lot
Informační technologie Infrastruktura

Bělobrádek: BIS nežádala utajení celé zakázky k dálničním známkám

Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy
Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy

Civilní kontrarozvědka nepožadovala utajení celé zakázky na IT systém k elektronickým dálničním známkám. Novinářům to po dnešním zasedání sněmovní komise pro kontrolu Bezpečnostní informační služby (BIS) řekl její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Tajná služba podle něj ani neplánuje od příštího ledna, kdy se místo papírových začnou používat elektronické známky, využívat informace z kamer o průjezdu aut, byť jí to schválené zákony umožňují. Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury vysvětlovalo oslovení pouze pěti firem a nevypsání veřejné soutěže právě požadavky tajných služeb.

Státní fond dopravní dopravní infrastruktury (SFDI) v polovině ledna oznámil, že dodavatelem a provozovatelem IT systému bude společnost Asseco Central Europe. Zakázka vyvolala vlnu kritiku z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla předražená. Vadil jim i způsob výběru dodavatele, který byl kompletně v tajném režimu bez soutěže. Zakázka stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), jeho nástupce Karel Havlíček (za ANO) se s dodavatelem domluvil na jejím zrušení bez sankcí pro stát.

Kvůli informacím, že tajný režim zakázky byl požadavkem tajných služeb, se dnes sešla komise pro kontrolu BIS, která přizvala ředitele kontrarozvědky Michala Koudelku. „BIS nepožadovala, aby byla ukryta celá zakázka, ani to nedoporučovala,“ řekl ve Sněmovně Bělobrádek. Už vůbec pak podle něj není pravda, že by kontrarozvědka mluvila do výběru dodavatele.

Komise také konstatovala, že požadavky BIS v souvislosti se systémem byly v souladu se zákonem. „Je třeba odmítnout, že by BIS požadovala něco nad zákon, že by zákon porušovala, nebo na základě jejích požadavků nebo požadavků jiných tajných služeb byl systém prodražen,“ dodal Bělobrádek.

V novém systému budou všechna vozidla zaznamenána a spárována. BIS však podle Bělobrádka nechce data od příštího roku využívat, i když jí to umožňují doprovodné změny schválené společně s novelou zákona o pozemních komunikacích. „Přestože zákonné možnosti jsou, tak BIS zatím nechce těchto možností využívat,“ řekl.

Bělobrádek odmítl i to, že BIS nyní neplatí za dálniční známky. Výjimka se kontrarozvědky i dalších institucí včetně třeba složek integrovaného záchranného systému bude týkat od příštího ledna, kdy začnou fungovat známky elektronicky, vysvětlil. „Mohlo by dojít k prolomení u krycích SPZ,“ řekl Bělobrádek.

ČTK

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kalanis

Vzhledem k posledním informacím – požadavku na rozpoznání nejen RZ, ale i osob, lze bezpečně prohlásit, že LŽE.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tajna-sluzba-poprve-pripustila-ze-system-dalnicnich-e-znamek-mel-fotit-nejen-spz-88093

Jakub W

„Mohlo by dojít k prolomení u krycích SPZ
a co kdyby to normálně zaplatily, žádný seznam tajných aut by neexistoval a stát by jim ty peníze prostě poslal z toho výběru zpět? je to moc jednoduché?

Přemek

Přesně to je jako návrh předkládáno. Obava je patrně ze snadného napíchnutí systémových prvků založených na MS techologiích a ze snadného propojení refundací a RZ. Z toho plyne, že by stát měl i v rámci své bezpečnosti používat jiné než MS technologie.

Jiří Kocurek

Je to moc jednoduché. Protože by asi někomu vadilo, že na faktuře je 30 dálničních známek a ani jedna registrační značka automobilu, ve kterém bude užívána.
Ostatně, úřad se celé roky dokázal bránit tomu, aby dálniční známka byla přenosná a majitel ji tak mohl použít na více automobilech, čímž by známku zneužil, protože by mohl jezdit po dálnici více automobily. Co na tom, že by 1 člověk sotva řídil dva a více automobilů současně na více místech.

Jiří Kocurek

A nebo to nejde, prostě proto, že prolomení krycích RZ je jen krycí problém. A skutečný problém je někde jinde, jen se něco muselo říct, ikdyby to bylo sebeblbější.

mgr.pavel

Tedy SFDI a MD lhalo.

Jaká byla vyvozena zodpovědnost z tak zpackaného tendru, zřejmě předraženého, zadaného v rozporu se zákony i nařízením vlády (neinformovali vládu), ve snaze šmírovat a lživě hodit zodpovědnost za tento požadavek na někoho jiného?

Jediná reakce je, že z Kremlíka nebude ministr ale nějaká podržtaška na MD (zřejmě ne náměstek, ale flek mu hledají). V SFDI či v dozorčí radě žádná změna.

Toto je to řízení státu jako firma? S nulovou zodpovědností za lumpárny???

Paja

Ano je. Když váš zaměstnanec bude dělat lumpárny pro vás tak ho asi nevyhodíte ani z toho nebude vyvozovat odpovědnost.

Přemek

Což je vadný prvek vadného systému, který je nezbytné změnit, neb opravit nejde.

libcha

Nikoli: politici mají za své jednání (mimojiné) politickou odpovědnost: když udělají nějakou „botu“ (typicky vynaloží neefektivně státní finance), média o tom napíšou, voliči jim to neodpustí a příště je nezvolí. A nebo…

Přemek

Zlaté oči, kdyby to tak fungovalo, tak máme v politice zcela jiný typ lidské psychiky – ten lidský a tím automaticky i odpovědnost a profesionalitu.

Přemek

Ví předseda, který nic neví o globálním řízení, co dělají jeho podřízení? Lepšího bílého koně pohledat.

Kubrt

Předseda sněmovní komise pro kontrolu BIS žádné podřízené nemá.

Přemek

Ale no tak, formalismus bych u tohoto tématu raději nevytahoval. Přece víme, jak v reálu fungují parlamentní komise, nebo nevíme? Pochopitelně že předseda není člen a pochopitelně že je otázka, zda vůbec něco ví o zpravodajské činnosti

Axel

IMHO u poslanců/-kyň kontrolující kontrarozvědku je klíčový pevný charakter a normální (selský) rozum.

Např. před 30-ti lety neměl žádné zkušenosti s ozbrojenými složkami státu Václav Bartuška (jako univerzitní student), který ,jako člen komise k vyšetření policejní brutality 17. listopadu 1989, zjišťoval kdo konkrétně dal rozkaz ke zmlácení/ubití nevinných občanů… „Odborníků“ bylo např. v tehdejší StB až až, akorát ten charakter měli deficitní. … Přečtěte si od V. Bartušky jeho shrnutí Polojasno a třebas pochopíte o čem píši.

Hezký den.