Berlín – Neapol vlakem. Tři státní dopravci se dohodli na nejdelším vysokorychlostním spoji v Evropě
Frecciarossa ETR 1000 v Bolzanu. Foto: DB

Postupně se spojení rozšíří na pět párů denně.
Postupně se spojení rozšíří na pět párů denně.
Jak už se v této debatě hojně objevuje, bude to především otázka ceny jízdného, která klidně může být i o dost vyšší než pro běžné „klasické“ vlaky – a pak už využití těchto vlaků může být na zvážení nejen v porovnání s náklady na použití letadla, ale třeba i osobního auta (zejména v případě skupiny cestujících), protože dálnice jsou tam všude také dost rychlé. Ale při zvolené kapacitě vlaků si to spojení cestující určitě najde, byť asi zdaleka ne všichni využijí úplně celou trasu těch vlaků..
No hlavně aby na té lince NEjezdilo to tragické OBB, proboha…! Jel jsem vlakem přes víc než půlku Itálie na trase: Napoli-Roma…Verona rychlovlakem – bylo to velmi rychlé a i trochu pohodlné – lístek jsem kupoval těsně před odjezdem – ten nejlevnější za 80 Euro, jel jsem soukromou společností Italo /levnější než ta jejich Frecciarossa../ Musím ale říct, že mnoooohem pohodlnější je naše „české“ Pendolino, InterJet nebo ComfortJet… a taky mně vadilo že tam nebyly žádné služby na palubě vlaku… To jasně dokazuje jaký obrovský kvalitativní skok prodělala železnice a železniční služby v České republice! Dále musím uvést i to,… Číst vice »
Takový zoufalý výkřik v první větě a pak se to nějakým oslím můstkem dostane k českým nádražím…
S předstihem lze nakoupit jízdenku na Freciarossa i levněji než na Italo. I kolem 50 Euro na spoje brzy 4áno nebo večer. Trenitalia používá i novější a rychlejší jednotky než Italo. A to konkrétně vlak ETR 1000. Ten se vyrábí přímo v Neapoli. Freciarossa má vlakové bistro mezi 1. a 2. třídou. Obvykle ve voze 3. Jezdí i pojízdný minibar se solidní kávou. K dispozici je velmu rychlá a stabilní wifi I palubní portál. Nádraží v Neapoli prochází právě rekonstrukcí. Pro příště doporučuji koupit lístek na Červený šíp s předstihem. Dostanete lepší služby za méně peněz. Nové pohodlné sedačky s… Číst vice »
Díky za doporučení – příště zkusím i ten Červený Šíp 🙂 … poté jsem ve Veroně přesedl na OBB NightJet do Vídně – takovýhle kulturní šok jsem ješště nezažil – ten vlak to byla totální tragédie!!! Špinavý, opráskaný zvenku i zevnitř, zaprášený zveku i zevnitř – ze sedaček se linuly oblaka prachu, furt to strašně vrzalo – nedalo se spát, na záchodě byla v konstrukci vlaku díra kterou se dalo koukat ven… NO TRAGÉDIE – OBB BY MĚLI ZAKÁZAT!!! Z Vídně do Prahy 4 hodiny vlakem plným uřvanejch Židů – !!! to bylo vážně o nervy!!!! – tak jsem si… Číst vice »
Budovy jsou u nás poslední dobou prioritou, ale obávám se, že je to způsobeno zaseknutím právě toho zmiňovaného zdvoukolejňování a napřimování tratí. Bistro v Italu podle mě je a nádraží jsou v Itálii v průměru v celkem podobném stavu jako u nás… Modernizace tratí je tam v posledních letech o něco rychlejší než u nás, ale tady je zase výrazně pokročilejší koncepce regionální dopravy (integrace, frekvence spojů, večerní dostupnost, údržba vozidel aj.). Ceny lístků už se taky téměř srovnaly, ale v Itálii je výraznější “letecký tarif” v dálkové dopravě. Ale velikost země i rozprostření obyvatel a hor jsou nesrovnatelné, takže… Číst vice »
Na to, že jste napsal téměř „kilometrový“ komentář, nepadlo v něm žádné vysvětlení ohledně vaší mimoběžné kritiky ÖBB v první větě, kterou jste úspěšně zcela ignoroval jasnou informaci v článku, že to budou jezdit italské jednotky ETR 1000 „Frecciarossa“.
Od 3. věty až do konce jste se urval ze řetězu a zcela mimo téma článku a rovnou ve velkoobchodním balení, jste spustil oslavné litanie na práci SŽ. To jako zcela spontánně? 🙂
Meanwhile in Slovakia…
Meanwhile, between Prague and Liberec…
…jezdí každou(půl)hodinu pohodlnej autobus , kterej Vás tam za stovku doveze, a to za hodinu a něco…
Tratě uplne jiného významu.
Jestli to bude luzkovy VRV, tak snad.
Mohli by taky nasadit něco mezi Řím a Vídeň až otevřou úpatní tunel Semmering. Ať se dá jezdit do talošky i z Moravy. Teď jezdí denně 2 páry railjetů Vídeň – Benátky, ale jede to hrozně dlouho, skoro 8h. Snad to od prosince 25 zrychlí otevření Korlamského tunelu mezi Grazem a Klagenfurtem.
Jede to dlouho, protoze to vsechno jsou konvencni trate na max. 160km/h.
Koralmbahn a SBT to zrychli dohromady o hodinu.
Posilat na ty konvencni trate Frecciarossu mi prijde jako plytvani, naopak railjety jsou pro italske VRT moc pomale. Holt musite v Mestre prestoupit.
Tak od Mestre do Tarvisia jsou i dlouhé úseky na 180 km/h, ale Taurusy mají v IT omezení na Vmax 160 km/h, a k tomu tam jsou dost natažené jízdní doby (asi díky vytíženosti trati), ale že by tím jezdily nějaké vysoké počty lidí se říct nedá, jel jsem tím na jaře do Benátek a zpět a od Villachu po Benátky i opačně nás v tom vlaku bylo kolem 50…
Noční vlak NightJet Benátky – Vídeň byl poslední dubnovou sobotu téměř plný.
Z Moravy se tam určitě dá jezdit i teď. Za mého dětství v devadesátkách jsme vlakem jezdili s rodiči do Jižní Itálie z Olomouce. Cesta byla samozřejmě vždy přes noc. Tranzitní čas cca 24 hodin, ale zvládnout se to rozhodně dalo. Je ale jasné, že požadavky na rychlost hlavně u business cestujících jsou úplně někde jinde.
Pokud se vzdáš eko, tak z Vídně toho lítá docela dost do všech koutů itálie a za málo. Pokud chceš být eko nebo máš jiný důvod, holt to něco stojí – hlavně čas
Se jezdi třeba i Vídeň-Berlín, ale taky nějak je to rychlejší jen přes 2 země a nějakých 30 let pořád ještě bude.
…rychlejsi a delsi trasou… obrovska skoda, ze jsme tohle prosvihli, prestupni mista tak jsou nekde jinde nez v Praze…
Tak pokud se Evropě podaří (no a ne že by to politici z EU neuměli zařídit) zákaz a nebo brutální zdražení letecké dopravy, tak s tím možná i více jak 600 km pojede, ale jinak to bude spíš magnet na zpoždění, než na cestující.
schválně jsem se koukal Berlin-Neapol, 14 hod slibují za 3 roky vlakem versus „již nyní“ 1:40 letadlem, za řádově 5 tisíc. Mám rád železnici, ale asi ne tak moc.
To je furt jak u blbejch. Za jedno jsou lidi kteří z jakéhokoliv důvodu tím letadlem letět nechtějí a za druhý existujou i nácestný stanice. Z takovýho Bolzana do Berlína už to s tím lítáním asi tak jednoduchý nebude.
iritujici je ten nazev „vysokorychlostni“. ono to ma na trase Mnichov-Milano srovnatelnou prumernou rychlost jako treba Kosican a ten nikdo nenazyva vysokorychlostni.
Kosican ze ma prumernou rychlost pres 120km/h? To ma v CR jen Pendolino do Ostravy a na Slovensku se jezdi pomaleji.
Ano, je to vysokorychlostni vlak, v Italii minimalne po Bolonu a mezi Mnichovem a Berlinem minimalne 250km/h pojede, prumernou cestovni rychlost srazi prujezd pres Alpy, i kdyz me udivuje, ze tak moc.
Mezi Římem a Bolognou jsou úseky trati kdy jsme letos jeli s Freciarossa 326 km/h. S jednotkou ETR 1000. Rychlé je to i nezi Neapolí a Římem. Velkou část tohoto úseku se jede okolo/ přes 200 km/h. Hodně pomalé je to přes Alpy. Ty jsme překonali Night Jetem. Naše cesta z dovolené domů Neapol- Praha byl 2 denní výlet s 9,5 hodinami v Bologni a 9 hodinami ve Vídni. Cestou tam jsme strávili velkou část dne v Bernu. Bylo to moc fajn. Jak města po cestě tak průjezd Alpami ve švýcarském Pendolinu (říkají té jednotce Giruno).
A za treti uvadet jen samotnou dobu letu je nesmysl, z mesta do mesta to trva tak trojnasobek. Jo, porad je to vyrazne mene nez vlakem, ale realne tim stravite pul dne, nikoliv sotva dve hodiny, jak se nekteri snazi tvrdit.
Pokud tu cestu VRT oplátkou značně nezkazí také nutností kontrol + být tam.ala 2h předem 🙁 viz např. EuroTunnel
V Itálii byla kontrola lístků letos v dubnu při vstupu na nástupiště na spoj Freciarosaa otázkou 1 – 2 minut.
A vy bydlíte na nádraží? Protože cestovní čas vlakem bude taky třeba o hodinu vyšší, než je samotná jízdní doba…
Nádraží je obvykle pro velkou část lidí blíž – lépe dostupná než letiště
Já nikde netvrdím opak, na to nádraží se taky ale musíte dostat…
Samozrejme, ze na nadrazi je take se treba dostat, ale byvaji blize obcim ci mestum (predevsim u tech vetsich), letiste byvaji podstatne dal (nikdy ne v centru). Na letistich, ale musite byt prakticky hodinu predem, cekate na odbaveni, zavazadla, celkove je ten cas vetsi nez u vlaku, kde proste vetsinou jen nastoupite…
V tom ma vlak obrovskou vyhodu… je jasne, ze je take potreba nejaky ten cas, ovsem rozdil to je dost podstatny…
Ta cesta se vším všudy zabere více než 1,5 hodiny času. Cena letenky o, které mluvíte velmi pravděpodobně nezahrnuje odbavené velké zavazadlo. S ním bude cena o několik tisíc vyšší. Pro mě s mými 198 cm znamená pohodlná a především bezbolestná cesta letadlem příplatek za více místa na nohy. To se pohybuje při evropských letech nad hodinu od 700 Kč po cca 2000 Kč. Jednotka ETR 1000 se, kterou se pod hlavičkou Freciarossa na nová spojení počítá je velmi prostorná. Místa nohy je dostatek. Uličky široké. I na wc se vejdu s nohama. Sedadla jsou velmi pohodlná i ve druhé… Číst vice »
Mám rád létání, ale také svoje nohy. Nelétám na 2 týdny s minibatůžkem. Z rozestupu sedaček v lowecostu mám po 30 minutách křeče nohou a lidé přede mnou si stěžují, že je koleny dloubu do zad. Proto oro ně letadlo je buď levné nebo cestovně přijatelné. Ne oboje na jednou. Je to daň za mých 197 cm vzrůstu.
Tedy někdy 197, někdy 198 cm.
Takže radši strávíte 14 hodin pohodlně ve vlaku než 2 hodiny nepohodlne v letadle? Jistě vaše volba, ale čas má také svoji cenu…
Blížìte se pravdě. Pokud chci v letadle pro mě akceptovatelné pohodlí dostávám se na cenu letenky, která odpovídá 4 denní variantě celoevropské síťové jízdenky InterRail. Někdy zvítězí za tu vyšší cenu letadli, jibdy vlak. A mnohdy u mě vítězí nastavení, že i cesta je cíl. Obvykle nejsem 14 hodin ve vlaku. Cestou si neplánujeme návštěvu památek, měst a jiné lahůdky. My tahle jeli Praha – Neapol 2 dny a bylo to nádherné a pohodlné 😉
Asi jsme každý z nás ochotný zvládnout po dobu 2 hodin letu jiné množství bolesti. Nemluvím opravdu o nepohodlí,ale o bolesti. Znám samozřejmě letecké společnosti s dobrou cenou za příplatkové místo s hodně místa na nohy. Například TAP Portugal má i po Evropě tarif obdobný Economy +, často i s příplatkem v řádu stokorun. Taková sedadla jsou tuším u A330 neo od řady 12 nebo 14. Lepší sedadlo a USB nabíjení je k tomu bonus.
Tak si zaplaťte exit row nebo první řadu. Tam nikoho dloubat nebudete.
Když se rozhodnu letět letadlem tak to běžně dělám. Ne snad kvůli lidem přede mnou, ale proto, že dostávám do 30 minut bolestné křeče. Cena za sedadla s více místem na nohy se obvykle odvíjí od toho kolik jich v letadle je. Když jsou pouze u nouzového východu může být jejich cena kolem 2000. Cena příplatku klesá pokud je několik řad před a za nouzový m východem s více místem pro nohy. Proto se může stát, že cesta se zavazadlem a větším prostorem pro nohy tam a zpět stojí stejně jako jízdenka vlakem nebo Interrail na 4 dny. A to… Číst vice »
Tak třeba když člověk cestuje se psem, letadlo skoro nepřipadá v úvahu. Pes nad 10kg musí do boxu do zavazadlového prostoru a málokomu se chce vystavovat svého mazlíčka takovému stresu…
To, že si někdo bude platit všechny své negativní externality není žádné zdražení. V tuto chvíli jsou cestující v letadlech dotováni ještě více než točvolanti na silnicích a panuje celospolečenská shoda, že se s jejich dotováním ostatními musí přestat.
Od roku 2025? bude mezi Německem a Itálií pět párů vysokorychlostních spojů.
2028
mají to popsané nějak obráceně.. na konci článku