Bateriová náhrada za motorové vozy 810 pro České dráhy zajímá 11 výrobců
České dráhy poptávají hybridní vůz, který zvládne na baterie ujet až 80 kilometrů.
Plány Českých drah na nákup zcela nového vozidla, které by na regionálních tratích nahradilo motorové vozy řady 810, přilákaly celkem jedenáct výrobců železniční techniky.
Do prosincové uzávěrky takzvaných předběžných tržních konzultací se přihlásilo celkem jedenáct společností, řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. „Nyní probíhá vyhodnocování podkladů od uchazečů a následně bude rozhodnuto o dalším postupu,“ řekla Novotná.
České dráhy neuvedly, kdo se konkrétně přihlásil. Už v první dokumentaci firma uvedla, že nabídku na účast obdrželo devět výrobců: Alstom, Bombardier, CAF, Newag, Pesa, Siemens, Stadler, Škoda a ŽOS Vrútky.
Podle technické specifikace by České dráhy rády pořídily vůz, který umí jet pod trolejí a na baterie až 80 kilometrů. Dobíjel by se buď z troleje, nebo standardní dobíječky v koncových stanicích na neelektrizovaných tratích. Měrný výkon vozů má být nejméně 12 kW/t, měly by být částečně nízkopodlažní. Svými parametry by dobře zapadaly především na provoz na lokálkách, které jsou napojené na koridorové tratě.
Konzultace jsou prvním krokem před vypsáním samotné soutěže. Jde o první krok před vypsáním soutěže, České dráhy mluví o nákupu až 200 kusů těchto vozidel.
České dráhy se pouští do segmentu, kde v podstatě zatím neexistuje produkt. Hybridní jednotky už největší výrobci vyvinuli a úspěšně je nasadili do provozu, jedná se ale o větší vlaky, většinou nejméně dvouvozové. České dráhy poptávají pouze vůz s kapacitou kolem 50 míst pro sedící. Jde tak o náhradu vozidel řady 810 či regionov.
Orientace na elektrický pohon je logická: výrobci se od nafty pomalu odklání a nabídka v tomto segmentu se stále snižuje. Většinou ani není možné čerpat na ně dotace na pořízení nových vozidel.