Belgický Lutych slaví návrat tramvají po 60 letech. Město už plánuje prodloužení tratí

Zahájení provozu tramvají v Lutychu. Foto: Ville de LiegeZahájení provozu tramvají v Lutychu. Foto: Ville de Liege

Trať byla postavena formou PPP, město ji bude splácet společně s provozem 31 let.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans N.

PPP projekt tramvajové trati? Wau, dobrý. A co na to zadlužený Liberec, zvedne hozenou rukavici pro rozvoj dopravy nebo nemáme ani na tohle?

PS: já vím, radši dáme miliardu do starého bazénu

Jindra

Liberec laškuje se zavedením trolejbusů,pochopitelně parciálních,do Rochlice.Aby se zvýšila přepravní kapacita oproti autobusům, měly by využívat vyhrazených dopravních pruhů.Pravděpodobně vybudovaných na tělese,určeném původně pro zamýšlenou tramvajovou trať.V současné trase autobusů v libereckých ulicích je to nemožné.No jedná se již o třetí záměr zavedení trolejbusů v Liberci,poprvé v polovině padesátých let,poté počátkem osmdesátých a nyní.Do konce roku by měla být zpracována studie proveditelnosti….

Náhodný Kolemjdoucí

Jaké napětí používají?

Antonín

Dnes je standard 750 V, tak předpokládám, že tak, jen v historických provozech se zatím užívá 600 V (třeba u nás ale i jinde), ale už pražské trolejbusy běží na 750 V (původní síť ale také měla 600 V). Změna třeba v takové Praze na 750 V by byla hodně náročná a drahá – minimálně úprava všech vozů a Praha jich má možná nejvíc na světě, maximálně je mezi prvními pěti provozy, desítky měníren atd. atd.

jkjk

750 V DC, v úplném centru bez trolejí na superkapacitor a baterii

Někdo

😀

p.n.

Tak to je poměrně velká ostuda nemít ve městě s 200 tisíc obyvateli (nemluvím o aglomeraci) tramvajovou trať. Byla už tam sice jednou, ale to nic nemění na tom že ten systém měl být obnoven mnohem dříve.

Michal Bartoníček

Souhlasím. Pořád nechápu, proč tramvaj v Regensburgu nechtěli.

Twix

Jsou tam trochu jiné podmínky, Lutych je roztahaný převážně podél řeky Mázy a tahle jedna linka v krátkém intervalu převezme velkou část důležitých přeprav a oproti autobusu je urychlí – mj. spojení centra s poměrně vzdáleným „hlavním“ nádražím Guillemins. Také ta sídla, kam má být trať prodloužena, nejsou žádné satelity se zahrádkami jako okolo Regensburgu, ale města s průmyslem, kam se jezdí za prací. Mimochodem, v Regensburgu to referendum dopadlo pro NE, ale převaha nebyla tak výrazná. Jak by dopadlo referendum zde?

Jindra

Váš příspěvek mi připomněl situaci v německém městě Ulm,zhruba velikosti našeho Liberce.Zde byla provozována jediná tramvajová trať a snad až druhé nebo třetí referendum rozhodlo o stavbě druhé trati.Ta je již několik let v provozu a těší se oblibě i mezi těmi obyvateli města ,kteří ji v referendu odmítali.Vím to od mého kamaráda,který v Ulmu žije i z odborných magazínů.

Vesper

Takové věci by se vůbec neměly řešit referendy, ale pouze na základě ekonomiky? Vychází tramvaji lepší ekonomika provozu než autobusům? Pak bude tramvaj.

watslaw

Obávám se, že na většině míst by vyšla dráž. Ale i když se člověk rozhoduje sám za sebe, tak obvykle nepreferuje jen nejlevnější řešení (Fakt všichni nebydlí na ubytovně, a nejí jen rohlíky z výprodeje). A je na ne-ekonomickém rozhodnutí (v případě tramvají na úrovni města), jestli nám tramvaj poskytuje více výhod nebo nevýhod, a jestli nám ty výhody stojí za ty vynaložené peníze, resp. jestli ty peníze nevynaložíme na něco důležitějšího. Jen je otázka, jestli to má rozhodnout zastupitelstvo (rozhodnutí informovanější a konzistentnější s ostatními hledisky), nebo referendum (to je zase reprezentativnější, zastupitele si reálně můžeme vybrat podle velmi… Číst vice »

Jindra

Mínusy Vám určitě dávají experti-propagátoři všeléku pro dopravu ve městě a tím je „parciální trolejbus“.Ale vážně,Lutych návrat tramvají nutně potřeboval.Celá peripetie návratu byla vynikajícím způsobem popsána v magazínu TRAMWAYS And Urban Transport.