Betonová deska na Florenci se bude rozebírat po třicetitunových blocích

Florenc, křižovatka ulic Ke Štvanici/Křižíkova. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářFlorenc, křižovatka ulic Ke Štvanici/Křižíkova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Demontáž betonové desky pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova je nejnáročnější fází opravy stanice metra Florenc.

Rekonstrukce stropu nad vestibulem stanice metra Florenc C, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil před dvěma lety, vstupuje do nejsložitější fáze. Ta obnáší především vybourání betonové desky pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova, osazení nové stropní ocelové konstrukce a vybetonování nové desky. Bourací práce budou probíhat formou postupného odřezávání betonových kvádrů, jejichž hmotnost bude 22 až 30 tun.

Monolitická betonová deska pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova je stejně stará jako nejstarší úsek metra v Praze, letos jí bude 50 let. Má tloušťku 1,7 metru a je předepjatá ocelovými lany, která jsou podle DPP na hraně životnosti. Bourání bude probíhat v několika fázích, aby zbylá část desky nadále plnila své funkce.

„Jakýkoliv neopatrný zásah do konstrukce monolitické desky může narušit její stabilitu. Proto jsme pod ní vybudovali podpůrnou nosnou ocelovou konstrukci a řezy budeme provádět striktně podle projektu statika, který jsme pro tyto účely nechali zpracovat, a který vychází z diagnostiky desky,“ uvedl vedoucí projektu ze společnosti Metrostav DIZ Vojtěch Lacina.

V letošním roce budou stavební práce probíhat na první polovině monolitické betonové desky, na druhou polovinu dojde v příštím roce. Demontáž jednotlivých betonových bloků bude probíhat v několika víkendových výlukách provozu metra na lince C. První přijde už nastávající víkend.

Nová konstrukce bude tvořena ocelovým roštem se spřaženou železobetonovou deskou. „Poslední fází je instalace hydroizolace a ochranných vrstev, navrácení inženýrských sítí, které jsou nyní dočasně přeloženy na ocelových konstrukcích a na závěr úprava povrchů v uliční úrovni,“ doplnil projektový manažer DPP Daniel Veverka.

Celá stropní deska nad vestibulem stanice Florenc C má rozlohu 5 450 m² a zhotovitelé na ní dosud vyměnili 91 (cca 70 %) z celkových 131 nosníků. V této části stropní desky je už také opravena hydroizolace a ochranné vrstvy a jsou položeny inženýrské sítě. Stavební práce budou pokračovat ještě zhruba 2,5 roku, hotovo by mělo být v posledním čtvrtletí 2026.

Po dokončení stavby bude z pohledu cestujících kompletně zrekonstruovaný vestibul stanice Florenc C a vybudovány dva nové eskalátory směrem k autobusovému nádraží Florenc.

Práce na modernizaci stanice Florenc C začaly na jaře 2022. Stropní konstrukci nad vestibulem stanice tvoří 131 nosníků, zmíněná monolitická deska, která se nachází pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici, a hydroizolační vrstvy.

Všechny nosníky i desku je podle DPP nutné vyměnit kvůli rozsáhlé korozi, které výrazně pomohla povodeň v roce 2002. Šetření navíc ukázala, že při stavbě stropní konstrukce nebyl použit materiál o takové tloušťce, jakou požadoval projekt. Poškozená je i izolace, takže do vestibulu zatéká.

Práce vyjdou na 1,8 miliardy korun, provádí je společnosti Metrostav DIZ a Geosan.

Výměna stropní desky na Florenci. Foto: Daniel Šabík / DPP

Výměna stropní desky na Florenci. Foto: Daniel Šabík / DPP

Tagy dpp stanice metra Florenc
7 komentářů