BEMU, nový hit mezi kraji. Akutrolejové jednotky plánují nově v Olomouci
Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom
Dieselové vlaky budoucnost nemají, říká hejtman Olomouckého kraje.
Dieselové vlaky budoucnost nemají, říká hejtman Olomouckého kraje.
Já s BEMU nemám problém v krajích, kde opravdu to dává smysl, což ten Olomoucký asi i je, ale to jak se plány na BEMU neprotínají se stategií prosté elektrizace mi příjde vtipné, i když až stadler najede na RS zero, tak to nesmysl nebude. Jako asi chápu, že třeba na osobáky do Hrubé Vody nebo Senic to BEMU smylsl dává, ale když vidím, jak s tím koketuje Ústecký kraj, tak tam je mi z toho trošku na blití.
Sím já mám dotaz k ilustračnímu fotu. Proč je tam Alstom Coradia BEMU, když je jasné, že všechny správně vypsaná krajská VŘ kupodivu vyhraje Skoda Werke? 😁
Opět klasicky český přístup. Proč investovat do infrastruktury když můžeme mít bateriové vlaky.
Oni radši nakoupí bateriové vlaky než aby čekali na stát než se uráčí alespoň prostě elektrifikovat pár tratí.
Ovšem, a tak je to správné, pokud ta eletrika je aspoň někde. Jinak diesel, málo platné.
Už aby byla BEMU na letiště a do Kladna, bez nesmyslného tunelu pod Střešovicemi…
Do Kladna není důvod posílat BEMU, tam zůstanou současné diesely.
BEMU možná na letiště, kde se počítalo s podzemní stanicí.
Ano, tak to bude – alespoň to je můj závěr z článků i na tomto serveru – viz výběrko na žel.dopravce na příštích 30 let (vč. plánu nasazení DMU, EMU, BEMU) a opakovaně potvrzená strategie – nasadit EMU až bude dokončena celá trať.
Nevím jak to myslíte, ale diesely na Kladno-Ostrovec – Kladno – Praha-Ruzyně přestanou kvůli stavbě jezdit dost možná už příští nebo přespříští rok, a nikdy se tam už nevrátí.
Chcete rict ze se dejvicke Nimby chytnou za nos a konecne umoznej postavit dvoukolejku na Veleslavin?
Nejdříve musí NIMBYste rozhodnout, kde se postaví tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem.
StČ kraj a Praha na trať Kladno-Praha (S5 a S55) uvažují o EMU400, ale až bude dostavena celá trať. Do té doby se pojede v dieselu.
Byly o tom články i na tomto serveru.
Vzhledem k tomu, že:
a) letos najaře PID a STČ vybíral vlakové dopravce na příštích 30 let
b) trať Pha-Veleslavín Kladno-Ostrovec bude dokončena v roce 2030 nejdříve. A z Masaryčky do Veleslavína a z Ruzyně přes Letiště někdy po roce 2030
Tak nevidím jediný důvod, proč by StČ a PID měly měnit strategii, kterou letos na jaře navíc potvrdily.
až zjistí že baterky ztratí kapacitu brzo a ne až za 30 let, tak to nebude chtit nikdo a budou nadavat že to bylo drahý a baterky budou stat co novej vlak.
A vy máte křišťálovou kouli, že víte s jistotou, že to tak opravdu bude?
Máte informace o zázračné degradaci trakčních baterií? To není totéž jako baterka v mobilu a i ta mi s jednou výjimkou pokaždé vydržela několik let.
Jasně, máte lepší informace než všichni inýenýři světa zabývající se trakčními bateriemi. A nebo na dráze platí jiné fyzikální zákony, než na silnici, takže s tím jsou nulové zkušenosti?
(Sorry, patří o úroveň výš.)
No po nějaké době se vyměňují i celé pohony v dízlových vlacích(regionovy ze Šukafonů,Catry v Brejlovcích, Banglích, 853, 842, 701, 771 a mnoha dalších. Z elektrickách vlaků 363.5,365.
Jo vyměňují, to aby ty firmy co to vyrábějí měly co dělat. Nebo proč teda jinak by jezdily 749, 751, 754, a dříve 831 nebo 851 s původními motory? Ostatně 742 s původním motorem je taky dost spolehlivá mašina. Však asi víte sám z vlastní praxe…..
Ty firmy platili ti majitelé těch Brejlovců, Bardotek, 742, které se již nedaří udržovat na nějaké úrovni spolehlivosti. Opravdu Unipetrol OKD doprava, ČD Cargo, SU, SD, nepotřebovaly zajišťovat práci CZ Loko.
831 opravdu nejezdí s původními motory, právě proto je to 831 a ne 830 🙂
851 jsou jen o rok starší než 852, které je právě díky remtorizaci v provozu přežijí minimálně o 15 let.
Nemáte někdo informace jak to vypadá s BEMU pro MSK?
Povídá se, pokud vůbec vyjede v prosinci, tak maximálně v počtu 2 kusů, a zatím prý na okruhu není moc úspěšná…?
Dozvíme se více v září při aktualizaci JŘ.
Zatím žádné zvěsti nedorazily…
Bylo by to velmi nepříjemné samozřejmě.
No jo,Škoda peněz,a bez soutěže,viď Unucko.
Soutěž na 16 Bemu proběhla, vyhrála Škoda, nikdo neprotestoval. 🙂
V MSK si Škoda uměla výběrová řízení vždycky dobře ošéfovat. Nikdo jiný nemá už chuť v té bažině něco zpracovávat. Unucka za léta práce v pozici obchodního zástupce Škody v kraji dokázal jakoukoliv konkurenci znechutit.
V Plánu dopravní obslužnosti stojí něco o vlakotramvajích v ose Hrubá voda – Olomouc – Drahanovice/Červenka. Víte o tom někdo něco bližšího?
Ona je ta myšlenka ještě nepustila? Vymýšlet vlakotramvaj (tedy něco, co jezdí poměrně často) na trať, kde se musí v uzlu (OL-hln) kompletně překřížit kolejiště je z hlavy nějakého „praktika“…
Když už by to byla vlakotramvaj, tak by mohla místo tramvaje obsloužit Hodolany a na železnici se napojit znovu u Šantovky a pak by se zbavila kolizních vlakových cest
A s čím chtějí jezdit do Dzbelu nebo třeba přes Slatinice?
Autobusem třeba 😀
To bude o hodně pohodlnější, jistě
Čím je ten Moravský Beroun významný, že tam budu končit elektrizace? Pokud vím, je tam Granitol,. Tam snad směřují nákladní vlaky?
Začínají tam kopce.
V areálu Granitolu je nádražní budova, ale jde o pozůstatek úzkorozchodné tratě do Dvorců, tj. poněkud dlouho bez kolejí…
Úsek M.B – Hrubá Voda (17km) je nejnáročnější úsek na trati. Čtyři tunely, složitý terén s množstvím skalních zářezů, nestabilní svahy. V minulosti několikrát popadané kamení do kolejiště před vlak. V současnosti probíhá mezi Hrubou Vodou a Domašovem n.B. dvouměsíční výluka , při které SŽ provádí právě sanaci svahů a zářezů + zřízení odvodnění, které doposud chybělo. Moravský Beroun je jinak na hranici krajů, je to koncová stanice pro Os vlaky z Olomouce, dál na Bruntál a Krnov nutno přestoupit na R v dvouhodinovém taktu směr Opava/Ostrava nebo Os M.B. – Krnov /Opava v., které ale jezdí jen brzy ráno… Číst vice »
Tunely…neprotahnou trolej…
Nizke tunely mezi Hlubockama a Berounem. Dratovani by znamenalo vetsi investici.
Pravda, ne tak velkou jako do zbytecneho rozmaru pod Stresovicema, ale holt nejsme bohatá ctvrt v Praze, abychom si vyskakovali.
Za chvíli se přidají i další kraje.
V čem? V prohlašování nereálných vizí?
Velmi trefné. Je holt před volbami a v krajích roste nervozita.
Zas takhle akurátně proti bych se k tomu nestavěl. To opravdu ne. Ty kraje znají nejčerstvější možností či plány SŽ ohledně tratí. Někde to je na hraně. A kraje když přijde den D a budou potřebovat vyhlásit VŘ. Budou vědět co do VŘ dát. Možná někde to bude i diesel třeba…
To ohlášení Bemu nejsou jen výstřelky. Je to reakce na aktuální stav informací ohledně plánů SŽ. Není potřeba vyskakovat s informacemi že kraj je před volbami. Atd. Prostě je to jak to je. Sám budu rád když se dozvím více. Ale takto? Hrdinské plít…? Za mě ne tedy…
Byť se Vám omlouvám. Odpověď byla vlastně nejen pro Vás ale i pro diskutujícího níže co o volbách píše…
160 a etcs do Sternberka anebo pantery do Koutu, to asi taky znelo pred par lety jako nereálná vize, ze?
Pro reálnost prohlášení bych doplnil že v posledních dešti letech bylo elektrizovano:
Olomouc- Šumperk 58km regionální trať
Šumperk- Kouty 20km regionální trať
Brno- Střelice 10km celostátní trať
Šakvice- Hustopeče 7km regionální trať
Hrušovany- Židlochovice 3km regionální trať
Louka- Litvínov 3km regionální trať
Prunéřov- Kadaň 6km regionální trať
Takže celkem 107km
Což není extra velké číslo.
Zas 78 z toho je Olomoucký kraj,tak z jejich pohledu je to asi dost 🙂
Vlastně když smto vidím takhle napsané tak to jsou jen tři kraje.
Což je slabota
Počítá se za elektrizaci také zdvoukolejnění pod elektriku? Pokud ano, tak je toho výrazně víc.
Například?
Například modernizace mezi Benešovem a Ševětínem (s výjimkou úseku u Tábora, ten je starší než 10 let), kde došlo téměř všude ke zdvoukolejnění a mnohdy v nové stopě. Pod trolejí už to bylo ale v podstatě se stavěla nová dvoukolejná elektrizovaná trať. Tak to bylo nejspíš myšleno.
No když pominu že jebto nesmysl, pricitat modernizaci k nové elektrifikovanym tratim. Tak Benešov Votice je už hotovo 12 let a Ševětín -Dynín byla dvoukolejka již před modernizací..
Pořád nevím, zda tyhle Aku jednotky nebudo moc těžké. Co dnes zabijí nezávislou trakci je , že vozidla jsou líná. Přeci jen krása „tramvají“ je v lehkosti a rychlosti rozjezdu, což ukázal už Křižík. Ale rvát sebou balast v podobě baterek a to ještě ve většině trasy pod trolejí. Nebyl by nakonec lepší nějaký přídavný aku booster, který si jednotka vyzvedne v odbočné stanici?
Tak se zkusme nad tím zamyslet… Normální elektrická dvoudílná jednotka váží třeba 120 tun, jezdí na páteřní elektrizované síti vysokou rychlostí a má spotřebu elektrické energie včetně započtení rekuperace cca 40 kWh / 1000 hrtkm. Za milión km spotřebuje 4,8 GWh elektrické energie. Bateriová elektrická dvoudílná jednotka váží třeba 135 tun, jezdí často na vedlejší lokální tratě a má spotřebu se započtením rekuperace cca 35 kWh / 1000 hrtkm. Za milión km spotřebuje 4,725 GWh elektrické energie a když tam dám ještě 10% dolů za účinnost přeměny elektro / baterie / elektro na třetině sítě, pak spotřebuje 4,88 GWh elektrické… Číst vice »
Nemá. A má cenu kvůli pár km drátu a několika stožárům, vytvářet atypické jednotky? Nebo budou BEMU všechny jednotky pro daný kraj? Známe přeci problém s dokoupením shodného typu a nepředvídatelnosti hustuty GVD. Kvůli obdobnému problému přeci na 172 máme stále 810, neboť 814.2 pro tuto trať nezbyla a 814 to nezvládne trakčně. Všichni víme, že šedivá je teorie a praxe ukáže. Mimochodem vyzkoušel už někdo 847 na 172, aby nenastalo divení po turnusovém nasazení.
Má. I kdyby SŽ prudce zvýšila svůj výkon elektrizace dejme tomu na 100 km/rok (já vím, zní to hodně nereálně), pořád to bude trvat 60 let, než by bylo elektrizováno vše.
Úvahy typu „kvůli pár km drátu“, tedy bez jakýchkoli čísel, nemají význam.
Ano nejdůležitější otázkou jsou ramena. A co nejméně nabíječek třeba…. Zatím však jsem pro BEMU i na mnoha sporných místech. Musí li tedy přestat existovat téměř všude diesel. Neboť než se vše potřebné zadrátuje uplyne minimálně 15 let ne li více… Možná si vlastně protiřečím. Když tvrdím že na R27 ať jdou diesly. Protože k té drátizaci do Moravského Berouna stejně tak rychle nedojde…To i ten diesel bude za 15 let na výměnu…nebo snad ne…? Určitě jo…😀 VŘ má být už na trať 310 za pár let. Za mě do roku 2030/31 tam nebude ani cm drátů. No mohu se… Číst vice »
Jak by si ten aku booster jaksi vyzvedávala? Mechanickou rukou by si ho někam strčila, nebo by se posunovalo a za jednotku by se přidala nějaká takováhle jebka?
https://www.vlaky.net/upload/images/reports/006071/012.jpg
To jsou názory jak z roku 1990…
Jste asi neviděl vizi eletromobilů se sdíleným akupackem. Máte náhled na možnosti automatizace jako. v roce 1990.
U aut velmi okrajové, u vlaků nikde neviděno.
Jedno ještě primitivní řešení https://youtu.be/kBS7Lwd4c-k
Ty baterie nebudou hmotnost jednotky zvyšovat o víc, než 10 procent. to Vaše řešení je provozně velmi nevýhodné.
Deset procent je v době kdy se honíme za co nejmenší uhlíkovou stopou, pořád ještě dost. Ono je to krásně vidět na elektromobilech, nakonec se zátež začíná projevovat tam kde to nikdo nečekal a to na opotřebení pneumatik.
Ano a jak vidíte, tak se to řeší optimalizací hmotnosti celé jednotky (např. Jacobsovy podvozky) a řídícím systémem zaměřeným na minimalizaci zbytečné spotřeby.
Že by si někdo cestou manipuloval s těžkými trakčními bateriemi je představa z Lego Trains…
Takže deset procent hmotnosti navíc pro „elektrickou“ jednotku, která bude jezdit na nezatrolejovaných tratích včetně rekuperace atd., je pro uhlíkovou stopu nevýhodné, a proto navrhujete pro snížení uhlíkové stopy rozšířit provoz dieselů pod trolejí??
Takže tramvaje s trakční baterií a parciální trolejbusy jsou líné? No, zatím jsem nic takového nepozoroval. A krávy taky nepřestanou dojit. 😉
Tak pokud donutíte schvalovací orgán na schválení kolejového parciálního trolejbusu, tak si zasloužíte cenu. Obdobně pokud vyřešíte problém smíšeno provozu běžných tramvajových vozů v železničním provozu. Nepřestanou, ale baterky patří hlavně tam kde nemám pevně danou jízdní dráhu a nemohu tedy prozatím využít trakční nebo indukční napájení. Jak to bude v budoucnu se ještě uvidí.
Jsem zvědavý kdo do deseti let k tomu připraví infrastrukturu, ale rozhodně vím kdo ne – stát.
Z 90% je infrastruktura hotová 🙂
Tak alternativou jsou ojeté DMU, Lišky jsou spíš zklamání, tak při neschopnosti elektrizace toho moc dalšího nezbývá, navíc je to přikrmené dotačními přísliby. Aspoň na něco pěknýho ty emisní povolenky budou. A furt lepší než vodík.
Tak aleternativou dieslu není jiný diesel.
Pro redakci, posledni odstavec o proste ekektrifikaci z Olomouce do Moravského Berouna a dale do Krnova pojede vlak pod trolejemi.Pokud bude trat elektifikovana po Moravsky Beroun, zrejme se jedna o chybu a vlak do Krnova z Moravskeho Berouna pojede v rezimu Aku..?
Elektrizace se bude týkat úseku Krnov – Moravský Beroun, provoz na zbytku trati zajistí BEMU jednotky viz https://zdopravy.cz/z-olomouce-do-krnova-bez-emisi-sprava-zeleznic-zacala-resit-prostou-elektrizaci-dalsi-trati-214056/
Nj, je to tak osemetne napsane, dalo by se to vylozit i tak, ze se jedna o prostou elektrizaci z olomouce do mor.berouna….
Dost mě zaujal tento odstavec:
„Dieselové vlaky budoucnost nemají. V podstatě se už ani nevyrábějí. Naše budoucnost je v bateriových vlacích,“ řekl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek. Podle něj do deseti let po kraji nebudou jezdit žádné dieselové vlaky.
Konkrétně čím chtějí nahradit 810, protože pokud vím, tak vozidla o takové kapacitě se nevyrábí ani v jakékoliv jiné trakci.
Část trati s provozem 810 bude nahrazena autobusy a část jednotkami s kapacitou 120 cestujících. Záležet bude na tom, zda bude jako vhodná alternativa v dané trase autobus. Protože místo cca 100 Kč/km za 810 nebo cca 250 Kč/km Bemu bude velký rozdíl.
A část nahradí RS1, ještě se v Německu dají sehnat a u nás ještě třeba 15 let můžou jezdit. Na některých tratích u nás jezdí zdvojené, tam je může nahradit třeba BEMU Panter a uvolněné RS1 můžou jinde jezdit místo 810.
Rs1 je úplně stejně dieselovy vlak jako 810, takže pokud nemá jezdit žádný dieslovy vlak tak nebude jezdit ani 810 ani 814 ani 841 ani 843 ani 842 ani 847 ani 848( ty už aspoň nejezdí dneska)
Ale jeho prohlášení bych prisuzoval spíše volební horečce než něčemu promyšlenému.
Já hlavně nechápu vždycky ty minusaře tady. Alternativa k 810 není stará Karosa. Autobus nabídne úplně stejně kvalitní sezení jako dnešní regionovy, i lepší, jen se musí koupit kvalitní moderní stroj s komfortníma sedačkama a ne nejlevnější SORka. Tam, kde se ani ve špičce nezaplní GTW je to jediná volba do budoucna.
Odveze autobus se zakazem přepravy kol – 10cyklistů?
Kdo aktuálně platí 250,-/ km za BEMU, když nikde nejezdi….
A 810 těch 10 kol odveze? Autobus může mít buď rám na 6 kol vzadu a nebo si vzít vlek, kterej kapacitou může strčit do kapsy i BDs. Takže záleží na tom co si kdo objedná a zaplatí, ale pak autobus klidně odveze těch cyklistů i s kolama 55.
Odveze, viděno včera 😉
Ale musíte holt narazit na fíru sebevraha.
Cyklista pojede na svém kole. Tahle móda, musí mě vzít, i kdyby tu bylo 20 cyklistů… Nechápu. Hlavně je to pro lidi, ne pro kola.
U nás vozí autobus i 20 cyklistú s bicyklama.
Normalní meziměstká linka v VHD?
Ano. Linka 588 Chomutov -Hora sv. Šebestiána- Mariemberg každé 2 hodiny. O víkendu i Chomutov- Boží dar, Klášterec – Vejprty.
Tak náhrada za šukafon měla být regína pokd si dobře pamatuju. Jinak 810 není nic jiného než autobus na kolejích takže jak už tu někdo psal z části se to nahradí busem a z části (tam kde se to vyplatí) nějakýma staršíma jednotkama typu RS1 apod.
Dle jeho prohlášení nebude jezdit ani RS1, protože je taky dieselový
Aby jsme se nakonec nedivili a někdo nepředělal 810 na baterky a nedal do ní ETCS. 🤣
Tak AŽD má už i autonomní 811ku. Takže, bych se tomu ani nedivil
To jsou kecy politiků. Za nějakou dobu se nejspíš opravdu přestanou diesely vyrábět, ale zánovní dieselové jednotky určitě do šrotu nepůjdou, zas tak bohatá země nejsme.
Stadler něco na tuto velikost už vyvýjí (je tu o tom někde i článek), má být na baterie nebo vodík, ale jelikož ho ještě ani nepředstavili, tam si myslím, že tu dřív než za 3 roky nebude.
Vozidla o takové kapacitě se vyrábějí a jmenujou se Iveco Crossway.
Ale to je také dieselové. To jsme si moc nepomohli.
Ten je taky dieslový.
810 nikdo nenahradí, ta by měla být zapsána do UNESCO
Asi bych BEMU úplně nezatracoval. Může to mít důvody i strategické než jen dopravní.
Např. částečná evakuace obyvatelstva při mimořádných událostech.
Můžou mít v plánu řešit výkyvy v síti.
Nabíjet na levný proud mimo špičku.
A nebo prostě jen nemají na výběr, když už naftové nikdo nevyrábí.
Předpokldám, že oproti liškám a žralokům budou také výrazně tišší.
A ač chtějí všichni v postatě to samé, jistě bude kraj soutěžit zvláěť o pár kousků…
V tomto kontextu je chlubení se novými ale vlastně již zastaralými Regiofoxy opravdu směšné.
Patrně vám uniklo, že v naší republice jsou 2/3 tratí neelektrifikované. V Libereckém kraji 100%. Na tom se nahrazení dieselů BEMU postavit prostě nedá a nové diesely jsou nutné.
Do Liberce žádný foxy nejdou, nicméně se nebojím o to, že by dalších 20 let neměly výkony.
20 let je ale sotva polovina životnosti.
Jestli se něco podstatně nezmění, např. jestli po loňském vládním plánu na elektrizaci nepřijde nějaký další podstatně rychlejší, tak tam budou dieselové výkony i za 40 a víc let.
To jsem zvědavý jestli budou nějaké nové diesely ještě objednány. Když se před 3 lety objednávaly Foxy, už se mluvilo o tom, že to je nejspíš vůbec poslední objednávka nových dieselů aspoň u ČD.
A co myslíte, že udělá Liberecký kraj, až se jim ty motoraký na rozpadnutí, co tam teď jezdí, opravdu rozpadnou a jejich tratě budou elektrizované jen z malé části?
Pokud bude pod trolejí aspoň třetina krajské sítě, pak nejspíš bude požadovat už BEMU, v případě nutnosti včetně vybudování nějakého dočasného nabíjecího bodu, pokud by byla ramena mimo trolej příliš dlouhá. Třeba ve směru na Děčín je to v souladu s BEMU vizemi Ústeckého kraje. Pokud by bylo opravdu nutné řešit ještě něco dieselem, vidím to třeba na odkup Coradií Lint z Německa, ale ne na požadavek výroby nových vozidel, která mají ještě dalších 25 let vydržet.
Zastaralími? Na poměry ČR / zahraničí asi jo ,ale v CR jsem velmi dobré …….Jak rád bych uvítal lišky na “ mojí trati“ kde jezdí 814.2/814.
Ale jistěže mají budoucnost. To rozhodnutí o jejich nebudoucnosti je čistě politické, nikoli praktické.
Myslím, že to je realita dnešní doby. Konkrétně v Olomouckém kraji po čisté elektrifikaci tratě do Jeseníku a Krnova toho pro provoz BEMU příliš nezbyde. Pochybuju, že vlak za 160mega bude jezdit z Hanušovic do Starého města… tam se spíš holt s rozpadem poslední 810 rozloučíme i vlakovou dopravou.
A co třeba všechny lokálky kolem Olomouce? :))
neříkal jsem, že neexistují, ale že jich příliš nezbyde. Z Olomouce mě teď napadá jen ta na Senici na Hané.
A mě napadá ještě na Hrubou Vodu, na Dzbel apod.
no ale tu se chystají elektrifikovat, jak je napsáno v článku
Od Moravského Berouna směrem na Krnov. Takže pro Olomouc je to na BEMU.
Kvůli čtyřem tunelům, které bez nákladných úprav neumožňují instalaci TV a celkově náročným prostorovým a terénním podmínkám v úseku Hr. Voda – Domašov, se od záměru prosté elektrizace nakonec ustoupilo. Komplikací podle SŽ by bylo i eventuální křížení tramvajového a železničního TV v křížení TT a „třistadesítky“ v Olomouci – Bělidlech.
Když všichni chtějí najednou BEMU, tak aby se ČD vůbec zaplatily hromadně nakupované Pesy Link
Regionov jsou dvě stovky? Že by byla do 10 let všude infrastruktura pro BEMU, tomu může věřit … například politik.:D
Jenže provozní náklady Regionov a Pesy budou nesrovnatelné. To samozřejmě i komfort pro cestující, jen jej musí být objednatel být ochotný zaplatit.
To spíše chtějí busy nebo auta = malá nebo žádná provozní dotace na dopravu. A není třeba provozní a ani investiční kolejovou infrastrukturu.
A RegioFoxy byl nesmysl, i vzhledem k finanční situaci ČD a úrokům,
A ta silniční infrastruktura se generuje a udržuje sama?
„chtějí busy nebo auta“
„provozní dotace“
„RegioFoxy byl nesmysl“
„finanční situaci ČD a úrokům“
Tento slovník a ustálené fráze smrdí Axelem.
Pesy jsou pod smlouvami s objednavately, takže pokudy by někde náhodou skutečně byly nahrazeny BEMU, objednavatel si jejich výkony převede na jinou trať.
A pročpak myslíte, že se lišáci nakupují? Ze Středočeského kraje to zaznělo jasně: SŽ není schopná dát plán elektrizace s důvěryhodnými termíny, jediná možná cesta jsou tedy diesely.
A ČD kupují jen to, na co mají s kraji smlouvu. Úvahy typu „aby se to ČD vůbec zaplatilo“ jsou dost mimo.
Kraje mají objednány lišky cca do 2030-32. Do té doby se to ČD zaplatí, když poté kraj bude chtít elektrické jednotky?
ČD nakupují foxy až po té, co na dané výkony získají smlouvu od kraje – objednavatele. A do ceny toho výkonu si zakalkulují, že se jim vlaky „zaplatí“ po dobu trvání smlouvy.
A pak co ? Budou provozovat třikrát dražší nové elektrické jednotky? Když dneska nemali ani na nové diesly a provozují 20, 30 i více let staré motoráky.
Šlo mi spíš o to, aby našli uplatnění i po vypršení aktuálních smluv, když by se ve velkém rozběhla „BEMUizace“ české železnice. Vozidlo se nekupuje na 10 let, ale obvykle na 30+ let
Není to tak trochu podvod a nekoukají jen na to co dělá Škoda a ostatní neignorují??
A kdo je teda dělá?
No asi mají ve škodovce dobré obchoďáky…
Nemusí to být panter, který byl k vidění na RBD, ale třeba jednotky z veletrhu Intrans, nebo TRAKO
Kéž by měli i dobré techniky…
Spis někdo dal politikům sociální sítě a tak se takovéhle módní vlny šíři samy velmi rychle, aby třeba náhodou nevypadali out…
ano ano. Všimněme si toho, jak trend BEMU přišel s BEMU Panterem. Nikoli s konkurenčními BEMU jednotkami, co si vesele jezdí už mnoho let.
Tak když byl postoj ostatních výrobců „stejnosměr neumíme, počkejte do doby konverze“, tak jak měl ten trend přijít dřív?