Výrobce Airbus nasadil do běžného provozu svůj nový transportní letoun BelugaXL. Poprvé se tak stalo 9. ledna, uvedl Airbus v tiskové zprávě. Letadlo slouží k přepravě velkých dílů (například křídel) mezi továrnami Airbusu.
Má o 30 procent větší kapacitu než předchůdce BelugaST, výrobce si od něj slibuje výraznou pomoc při zvládání rostoucí poptávky po nových letadlech. Celkem má být do provozu do roku 2023 nasazeno šest strojů BelugaXL.
Nový stroj, který dostal vzhled usmívajícího se kytovce běluhy, vychází z letounu A330-200 Freighter. Livrej vybrali zaměstnanci Airbusu. Rozhodnutí o vyvinutí a výrobě modelu BelugaXL bylo přijato v listopadu 2014, do vzduchu se letadlo poprvé vzneslo v červenci 2018.
Airbus se chlubí tím, že nový stroj má nákladní prostor s vůbec největším průřezem. Prostor je dlouhý 63 metrů a široký osm metrů. BelugaXL může nést dvě křídla A350 XWB, zatímco do BelugyST se vešlo pouze jedno křídlo. S maximálním zatížením 51 tun má BelugaXL dolet 4 tisíce kilometrů.
palec nahoru za design
Dát do toho sedačky, tak to můžou prodávat místo A380.
hodilo by se do článku přidal, odkud kam tedy pravidelně (v běžném provozu) létá
Kdyz se mluvi o kridlech A350, tak ty se vyrabi v Broughton (UK) a finalni montaz A350 probiha v Toulouse, takze minimalne mezi temito letisti se asi bude objevovat a asi se objevi i v Hamburku, tam byla klasicka Beluga videt prakticky denne.
Pěkné. Obdivuji jak takovému „nádoru“ dokázali dát poměrně pěkný vzhled.
Ještě naplnit héliem a bude z toho Zeppelín.