Berlín – Liberec – Praha. Další pokus o rychlejší vlaky na sever po 13 studiích
Už třináct různých studií vypracoval stát a jeho organizace za posledních třicet let na téma rychlejšího železničního spojení mezi Libercem
Už třináct různých studií vypracoval stát a jeho organizace za posledních třicet let na téma rychlejšího železničního spojení mezi Libercem a Prahou. Výsledkem je, že cesta mezi hlavním a krajským městem stále trvá více než dvě hodiny a průměrná rychlost dosahuje 54 kilometrů za hodinu.
Liberecký kraj chce proto využít další možné příležitosti, jak rychlejší trať do regionu dostat. Možností je nová iniciativa některých regionů v Sasku, které chtějí rychlejší spojení s německým hlavním městem. To by mohlo navázat do Liberce a dál do Prahy. Kvůli tomu se dnes sešli v saské Žitavě zástupci všech tří zemí a regionů, aby možné spojení řešili.
„Pokud se toho sami nechopíme, nemůžeme čekat, že to za nás vyřeší v Praze a Berlíně,“ řekl liberecký hejtman Martin Půta. Zatím posledním oficiální slib rychlejšího spojení od státu padl loni v březnu, kdy do kraje zavítal premiér Andrej Babiš. „Nestalo se od té doby prakticky nic. Jen studie, podle které se trať do Liberce nevyplatí zrychlit,“ rekapituloval hejtman. Podle něj proto vedení kraje zvažuje, že v Praze na několik míst rozmístí billboardy, které by upozorňovaly na špatné dopravní napojení.
Na dnešní česko-německo-polské konferenci vznikl i návrh memoranda o společném postupu při napojení Trojzemí na evropské železniční koridory. V něm se zástupci regionů a měst dohodli, že budou více tlačit na své vlády, aby na zlepšení spojení zapracovaly a zanesly ho například do svých územních plánů. „Nové spojení by bylo možností pro dlouhodobý strukturální rozvoj celého regionu,“ podotkla Heike Zettwitz z okresu Görlitz.
V Liberci proto teď upínají naději i k iniciativě na lepší napojení Saska a Berlína. „Věříme, že tím může lépe vyjít i ekonomika tratě z Prahy do Liberce,“ uvedl Půta. Ředitel strategie SŽDC Radek Čech věří, že rychlejší spojení z Liberce do Prahy má smysl, naráží ale podle něj na ministerskou metodiku o minimální ekonomické návratnosti projektu. „Pokud se podaří prokázat, že Liberec nebude konečnou stanicí, může to výrazně zlepšit ekonomiku celého projektu,“ řekl Čech. SŽDC připravuje vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan, nové spojení přes Liberec by mohlo být alternativou pro labskou trasu pro nákladní vlaky.
V případě trati z Prahy do Liberce zatím SŽDC zveřejnila dílčí výsledky nové studie, podle které vychází zlepšení trati jen z Prahy do Mladé Boleslavi. Podle Čecha bylo ale řešení zatíženo velkým množstvím chyb a SŽDC ho reklamuje u zhotovitele, společnosti Cityplan. Čech současně připomněl, že přes Liberec by mohla vést i budoucí rychlotrať z Prahy do polské Vratislavi.
Nová myšlenka na spojení Liberce s Berlínem vznikla loni. Prosazuje ji hlavně landrát okresu Görlitz Bernd Lange, který se obrátil dopisem i na některé české politiky se žádostí o podporu. Görlitz se dlouhodobě cítí odříznutý od německého hlavního města a sní o vybudování rychlejší trati. Ta zatím vede jen částečně z Berlína do Chotěbuzi, kde je aktuálně rychlost 160 kilometrů v hodině a je elektrizovaná a dvojkolejná. Dál už pokračuje jako jednokolejka. Vzdálenost 200 kilometrů dnes vlakům trvá přes 2,5 hodiny. Zájem Polska na takové trati je také značný: umožnila by rychlejší spojení Vratislavi s Berlínem, které dnes trvá přes pět hodin. V německých médiích se v září objevil i požadavek na nové spojení rychlovlaky ICE z Berlína do Vratislavi.
Pro nový koridor na území Německa bude klíčové především zařazení do spolkového plánu dopravních staveb. V něm zatím není, aktualizace přitom probíhá zhruba jednou za osm let, a jedna právě skončila. Stefan Räthe z DB Netz na konferenci uvedl, že nadějí pro trať jsou plány německé vlády na podporu území, kde dojde k útlumu těžby hnědého uhlí. Železnice z Berlína do Görlitz tímto územím vede.