Barcelona přibližuje tramvaje centru, o víkendu otevře novou trať bez trolejí
Nová tramvajová trať v Barceloně mezi stanicemi Glòries a Verdaguer. Foto: Ajuntament de Barcelona
K propojení dvou tramvajových souborů zbývá postavit další dva kilometry.
Nevím, jak tohle, ale centrum aspoň na baterie by mi smysl dávalo. Snad někdy.
Možná spíše toto, než tahat zbytné baterie, jež je po čase potřeba měnit a recyklovat. Baterie možná tak u tramvlaků jezdících i za město po bezdrátových tratích.
Ví někdo, jak tady funguje ta napájecí kolejnice?
Viděl jsem to ve Francii, tuším Lyon. Při průtahu centrem nechtěli troleje a tak mají specialitu. Tříčlánkové soupravy, střední díl je napájecí, funguje to tak, že vůz si zapíná jen úsek napájecí koleje pod sebou. Mimo centrum je provoz na sběrač z troleje, ten se aktivuje automaticky. Bezpečné a spolehlivé, jen jim prý chvíli trvalo, než systém vyladili. Systém je na 750V DC.
V principu vlastně asi podobné jako Křižíkovo řešení napájení tramvají na Karlově mostě, aspoň teda v tom kratičkém období 1905-1908. Jen dneska tam bude víc elektroniky.
Ve frencii se těchto systémů používá v několika městech už dlouho.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS
„APS uses a third rail placed between the running rails that is divided electrically into 11 m segments that automatically switch on and off according to whether a tram is passing over them, thereby eliminating risk to other road users. Each tram has two power collection shoes, next to which are antennas that send radio signals to energise the power rail segments as the tram passes over them. At any time, two consecutive segments under the tram will be live.“ Zajímavé, ale dost technologicky náročné a tím taky drahé, na kilometr máte zhruba 100 úseků, kde každý má svoji anténu… Číst vice »
Prolezl jsem toho ve Francii hodně, nevím, nejsem si jistý Lyonem, mají to ve více městech, např https://www.smartcityvpraxi.cz/moderni_technologie_109.php
Lyon myslím ne, Bordeaux je zminovano i v článku, to je nejlepší příklad. Tramvajovou síť tam budovali od nuly, tak si to takto mohli dovolit. Těch úseků s napájením z kolejnice tam mají více. Ale 100 % jako v Barceloně bude asi unikát.
Aha, tak ještě minimálně Dubaj je bez pantografu 🙂
Nějaký Jakub Slavík (jméno majitele firmy v odkazu) býval před 20+ roky zaměstnán pod GŘ ČD a byl spolutvůrcem prvních návrhů systému pražské příměstské dopravy = linek „S“ – že by to byl on?
Co si od toho slibují? Oproti troleji to bude dražší, ale zato poruchovější. S tímhle experimentoval už Křižík a nedopadlo to.
Na druhé straně takový Marconi to na radu JC zkusil bez drátů a šlo to !
Už jsem si v první chvíli říkal „sláva“, tohle by něco vyřešilo v Brně, ale asi to nebude taková spása.
V Brně a kde? Slavný viadukt na začátku Křenové, tam, co jsou troleje strhány každou chvilku?
Mě napadla Lesná. Lidem by vadily dráty, které by jim narušily dojem z hezkého sídliště. Ale zase by to byl atyp, takže by se navíc musely kupovat úplně nové tramvaje…
Křižík to řešil pomocí stykačů, teď jsme o století dál.
Navíc v Braceloně sněží tak jednou za 20 let, průměrná teplota v zimě je tam 12 nad nulou.
Křižík 1904-1905, Barcelona 2024 – po 120 letech technologie pokročily – v Barceloně navíc nehrozí každoroční sníh, sůl, led a následné „čvachty“.
Naopak tohle je fungující řešení, viz článek. Další možné, a zajímavé, je jako v Nice, kde mají tramvaje baterka a nabíjí se takto jen ve stanicích. A funguje to i na lince letiště, kde jsou stanice daleko od sebe.