Barcelona přibližuje tramvaje centru, o víkendu otevře novou trať bez trolejí

Nová tramvajová trať v Barceloně mezi stanicemi Glòries a Verdaguer. Foto: Ajuntament de BarcelonaNová tramvajová trať v Barceloně mezi stanicemi Glòries a Verdaguer. Foto: Ajuntament de Barcelona

K propojení dvou tramvajových souborů zbývá postavit další dva kilometry.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kolemjdoucí

To by se na Praze 4 stát nemohlo.

optimista

Zato tam máte na (bývalé) tramvajové trati parkoviště, takže tam tramvajovou dopravu stejně neobnovíte – to by na západ a jih od našich hranic asi možné nebylo.

Jindřich

Nevím, jak tohle, ale centrum aspoň na baterie by mi smysl dávalo. Snad někdy.

Frantisek X

Možná spíše toto, než tahat zbytné baterie, jež je po čase potřeba měnit a recyklovat. Baterie možná tak u tramvlaků jezdících i za město po bezdrátových tratích.

Vlastimil Kocurek

Vám j asi úplně jedno, jak město vypadá. Berete to jen technicky, Ale také existují lidé, kteří vnímají i esteticky.
To vám asi nehrozí.

praktik

A co je na tom napájecím kovovém pásu neestetického?

SYN

Na tom není nic, pokud bude spolehlivě fungovat, a ne za příšerné náklady! Už se to zkoušelo a v minulosti nedopadlo. Uvidíme, ne?

ngthrn

V centru je tolik hnusných věcí… např. křiklavé poutače na výlohách, přehršel dopravních značek a dalších sloupů. Přijde mi přehnané se upínat zrovna na trolejové vedení, které plní tak zásadně užitečnou funkci a činí naši dopravu spolehlivou a efektivní.
Nemluvě o tom, že když se chce, dá se udělat citlivě, použít společné sloupy s veřejným osvětlením (nebo to byste taky zrušit? dal tam bateriové drony s reflektory?) příp. i kotvy do fasád (ale tady by to vyžadovalo lepší legislativní úpravu, aby to každý lojza od vedle nemohl sabotovat)

Jindřich

To sice ano, troleje nejsou žádná tragédie. Ale zase o kolik dražší by byly ty bateriové tramvaje? Nechce se mi věřit, že by to tak moc nevycházelo.

SYN

A jestli to tu ještě nezmiňovali, tak zavedení tramvají schopných používat třetí kolejnici v Praze by trvalo nejmíň stejně dlouho, ne-li ještě déle než zavedení modelů s baterkou…

SYN

Jak kdo si myslí že jsou zbytečné, existují i výpadky napájení a nehody. Takže, z mého hlediska jde „jen“ o to jak velké a jak brzo…
Jestli se použijí na možné ostranění trolejí v některých specifických místech je na diskuzi… pokud by se jednalo o pár desítek metrů, proč by ne? Dodatečná výhoda tramvaje je citelně jednodušší natrolejování než trolejbusu.
Tento zemní systém jako v Barceloně… určitě to může fungovat, otázka je za jakých nákladů… dobře že to někdo vyzkouší.

Froggy

Ví někdo, jak tady funguje ta napájecí kolejnice?

Zdendik

Viděl jsem to ve Francii, tuším Lyon. Při průtahu centrem nechtěli troleje a tak mají specialitu. Tříčlánkové soupravy, střední díl je napájecí, funguje to tak, že vůz si zapíná jen úsek napájecí koleje pod sebou. Mimo centrum je provoz na sběrač z troleje, ten se aktivuje automaticky. Bezpečné a spolehlivé, jen jim prý chvíli trvalo, než systém vyladili. Systém je na 750V DC.

Juraj

V principu vlastně asi podobné jako Křižíkovo řešení napájení tramvají na Karlově mostě, aspoň teda v tom kratičkém období 1905-1908. Jen dneska tam bude víc elektroniky.

praktik

Ve frencii se těchto systémů používá v několika městech už dlouho.

Movia
Jan T.

„APS uses a third rail placed between the running rails that is divided electrically into 11 m segments that automatically switch on and off according to whether a tram is passing over them, thereby eliminating risk to other road users. Each tram has two power collection shoes, next to which are antennas that send radio signals to energise the power rail segments as the tram passes over them. At any time, two consecutive segments under the tram will be live.“ Zajímavé, ale dost technologicky náročné a tím taky drahé, na kilometr máte zhruba 100 úseků, kde každý má svoji anténu… Číst vice »

Zdendik

Prolezl jsem toho ve Francii hodně, nevím, nejsem si jistý Lyonem, mají to ve více městech, např https://www.smartcityvpraxi.cz/moderni_technologie_109.php

Pavel S.

Lyon myslím ne, Bordeaux je zminovano i v článku, to je nejlepší příklad. Tramvajovou síť tam budovali od nuly, tak si to takto mohli dovolit. Těch úseků s napájením z kolejnice tam mají více. Ale 100 % jako v Barceloně bude asi unikát.

Pavel S.

Aha, tak ještě minimálně Dubaj je bez pantografu 🙂

praktik

Nějaký Jakub Slavík (jméno majitele firmy v odkazu) býval před 20+ roky zaměstnán pod GŘ ČD a byl spolutvůrcem prvních návrhů systému pražské příměstské dopravy = linek „S“ – že by to byl on?

Jan Novák

Určitě to mají v Remešia v Nice prozměnu jezdí tramvaje na baterky přes hlavní náměstí.

Kamui

Co si od toho slibují? Oproti troleji to bude dražší, ale zato poruchovější. S tímhle experimentoval už Křižík a nedopadlo to.

PeS

Na druhé straně takový Marconi to na radu JC zkusil bez drátů a šlo to !

Miropiro

Už jsem si v první chvíli říkal „sláva“, tohle by něco vyřešilo v Brně, ale asi to nebude taková spása.

Zdendik

V Brně a kde? Slavný viadukt na začátku Křenové, tam, co jsou troleje strhány každou chvilku?

Miropiro

Mě napadla Lesná. Lidem by vadily dráty, které by jim narušily dojem z hezkého sídliště. Ale zase by to byl atyp, takže by se navíc musely kupovat úplně nové tramvaje…

Anna Kournikova

To je vtip? Na Lesné to rozhodně není o drátech. Ty nic narušovat nebudou.

Miropiro

To byste se divila. Slyšel jsem i ten názor, že by lidem vadilo se koukat na trolejové vedení.

Jiří Kocurek

Tam by spíš pomohlo obětovat historickou klenbu a ten most nahradit ocelovým, čímž by se získalo možní i půl metru výšky.

Zdendik

Křižík to řešil pomocí stykačů, teď jsme o století dál.

Jiří Kocurek

Navíc v Braceloně sněží tak jednou za 20 let, průměrná teplota v zimě je tam 12 nad nulou.

Antonín

Křižík 1904-1905, Barcelona 2024 – po 120 letech technologie pokročily – v Barceloně navíc nehrozí každoroční sníh, sůl, led a následné „čvachty“.

Průvodce původní Aleš

Ve Washingtonu stejnou technologii úspěšně použili v tramvajové dopravě již v roce 1889.

platamond

Naopak tohle je fungující řešení, viz článek. Další možné, a zajímavé, je jako v Nice, kde mají tramvaje baterka a nabíjí se takto jen ve stanicích. A funguje to i na lince letiště, kde jsou stanice daleko od sebe.

Ondra K.

Fakt, že se jedná o funkční řešení nevylučuje, že je složitější než trolejové vedení.

Antonín

To je sice pravda, ale zase není centrum zadrátované, ono by to bylo hezké i v centru Prahy, ale provoz Prahy a Barcelony je sakra rozdíl, tam pár km tratí vozů, linky se dají spočítat na prstech jedné ruky a Praha se svým obrovským provozem, to by byly miliardy, které by se musely v Praze investovat, jak do kolejišť, tak do vozů, což nejde.