Běchovice místo hlavního, přesun LE do Holešovic. Jak chce SŽ řešit přetíženou dráhu v Praze

Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zveřejněný návrh odhalil další plány dopravců na nové spoje.

Správa železnic poprvé v oficiálním dokumentu zveřejnila plán, jak chce řešit nedostatečnou kapacitu na pražském hlavním nádraží. Po páteční prezentaci ukázala v kompletním návrhu jízdního řádu, kterých vlaků se možné omezení dotkne.

Z návrhu jízdního řádu je už i patrné, proč k přetížení dojde: dopravci oproti současnému stavu požadují další nové spoje. Jde například o linku RegioJetu z Prahy do Hodonína, Gdyně nebo Berlína, Leo Express chce jezdit do Bratislavy přes Přerov a také do Berlína. Dokument je ke stažení zde.

„Ze strany SŽ bude kladen zvýšený důraz na funkčnost a stabilitu jízdního řádu, což by mělo být společným zájmem provozovatele dráhy i jednotlivých objednatelů a dopravců,“ uvedla Správa železnic.

RegioJet z Běchovic, až 23 minut stání v Libni. Jak má přetížené hlavní nádraží omezit dálkové spoje

Omezení se týká jen některých časů, zjednodušeně v ranní a v podvečerní špičce. Jako první se při přetížení škrtají vlaky, které nejsou takzvaně v objednávce, tedy jezdí na komerční riziko. Jde o všechny spoje z Prahy na Ostravsko a vlaky RegioJetu do Brna a dál na Slovensko a do Rakouska.

Správa železnic v dokumentu současně popisuje, jak je omezení možné řešit, například zkrácením některých souprav, aby se k nástupištím na hlavním nádraží vešly dva vlaky.

Zřejmě největší komplikace čeká RegioJet se čtyřmi vlaky, které mají končit či začínat v Běchovicích. Jde o jeden pár spojů do Hodonína, vlak do Gdyně a Bratislavy. Správa železnic také výrazně proměnila plány Leo Express. Nové spoje na Bratislavu mají jezdit z Holešovic, kde skončí i některé spoje z Ostravska.

České dráhy nezajedou nočním vlakem z Košic na hlavní nádraží, končit bude na Zahradním městě. Dál si jejich cestující počkají při cestě do Prahy v Libni, než se uvolní kolej na hlavním nádraží. V jednom případě půjde o čekání 23 minut. Bavorské a Západní expresy mají nově pokračovat až do Vysočan, aby zbytečně nezabíraly čas na hlavním nádraží. Omezení se týká i spojů na Masarykovo nádraží, některé vlaky skončí v Bubnech.

Přetížení dráhy řeší zákon o dráhách. Pokud nedojde k dohodě, nastupují přesně stanovená pravidla pro přidělování kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní dopravy v závazku veřejné služby.

Zveřejněný dokument je zatím návrhem, není ještě finální.

„Zkapacitnění klíčové kolejové infrastruktury by mělo být vrcholnou prioritou České republiky. A to spolu s elektrifikací železniční sítě a výstavbou vysokorychlostních tratí. Jak se ukazuje, rozvoj železniční dopravy v Česku již narazil na výrazné a nepřekonatelné limity v podobě nedostatečné kapacity Pražského uzlu. To nepříznivě ovlivní nejen dopravu, ale i celou ekonomiku. Dopravci modernizují vozidla, objednatelé chtějí silnější roli veřejné dopravy, cestující by chtěli cestovat – nicméně chybí jakákoli strategie odstranění úzkých hrdel české železniční sítě. Nikdo nechce stát a čekat na volnou kolej někde na okraji Prahy, případně jezdit na nádraží, která jsou mimo centrum měst,“ uvedl Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.

Tagy Praha hlavní nádraží přetížená dráha Správa železnic
151 komentářů