regio-vlak

Bariéra zmizí, kapacita pro auta zůstane. Projektanti ukázali, jak má vypadat polidštěná magistrála

Vizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKA

Cílem je důstojný veřejný prostor, kde se motorista i Pražan budou cítit dobře, říká projektant.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) představila současný stav projektových prací na dlouho plánované humanizaci magistrály. Pro prezentaci si vybrala předmostí Nuselského mostu, odkud se obě větve magistrály rozlévají do centra metropole a tvoří zde ošklivou a pro chodce či cyklisty těžko prostupnou bariéru s kolonami aut.

Právě odstranění bariéry je podle projektanta z ateliéru Promika Petra Macka jedním z cílů proměny magistrály. Denně po ní projede kolem 100 tisíc aut.

Dojde k doplnění příčných vazeb proti současné bariérovosti, doplnění cykloinfrastruktury a městské zeleně. Dalším cílem je zachování dopravního významu magistrály, aby nedošlo k zásadnímu snížení kapacity,“ uvedl Macek.

Dodal, že ve studii se řeší nejen chodníky a zeleň, ale i rekonstrukce sítí a městského mobiliáře. Vysazí se 120 nových stromů, zalévat je bude dešťová voda.

Okruhy nás nespasí

Komunisté tu vybudovali bariéru a my ji můžeme napravit. Čekání na okruhy nás přitom nespasí. Auta projíždějící kolem nás jsou totiž zdrojovou a cílovou dopravou,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Práce jsou zatím ve fázi studie, hotova bude koncem března. „Práce je ještě v začátcích, podrobnější projekt bude až následně, musí se projednat se všemi účastníky,“ dodal Macek.

Srovnání současné podoby Ječné ulice s návrhem úprav. Zdroj: TSKSrovnání současné podoby magistrály s návrhem úprav. Zdroj: TSKSrovnání současné podoby magistrály s návrhem úprav. Zdroj: TSK

Předešlé návrhy humanizace magistrály se příliš nelíbily městské části Praha 2, která sleduje hlavně to, aby nedošlo k úbytku parkovacích míst či většímu rušení jízdních pruhů.

Podle starosty Prahy 2 Jana Korsesky je studie průlomem po desítkách let čeká na humanizaci magistrály. „Dálniční trasa se promění v přijatelný kompromis,“ uvedl starosta.

Podle Macka se projektantům daří často protichůdné cíle skloubit. Na magistrále zůstanou na některých místech tři pruhy v každém směru, úbytek parkovacích míst kvůli novým stromům se nahradí zjednosměrněním některých dosud obousměrných příčných ulic.

Kromě nového parkování se opraví i vozovky a doplní se moderní dynamická signalizace, díky tomu neklesne kapacita,” vysvětluje Macek.

Nové přechody

Důležité je podle něj zejména překonání současné bariéry pro chodce, v projektu přibývá množství přechodů. „Nenutíme lidi chodit dolů či nahoru,“ vysvětluje.

Ze současných podchodů však možná zanikne ten na Fügnerově náměstí, na jeho místě se totiž zvažuje stavba parkovacího domu. Naopak podchod u Nuselského mostu na Karlově má být zachován.

Součástí projektu je i revitalizace Ječné ulice. Její šířka je však oproti magistrále skoro poloviční, a proto tam nezbude místo na oddělený cyklopruh. „Uliční čára a tramvajová trať jsou tam dané,“ říká projektant.

Toto řešení čelí kritice podporovatelů cyklodopravy, protože kvůli odporu Prahy 2 zatím nevznikne ani cyklopruh v širší souběžné Žitné ulici (tématu se budeme věnovat v samostatném článku).

Důstojný prostor

Podle Macka by mělo projektování skončit v roce 2026. Pak se rozběhne schvalovací a realizační kolečko, architekt věří, že hotovo by mělo být kolem roku 2030. Náklady na proměnu magistrály by podle odhadu Macka měly být kolem miliardy korun.

Princip proměny magistrály a Ječné je stejný. Chceme, aby každý věděl, kde je prostor pro pěší, kde pro kola a kde pro auta. Cílem je důstojný veřejný prostor, kde se motorista i Pražan budou cítit dobře,“ uzavřel Macek.

Práce se mají stihnout během jedné či dvou stavebních sezón. Probíhat budou po částech, aby byla doprava minimálně pro MHD a IZS vždy zachována.

Vizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny Ječné ulice. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny Ječné ulice. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny magistrály v Praze. Zdroj: TSK / Ateliér PROMIKAVizualizace proměny magistrály a její současný stav. Foto: Zdopravy.czVizualizace proměny Ječné ulice a její současný stav. Foto: Zdopravy.czVizualizace proměny magistrály a její současný stav. Foto: Zdopravy.czVizualizace proměny Ječné ulice a její současný stav. Foto: Zdopravy.czVizualizace proměny magistrály a její současný stav. Foto: Zdopravy.czVizualizace proměny magistrály a její současný stav. Foto: Zdopravy.czAutor studie proměny magistrály Petr Macek z ateliéru Promika. Foto: Zdopravy.czVizualizace proměny magistrály podle návrhu atelieru Promika. Foto: Zdopravy.cz
Tagy humanizace magistrála praha Praha 2 přechod přes magistrálu Technická správa komunikací hl. m. Prahy Zdeněk Hřib
180 komentářů