BEMU, nový hit mezi kraji. Akutrolejové jednotky plánují nově v Olomouci

Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: AlstomNová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Dieselové vlaky budoucnost nemají, říká hejtman Olomouckého kraje.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Průhledné

A s čím chtějí jezdit do Dzbelu nebo třeba přes Slatinice?

Švarc

Autobusem třeba 😀

král j

Čím je ten Moravský Beroun významný, že tam budu končit elektrizace? Pokud vím, je tam Granitol,. Tam snad směřují nákladní vlaky?

Francimor

Začínají tam kopce.

Někdo

Za chvíli se přidají i další kraje.

Francimor

V čem? V prohlašování nereálných vizí?

Francimor

Pro reálnost prohlášení bych doplnil že v posledních dešti letech bylo elektrizovano:
Olomouc- Šumperk 58km regionální trať
Šumperk- Kouty 20km regionální trať
Brno- Střelice 10km celostátní trať
Šakvice- Hustopeče 7km regionální trať
Hrušovany- Židlochovice 3km regionální trať
Louka- Litvínov 3km regionální trať
Prunéřov- Kadaň 6km regionální trať
Takže celkem 107km

Švarc

Což není extra velké číslo.

Petr

Pořád nevím, zda tyhle Aku jednotky nebudo moc těžké. Co dnes zabijí nezávislou trakci je , že vozidla jsou líná. Přeci jen krása „tramvají“ je v lehkosti a rychlosti rozjezdu, což ukázal už Křižík. Ale rvát sebou balast v podobě baterek a to ještě ve většině trasy pod trolejí. Nebyl by nakonec lepší nějaký přídavný aku booster, který si jednotka vyzvedne v odbočné stanici?

Petr Šimral

Tak se zkusme nad tím zamyslet… Normální elektrická dvoudílná jednotka váží třeba 120 tun, jezdí na páteřní elektrizované síti vysokou rychlostí a má spotřebu elektrické energie včetně započtení rekuperace cca 40 kWh / 1000 hrtkm. Za milión km spotřebuje 4,8 GWh elektrické energie. Bateriová elektrická dvoudílná jednotka váží třeba 135 tun, jezdí často na vedlejší lokální tratě a má spotřebu se započtením rekuperace cca 35 kWh / 1000 hrtkm. Za milión km spotřebuje 4,725 GWh elektrické energie a když tam dám ještě 10% dolů za účinnost přeměny elektro / baterie / elektro na třetině sítě, pak spotřebuje 4,88 GWh elektrické… Číst vice »

Petr

Nemá. A má cenu kvůli pár km drátu a několika stožárům, vytvářet atypické jednotky? Nebo budou BEMU všechny jednotky pro daný kraj? Známe přeci problém s dokoupením shodného typu a nepředvídatelnosti hustuty GVD. Kvůli obdobnému problému přeci na 172 máme stále 810, neboť 814.2 pro tuto trať nezbyla a 814 to nezvládne trakčně. Všichni víme, že šedivá je teorie a praxe ukáže. Mimochodem vyzkoušel už někdo 847 na 172, aby nenastalo divení po turnusovém nasazení.

Francimor

Jsem zvědavý kdo do deseti let k tomu připraví infrastrukturu, ale rozhodně vím kdo ne – stát.

Petr Šimral

Z 90% je infrastruktura hotová 🙂

Knížecí rada

Tak alternativou jsou ojeté DMU, Lišky jsou spíš zklamání, tak při neschopnosti elektrizace toho moc dalšího nezbývá, navíc je to přikrmené dotačními přísliby. Aspoň na něco pěknýho ty emisní povolenky budou. A furt lepší než vodík.

Francimor

Tak aleternativou dieslu není jiný diesel.

Tenda

Pro redakci, posledni odstavec o proste ekektrifikaci z Olomouce do Moravského Berouna a dale do Krnova pojede vlak pod trolejemi.Pokud bude trat elektifikovana po Moravsky Beroun, zrejme se jedna o chybu a vlak do Krnova z Moravskeho Berouna pojede v rezimu Aku..?

radim.cenek

Elektrizace se bude týkat úseku Krnov – Moravský Beroun, provoz na zbytku trati zajistí BEMU jednotky viz https://zdopravy.cz/z-olomouce-do-krnova-bez-emisi-sprava-zeleznic-zacala-resit-prostou-elektrizaci-dalsi-trati-214056/

Tenda

Nj, je to tak osemetne napsane, dalo by se to vylozit i tak, ze se jedna o prostou elektrizaci z olomouce do mor.berouna….

Ondra

Dost mě zaujal tento odstavec:

„Dieselové vlaky budoucnost nemají. V podstatě se už ani nevyrábějí. Naše budoucnost je v bateriových vlacích,“ řekl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek. Podle něj do deseti let po kraji nebudou jezdit žádné dieselové vlaky.

Konkrétně čím chtějí nahradit 810, protože pokud vím, tak vozidla o takové kapacitě se nevyrábí ani v jakékoliv jiné trakci.

noerf

Část trati s provozem 810 bude nahrazena autobusy a část jednotkami s kapacitou 120 cestujících. Záležet bude na tom, zda bude jako vhodná alternativa v dané trase autobus. Protože místo cca 100 Kč/km za 810 nebo cca 250 Kč/km Bemu bude velký rozdíl.

Plecháč

A část nahradí RS1, ještě se v Německu dají sehnat a u nás ještě třeba 15 let můžou jezdit. Na některých tratích u nás jezdí zdvojené, tam je může nahradit třeba BEMU Panter a uvolněné RS1 můžou jinde jezdit místo 810.

Francimor

Rs1 je úplně stejně dieselovy vlak jako 810, takže pokud nemá jezdit žádný dieslovy vlak tak nebude jezdit ani 810 ani 814 ani 841 ani 843 ani 842 ani 847 ani 848( ty už aspoň nejezdí dneska)

Francimor

Ale jeho prohlášení bych prisuzoval spíše volební horečce než něčemu promyšlenému.

MajsterN

Já hlavně nechápu vždycky ty minusaře tady. Alternativa k 810 není stará Karosa. Autobus nabídne úplně stejně kvalitní sezení jako dnešní regionovy, i lepší, jen se musí koupit kvalitní moderní stroj s komfortníma sedačkama a ne nejlevnější SORka. Tam, kde se ani ve špičce nezaplní GTW je to jediná volba do budoucna.

Permonik

Odveze autobus se zakazem přepravy kol – 10cyklistů?

Kdo aktuálně platí 250,-/ km za BEMU, když nikde nejezdi….

Gajda

A 810 těch 10 kol odveze? Autobus může mít buď rám na 6 kol vzadu a nebo si vzít vlek, kterej kapacitou může strčit do kapsy i BDs. Takže záleží na tom co si kdo objedná a zaplatí, ale pak autobus klidně odveze těch cyklistů i s kolama 55.

Jiří Švácha

Tak náhrada za šukafon měla být regína pokd si dobře pamatuju. Jinak 810 není nic jiného než autobus na kolejích takže jak už tu někdo psal z části se to nahradí busem a z části (tam kde se to vyplatí) nějakýma staršíma jednotkama typu RS1 apod.

Francimor

Dle jeho prohlášení nebude jezdit ani RS1, protože je taky dieselový

Jiří Švácha

Aby jsme se nakonec nedivili a někdo nepředělal 810 na baterky a nedal do ní ETCS. 🤣

Plecháč

To jsou kecy politiků. Za nějakou dobu se nejspíš opravdu přestanou diesely vyrábět, ale zánovní dieselové jednotky určitě do šrotu nepůjdou, zas tak bohatá země nejsme.

Plech

Stadler něco na tuto velikost už vyvýjí (je tu o tom někde i článek), má být na baterie nebo vodík, ale jelikož ho ještě ani nepředstavili, tam si myslím, že tu dřív než za 3 roky nebude.

superhero

Asi bych BEMU úplně nezatracoval. Může to mít důvody i strategické než jen dopravní.
Např. částečná evakuace obyvatelstva při mimořádných událostech.
Můžou mít v plánu řešit výkyvy v síti.
Nabíjet na levný proud mimo špičku.
A nebo prostě jen nemají na výběr, když už naftové nikdo nevyrábí.

vlachjan

Předpokldám, že oproti liškám a žralokům budou také výrazně tišší.

jva

A ač chtějí všichni v postatě to samé, jistě bude kraj soutěžit zvláěť o pár kousků…

Janik

V tomto kontextu je chlubení se novými ale vlastně již zastaralými Regiofoxy opravdu směšné.

tarten

Patrně vám uniklo, že v naší republice jsou 2/3 tratí neelektrifikované. V Libereckém kraji 100%. Na tom se nahrazení dieselů BEMU postavit prostě nedá a nové diesely jsou nutné.

Francimor

Do Liberce žádný foxy nejdou, nicméně se nebojím o to, že by dalších 20 let neměly výkony.

Twix

To jsem zvědavý jestli budou nějaké nové diesely ještě objednány. Když se před 3 lety objednávaly Foxy, už se mluvilo o tom, že to je nejspíš vůbec poslední objednávka nových dieselů aspoň u ČD.

Někdo

Zastaralími? Na poměry ČR / zahraničí asi jo ,ale v CR jsem velmi dobré …….Jak rád bych uvítal lišky na “ mojí trati“ kde jezdí 814.2/814.

Vesper

Ale jistěže mají budoucnost. To rozhodnutí o jejich nebudoucnosti je čistě politické, nikoli praktické.

Ludwig

Myslím, že to je realita dnešní doby. Konkrétně v Olomouckém kraji po čisté elektrifikaci tratě do Jeseníku a Krnova toho pro provoz BEMU příliš nezbyde. Pochybuju, že vlak za 160mega bude jezdit z Hanušovic do Starého města… tam se spíš holt s rozpadem poslední 810 rozloučíme i vlakovou dopravou.

Řiditel

A co třeba všechny lokálky kolem Olomouce? :))

Ludwig

neříkal jsem, že neexistují, ale že jich příliš nezbyde. Z Olomouce mě teď napadá jen ta na Senici na Hané.

Řiditel

A mě napadá ještě na Hrubou Vodu, na Dzbel apod.

Ludwig

no ale tu se chystají elektrifikovat, jak je napsáno v článku

Řiditel

Od Moravského Berouna směrem na Krnov. Takže pro Olomouc je to na BEMU.

mgw

Kvůli čtyřem tunelům, které bez nákladných úprav neumožňují instalaci TV a celkově náročným prostorovým a terénním podmínkám v úseku Hr. Voda – Domašov, se od záměru prosté elektrizace nakonec ustoupilo. Komplikací podle SŽ by bylo i eventuální křížení tramvajového a železničního TV v křížení TT a „třistadesítky“ v Olomouci – Bělidlech.

Berhof

Když všichni chtějí najednou BEMU, tak aby se ČD vůbec zaplatily hromadně nakupované Pesy Link

Jiří Kocurek

Regionov jsou dvě stovky? Že by byla do 10 let všude infrastruktura pro BEMU, tomu může věřit … například politik.:D

Berhof

Jenže provozní náklady Regionov a Pesy budou nesrovnatelné. To samozřejmě i komfort pro cestující, jen jej musí být objednatel být ochotný zaplatit.

HubertM

To spíše chtějí busy nebo auta = malá nebo žádná provozní dotace na dopravu. A není třeba provozní a ani investiční kolejovou infrastrukturu.

A RegioFoxy byl nesmysl, i vzhledem k finanční situaci ČD a úrokům,

Berhof

A ta silniční infrastruktura se generuje a udržuje sama?

El Barto

„chtějí busy nebo auta“
„provozní dotace“
„RegioFoxy byl nesmysl“
„finanční situaci ČD a úrokům“

Tento slovník a ustálené fráze smrdí Axelem.

Kubrt

Pesy jsou pod smlouvami s objednavately, takže pokudy by někde náhodou skutečně byly nahrazeny BEMU, objednavatel si jejich výkony převede na jinou trať.

tarten

A pročpak myslíte, že se lišáci nakupují? Ze Středočeského kraje to zaznělo jasně: SŽ není schopná dát plán elektrizace s důvěryhodnými termíny, jediná možná cesta jsou tedy diesely.

A ČD kupují jen to, na co mají s kraji smlouvu. Úvahy typu „aby se to ČD vůbec zaplatilo“ jsou dost mimo.

Janik

Kraje mají objednány lišky cca do 2030-32. Do té doby se to ČD zaplatí, když poté kraj bude chtít elektrické jednotky?

Že se nevyrábějí?

Není to tak trochu podvod a nekoukají jen na to co dělá Škoda a ostatní neignorují??

Modré zábradlí

A kdo je teda dělá?

Rodney

No asi mají ve škodovce dobré obchoďáky…

Mirek

Nemusí to být panter, který byl k vidění na RBD, ale třeba jednotky z veletrhu Intrans, nebo TRAKO

Bez přezdívky

Kéž by měli i dobré techniky…

Tomáš Záruba

Spis někdo dal politikům sociální sítě a tak se takovéhle módní vlny šíři samy velmi rychle, aby třeba náhodou nevypadali out…

Jihočeský velkoměšťan

ano ano. Všimněme si toho, jak trend BEMU přišel s BEMU Panterem. Nikoli s konkurenčními BEMU jednotkami, co si vesele jezdí už mnoho let.

Řiditel

Tak když byl postoj ostatních výrobců „stejnosměr neumíme, počkejte do doby konverze“, tak jak měl ten trend přijít dřív?