Doprava ve městě Tramvaje

„Bémova“ zakázka za 17 miliard završena. DPP převzal poslední tramvaj od Škody

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce, ilustrační foto. Foto: Jan Sůra

Škoda Transportation předala Dopravnímu podniku hl. města Prahy (DPP) poslední ze série 250 kusů nových nízkopodlažních tramvají ForCity Alfa. Tramvaje, které výrazně proměnily cestování po Praze, jsou současně i připomínkou způsobu soutěžení v minulosti: v soutěži byla Škoda jediná.

Tramvaj ForCity Alfa Praha je první sériově vyráběnou 100% nízkopodlažní tramvají s otočnými podvozky na světě a jako první má také unikátní pohon s bezpřevodovkovými motory s permanentními magnety pohánějícími všechna kola čtyř beznápravových podvozků. Umístění podvozků pod přechodovými měchy a pod konci vozidla umožňuje maximální variabilitu v uspořádání interiéru.

Škoda tramvaj představila poprvé v dubnu 2008. „Je to již téměř deset let, co v Praze vyjela první červeno-stříbrná, nízkopodlažní tramvaj s nadčasovým designem ze Škodovky. Naše vozidla za tu dobu úspěšně završila více než padesát milionů ujetých kilometrů v provozu s cestujícími. Tramvaje z rodiny ForCity jsou kvalitní a je o ně zájem, o čemž svědčí loňské objednávky až 176 tramvají ForCity Smart pro Ostravu, Plzeň a především pro tři německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Škoda Transportation Petr Brzezina.

Předání poslední tramvaje 15 T. Foto: Škoda Transportation
Předání poslední tramvaje 15 T. Foto: Škoda Transportation

První tramvaj byla Dopravnímu podniku předána 28.1.2011. Jubilejní stá byla předána v roce 2014 a dvoustá v novém designu v roce 2017,“ doplňuje manažer projektu ze Škody Transportation Radek Elhota.

Tramvaje se od sebe liší, za dob primátorování Tomáše Hudečka došlo ke změně smlouvy uzavřené v éře Pavla Béma a DPP si vymínil výbavu navíc. Upravena byla přední maska vozu, do tramvají se začala montovat klimatizace a ke změně došlo u sedaček. Místo dřevěných začala Škoda osazovat interiér plastovými sedačkami, do tramvají dosadila wi-fi. Původní a nový design je lehce k rozeznání na čele vozidel, kde byla výrazně upravena barevnost, například střední díl čela vozu a rám čelního okna jsou nově žlutooranžové.

Nepůjde ale o poslední zakázku týkající se této tramvaje. DPP řeší instalaci klimatizace do 124 tramvají z první série, zatím ale k zakázce za 400 milionů korun nemá potřebné souhlasy dozorčí rady. „Asi před rokem jsme dostali cenu od Škody, která činila zhruba 3,5 milionu korun za jednu klimatizaci. Celkově šlo asi o 422 milionů korun. Ale aby si pod tím někdo nepředstavoval, že se za tak velké peníze dá pouze nějaká bedna na střechu. Je to významný zásah do konstrukce tramvaje. Vedeme i cenová jednání v této oblasti,“ řekl v rozhovoru pro Zdopravy.cz nový generální ředitel DPP Petr Witowski.

Provoz tramvají nebyl bez problémů: nejprve se potýkal DPP s problémy u brzd, později rychlému opotřebování kol.
DPP loni bojoval i s vysokým počtem odstavených tramvají 15 T kvůli opravám i běžnému servisu, v létě nejezdilo přes 50 vozů. Podle Witowskeho došlo v posledních měsících k výraznému snížení počtu opravovaných vozů.

DPP se rozhodl pořídit nové tramvaje v roce 2005 za dob vládnutí Pavla Béma na pražském magistrátu. V soutěži nakonec byla Škoda Transportation jediná, ostatní zájemce výběrová komise vyřadila. DPP tehdy požadoval jen dva měsíce na podání nabídek. Případ řešil antimonopolní úřad, který dal za pravdu DPP. Proti bojovala především společnost Inekon, kter poukzala i na propojení se společností VÚKV patřící do Škoda Holding. S ní DPP zakázku na tramvaje konzultoval. I když soud dal později za pravdu námitkám Inekonu, na smlouvě pro Škodu to již nic nezměnilo.

Způsob, jakým Škoda k zakázce přišla, byl pozoruhodný i z jiných důvodů. DPP chtěl najisto v soutěži jen 20 tramvají, na dalších 230 byla opce. „Velcí výrobci, mezi nimi například Siemens, který loni i kvůli nedostatku domácích zakázek zavřel svůj pražský závod, nechtěli riskovat, protože při sérii 20 kusů nemohli nabídnout přijatelnou cenu. Vítězná plzeňská Škoda Transportation ovšem opci na dalších 230 vozů získala okamžitě při podpisu smluv – tři roky předtím, než byla tramvaj alespoň na papíře,“ popsaly tehdy soutěž Hospodářské noviny. Server aktualne.cz v roce 2011 srovnal ceny tramvají pro Prahu se zakázkami jiných velkých dopravních podniků v Evropě v přepočtu za metr čtvereční. ForCity ze srovnání vyšly jako nejdražší tramvaje.

DPP aktuálně postupně spouští systém EMA, který má za úkol automaticky bez zásahu řidiče ovládat vybrané funkce vozu jako např. hlášení zastávek, přimazávání kol a kolejnic, snížení rychlosti na předepsanou hodnotu při jízdě do oblouku nebo přes výhybky nebo zobrazení pozice tramvaje v mapových podkladech na vnitřním monitoru pro cestující.

S dodávkou nových tramvají musel DPP investovat i do rozsáhlé rekonstrukce kolejových podpěr ve vozovnách, doplněny pracovní lávky pro zaměstnance údržby, nové silnější hydraulické zvedáky a nainstalování automatického doplňování písku do tramvají. Několik stavebních investic bylo realizováno i v Opravně tramvají a bylo nutné připravit a naprojektovat nové technologie pro těžkou údržbu zejména podvozků v Opravně tramvají. Všechny tyto investiční akce jsou zrealizovány nebo jsou před dokončením. „V Hostivaři se buduje nové odstavné kolejiště, práce jsou v plném proudu. Pracuje se i na vozovně Žižkov, probíhá zde postupná rekonstrukce v halách, mění se podpěry kolejí tak, aby byly schopné komfortně deponovat nové tramvaje 15T. Podobná rekonstrukce proběhla již ve vozovnách Kobylisy, Pankrác a Vokovice a částečně i v Motole,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

…jako první má také unikátní pohon s bezpřevodovkovými motory s permanentními magnety pohánějícími všechna kola čtyř beznápravových podvozků…

To je nesmysl… pohanena samostatna kola maji a meli i jini vyrobci tramvaji…

Poudy

Nakonec můžeme být určitě rádi, že Inekon vypadl. Alespoň z pohledu cestujícího máme poměrně dobré tramvaje, hlavně ty po úpravách s klimatizací a jinými sedadly. Jak zmiňuje root podemnou, ještě by to chtělo pár stovek kousků, ideálně třídy smart. T3 jsou sice tramvaje hezké, ale také bych se s nima bez breku hned rozloučil a rád je jednou za čas využil na lince 23 🙂

skyisblue

Přesně tak, ještě ideálně třídu smart v takovém množství, abychom se T3 a jejích derivátů s malými okny zbavili na běžných linkách, dále místo SORů nové MANy nebo Solarisy a ještě kloubové soupravy v metru a ve všech vozech a na zastávkách moderní informační systém a sny a 21. století se stanou skutečností 🙂

Poudy

Ano ano, tak nějak si to taky představuji, včetně těch Solarisů. Myslím ale, že v době kdy tu nebudou jezdit SORry jako a zmizí všechny staré tramvaje a socialistické vozy z metra, budu už užívat důchod. A to je mi 26 🙂

železničář v důchodu

„ideálně třídy smart“
Myslíte-li tím něco jako „pouze dvoudílnou patnáctku“, tak místo kdyby posledních 100 kusů třídílných bylo dodáno 150 kusů dvoudílných (a vzájemně spojovatelných do dvojic), tak by to rozhodně ke škodě nebylo.

root

Tak a teď ještě minimálně dalších 250 kusů 15T v2.0, aby T3 (včetně všech derivátů) zbyly jen na lince 23.

Jan Tichavský

Až tam bude tolik prostoru pro stojící jako v T3 a budou i lépe průchozí než v nešikovném uspořádání sedaček 2+1, kdy není kde stát abych někomu nepřekážel, tak možná.

Martin

Take bych uvital sirku vozu jako u T3 a KT8 a alespon v jednom voze, idealne prostredni, usporadani 1+1 a klidne v takovem voze jen jedny dvere… Dal byl informacni panel na boku vozu dal nad uroven dveri a informaci o cisle linky viditelne i z pohledu zezadu v zastavce, drive cislo bylo na zrcatku ridice a bylo viditelne… Uvnitr vozu take tyce k zemi pro deti, ted se nemaji vetsinou kde chytit krom tyci u dveri… No a take by bylo fajn kdyby se zrusilo nesmyslne snizeni podlahy u dveri, ono stat na sikmine neni uplne pohodlne, tech par… Číst vice »

železničář v důchodu

Ono by to bylo možné řešit třeba i uspořádáním sedadel střídavě = 2 + 1 / 1 + 2 – ulička by sice byla „cik-cak“, ale bylo by v ní víc místa a lidé by si nepřekáželi při obsazování a opouštění sedadel u oken

Honza

15T je dobrá, moderní tramvaj, která má, jako každý stroj, pár nedostatků, které se však v takto velké sérii poměrně dobře časem vychytají. Design je těžko hodnotitelný, nicméně podle mě pan Kotas odvedl dobrou práci, přestože se musel potýkat s podvozkem umístěným velmi vepředu. Výtky k interiéru, bych směřoval spíše k DPP než ke Škodě, která je vázána zadávací dokumentací. A že na ní nadávají v DPP není divu, když u T3 vše opraví či vymění velmi rychle a jednoduše a u 15T je potřeba rozebrat půlku podvozku kvůli každé prkotině, ale to je daň za 100% nízkopodlažnost. To, že… Číst vice »

Franta Jouda

S tou cenou je to něco jako u 380. Nejdražší lokomotiva v Evopě, která není ani zdaleka nejlepší a zároveň ji nikdo nechce…

Pražák

Až na tu Rigu a licenci pro Čínu souhlas, nikdo to nechce. 🙂

Jan Tichavský

Až na to že v Rize to rozhodli vzít za úplatky a o Číně to ještě nevíme 😉 V Praze na vývoj 15T posloužila předchozí neuvěřitelná zakázka na 14T. Škoda dostala prachy a dodala poruchové a hlavně pro provoz mimo rovnou trať a do centra naprosto nevhodné tramvaje, které i přes svůj věk najely daleko méně kilometrů než průměrná 15T.

Pražák

V Rize úplatky rozhodly i o Solarisech a nikdo neříká, že jsou špatné. Úplatky nemají s kvalitou nic společného.

Sotous

nejšílenější tramvaj co si lze představit. výška uvnitř je dělaná na hráče NBA ale kvůli rozestavění madel, sedadel a nesmyslnému kloubu je i při pár cestujících tramvaj furt plná.
Nechápu, jak ta tramvaj může splňovat hygienické normy, ty zvuky při průjezdu křižovatkou jsou děsné, vliv na kvalitu kolejí je znám.

Když srovnám s jakoukoliv tramvají na Západ, např. se Siemensem ve Vídni, tak je to tristní.

jan

To si nemyslím. Myslím,že forcity je lepší pro mě jako uživatele, než vídeňská. I mnohem hezčí,

Sotous

v té vídeňské je hafo místa, není tak nabubřele předimenzovaná, je tichá. kolem dveří můžete stát, v pražské vás zastaví skleněná deska. za mě fuj.

Štěpán

Zcela souhlas. Pokud je v ni pár lidí, tak je to v pohodě, ale při větším obsazení je to skutečně otrava se tam procpávat těmi úzkými průchody. Design je sice subjektivní věc, ale mě se ani trochu nelíbí, obzvlášť ta druhá série.

XXXD

Je třeba uznat že tramvaj 15T má své chyby, ale nemyslím si, že by byly zase tak závažné. Koneckonců, jaká tramvaj je bezchybná? Interiér tramvaje není sice příliš vhodný, nicméně pokud má být tramvaj nízkopodlažní, má zde být dostatek míst k sezení a má splňovat další řadu požadavků, nedá se lepší interiérové uspořádání příliš očekávat. Tudíž alespoň mě neuráží a domnívám se, že je naprosto na úrovni současných tramvajích, tedy včetně i těch „západních“. Jinak, co se týče nadměrného hluku při průjezdu křižovatkami a poškozovaní kolejnic, by mě zajímalo odkud čerpáte, mně osobně totiž takové problémy nejsou známy. Zřejmě si… Číst vice »

Petr

T3 je bezchybná 😀 / jinak za mě design 15T je s typickým kotasovým rukopisem. Pro mě tedy nepřekvapující a celkem povedená. Jsem i jednoznačně pro aby u nás jezdila vozidla z domácí produkce, tak jako tomu bylo i v minulosti. Cenu bych nesrovnával, když v té době šlo o vůbec 1. trmavaj na světě, která byla 100% nízkopodlažní, se všemi hnacími a otočnými podvozky. Doufám, že i pro metro D něco zajímavého Škoda vyvine. Nechme se překvapit, čas na to mají 🙂

XXXD

„T3 je bezchybná.“

No kdyby byla bezchybná, tak ji asi zrovna nenahrazuje 15T.

železničář v důchodu

Ten vysoký interiér je skutečně nevýhodný – m.j. i kvůli nákladnějšímu vytápění v zimě …

jan

Tramvaj je to sice hezká. Zejména ta první série má super design. Jezdí to docela hezky. Ostravský Stadler filtruje podle mě lepe nerovnosti. Ale jsem rád, že v Ostravě tehdy vyhrál Stadler. Nic lepšího se ostravské mhd asi nemohlo stát.

Pražák

Srovnáváte nesrovnatelné. Jednak 15T má trochu jinou koncepci, vyrobená je Bělorusku (za třetinové náklady práce oproti ČR) a hlavně 15T je skutečně nízkopodlažní, Stadler nikoliv.

Ondra

Těší mě, že tunelová éra Béma/ODS a Svobody/ODS už je v Praze definitivní minulostí!

Kubrt

A co že měl ten Svoboda tunelovat?

Ondra

Opencard a nechci už o nich slyšet, stejně tak o Rathovi/ODS+CSSD s krabicí od vína!

Kubrt

Aha, opencard. Na tom asi někdo vydělal, ale teda Svoboda ne.

Honza D.

Porodník k tomu přišel jak slepej k houslím a rozhodoval se mezi špatnou nebo ještě horší možností.

Svatá Prostoto

Přepočítávat cenu tramvají na metr čtvereční je vskutku netradiční metodika srovnání 😀

ant

Tuhle zakázku hatí odhalená korupce v Lotyšsku, která se týkala podobných tramvají. Tramvaje asi nebudou špatné a ani obměna tramvají není nic špatného, ale co s firmou která nabízí politikům úplatky a nevěří si, že zboží prodá a nasazuje přehnanou cenu kompenzovanou úplatky?

Pražák

Ono to také může být (a často je) naopak. Politik řekne, dej nebo se nemusíš ani hlásit do tendru. Speciálně v bývalém východním bloku je to téměř norma. Už to, že v tom samé skandálu jede i Solaris naznačuje, že si starosta řekl a dostal.
Jinak 15T jsou to nejlepší co v ČR jezdí.

Radek

Pokud jezdí.

Pražák

Tak jezdí jich dost. A k těm co nejezdí, pominu-li ty vyřazené po nehodě, tak bych rád věděl kolik jich vyřazeno díky „nekvalitní“ výrobě a kolik kvůli „nekvalitní“ údržbě. Co jsem slyšel (samozřejmě to může být JPP), tak spousta pracovníků z údržby DPP má prostě problém opravit cokoliv složitějšího než je T3 (a její různé derivace). Údajně jakmile je v tom software, tak si nevědí rady.

Radek

Vozy T3R.P, digitální výzbroj, vše jezdí. Vozy KT8D5R.N2P – digitální výzbroj s sw nadřazené sítě, vše jezdí. Tak proč by DPP „neuměl software“?
Jestli nebude příčina někde trošku jinde.

Pražák

Ano, samozřejmě může. Nicméně jak říkám, slyšel jsem, že speciálně starší technici, kteří vyrostli na T3 a spol. s tím prostě mají problém. Navíc jsou zvyklí na klasickou koncepci s nápravami a 15T, která je koncepčně zcela jinde jim dělá problém.
Údajně DPMB nemá takové problémy s běžnou údržbou 13T (což není skutečně koncepce vhodná pro Prahu) jako má DPP s její sestrou 14T.
A v Bratislavě jsou ze Škodovek nadšení, žádnou stížnost jsem nezaslechl.