Berlín se rozloučil s někdejším letištěm Schönefeld, není pro něj využití

Letiště Schönefeld v době, kdy bylo plně v provozu. Foto: berlin.deLetiště Schönefeld v době, kdy bylo plně v provozu. Foto: berlin.de

K uzavření došlo během pandemie koronaviru, k otevření již nedošlo.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stoupa

Chápu, že jde pro mnoho lidí o nostalgii, ale jinak za sebe bych řekl, že SXF je nejošklivějším letištěm, kterými jsem měl možnost projít. Komunistická hlavní budova, cesta ke gatu připomínala spíše procházku nějakým staveništěm. Mám jinak všemožné retro věci v oblibě, ale toto letiště se mi prostě nelíbilo.

Armin

Už nikdy nesedne na Schönfeld mašinou z Kodaně Jirka Hradec…

Jarda

Ono je to v podstatě to samé letiště, jen je dráha z druhé strany 🙂

Zdrasa

Před nějakou dobou jsem četl, že vyšlo v nějaké anketě jako nejhorší letiště Evropy. Neřekl bych, že nejhorší, ale rozhodně k těm hezčím nepatřilo.

Průvodce původní Aleš

Tak ono vše, co se tam od roku 1990 přistavělo, byla jen nutná provizoria, podle toho to vše vypadalo a fungovalo.

Jiří N.

Škoda že už se nelétá na letiště Temphof, mělo výbornou polohu

Průvodce původní Aleš

Jestli myslíte Tempelhof, tak ano, ale místní, co tam bydlí, by s Vámi nesouhlasili 🙂
Bylo příliš ve městě, od severu v husté zástavbě.

Průvodce původní Aleš

IMHO je větší škoda Tegelu. Původní terminál měl unikátní architekturu: z auta v gatu během pár metrů.

Jenda

Na Deutsche Welle byl nedávno rozhovor s CEO Ryanairu, kde se docela ostře pustil do německého zdanění letecké dopravy, které podle něj likviduje cenovou politiku low cost aerolinek. Říkal něco v tom smyslu, že Německo je aktuálně jedinou zemí, kde Ryanair redukuje provoz a škrtá destinace. Dokonce tam padla věta, že Ryanair německý trh nepotřebuje. Jestli se low costy z Německa stahují, tak zavřít low cost terminál je asi logický krok.

Bartol

Především není třeba, aby se v Berlíně nacházela malá letiště. Je to normální a každý ví, že si Ryanair stěžuje. Prostě chtějí ušetřit náklady, ať už jakkoli. A ve skutečnosti Německo ke své existenci nutně nepotřebují, ale mít letiště v Německu je lepší, protože můžete mít i odpovídající síť pro přestupy a lidé nemusí přecházet k jiným leteckým společnostem, které mohou rezervovat přímé přestupní spojení. A nízkonákladové spoje německý stát skutečně nijak zvlášť neomezuje. Ryanair byl vždy více přítomen na regionálních letištích než na velkých letištích, jako je Berlín, Mnichov nebo Stuttgart. Na těchto letištích hrál Ryanair vždy druhořadou roli.… Číst vice »

firon

Německo je velká země plná relativně bohatých lidí, kteří si rádi několikrát do roka zaletí k moři či jinam. Že Ryanair německý trh nepotřebuje (a přenechá ho konkurenci) jsou jenom kecy.

Průvodce původní Aleš

Zajímalo by mě, zda soudruzi špatně plánovali (a to několikrát – budeme jej potřebovat, nebudeme jej potřebovat,…) nebo se důvodně předpokládá, že dojde k poklesu poptávky. Jelikož nevím o tom, že by se z Berlína plánovala nějaká nová VRT (která by přetáhla lidi z letadel), tak první varianta asi bude pravděpodobnější 🙂

Jan Sůra

Možná by vás mohlo více zajímat, jak plánují soudruzi v Karlových Varech, Pardubicích, Českých Budějovicích a dalších letištích, kde se pálí vaše daně.

Martas

Co vím, tak oni to opravdu špatně naplánovali a po otevření nemělo pobrat kapacitu Berlína a jeho letišť, tak to asi radši zdanili tak, že mají terminál navíc 🙂.

Jinak Budějovice jsou jasný adept na linku do Prahy. VRT do Budějovic nebude, dálnice se dočkáme později, než bude základna u Měsíce. Jen počkejte v Liberci až to někoho napadne, že tam „není“ zas ten vlak, a že bude letecké spojení 😀.

Lukáš F.

Budějovice sice nebudou mít VRT, ale budou mít docela velkoryse stavěnou klasickou trať na 160-185 km/h, což by mohlo umožnit dobu jízdy Pha-ČB za 1:15-1:20.

Martas

Taky ten druhý odstavec nebyl myšlen zas tak vážně. Ale většina obecenstva to nepochopila 🙂

zyx

Podrobnosti jak se plánovalo teď nevím. Jen bych si dovolil připomenout, že letiště bylo plánováno v 90-tých letech. Plány byly schváleny někdy kolem roku 2004, začalo se stavět 2006 (tedy infrastrukturní části), vlastní terminál se začal stavět v 2008, a otevřeno mělo být na konci roku 2011. To byly úplně jiné podmínky.

Jinak počet cestujících v Berlíně postupně stoupal do 2019. S jediním novým letištěm navíc byly vyhlídky na vice uzlových cestujících.

V 2019 bylo na Tegel a Schönefeld dohromady přes 35 mil cestujících. Loni mělo letiště necelých 20 mil.

geras

Ano, do letiště v Liberci by se pan Sůra nestrefoval.

Průvodce původní Aleš

Tak já doufám, že se tam pálí daně, které mají přidělené daná města a ne celostátní daně. Ale samozřejmě souhlas, že by se tato letiště dotovat neměla.

Jan Sůra

Města a kraje.

Staňa

Staví nám letiště pro dvě letadla týdně a každý druhý most v jejich péči je v havarijním stavu. Tu a tam se některý i zřítí.

Dominic

Původně byl určen T2 pro Eurowings a T5 pro aerolinky jako Ryanair a Wizz. Jenže přišel covid a stačil jeden terminál a to nový T1. Časem byl dokončen T2, ale Eurowings už zůstaly na T1 tak na T2 byly přesunuty ultra lowcosty RYR a WZZ a T5 už není potřeba.

zyx

A nebyl T2 určen původně spíš pro AirBerlin? Co já vím tak nové letiště mělo být jejich „mateřské“.

Dominic

Ne nebyl, pro AirBerlin (pro alianci oneWorld) byla určená část T1, kterou teď využívá asi Eurowings a Easyjet, T2 je hodně low cost terminál, kde se kvůli šetření nákladů nevyskytují ani běžné check-in přepážky, ale jen self-check-in kiosky a interier terminálu spíš připomíná industriální budovu než letiště.