Barcelona – Madrid za 5 eur. Ve Španělsku začíná cenová válka státních drah u vysokorychlostních vlaků
Od května zažijí cestující na španělských rychlotratích poprvé konkurenci.
Cestující ve Španělsku se letos dočkají velkého zlevnění cestování rychlovlaky na hlavní trati mezi Barcelonou a Madridem. Důvodem je vstup nového hráče na trh: francouzských státních drah, které začnou na této trase jezdit pod značkou Ouigo.
Ouigo svůj ceník představilo před několika týdny, dnes začaly s prodejem jízdenek španělské státní dráhy Renfe. Ty ke stávající nabídce vytvořily zcela novou značku Avlo, která bude pro cestující fungovat na principu nízkonákladových aerolinek. Tři týdny bude dopravce jízdenky prodávat za 5 eur. Běžná cena mezi Madridem a Barcelonou u stávajících rychlovlaků je 50 eur, často se vyšplhá až ke sto eurům. Monopol Renfe na této trase ale skončí.
Avlo oznámilo, že vyjede mezi Madridem a Barcelonou 23. června se čtyřmi páry vlaků denně. Začínat budou už ve Figueres blízko španělsko-francouzské hranice. Detaily o provozu oznámilo Renfe na svých stránkách. Renfe začalo prodávat jízdenky už loni na počátku roku, kvůli pandemii koronaviru ale start celého projektu dopravce posunul o rok.
Renfe na trasu nasadí vysokorychlostní soupravy Talgo 112, které prošly modernizací. Součástí úprav byla i proměna interiéru na jedinou cestovní třídu, tím se zvýšila kapacita soupravy o pětinu na 438 míst.
Ouigo má na trasu nasadit jednotky TGV Euroduplex. Jeho ceny začínají na 9 eurech, jezdit bude mezi Madridem a Barcelonou pětkrát denně. Na rozdíl od Avla bude nabízet dvě cestovní třídy. Ve třídě Plus bude součástí nabídky komfortnější sedačka nebo zavazadlo navíc. Ouigo začne na trase 10. května, jízdní řád počítá s dobrou jízdy 2 hodiny a 30 minut, stejná doba jízdy bude i Avlo.
Nízkonákladový model znamená pro cestující také například platbu za větší zavazadlo nebo přísné storno poplatky při zrušení cesty.
https://twitter.com/scheltehe/status/1353758447960010753?s=20