Bavorsko soutěží dopravce, který bude jezdit i do Aše a Chebu. Zakázka zajímá i České dráhy
Motorový vůz Alstom Lint v barvách Oberpfalzbahn. Foto: Oberpfalzbahn
Bavorsko nepožaduje v soutěži nové vlaky, podmínkou je ale jasný personální plán, jak bude mít dopravce zajištěné strojvedoucí a další zaměstnance.
To že se na to chystaj ČD je něco jako vyhlášení války. Ještě by tam mohla začít soutěžit Česká pošta, ať vidí co je peklo na zemi.
Skvělej nápad – mohli by tam nasadut ty krásně zrekonstruované patráky pro Pacifik. Jinak je to celé dost sci-fi…
Leda tak s vratnými soupravami :-), protože na „typicky německy vytrhaných“ koncových nádražích jako Bad Steben, Bad Rodach, Selb Stadt, Ebern nebo Helmbrechts je jediná kolej, tzn. nemožnost objíždět soupravu lokomotivou.
No moment, vratné to je, je k tomu řídící vůz s torzní skříní, kvůli kterému v něm nefungují už asi 10 let dveře.
Na tuhle „národní“ kvalitu v Německu všichni toužebně čekají.
Na druhou stranu – je pravda, že na přinejmenším jednom německém „koncovém, typicky po německu vytrhaném“ nádraží (tzn. jednokolejné zastávce) se občas (je-li porouchán jediný, kmenový vůz RegioShuttle) vyskytne souprava s lokomotivou + jedním (a to řídicím) vozem – Lauterbach na Rujáně: https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~bahnhoefe-l—q~lauterbach-rugen/1045118/am-leeren-bahnsteig-in-lauterbach-mole.html
Ale opravdu bych to neviděl jako něco následováníhodného (mj. proto, že ta náhradní souprava ani není nízkopodlažní).
není zbytečné provozovat mezistátní dopravu v této nové době? 😀
Nejdřív by se měli čd zaměřit na linky maše linky než se pouštět do německa
Můžou si v Německu vydělat mnohem víc než u nás a tudíž následně mít prostředky na investice v Čechách.
A jak se na ně CD mají zaměřit?
Trochu skoda, ze zrusili trat Cheb-Waldsassen-Mitterteich-Wiesau… to by bylo docela dobre lokalni spojeni pres As, Fr.Lazne a Cheb do Nemec…
Soudruzi, no… Stejně tak je škoda tratě z Passau na Šumavu
Jak jsem zjistil ve Wikipedii, je Svobodný stát Bavorsko větší než ČR (alespoň do počtu obyvatel – 12 mil.). Proč železniční dopravní obslužnost zde objednává prostřednictvím BEG stát, a ne vládní obvody, kterých je sedm, nebo dokonce okresy, kterých je sedm desítek? Potom se může stát, že v celé zemi tvoří železnice jednotný celek, jednotný systém. Bez ohledu na to, který dopravce tu kterou linku provozuje. V tom bychom se měli poučit.
Aneb každý si v tom najde to, co se mu hodí. Někdo by si zase našel, že takové Sársko taky objednává dopravu samostatně. Což by se pro změnu vám zase nehodilo do krámu, že. Pak to dopadá tak, že pro tak velkou spolkovou zemi jako Bavorsko jsou „pod rozlišovací schopnost“ tratě jako např. podšumavská lokálka Gotteszell – Viechtach, kde od roku 2016 došlo (po 24 letech bez pravidelné osobní dopravy) k obnovení osobní dopravy, ale „Mnichov poručil“ tam mít do 2 let přinejmenším 1000 cestujících za pracovní den (a to pozor – přepočteně na „průměrný km délky linky“, nikoliv v… Číst vice »
A ještě bych obzvlášť vypíchl další věc, a to na jakém značném % tratí (nejen) v Bavorsku byla již v minulosti zastavena osobní doprava (ba i celý provoz), zejména co do srovnání s velikostí sídel/měst na trase; tzn. kdo by si chtěl brát Bavorsko za vzor, tak předpokládám, že kompletně, tzn. nejen v tom, že vzhlíží k „centrální objednávce z jednoho místa“, ale také s masivním rušením vedlejších tratí. A také např. s tím, že na části hlavních tratí jezdí jen zrychlená vrstva (Regional Express), jejíž četnost zastavování leckdy odpovídá i českým rychlíkům; zatímco zastávkové vlaky jsou na oné části… Číst vice »
… a taky pro obdivovatele „jednotného celku, jednotného systému“ v Bavorsku vypíchnu tuto mapu aneb „spočítejte počet bavorských IDS s plnou integrací, dále počet bavorských IDS bez integrace vlaků, dále počet bavorských IDS z kategorie „jen koordinace spojů; bez jednotného tarifu“ a dále počet oblastí zcela bez integrace či pseudointegrace“: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Karte_der_Verkehrsverb%C3%BCnde_und_Tarifverb%C3%BCnde_in_Deutschland.png
Pokud se bavime o zeleznici, je celkem dulezity myslet za hranice regionu a neuvazovat ani v rovine statu a kraju/okresu… ale kdo pak objednanava konkretni trate je uz celkem jedno…
Přemýšlení o této zakázce ze strany ČD dává smysl. Je možné, že by šlo provádět část údržby v Chebu. Uvidíme zda ČD vyjde přihlášení se jako zajímavé.
Jen ke komentářům ,proč tam hned posílat svoji jednotku ČD ?Spolupráce může být na úrovni půjčení personálu a službách ,končící vlak v Chebu se v depu vyzbrojí,uklidí,prohlédne a ráno vyjede.Za mě to tak fungovalo s Vogtlandbahn a dnes snad jezdí Čech až do Hofu
No vždyť tak to dnes funguje.
Kdyz nechteji CD v Liberci, tak treba budou jezdit v Bavorsku.
A Berounského odboráře si vezmou s sebou? 👏
Berounský bude jako bonus zdarma 😀
Co tam pošlou? Brejle a patro ? Nebo zrecyklovanou 841 ve verzi socka de luxe ? Jednou umyto a přidána wifi ? TRo co aktuálně mají by mohly ČD prezentovat max jako historický jízdy..
844?
I tady odpovím: paradoxně 841 ve verzi ČD je svým uspořádáním interiéru daleko méně „sockovitá“ než Regioshuttle od Agilisu (jehož část interiéru je patrná tady https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/AGIL_650.php)
Nicméně, 841 od ČD by asi nesplnila (mnou předpokládaný – nepředpokládám, že by se mezitím snížila požadovaná minimální kapacita nasazovaných vozů oproti minulému výběrovému řízení na obdobný soubor tratí v této části Bavorska) stanovený počet sedadel.
Především nemá německý VZ a taky bude pořízena z nějakých těch dotací = vázána na místo poskytování služby. Přemejšlejte trochu… tohle všechno funguje úplně jinak – vozidla se berou od leasingovky, údržba se outsourcuje, nafta tankuje v čerpačce DB Energie. Fakt není nutné kvůli tomu mít barák někde na Freiheitquai a hromadu reálně nepoužitelného šrotu.
No hlavně ať tam ČD nepřesunou ty nové motoráky co jezdí Kladno:-)
Jinak OK, expanze do Německa je v pořádku, aspoň se něco přiučí.
A nemohli by tam dát ty dnes už zánovní motory, co 10 let jezdili do Rakovníka a po Protivínce?
Jó to by mohli. Že by je tam potom i sešrotovali.
To by mě zajímalo, jestli by to zvládl i Regiojet třeba, nebo jestli je to pro něj už moc velké…
Regiojet má eurolicenci, ale musel by sehnat osvědčení dopravce nebo jezdit na papíry někoho jiného podobně jako v Rakousku a Maďarsku.
A pak záleží co je schopen sehnat přes leasingové společnosti. Navíc se bude více soustředit na elektrickou trakci.
No, nemaj talent. Na soutěže v zahraničí se musí jinak. Musí založit nebo odkoupit dceřinou společnost s jiným jménem, tvářit se jako soukromníci a hlavně expandovat do chudších zemí, kam bude stačit dodat starý vlaky odtud, který se lehce zmodernizují.
Ať se kouknou na DB, jak jim tenhle koncept skvěle funguje.
Rozdíl je ale v tom, že DB působí v jedné z nejbohatších zemí, takže její orientace na chudší země ani nemůže být jiná …
Naopak jestli se cd podaří aspoň podat vyhovující nabídku tak to bude velký průlom.
Pravdu máte jen částečně. Ještě by se mohli pokusit proniknout do Švýcarska, případně do Rakouska, které jsou minimálně co do HDP/obyv bohatší. A třeba ve Švédsku nebo Dánsku DB skrze Arrivu podniká, ale tipuji, že tam to bude o poznání méně výhodné, jak uvedený obchodní model.
Pravdu mám úplně protože jsem napsal že působí v jedné z nejbohatších zemí, ne v nejbohatší zemi. Právě z důvodu které píšete …
A halvně mít nějaké ty podřadné zaměstnance z východu. Aby měli nacionalisté na co nadávat. Neprošli přes psychotesty a ten ****syn jim sebral práci.
Možná nevíte,že již několik let obsazují některé výkony personálně strojvedoucí ČD(Markredwidz-Cheb-Aš-Hof)a jezdí na „německých soukromých motorácích“.
Jestli budou akceptovány i starší jednotky, pak je možné, že to znovu vyhraje Agilis (resp. nově tedy převezme i těch pár výkonů, které v rámci tohoto souboru dosud zajišťuje někdo jiný), pakliže bude objednatel znovu akceptovat dosavadní „sardinkoidní“ uspořádání agilisích Regioshuttlů, ve kterých je umístěno „ber kde ber“ 100 sedaček (čímž v té minulé soutěži, předpokládám, bylo učiněno zadost požadavku na minimální počet sedadel o výši právě 100).
Na druhou stranu – ta sedadla jsou tam fakt namačkaná (mj. uspořádání 2 + 3).
Kdyby to vadilo, tak si objednatel upravil podmínky.
Tak Reginy dostanou klimatizaci a šup tam s němí 😀 to by měli soudruzi radost
Tohle mne také hned napadlo 😀
Číst se učí v 1. třídě
V Aee a Apee, nebo jen v Ampz?…
„Po zkušenostech z jiných soutěží, kde start dopravců komplikoval nedostatek personálu“
Nejen po startu, ale i v průběhu kontraktu. Konkrétně působení Agilisu v této oblasti, kdy ale i okolo roku 2017 bylo vícero výpadků v zimním období, zdůvodňovaných ze strany dopravce vysokým procentem absencí kvůli nemocenským či dovoleným strojvedoucích i dalšího personálu.
Je fakt, že u ČD by měli jistotu, že spoje pojedou.
Na základě čeho?
Kde to bylo? Jeden fíra v turnusu na dovolené, druhý onemocněl, třetímu „došly“ hodiny a neměl by zákonem požadovanou pauzu. A tak vyjel autobus náhradní dopravy.
„Jde kompletně o provoz na neelektrizovaných tratích.“
Nikoliv, viz např. úseky jako Lichtenfels – Coburg či Hof – Gutenfürst.
(O. K., vyjádření ve smyslu „jde kompletně o provoz v nezávislé trakci“ by již bylo přesné“.)
Hybridní vozidla by se tam použít dala. Otázka jestli by to v tomto případě mělo smysl – netuším jaký je poměr na těch spojích pod dráty a mimo ně.
Tak vy netušíte, jaké procento daných tratí je pod trolejí, ale víte, že by se tam hybridní vozidla použít dala… 😮 😀 😀
No pokud by to byla hybridní vozidla s dieselagregátem, dala by se použít i s 0% trati pod trolejí.
Chápu správně že ČD nejspíše nabídne RS1 a my v Česku budeme mít zase Reginy a 810? ,
Ať si schválí Reginy pro Německo a pošle si je tam všechny
To jste asi jediný kdo to z toho článku vyčetl …
Co jiného by teď mohli nabídnout? A to ještě jen pokud Němci uvěří slibům že je stihnout zrekonstruovat.
Jako že ty vozy co nabízejí po krajích budou 3 roky stát a pak vyrazí někam do Německa? A bude jich podle vás dost na takovy soubor?
Pro srovnání – Agilis nyní v příslušném provozním souboru (o něco menším než je nynější soutěžený rozsah) má k dispozici celkem 37 „ptačích“ RegioShuttlů.
A co tedy mohou nabídnout? Vlaky co svět neviděl?
No nejspíše teď řeší jestli vhodná vozidla seženou a podle toho vůbec budou uvažovat jestli to zkoušet.
Nevím proč se upinate na představu že už teď musejí mít vhodná vozidla. O tom že mají přijít rs1 se ani nemluvilo a najednou staly v ČR.
Něco z výběrového řízení co teď běží na 160 DMU, urcitefje zatím nemají pro kraje všechny zasmluvnene
no jestli s nima nabídnou konkurenceschopnou cenu když zadavali stačí ojetiny….
on je jediný co z mnoha článku vyčte co nikdo jiný
Šel bych do toho s regionovou…..
Já bych tam poslal Berounského, ať jim slíbí sharky.
ČD má pro tuto soutěž dva problémy, licence a vlaky. Licenci by do té doby mohla získat sama nebo například koupí LE, který má díky koupi společnosti locomore potřebná oprávnění.
U vlaků s jednotkami 814 či 853 je pošlou někam. A nové jednotky ještě nevysoutěžily a to je slíbili několika krajům.
Pokud by se jednalo o elektrickou trakci, tak věřím, že by měli šanci. Jednotky od Škody vcelku fungují a administrativní náklady by zde měli menší, než tamní dopravci v německu.
Pošlou se tam rakve a k nim se připojí nízkopodlažní řidičaky + jeden další nízkopodlažní vůz. (základ se může vzít z panterů a má to i TSI). Nebo ty štrůdly co nedávno koupili.
Jde o to kolik cm nad TK mají nástupiště.
https://vimeo.com/297375790
A co ty reko Bmto s brejlovcem a pod draty EMilka, to se bude libit 😁
Myslíte že na nábřeží jsou tak naivní že by je napadlo tam poslat 814, 853 které na první pohled nevyhovují zadání?
Nebo spíš teď přemýšlejí kde koupit levné ojetiny v Německu, které by zadání splnily? … Třeba ty co tam jezdí teďka + nějaké úpravy 🤔
Já si myslím, že jsou, když do nekonečna nabízí krajům nesmrtelnou 810. Tak proč by do Německa neuvedly další nesmrtelné stroje, jakou jsou 814 a 853 ?
Aspoň v Německu poznají tu správnou kvalitu cestování vlakem !
810 nabizi, protoze kraje chteji co nejnizsi cenu. Myslis ze kdyby kraje zaplatily treba za RegioShark, ze ho CD nedoda?
Kdyby kraje zaplatily za Žraloka, tak ho ČD opravdu nedodají, protože žádné volné nemají. Kdyby je měly, už by dávno mohly jezdit třeba z Prahy do Kladna.
Nevidím žádnou spojitost mezi nesmyslným nabízením nevyhovujících vozidel Němcům a tím že v ČR jezdí 810 které kraj akceptuje …
Co krajům zbývá než akceptovat 810?Náhrada není…
Tak slíbit virtuální 844 můžou a v praxi bude 810.
Myslíte ty nesmrtelné 853, kterých existuje přesně 0 kusů? 😉
Jednotky od Škody zvládají 15 kV 16.7 Hz?
Proč by ČD kupovaly LE,když licenci v Německu má ČD-C ?
Potřebuješ povolenku pro osobní dopravu.
Nebylo by lepší vlaky z Hofu ukončit v Aši a vlaky z Chebu vést přímo na Aš město, kam jezdí výrazně více cestujících, kteří musí kvůli tomu přestupovat 2 km před cílem cesty a ten šukafon ujede celé 4 km za 2 hodiny?
Bohužel, možné to není. Brání tomu jednak mezistátní dohoda, a jednak by to pro Němce znamenalo nárůst počtu souprav o jednu, protože určitě nebudou souhlasit s tím, že by do Německa jezdila např. 810. Na trase probíhá taktové křižování v Hazlově, které vyžaduje, aby jenom na úseku Cheb – Aš jezdily dvě soupravy. Díky vlakům do Německa jsou oběhy výrazně efektivnější.
Lepším řešením by bylo protáhnout všechny vlaky Aš – Aš město až do Hranic v Čechách. Ten motor tam už je, takže vícenáklady by byly jen v projeté naftě a poplatku za dopravní cestu.
„Lepším řešením by bylo protáhnout všechny vlaky Aš – Aš město až do Hranic v Čechách.“
… anebo ty vlaky nahradit autobusem (ať už MHD či linkovým).
Ale jinak jde o krásnou ukázku úskalí obnovy tohoto mezistátního spojení – tedy zhoršení spojení vnitrostátního.
MHD Aš jezdí jen v pracovní dny, a to ještě k tomu jak noty na buben. Město Aš velmi pravděpodobně nebude souhlasit s rozšířením objednávky jen proto, že se třeba kraji nebude chtít objednávat vlakový pendl Aš – Aš město. A kdyby měl kraj objednávat autobusy jenom po městě, tak by to bylo obtížně politicky zdůvodnitelné. Přece jen – vlak není MHD.
„MHD Aš jezdí jen v pracovní dny, a to ještě k tomu jak noty na buben“
Tak pro lepší pochopení upravují příslušnou část mého předchozího komentáře na „… anebo ty vlaky nahradit autobusem (ať už MHD či linkovým, v obou případech jedoucích v rozsahu odpovídajícím tomu, aby na všechny vlaky od/do Chebu byl zajištěn autobusový přípoj).
„A kdyby měl kraj objednávat autobusy jenom po městě, tak by to bylo obtížně politicky zdůvodnitelné“
O. K., tak holt linkový autobus (pokračující z Aše třebas právě do Hranic).
Když už, tak přímý autobus Cheb – Aš město (- Hranice), aby ubyl ten přestup, jakkoli je to podél kolejí nelogické řešení. Pouhou náhradou toho krátkého úseku se nezíská vůbec nic – leda by nastoupili rušiči kolejí a fandové asfaltu v jednom…
A tím by se právě neušetřilo. Potřeboval byste min. 1 autobus navíc, přitom můžete na vozbu použít 2 německé motoráky, které stejně budou v oběhu.
A co by bylo potřeba k tomu, aby vlak křižující v Hazlově stihl otočit Aš město? Jsou to 2 km, čili 2+2 minuty navíc.