Běchovice místo hlavního, přesun LE do Holešovic. Jak chce SŽ řešit přetíženou dráhu v Praze

Zveřejněný návrh odhalil další plány dopravců na nové spoje.
Správa železnic poprvé v oficiálním dokumentu zveřejnila plán, jak chce řešit nedostatečnou kapacitu na pražském hlavním nádraží. Po páteční prezentaci ukázala v kompletním návrhu jízdního řádu, kterých vlaků se možné omezení dotkne.
Z návrhu jízdního řádu je už i patrné, proč k přetížení dojde: dopravci oproti současnému stavu požadují další nové spoje. Jde například o linku RegioJetu z Prahy do Hodonína, Gdyně nebo Berlína, Leo Express chce jezdit do Bratislavy přes Přerov a také do Berlína. Dokument je ke stažení zde.
„Ze strany SŽ bude kladen zvýšený důraz na funkčnost a stabilitu jízdního řádu, což by mělo být společným zájmem provozovatele dráhy i jednotlivých objednatelů a dopravců,“ uvedla Správa železnic.
RegioJet z Běchovic, až 23 minut stání v Libni. Jak má přetížené hlavní nádraží omezit dálkové spoje
Omezení se týká jen některých časů, zjednodušeně v ranní a v podvečerní špičce. Jako první se při přetížení škrtají vlaky, které nejsou takzvaně v objednávce, tedy jezdí na komerční riziko. Jde o všechny spoje z Prahy na Ostravsko a vlaky RegioJetu do Brna a dál na Slovensko a do Rakouska.
Správa železnic v dokumentu současně popisuje, jak je omezení možné řešit, například zkrácením některých souprav, aby se k nástupištím na hlavním nádraží vešly dva vlaky.
Zřejmě největší komplikace čeká RegioJet se čtyřmi vlaky, které mají končit či začínat v Běchovicích. Jde o jeden pár spojů do Hodonína, vlak do Gdyně a Bratislavy. Správa železnic také výrazně proměnila plány Leo Express. Nové spoje na Bratislavu mají jezdit z Holešovic, kde skončí i některé spoje z Ostravska.
České dráhy nezajedou nočním vlakem z Košic na hlavní nádraží, končit bude na Zahradním městě. Dál si jejich cestující počkají při cestě do Prahy v Libni, než se uvolní kolej na hlavním nádraží. V jednom případě půjde o čekání 23 minut. Bavorské a Západní expresy mají nově pokračovat až do Vysočan, aby zbytečně nezabíraly čas na hlavním nádraží. Omezení se týká i spojů na Masarykovo nádraží, některé vlaky skončí v Bubnech.
Přetížení dráhy řeší zákon o dráhách. Pokud nedojde k dohodě, nastupují přesně stanovená pravidla pro přidělování kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní dopravy v závazku veřejné služby.
Zveřejněný dokument je zatím návrhem, není ještě finální.
„Zkapacitnění klíčové kolejové infrastruktury by mělo být vrcholnou prioritou České republiky. A to spolu s elektrifikací železniční sítě a výstavbou vysokorychlostních tratí. Jak se ukazuje, rozvoj železniční dopravy v Česku již narazil na výrazné a nepřekonatelné limity v podobě nedostatečné kapacity Pražského uzlu. To nepříznivě ovlivní nejen dopravu, ale i celou ekonomiku. Dopravci modernizují vozidla, objednatelé chtějí silnější roli veřejné dopravy, cestující by chtěli cestovat – nicméně chybí jakákoli strategie odstranění úzkých hrdel české železniční sítě. Nikdo nechce stát a čekat na volnou kolej někde na okraji Prahy, případně jezdit na nádraží, která jsou mimo centrum měst,“ uvedl Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.