Bavorsko řeší bateriové vlaky na české hranice. Studie poukazuje na vysoké náklady

Motorové vozy Stadler RS1 v provozním souboru Waldbahn. Foto: BEGMotorové vozy Stadler RS1 v provozním souboru Waldbahn. Foto: BEG

Náklady na zavedení těchto vlaků by mohla snížit elektrizace trati z Klatov na bavorské hranice.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Už se těším na bateriový vlak v únoru z Rudy na Klatovy. Alespoň se ukáže jeho přednost v zimě. Asi někdo viděl paralelu v RhB. Jenže tam mají vodní elektrárny, co to utáhnou. Sněhu máme poskromnu, takže smůla.

Osamělý Vlk

Tak asi je to dobré dočasné řešení, dokud nebude pořádná trať.

Dzejar

A prinosem trolejoveho ostrova neni snizeni nakladu na trolejove ostrovy v Nemecku, ale je to jedina realisticka moznost jak vubec umoznit prujezdny koncept az do Klatov – po vylouceni trolejoveho ostrova na Spicaku a vetsich vozidel s vetsi kapacitou baterie.

Dzejar

Clanek je bohuzel nepresny. Studie prodlouzeni elektrifikovane trati z Klatov zkouma jako jednu z moznosti, ale vyslovne jej nedoporucuje (kap. 7.6.1), predevsim z duvodu maleho prinosu k nabiti vozidla. Navrhovana je ale vystavba trolejoveho ostrova Nyrsko v useku Petrovice u Nyrska – Desenice o delce 7,6 km. Tem by mel byt napajen z rozvodny Nyrsko, ve ktere konci vedeni 110kV (kap. 7.6.2). K prozkoumani proveditelnosti tohoto zameru ale nebyla oslovena ani SZ, ani CEZ. V celkovych nakladech je tato cast nacenena na 7M Euro a vyslovne neni zohlednena v casove ose projektu.

Dzejar

V článku jste zmiňoval jako zdroj studii. Ta možnost prodloužení elektrifikace z Klatov o ca. 12 km zvažuje, ale výslovně zavrhuje. Pokud je tedy vaším zdrojem nikoli studie, ale tisková zpráva ke studii, tak i zde jste při převodu posunul význam. Za prvé má druhá část studie doplnit výsledky studie proveditelnosti české strany vztahující se k možné elektrifikaci z Klatov až do Železné Rudy. A za druhé se ta druhá část bude teprve zadávat (wird in Auftrag geben je čas budoucí), tedy se zatím nezpracovává.

Klabavátor

A co trať Gotteszell – Viechtach, s tou se v bateriovém věku nepočítá? Logicky by do toho souboru měla patřit.

Klabavátor

Odpovím si sám: počítá, jen chybí ve výčtu tratí tady v článku. Viechtach tu zmíněný je a ve zprávě taky. Zapomeňte.

xyz

Ta trať je taky hezkou ukázkou pokrytectví. Od 9/2016 na ní byla, po 24 letech, obnovena pravidelná osobní doprava. Že zkušebně na 2 roky s tím, že mezitím by muselo být dosaženo 1000 cestujících za pracovní den (a to v „průměrném průřezu, nikoliv kumulativně). Všechna pozdější čísla byla „jen“ okolo 500 cestujících za den. Aby nemuselo dojít k opětovnému zastavení osobní dopravy, je ten zkušební provoz opakovaně prodlužován. Namísto toho, aby se uznalo, že ten limit 1000 cestujících (praktikovaný zjevně jen při eventuálním obnovování provozu a ne při úvahách, jestli někde dopravu nepřestat objednávat, protože taková trať do Grafenau, nota… Číst vice »

SYN

Takto – když si pročítám tu studii, už v předpokladech je tam postulováno že „elektrifikace se vyplatí až od XXX (10M bruttotun za rok)“ do té doby vítězí v nákladech dieselový provoz… A tak si říkám, jsou to TI SAMÍ němci kteří jsou na čele hnutí které tvrdí že všichni musíme používat čistě elektrická auta?? To se zakáže, přikáže atd. a prostě budete si to kupovat, ať už je to dražší nebo ne, protože proto? A najednou v železnici se evidentní cesta (normální běžná elektrifikace trati) neudělá PROTOŽE nevychází ekonomicky? Tomu teda já říkám POKRYTECTVÍ, vodu kázat a víno pít!… Číst vice »

Alibaba

Očekáváte něco jiného od „ekologů“ než neznalost (techniky) a pokrytectví?

MOS

Německo má také raději uhlí než jádro …To je ekologie!

hedonism.bot

V Německu dělá národní politiku Berlín, který je plný extrémně levicových aktivistů, kteří zasahují do federální politiky ve stylu cyklistů z automatu v Praze, ve zbytku země ale žijí lidé, kteří na to musí vydělat a ti už zdaleka tak prozelení nejsou – spíš naopak, ono se ty velké x3 a x5 začaly prodávat nejdřív doma. (Existuje přirovnání, že Berlín, je váš bratranec, který se najednou ve tři ráno zjeví, že potřebuje přespat, sežere vám lednici, vybílí zásoby alkoholu, pobleje koupelnu a za tři dny zmizí bez slova vděku neznámo kam a neznámo na jak dlouho.) Potom musí často vznikat… Číst vice »

Granja

Smutná pravda.

PetrH

Jestli jste si nevšiml, tak těch aut je víc a jezdí do měst, kde žije také hodně lidí. Mimochodem, za jak dlouho budeme muset všichni používat elektrická auta? To bude tak 25 let minimálně, než ojeté spalováky na trhu moc nebudou. Toho se možná ani nedožijete.

Os5600

Bezemisní jen v uvozovkách. Uhlí budou pálit v uhelných elektrárnách a pak to posílat přes troleje do baterek těch jednotek. No pálení nafty neprodukuje radioaktivní spad, oproti pálení uhlí.

Vojtech

Na litr nafty potřebuješ 1,5kW/h elektrické energie. Takže zmizí emise ze spalování ropy a energii vyrobenou můžeš poslat rovnou do baterie či troleje…. O tom to je ( a USA, Rusko, Norsko a arabsk svět přijdou o prachy)

Pavel

A uhlí a lithium rostou ze semínka.

Os5600

Ano ale při průměrné spotřebě spalovacího motoru kolem 200 gramů na kWh a hmotnosti jednoho litru nafty kolem 835 gramů. Z toho jednoho litru kam vložíme 1,5 kWh získáme 4 kWh výkonu, takže furt je energetická bilance v plusu.

PetrH

Ovšem za cenu, kterou pak platíme jinde. To je snad jasné, že fosilní paliva jsou energetická konzerva, kde už ta energie je. Nicméně její získávání je spojeno s produkcí skleníkových plynů a tedy oteplením.

JackBrno

O prachy přijdeme hlavně my, protože přijdeme o možnost koupit si univerzálně použitelné levné auto. A to jen v zájmu jakési ultralevicové ideologie. Na globální emise to nebude mít žádný vliv, ale zaplatíme to my. A spoléhat na to, že producenti ropy na to nejak výrazně doplatí, to je dost naivní, protože Čína a Indie při svém růstu celkem spolehlivě vykompenzuje úbytek spotřeby v Evropě.

55p

By mě zajímalo, jestli ta německá studie počítá s tím, že elektrifikace v ČR je jiným napětím, tedy by ta bateriová vozidla musela být ještě navíc 2systémová.

VS

Dobrý den,

protáhnuv studii překladačem G jsem mimo jiné našel:

Jiná situace je u jmenovitého napětí 25 kV, zde musí být izolace vozidla navržena i na vyšší
napětí. To však lze bez problémů implementovat u téměř všech vozidel BEMU dostupných na
trhu (nebo je v některých případech již plánováno) a také relativně levně. Nicméně v případě
velkých vozových parků může mít z cenových důvodů smysl upustit od příplatkové výbavy
pro 25 kV a nabíjet vozidlo pouze 15 kV.

Z toho soudím, že odpovědí na Vaší otázku je slovo „počítá“.

Přeji hezký den.

SYN

Ano, rozdíly (ekonomické) mezi vozidlem 15kV a 25kV jsou velice malé, ale samozřejmě se i tak může najít „šetřič“ který se rozhodne na tom (nerozumně) ušetřit. Tak jako se u nás našli šetřiči kteří (přestože byla dopředu znám cíl sjednocení napěťových soustav na 25kV stř. jediná nejistota byla/je dokdy) se rozhodli postavit/objednat moderní (relativně) jednotky čistě na ss napětí… Jako ano, dodělat do stejnosměrné jednotky střídavé napájení (trafo…) je o něco nákladnější než naopak (do střídavé jednotky doplnit stejnosměrnou část je natolik levné že o tom NAŠTĚSTÍ nikdo u nás vážně neuvažoval) ale stejně to mělo být od začátku samozřejmostí…… Číst vice »

Apollo 17

„do střídavé jednotky doplnit stejnosměrnou část je natolik levné že o tom NAŠTĚSTÍ nikdo u nás vážně neuvažoval“
Většinou je to nemožné.
Jednodušší je doplnit do stejnosměrné jednotky střídavou část (jen doplnění trafa a usměrňovače).

Tom Matoo

Nefunguji u stridaveho vozidla pohony a podobne na SS napeti? Pokud ano, tak by doplneni SS melo byt skutecne jednodussi nez uprava na stridavinu.

Modré zábradlí

Proto jsou brněnské Ibalginy pouze střídavé? (Nevyjadřuji se k tomu, jestli je to dobře, nebo špatně.)

Georg

syn trochu keca, samozrejme, ze stridava cast nejake miliony stoji, zabira nejake misto a musi se udrzovat.
brnenske ibalginy jsou regionalni jednotky pro oblast, kde neni stejnosmerneho vubec nic (zaplatpanbuh).

Kuba

Jenom třeba Svitavy. Ale to už je za hranicí gubernie, tak tam jihomoravští konšelé nevidí a cestující si jistě rádi v Letovicích přestoupí do regionovy.

55p

Díky!

VTT

Je taky otázka, co bude na obou stanách Šumavy v roce 2040. I na bavorské straně mají obce problém s vylidňováním.

Frantisek

Což je trend, který by si možná po desetiletích zasloužil přinejmenším zbrzdit, když ne zvrátit. Jenže k tomu je cesta pořád příliš dlouhá. Zruší místní spoje, frknou dálnici (protože vlak je jen pro někoho, auta pro všechny…), a jede se dál.

VTT

A jak to zbrzdit? Venkov (opravdový, ne předměstí velkých měst) tolik pracovních míst nevytvoří, a pro vzdělané lidi už vůbec.
A dálnice může tohle vylidňování zpomalit, právě proto, že umožní udělat to „předměstí velkoměst“ i z relatině vzdálených míst, tím, že čas dojíždění se zmenší.
Což tedy rychlá železnice, na rozdíl od nějakého motoráčku jezdícího padesátkou, může do jisté míry taky. Do jisté míry = udělá to „předměstí velkoměst“ až z větších sídel, jako u nád Roudnice, v Německu třeba Montabaur nebo Limburg nebo místa podél VRT Norimberk – Ingolstadt.

Pavel

A že na Šumavě těch dálnic je.

mimochodem

Pro nekoho je vylidnovani problem, pro nekoho prilezitost. Na nemecke strane stoji v soucasnosti srovnatelnej byt vyrazne levnejs, nez na strane ceske. Spousta kramku behem posledniho roku zavrela, nebo dela vyprodeje a zavirat bude. Tradicni firma (150+ let) na optiku tady prakticky konci, cast vyroby presouva do Klattau, cast do Maroka… samo, hlavne kvuli energiim. Dalsi sklari maji trosku hlavu v pejru, protoze jim odpadlo odbytiste kvuli sankcim. Na strane ceske byty nejsou, nybrz se tu stavi toliko apartmany a „letni byty“ pro luftaky, kteri si mohou dovolit vysypat kolem 100kKc/m2 (cena platna pred rokem). U nas to uz dochazi… Číst vice »

Georg

obliba slovesa „resit“ v titulcich raketove stoupa 🙂 potreti za dva dny, furt nekde lidi neco resej… 🙂

Martin

Tak to neřešte 😉

xyz

… a to všechno kvůli tak nízkému podílu emisí v rámci celého Bavorska, natož v rámci celé planety Země (o jejíž klima v rámci tohoto celého údajně jde). 🙁 Na druhou stranu: do roku 2040 by už stejně asi technicky dožily RS1, které tam jezdí, takže tak jako tak by to bylo o pořízení nové (i kdyby naftové, kdyby to nebylo „fuj“) jednotky o větší kapacitě, protože RS1 už se stejně nevyrábí. Nicméně: zejména při (nyní již dosaženém) 1h taktu na těch odbočných tratích, tam ta RS1 docela kapacitně stačí (a ty tratě nejsou trasovány tak, aby mohly převzít všechny… Číst vice »

xyz

Dovětek k poslednímu odstavci: eventuálně ne koncept s (časově zdlouhavějším zejména při spojování) rozpojováním/spojováním v Plattlingu, ale rovnou natvrdo 30min. interval vlaků v relaci Mnichov – Plattling (pozn. dle dostupných informací, je plánováno dílčí zdvoukolejnění tratě Landshut – Plattling, takže pak by se tam ten 30min. interval vlaků mohl stabilně vejít) a odtud střídavě 1h takt do Pasova, resp. 1h takt směr Zwiesel. Vůbec je zajímavé, že mnohé „provozní výhledy“ ani tolik neřeší navýšení počtu spojů v relacích, kde by to mohlo dávat smysl, ale „důležitější“ je, aby (byť na jiných tratích než těch, kterých by se mohlo týkat to… Číst vice »

Jarda

proč nelze elektrifikovat celou tu trať až do čech? a češi by mohli udělat to samé.

JirkaJJ

Protože to není tolik cool jako bateriové vlaky, vodíkové vlaky nebo něcojakošukafon jezdící po konvenčních kolejích a zároveň kombinovaný s magnetickou levitací
a zároveň kombinovaný s technologií hyperloop (to jako fakt: https://zdopravy.cz/francouzske-statni-drahy-chteji-zkoumat-levitujici-vlaky-i-pro-provoz-na-lokalkach-148952/ )

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Protože Šukafonem na věčné časy a nikdy jinak.

mic

Protože na trolej nejsou dotace?

mimochodem

Na Rude probiha aktualizace uzemniho planu a plan na elektrizaci trati v nem je zminen. (Na druhou stranu, zminenej tam byl treba i silnicni obchvat, snad i s tunelem… na to tam ale provoz jako faaaakt neni.)
Ale jestli je ve Spicackym tunelu dostatek mista pro draty…

SYN

Bateriový provoz by měl vycházet reálněji pokud by bylo víc těch „ostrůvků“ s dráty… vodík je jen jedno z mnoha syntetických paliv, to už rovnou může investovat do syntetického benzínu/nafty (ovšem NE z uhlí jako na konci II.světové)…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No a přitom by na obou svazích Šumavy stačilo natáhnout drát…

Granja

Jenže zdá se, že nové pohony jsou módní (baterky a vodík) a elektrické vlaky jsou okoukané. Nebo že by tam často padaly stromy na koleje a elektrizace by byla příliš zranitelná?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Při údržbě Dobré Správy by bylo optimální, aby vlaky létaly. Ale za kopcem by to mohli dát.

SYN

Ne, zdůvodnění NEelektrifikace (celkové) podle odkazované studie je „máme toho ještě moc k elektrifikaci, důležitější tratě než toto, nemůžeme si to (zatím) dovolit, je tu nízké zatížení“…

Frantisek

Na které to sami dimenzovali. Ž8dné přímé vlaky, natož rychlíky. Couráky, které si při sebemenším zpoždění v Železné Rudě ujedou, a máte tam pak dvě hodiny – v lepším případě na příjemnou nádražní restauraci, v některých dnech též na železniční muzeum.

Alibaba

Očekával bych, že po elektrizaci Klatovy – Železná Ruda budou jezdit přímé vlaky z Plzně až na hranice, ne že se bude přesedat v Klatovech.
A jízda nebude bezemisní, stále máme v ČR velký podíl uhelných elektráren, takže by si defakto neměli k nabíjení používat naší síť.
A druhá věc je, že máme taky fuj fuj jaderné elektrárny, takže kromě uhel-stopu by byl použit i osvědčený atom-stop. (na poslední odstavec použita ironie)

Martin

Některý rychlíky jezdí z Prahy až do Železný Rudy ,v Klatovech většina končí zduvodu menší poptávky.

Honza

To je fakt. Poptávka je tak malá, že při dnešní cestě se do regionovy narval skoro celý rychlík z Prahy. Dřív tu tak blbe spoje nebyly než dali že většina vlaku konci v Klatovech.

Lomb

Byl jsem v Janovicích a viděl ten rychlík na Rudu, jestli tam byl jeden člověk na kupé, tak to je moc.

Honza

Tak netvrdím že musí na byt celá velká souprava tazena až na Rudu, ale stáhnout to. Jen na regionovu když je svátek mi přijde trochu málo.

Martin

Ta poptávka je bohužel hodně nárazová.

mimochodem

Presne, v sezone to kolikrat v tom horskym useku byva docela natriskany. Jeste zabavnejsi to je, kdyz clovek vylet na kole stahne na vlak, bo uz nejsou sily se dostat pres Spicacky sedlo, a ono jak na potvoru je v Regionove uz tak bicyklu hodne a jeste je tam nekdo s kocarkem.
Abych byl fer, vzdycky jsme se tam nejak vlezli, ale prece jenom je s kolem lepsi jet od Rudy na jinou stranu busem, kterej ma prives a je to tak o neco komfortnejsi 🙂

Jiří Kocurek

No jo no, v rámci snižeování emisí CO nahradíme atom spalováním zemního plynu a bude ukazovat prstem na všecky okolo.

SYN

Takto, oni hodlají nahradit obojí větrníky a soláry, „akorát“ jim to bohužel jaksik nevychází časově, takže (samozřejmě zcela dočasně – známe jednotku dočasnosti že?) „prozatímně“ nahradili bezemisní atomovky plynovými elektrárnami ve velkém…

qěcy

Když za Klatovy jsou samá malá sídla, nebo rekreační místa, tak asi tam logicky je velká poptávka po vlaku (Praha -) Plzeň – Ruda jen v příznivých sezónních dnech a časech.

Tomáš Záruba

Což je ale v úhrnu značná část roku. Plus relace jako Nýrsko – Plzeň jsou zcela smysluplné furt.