Belgický Lutych slaví návrat tramvají po 60 letech. Město už plánuje prodloužení tratí
Trať byla postavena formou PPP, město ji bude splácet společně s provozem 31 let.
Téměř přesně šedesát let poté, co v Lutychu ( Liège) přestal jejich provoz, vrátily se do čtvrtého největšího belgického města opět tramvaje. K zahájení provozu došlo tento týden. Stalo se tak 13 let poté, co městu vyšla první studie, podle které by mohly dopravě ulevit tramvaje.
„Zcela přeplněné centrum města trpělo 4 000 pohyby autobusů denně. V historickém srdci města nebylo možné rozšířit prostory vyhrazené pro autobusová nádraží. Nebyla šance zvýšit dostupnost městské hromadné dopravy,“ popisuje radnice stav před tím, než se rozhodlo o vybudování tramvaje. Provoz skončil 31. srpna 1964 kvůli špatnému stavu tratí.
Nová 11,7 kilometru dlouhá trať propojuje části Coronmeuse a Sclessin a vede přes centrum města. Vybudování umožnilo také současně velkou proměnu veřejného prostranství, rozšíření pěších zón a zřízení nových cyklostezek.
„Tramvaj je katalyzátorem městského plánování a přinesla nové developerské projekty,“ uvedlo město. „Všechna města, která rozšiřují tramvajovou síť, zažívají významný rozvoj. To samé čekáme i u nás,“ věří vedení města.
Už nyní plánují další rozšíření i mimo samotné město směrem na Herstal a Seraing (3,2 km směrem na Herstal a 2,6 km směrem na Seraing). Po trase je 23 zastávek, ve špičce jezdí tramvaje v intervalu 4,5 minuty.
Přípravy tramvajové trati nabraly velké zpoždění, například zhotovitele město vybralo až na třetí pokus. Trať i provoz se soutěžil formou PPP. Zakázku získalo sdružení Tram’Ardent, ve kterém je výrobce tramvají CAF (dodal tramvaje Urbos s kapacitou 310 cestujících), stavební společnost Colas a DIF, který poskytl finance. Město bude trať a provoz splácet 31 let. Dopravcem je společnost TEC.