Doprava ve městě Infrastruktura Mikromobilita Nová mobilita Zprávy

Berlín schválil speciální zákon ochraňující chodce

Berlín, chodci. Foto: Flo Karr, Unsplash
Berlín, chodci. Foto: Flo Karr, Unsplash
Mezi úpravami je například delší zelené světlo na semaforech pro chodce či bezpečnější chodníky.

Berlínská sněmovna schválila novelu Zákona o mobilitě, která má výrazně usnadnit život chodcům. Cílem je zlepšit kvalitu pohybu ve veřejném prostoru. Chodci jsou podle berlínských politiků ve srovnání s motoristy „v rámci současného dopravního a městského plánování přehlíženi“.

Podle nové legislativy bude muset každý z dvanácti berlínských obvodů představit do tří let konkrétní pilotní projekty, které novelu Zákona o mobilitě zohlední. Mezi úpravami, které jsou zmíněny v novele, je například delší zelené světlo na semaforech pro chodce, bezpečnější chodníky a související vybavení v okolí vzdělávacích institucí, více přechodů pro chodce, podpora bezbariérové infrastruktury (sklopené obrubníky), odstranění ploch pro nelegální parkování, ale i větší restrikce vůči cyklistům nerespektujícím pravidla silničního provozu.

„Tento zákon umožňuje transformaci města, které už nebude primárně postavené kolem automobilů, což zlepší kvalitu života všech Berlíňanů,“ uvedl Harald Moritz, člen berlínské frakce Zelených a mluvčí oddělení Dopravní politiky. Strana Zelených (Bündnis 90/Die Grünen) je v berlínské vládní koalici od roku 2016.

Zákon o mobilitě byl vypracován berlínským Ministerstvem pro životní prostředí, dopravu a ochranu klimatu a schválen v roce 2018. Cílem je především snížit počet úmrtí a vážných zranění při dopravních nehodách. Speciální pozornost byla věnována úpravě infrastruktury pro městskou cyklistiku, jako jsou například oddělené jízdní pruhy, stojany na kola nebo přestavba nebezpečných křižovatek.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel H.

Sklopené obrubníky 😂

Peeetr

Rád bych se zeptal, když je dnes hlavním cílem podpořit místní ekonomiku investicemi (ale stále máme nejnižší nezaměstnanost v EU), proč se v zakázkách nepreferují silnice z místního betonu s minimálně desetiletou zárukou, ale naopak dostáváme od zhotovitelů čím dál nekvalitnější asfaltky nebezpečně děravé už po pár letech.

yxc

Recepty na sfalty se dělají takové, aby vydrželi záruční dobu a také takové, aby vyhověli normám. Takže stačí aby investoři požadovali delší dobu záruky a tím se to vyřeší. Obalovna musí být tak do 45 min jízdy od místa pokládky, takže u asfaltu nepochybuji že bude vyroben v okolí. U novostaveb na zelené louce většinou problém nebývá. Problémy jsou u oprav, kdy nejsou peníze, tak se udělá jen kryt. Jenže podloží nemá často na současnou zátěž dostatečnou únosnost, tak se ty díry udělají. Zase problém na straně investora. Beton dává smysl pouze na komunikacích s vysokou zátěží, takže na dálnicích.… Číst vice »

Ryk Mat

Je to pekelně drahý. Tak, že to nedělají ani Němci.

Hafan

Docela by mne zajimal preklad zakona z nemciny (ne, google translate neberu, to je fuj) alespon do anglictiny.
Nektera opatreni asi v poho (odstranovani nelegal parkovani) a bezbarierovost, ale stavet to na roven mistniho zakona… co to kurna? Tak si ma projekty ohlidat zadavatel, ne?

On.

Odlišný právní systém. A přísnější vyžadování zákonů po cyklistech je taky v pořádku. Navíc celé je to podané že se nebudou násilně omezovat auta, ale k tomu dojde preferencí jiných.

Ryk Mat

Německo je federace států, které mají v mnoha oblastech vlastní legislativu a pravomoci. Třeba ve školství. Také policisté, které vidíte na ulicích nejsou příslušníci Bundespolizei, to je starost Landespolizei. Ani uniformy nemají stejné. A Berlín je spolková země (Bundesland). Tamní městské zastupitelstvo je parlamentem spolkové země a tak to, co schvaluje, jsou zemské zákony.

Erik Ziak

Neznášam keď sú radiče CSS naprogramované tak, že vedome „uväznia“ chodcov na úzkom ostrovčeku (podľa normy min. 1,7 metra) širokej šesťprúdovej komunikácie. Ľudia tam potom stoja dlhé desiatky sekúnd, spredu aj zozadu ich tesne míňajú autá idúce rozhodne viac než povolenou rýchlosťou 50 km/h. Predstavte si, že takto bývajú pravidelne uväznené skupiny detí, ktoré sa pohybujú od zastávky autobusu/trolejbusu do školy na opačnej strane cesty. Osobne by som vydal zákaz programovať radiče CSS tak, aby dochádzalo k takýmto veciam. Samozrejme, počítať to na chodca idúceho min. 3 km/h. Ak sa niekto moc šuchce, tak si bude musieť postáť.

Broge

A to do vas najizdeji auta ze dvou stran, i kdyz mate zelenou 🙁

Petr766

Zelení. Všude stejní melouni.

Leinad

Delší zelená pro chodce – jako proč?
Zvážil bych akorát vyklízení (detekovat pomalého chodce po začátku červené třeba kamerou, než auta dostanou volno)
Sklopené obrubníky souhlas, to se ještě smí v Německu stavět překážky?
Odstranění ploch pro nelegální parkování je jako co? Kdo tam parkuje, toho pokutovat. (Pokud samozřejmě to nejde legalizovat)

gajda

To co se děje u nás, pokud někde stávají auta, fláknou se tam betonový květináče, postaví zábradlí a nebo nějaká obdobná překážka…

pohledem realisty

U nás se ovšem přitom povolují naopak i likvidace dosud existujících parčíků ve prospěch nově zadlážděných ploch, z nichž se ve výsledku následně stanou právě ta (nelegální) parkoviště (například v tomto případě pro hotelové taxi a hosty) = viz třeba: https://c1.primacdn.cz/sites/default/files/styles/scale_large/public/f/ff/4758741-anensky_trojuhelnik.jpg

Roman Soudný

Zrovna ten váš příklad je jen oplocený trávník, ne park.

Leinad

Květináče bych bral, kdyby byl důvod hezčí město. Ale pokud je důvod „překážet autosedům a občas i sanitce“ tak jsem proti.

Vašek

Staší důvod zajištění rozhledu v křižovatce a zmizí dobrá část nelegálních parkovacích míst.

Leinad

Betonové květináče jsou průhledné, křoví na nich je průhledné i v létě?
Kdo zaparkuje u křižovatky tomu dát pokutu.

Petr766

Která pak nejvíc překáží chodcům…

provokatér

Pokud ji nějaký ramboidní automobilista posune na chodník tak, aby tam přesto mohl parkovat, tak samozřejmě ano (překáží chodcům)

Broge

Asi proto, aby stihli prejit a nezustali trcet uprostred silnice na ostruvku…

Leinad

Tedy během vyklízení ukazovat zelenou ve směru ostrůvek -> chodník, aby tam nikdo nevešel(nezůstal) tak ve směru chodník -> ostrůvek už bude červená 🙂
Dá se něco takového návěstit i nevidomým?