Barcelona – Madrid za 5 eur. Ve Španělsku začíná cenová válka státních drah u vysokorychlostních vlaků
Jednotky Talgo 112 v barvách značky Avlo. Foto: Renfe
Od května zažijí cestující na španělských rychlotratích poprvé konkurenci.
Otázkou je, jestli vůbec mělo význam tam tak dlouho držet monopol.
Pořád to ale znamená stav, kdy VRT-vlaky jsou de facto izolovaným produktem, kdy jízdenka je vázána na konkrétní vlakový spoj, tzn. cestující si musí „hlídat“, který konkrétní spoj využije.
Není to stav typický např. pro Švýcarsko, kde prostě konkrétní jízdenka platí v jakémkoliv (obvykle velmi často jedoucím) vlaku s tím, že cestující nic dalšího řešit nemusí, včetně toho, že jízdenka platí i na návazných (již třebas i vedlejších) tratích.
V podstatě máte pravdu.
Když budu brát v potaz jen vnitro spoje.
Ale, dejte si to na km, hodiny, polohu, rozlohu.
Ty dva státy, které porovnávate jsou v těch číslech každý jinde.
O. K., tak namísto „Švýcarsko“ dosaďte „Německo“.
Ale o tom ten komentář nebyl.
Šlo o Švýcarsko.
A platí to v tom Německu? Jezděj dálkový trasy v drtivý většině na dražší flexi jízdenky, nebo si ve velký míře kupujou levnější sparpreisy na konkrétní spoje?
Konkurence je vždycky prospěšná. I ve Španělsku, i v ČR.
😂😂😂
jako by nevěděli že nízké ceny neprospějou nikomu 🙂 nakonec ani cestujícím 🙂
To jsou jen zaváděcí ceny, je to taková trochu šaškárna, velmi brzy se to ustálí na cenách, které budou optimální.
Pro cestující začíná zlatý věk španělských VRT.
Škoda že Leoš nemá licenci na španělské železnice. To by byl teprve boj.
Třeba by tam funebrák uplatnil ty svoje vlakotramvaje…
Jsou jen na 160
Jo, ten jeho černý pohřebák by se tam hodil.
kolik to je 800 km za 50e (asi 1300Kč)? 1,50-1,60 za km? Haló dopravci v ČR dáte mi taky takovou cenu? já jezdím za víc sám a 814kou a taky v jedné třídě ….
Ty ceny jsou zaváděcí a jestli jsi dobře četl článek, jsou na tři týdny. To u nás známé také. Viz startovací ceny na R 8.
Z Barcelony do Madridu je to po kolejích 620 km. To dělá při ceně 50 euro, která není vždy k dostání 2,10 na km. A běžně se jezdilo za 100 eur. Vážně tady jezdíme za víc?
A jezdíme 620 km za 2,5 hodiny?
Ne, ale jsme ochotni platit takové ceny za takovou rychlost? Já si myslím, že za tu cenu by u nás spousta lidí zůstala sedět v pomalém rychlíku.
Nebudu to počítat přesně, jen odhadem, ale znamenalo by to být při včasným nákupu z Prahy za 2000 Kč a pod 5 hodin v Paříži? Beru všema deseti. Dost pod tisícovku a hodinu a půl v Berlíně nebo Vídni? Kdy mi to jede? Brno pod 45 minut a pod pětikilo? Jasně. Jasně, část lidí by asi v pomalým rychlíku zůstala. Ostatně taky bych o tom na těch kratších spojeních uvažoval, zejména pokud by už nebyly ty levnější „včasný“ jízdenky na vybranej spoj a já úplně nespěchal, nebudu se tvářit, že ne. Ale na spoustu cest po Evropě by to najednou… Číst vice »
Navíc se dá celkem čekat, že u nás, vzhledem k menším vzdálenostem, se nebude stavět celá komplet síť na velmi vysoký rychlosti, ale spíš se nový rychlý tratě budou stavět hlavně tam, kde jsou velký kapacitní problémy, a kombinovat s lepšíma částma těch stávajících klasickejch. Což by mělo znamenat levnější infrastrukturu a levnější provoz, takže i ty ceny by mohly být o kus níž. Ostatně i v tom Španělsku všichni čekaj, že s nástupem konkurence to výrazně poklesne (ne na tu reklamní úroveň zaváděcích cen, tu samozřejmě neudržej nebo jen stylem prvních 5 míst v každým vlaku, ale rozpětí od… Číst vice »
Omlouvám se, železnice není můj obor, ale rozumím tomu dobře, že jedna státní firma bude dělat konkurenci jiné státní firmě??
Správně. 🙂
Díky… takže když to nevyjde, tak to zaplatí daňový poplatník. No, to se pak lístky za 5 a 9 € prodávají snadno.
Dost pochybuji, že aktivity SNCF v zahraničí budou dotovány státním rozpočtem Francie.
Abyste se ještě nedivil.
Jako když DB Holding zisky z dotované DB Regio používalo na expanzi jiných svých dcerek v zahraničí – dcerky za to kupovaly menší soukromé dopravce.
Daňový poplatník nic nezaplatí, jde o dceřiné společnosti, pokud nebudou generovat zisk, tak si z nich státní matka stáhne hodnotná aktiva a zbytek pošle do insolvence. Zaplatí to věřitelé.
Asi tak, jak chtěli ČD jezdit kamsi do Komárna ( i když by tam jezdili sami)
Ved na trati BA-DS-Komarno jazdia rakuske supravy…..tie spanielske rychlovlaky mozeme len ticho zavidiet.
Řekl bych, že tomu nerozumíte dost dobře. Jedna státní firma přišla doplnit druhé státní firmě počet spojů v konkrétní relaci. Neviděl bych to jako konkurenci, spíš podporu cestování po železnici. Nízké ceny jsou součástí marketingu, to není nic neobvyklého, a později se zvýší na nějakou úroveň přijatelnou pro oba dopravce i cestující veřejnost.
Jo, nic nového pod sluncem. Spousta alternativních dopravců na evropských kolejích jsou dceřiné firmy velkých zahraničních, často státních, dopravců, nebo v nich mají aspoň podíly..
Z let 2016 až 2019 si tyhle ceny taky pamatuju a nebyl to žádný extrém. V podstatě pokaždé, kdy jsem chtěl použít španělskou VRT, to bylo přes 100 €, někdy i ke 150 €. Takže jsem nakonec vždycky skončil v letadle nebo v autobuse a VRT síť jsem si projel až s Interrailem. SNCF jsou proti tomu paráda, tam se dá i v den odjezdu většinou jízdenka pořídit za lidovku, z Paříže do Bordeaux přes celou Francii za 50, 60 €, takže za jejich nástup ve Španělsku jsem rád a snad se brzy projedu.
Nejsou tohle predátorské ceny?
Vyzobávají rozinky!
Do švestek nevydrží!
To bude záležet na kontingentu.
Nie. Nezáleží totiž len na cene, ale aj na relevantnom trhu.
Za (nelegálne) predátorské ceny sa to dá považovať vtedy, keď konkurent s dominantným postavením na trhu podsekne menšieho konkurenta. Neberieme ale do úvahy veľkosť dopravcu, ale počet spojov/sedačkovú kapacitu za túto cenu.
Ak Avlo má 4 páry denne, Ouigo 5 párov denne a ostatné sú AVE za normálnu cenu, tak je to v pohode.
Nevyjedou do švestek!
Ty SNCF, to je nějaký henten soukromník, co vyzobává rozinky místo aby jezdil nějakou zrušenou lokálku?
To je ta extrémně socialistická firma. Ve Španělsku ale nejspíš normální kapitalistická. Jinak by to tam musela brzo zabalit.
Přesně tak, my v ČR máme ten luxus zvaný praxe, si už jen vezmeme popcorn a budeme to tam sledovat. 🙂
Takže více konkurence, více vlaků, nižší ceny, přesný opak plánu našeho MD z Prahy do Ostravy a Brna.
Španělsko: Více vlaků nad rámec nynějšího velmi nízkého počtu vlaků.
Česko: Méně vlaků „pod rámec“ nynějšího velmi vysokého počtu vlaků.
(Nezastávám se ani jednoho, jen upřesňuji. Také je rozdíl v tom, že ve Španělsku jde o vyloženou VRT, tzn. trať bez „kolizí“ s příměstskými spoji).
To máte pravdu. Bude tam ale příčinná souvislost – jako monopol se spokojím s menším počtem spojů a vysokým jízdným…. Viz letectví, dvoustranné dohody vs Open sky…
Tedy tyto dvě uvažované změny kráčí opačným směrem… Bude to zajímavé sledovat, jen těch vlaků u nás bude škoda, ale zase výstavba D35 docela jede…
Máte tam malou nepřesnost. Ano teoreticky to platí ale ne tak na železnici, kde je státem vlastněný dopravce. Tam neplatí první část. Státní dopravce se nemůže spokojit s tím co mu stačí, ale musí jezdit to, co mu jeho vlastník tedy stát přikáže. Pardon ne přikáže, ale co si u něj objedná. Takže tam počet vlaku závisí jen a jen na státu.
Škoda jak pro koho. Osobní dopravci soupeří, ale nezapomeňte, že i oni berou dotace na dorovnání dětského, studentského ba starobního jízdného. A nemalé. Nákladní dopravci mají na trase Praha – Třebová a Přerov – Ostrava kvůli tomu obrovský problém a nikdo je nerotuje.
Co chceme více do doby zkapacitnění této trasy? Tolik, či více dotované osobní dopravy o pěti vozech, nebo více nákladních dlouhých a vytížených vlaků? I když parametry 2000 t a 740 m tam normálně stále ještě nejsou?
Jasně, ale dotované studentské jízdné je jenom voličský úplatek, studenti by jeli na kolej stejně, takhle toho můžou víc propít. Rozmach všech komerčních dopravců přišel už před ním. Stejně tak, pokud bych platil dotaci za vozbu kontejnerů vlakem, tak se asi většina té dotace rozkrade nebo někde promrhá, určitě nepomůžu trhu nějak… Jetli je koncese jako obecně dobře pro dopravu, tak co jí uplatnit i pro nákladní dopravu, ať si lacině nekonkuruje na vytížené trase? Položenou otázku beru jako falešné dilema, protože na trase údajně zahlcené komerční dopravou stát taky stále bohatě objednává dotovanou dálkovku, místo tvorby sítě třeba s… Číst vice »
Chceme tam veškerou dopravu. Vždyť SŽ stále nevyhásilo žádný úsek české železnice za přetížený, tak kde je problém? K žádné ani minimální snaze o zkapacitnění infrastruktury tu nedochází, jediným řešením je naopak uměle snížit počet vlaků a některé z nich zakázat – viz Kolovratníkův pozměňovací návrh.
„Co chceme více do doby zkapacitnění této trasy? Tolik, či více dotované osobní dopravy o pěti vozech, nebo více nákladních dlouhých a vytížených vlaků?“
Reálně tam přitom jezdí i kratší nákladní vlaky různých dopravců.
Když už měřit stejným metrem (tzn. teze „omezení počtu dopravců; jedině dlouhé vlaky“), tak hezky pro osobní I NÁKLADNÍ dopravce.
Jo když tam jezdily ČD tak nikdo za ty prachy v šrotu typu B jezdit nechtěl. A ejhle najednou to jde lépe a levněji s více cestujícími. Takže zpět k monopolu, oni už ti cestující zůstanou doma.
Na rozdíl od Praha-Ostrava/Brno tam vede souběžná trať, takže předpokládám, že tam to mají lépe pořešené s nákladní dopravou
Ano, ve Španělsku je tak slabá nákladní doprava, že jí snad nic překážet nemůže. Na druhou stranu ale nákladní vlaky používají i VRT Barcelona-Francie (z důvodu standardního rozchodu).
Ještě více krátkých vlaků na už tak ucpanou trať? To jako proč? Tady všichni tleskají dalším dálnicím místo dálkových tratí a zvyšování kapacity kolejí, nehledě k tomu, že by zrovna tady občas stačil i o trochu delší vlak v o trochu delším intervalu.
Když ptáčka chytají, pěkně mu zpívají. Až nalákají lidi stejně zas bude 50E.
Jojo, stejně jako je Praha Ostrava místenka za 200 Kč dodneška.
Která platí na minimum spojů, dříve na všechny, z velké většiny stojí 35 nebo 75 Kč.
místenka byla na všechny spoje?
On spíše myslí luxusní příplatek za „Supercity“, neboli povinná místenka za 200 Kč do pendolina. Skončilo velmi rychle po nástupu Regiojetu.
Tých 50 eur je stále ešte dobrá cena, v podstate už korigovaná po ekonomickej kríze začiatkom desaťročia. Pamätám doby, keď pár dní pred odjazdom sa exponované spoje dostávali k 120 € za jeden smer v clase turista. Oproti tomu je toto úplná utópia.
Zavazadlo navíc? Tam se nějak řeši, kolik si toho člověk bere? Neví někdo víc? Já běžně cestuju s velkým batohem a kufrem, protože se přesunuju na delší dobu.
Ty krásné sedadla do sloupku, ještě v protisměru, to bude výhra. Zlaté čtyřky.
Teď co je lepší? Koukat do sloupku a mít prostor na nohy, nebo koukat z okna a okopávat proti sedícího. Pomíjím to, že půlka lidí stejně kouká do tabletů nebo mobilů.
Plus že při téhle rychlosti je prd vidět i ve dne. Kdo chce scénickou projížďku, ať nesedá do metra ani do VRT.
Vy jste s prominutím vůl, vůbec tomu nerozumíte, asi jste s AVE nejel, nevíte nic o organizaci dopravy ve Španělsku a jen blbě melete
Já jsem teda viděl dobře.
Silně záleží na rezervačním systému. Pokud je z něj patrné, že tam je sloupek, tak nenadávám.
Ošklivé káčátko?