Bavorsko řeší bateriové vlaky na české hranice. Studie poukazuje na vysoké náklady
Náklady na zavedení těchto vlaků by mohla snížit elektrizace trati z Klatov na bavorské hranice.
Náhrada dieselových vlaků bezemisními v Bavorském lese v příhraniční oblasti s Českem by vyšla jen v oblasti investic do infrastruktury na nejméně 32 milionů eur. I proto zatím Bavorsko nerozhodlo, jak bude na těchto tratích řešit dál provoz.
Vyplývá to ze zveřejněné studie, kterou si u Technické univerzity v Drážďanech objednal bavorský objednatel a organizátor železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG). Bavorsko ještě nyní nově zkoumá vodíkový pohon. „I když je přechod z dieselu na baterie proveditelný, vyžaduje značné investice do infrastruktury a dobu realizace nejméně deset let,“ uvádí se v závěru zprávy.
Zpráva zkoumala síť Bayerwald s hlavní tratí z Plattlingu přes Deggendorf a Zwiesel do Bayerisch Eisenstein a možným prodloužením do Klatov (RB 35). Hodnocení se týkalo i tratí Zwiesel – Grafenau (RB 36 ) a Zwiesel – Bodenmais (RB 37). Bezemisní provoz by měl začít nejpozději v roce 2040.
„Chceme, aby veškerá regionální doprava v Bavorsku byla nejpozději do roku 2040 bez emisí. Vzhledem k tomu, že tratě v Bavorském lese nelze ve střednědobém horizontu zcela elektrifikovat, hledáme včas alternativy,“ říká bavorský ministr dopravy a předseda dozorčí rady BEG Christian Bernreiter.
V nákladech 32 milionů eur nejsou zahrnuty ještě investice do zvýšení přípustného zatížení tratí kvůli těžším bateriovým soupravám. Pro bateriový provoz by muselo být vybudováno trolejové vedení ve stanicích Viechtach a Grafenau. Podmínkou je také jeho instalace na zhruba desetikilometrovém úseku z Bettmannsäge přes Zwiesel do Ludwigsthalu.
Jednou z možností bezemisní dopravy je ještě vodíkový pohon. Na ten zpracovává univerzita druhou část studie. Materiál současně navrhuje i možnost prodloužit trolejové vedení na české straně z Klatov. To by snížilo náklady na vznik trolejových ostrovů v Bavorsku.