanci zvrátit. Takže buď si pořídíte FVE a budete aspoň trochu nezávislý, nebo budete jen nadávat a platit. Celkově si o budoucím vývoji naší společnosti nedělám velké iluze.
No, vpodstatě jdeme proti přírodním zákonům. V přírodě platí, že slabé a nemocné kusy zvířat nepřežijí. V přeneseném slova smyslu naše společnost podporuje „slabé a nemocné technologie“, které nejsou schopny bez pomoci životaschopné. Je to podobné jako udržovat nemocného člověka bez šance na uzdravení na trvale kapačkách…
ano , reseni vse sezrat nyni co bude zitra neresim je vlastni krome prvoku i nekterym lidem
Uhli mame minimalne na stovku let (a lze vyuzit nejen na elektrinu, nybrz kogeneracne i na teplo… namisto tepelnych cerpadel zvysujicich poptavku po elektrine). Ropa a plyn podle toho, co mne ucili na skole, nam pry dosly pred dvaceti lety, jen jsem si toho jeste nestacil vsimnout. Ba naopak, previti jedni tezarsti objevuji dalsi a dalsi naleziste. Uloziste jaderneho odpadu je vec v podstate jen docasna a muze byt i v arealu prislusne JE, tento jaderny „odpad“ lze dale prepracovavat a pouzivat (bohuzel pro nas na to, pokud je mi znamo, maji aplikovane technologie pouze v Rosatomu). Vedle toho je… Číst vice »
Safra, tolikych minusu a zadny argument?
Přesně tak, taky by mě zajímalo, proč ty mínusy. Kvůli tomu, že je to pravda?
Okolo roku 1995 určití lidé tvrdili, že uhlí a ropa dojdou za třicet let. Od té doby je produkce ropy několikanásobně větší a zdrojů dostatek. Těžba uhlí se omezuje v Evropě a dováží z Ruska, JAR či Austrálie. Jestli je to ekologické, zejména díky přepravě přes půl planety, to nikoho nezajímá. Díky výzkumu jádra, lze vyrobit reaktory, které budou používat ono vyhořelé palivo ze současných jaderných elektráren. Bohužel některé skupiny potlačují vědu a vzdělání, aby mohli čerpat dotace a granty na blbost.
Tak ten dovoz z Australie možná není tak ekologický ale je rozhodně levnější než to těžit tady, protože je rozdíl to vytěžit povrchově (Australie) nebo hlubinně (u nás)
k orientaci fve- že je ideal jih je obecne oblibeny omyl. na vlastnim dome a domku na zahrade jsem si vyzkousel ze diverzifikace 1/2 vychod 1/2 jih je učinnejsi. 6. června jsem poprve vyrabel před 5 hodinnou rano. v 6:30 jiz 60% vykonu jednohu stringu. mnohem lepe se vyuzije k vyrobe diky cestovani Slunce toto rozvrzeni. na domku na zahrade mam ,,cisty jih,, a jeste v 9 hodin nula nula nic . takze realne prichazim o 3 hodiny vyrabeni. odpoledne vychod prestava vyrabet kolem 16hod – slence je vysoko a sviti pres stit a jih po 18hod je na 20%… Číst vice »
Idealny juh nie je obecne oblubeny omyl. Suma sumarum bez natacia vyrobite orientovanim na juh najviac elektriny za rok. ALE. Kedze vacsinou je snaha co najviac spotrebovat doma okamzite ( bez ukladania do baterky ) ma samozrejme zmysel to co pisete Vy . Orientovat panely Vychod, juh, zapad a dokonca a pod roznym sklonom. Najlepsie by potom bolo mat strechu v tvare polgule , mikromenice a ziadne kopce/stromy naokolo. :o) Vyrabali by ste od vychodu slnka do zapadu slnka viacmenej konstantnym vykonom . Hvezdaren :o)
Takže kvůli zvýšení efektivity FVE zboříme sedlovou střechu a postavíme hvězdárnu 🙂
Nebo se bude místo datací na FVE „dotovat“ věda a výzkum a budou se vynalézat panely méně závislé na poloze slunce a s větší účinností. Pak netřeba předělávat střechy. Tak proč se nedotuje věda?