BEMU není EMU. Úřad potvrdil pokutu za nákup nových vlaků ČD, kritika zakázky Kupka vyhodil

České dráhy podle úřadu svým postupem porušily zákon.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) znovu potvrdil šestimilionovou pokutu Českým drahám za způsob, jakým nakoupily čtyři akutrolejové jednotky RegioPanter od Škody Group.
K potvrzení původně udělené pokuty ve výši 6 milionů korun došlo poté, co se případ vrátil k prvoinstančnímu posouzení po rozkladu k předsedovi úřadu. I po opětovném projednání ÚOHS dospěl k tomu, že způsob pořízení jednotek byl porušením zákona. Udělení pokuty potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí ještě není pravomocné, dopravce může znovu podat rozklad.
Jde o první velkou pokutu za chyby v zakázkách stávajícího managementu pod vedením Michala Krapince v éře ministra dopravy Martina Kupky. Ten o problémech se soutěží věděl, jak dokládá e-mailová komunikace, kterou má redakce k dispozici.
EMU + 35 milionů = BEMU. České dráhy zveřejnily cenu za bateriové vlaky bez soutěže
Bez soutěže pro Moravskoslezský kraj
České dráhy v roce 2023 bez soutěže uzavřely smlouvu na dodávku 4 jednotek BEMU pro nasazení v Moravskoslezském kraji. Dráhy k nákupu využily dříve vysoutěženou smlouvu na elektrické jednotky. Tvrdily, že elektrické (EMU) a akutrolejové (BEMU) jednotky jsou to samé.
Rozdíly mezi oběma typy vozidel mohou být jasné i laikům. Potvrdil je i odborný posudek Technické univerzity v Berlíně. České dráhy přišly naopak s posudky tvrdící opak, jejich zpracování zadaly u akademiků z Česka a ze Slovenska. Vyjádření Českých drah zjišťujeme.
Porušení zákona, které mohlo ovlivnit výběr dodavatele
Argumentaci Českých drah o tom, že BEMU a EMU je to samé, nakonec ÚOHS nepřijal. „Zadavatel svým postupem porušil zákon, protože uzavřením dodatku umožnil změnu podmínek rámcové dohody, která, pokud by se za takto změněných podmínek uskutečnilo už původní zadávací řízení, mohla znamenat účast jiných dodavatelů a mohla ovlivnit výběr dodavatele,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Soutěž i na akutrolejové jednotky mohla přilákat také další soutěžící.
Proti způsobu, jakým České dráhy zadaly zakázku na čtyři jednotky BEMU, od počátku vystupoval tehdejší člen dozorčí rady nominovaný Piráty Petr Šlegr. Nechal pořídit rozsáhlý právní posudek, který potvrdil jeho obavy, že půjde o porušení zákona.
„Změna z EMU na BEMU není o tom, že obojí je vlak a jen se přidají baterky. Je jasné, že se tím mění funkce a především určení vlaků a tím i povaha zakázky. Pokud by takovýto postup byl připuštěn, otevřel by stavidla uzavírání všemožných dodatků. S nadsázkou by třeba k zakázce na stavbu divadla šlo přidat výstavbu lázní, protože obojí je přece občanská vybavenost,“ podotkl Šlegr.
BEMU jako cesta k zakázce bez soutěže
Šlegr už loni popsal, jak za ním přišel i tehdejší náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka. Prosazoval u něj nákup těchto jednotek. Unucku loni policie obvinila z korupce v jiné kauze. V politice tento dlouholetý člen ODS skončil. Moravskoslezský kraj výměnou za dodání bateriových jednotek podepsal s Českými drahami bez soutěže (zákon to v případě této smlouvy do termínu podpisu umožňoval) kontrakt na deset let za bezkonkurenčně nejvyšší cenu za ujetý kilometr ze všech krajů.
Bez soutěže a s utajenou cenou. Moravskoslezský kraj pospíchá na bateriové vlaky
Někdejší člen dozorčí rady Petr Šlegr pro Zdopravy.cz zpětně popsal projednávání zakázky. Na konečném rozhodnutí o přímém zadání měl podle něj největší podíl vrchní ředitel legislativní sekce ministerstva dopravy a předseda řídícího výboru ČD Jakub Kopřiva. „Horoval za podpis dodatku tak vehementně, že dokonce řekl, že lze jít do rizika porušení zákona, pokud to i po zaplacení pokuty bude pro společnost ziskové,“ vzpomíná Šlegr.
„Přece nemůžeme připustit, aby jednotlivec zvrátil rozhodnutí tří kolektivních orgánů, tím spíše, byl-li souhlas s tímto projektem vydán ve dvou z těchto orgánů jednomyslně,“ napsal Kopřiva v e-mailu ministrovi.
Ještě před uzavřením dodatku se k zakázce vyjádřilo i ministerstvo pro místní rozvoj, které v březnu 2023 potvrdilo Šlegrův výklad zákona, že jiné určení nových vlakových souprav mění celkovou povahu zakázky.
V dozorčí radě Českých drah skončil Petr Šlegr loni na podzim. Ministr dopravy Martin Kupka tehdy jeho odvolání vysvětloval tím, že skončila účast Pirátů v koalici. I půl roku poté mají ale Piráti jiné zástupce ve vedení organizací spadajících pod ministerstvo dopravy. Václav Vislous stále zůstává místopředsedou dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.
Zástupce Pirátů mizí z první firmy, České dráhy bude hlídat olomoucký exhejtman