Bájná Šangri-La a pandí rezervace. Čína otevřela dvě nové vysokohorské železniční tratě
Čínská horská železnice z města Li-ťiang v provincii Jün-nan do vysokohorského města Šangri-La. Foto: Xinhua
Čína v posledních letech investuje do železniční výstavby obrovské prostředky.
Proč se v Číně buduje železnice o tolik snáz než u nás? Vyvstává ve mně několik otázek.
1. Jak asi probíhá výkup pozemků v Číně a jak u nás? A jak dlouho to trvá?
2. Mají v Číně taky aktivisty, co blokují výstavbu dopravní infrastruktury, jako u nás pár jinochů blokuje Výtoňský most?
3. Jaké asi jsou pracovní podmínky čínských dělníků v porovnání s těmi českými? Kolik hodin pracují, kolik dostávají zaplaceno a kolik jich zemře?
4. Jaké vzdálenosti jsou mezi čínskými městy a jaké mezi českými? Opravdu je to srovnatelné?
Odpověď je již v otázkách.
Na bod 1 Vám odpovím rovnou. Jelikož veškerá půda patří čínské vládě a jednotlivý obyvatelé/firmy je mají pouze v pronájmu, tak Vás prostě vykopnou a je po problému.
1. Na základě speciálního zákona o liniových stavbách, stejný např. má Polsko nebo Německo. Ve zkráceným řízení do tři měsíců
2. Mají jako všude ale veřejné konzultace jsou prováděny jen jednou
3. Vydělávají 35proc. více než v Čr.
4. Zastávky rychlovlaků jsou víceméně každých 60km.
Ten hlavný dovôd je trochu iný – štandardizácia. Všetko sa tam stavia a projektuje podľa jedného projektu, ako cez kopírák. V Číne existuje národný manuál výstavby, pre metro, železnice… Vypracovala ho čínska vláda, je záväzný pre všetkých vrátane výrobcov. Sú tam presne popísané parametre tratí, vlakov, staníc, napájania, zapezpečenie, vrátane detailov typu koľko vozňov majú mať vlaky podľa predpokladaného počtu cestujúcich… Navyše aj projektovanie a samotná stavba je plánovaná tak aby bola čo najefektívnejšia. Napríklad u razby tunelov metra existuje v Číne len jedna spoločnosť čo koordinuje ich výstavbu, vlastní cez 100 TBM a posiela ich u jedného mesta do… Číst vice »
Jezdím čínskými rychlovlaky pravidelně a je to opravdu zážitek. Na většině tratí 300km/h, minimální zpoždění a jízdenka se kupuje přímo na pas, který se pak na nádraží naskenuje a jede se. Ani nemluvím o nádražích pro VRT, které vypadají jako letiště s obřími terminály odděleně pro příjezdy a odjezdy. Navíc jízdenky stojí podobně jako u nás na trati Praha-Ostrava. Jedinou nevýhodou je, že některá nádraží jsou na okraji města a do centra to může metrem trvat klidně hodinu.
To není o totalitě nebo demokracii. To je jen o konkrétním přístupu konkrétních mocných řídících danou zemi. U nás mocné zajímá jen vlastní konto a jelikož jim voliči neustále dokola dávají mandát k vládnutí, těžko doufat, že se něco změní. Když s tím volič souhlasí (a pokud frflá, tak jen pod vousy aby ho nikdo neslyšel), tak je vše v pořádku. Myslíte, že kdyby se u nás udělala totalita, že by se něco změnilo? Možná ano, ale to by záleželo, který stát by nás totalitně řídil a my bychom dělali to, co chce on. V Čechách jsme nikdy neměli svůj… Číst vice »
Není to o totalitě a demokracii. Ale není to ani o „přístupu“.
Je to prostá funkce velikosti státního rozpočtu. Čím větší rozpočet, tím snazší je nahromadit prostředky na začátek velké stavby. Jakmile se začne velkých staveb stavět několik, přichází ke slovu „množstevní“ slevy v dodavatelském řetězci. Vztah mezi velikostí rozpočtu a možnostmi staveb není lineární, je exponenciální.
Není to o přístupu? Zvláštní že v USA ještě nedokázali nahromadit prostředky ani na 1 kilometr VRT.
A proc? Já bych raději letěl jako všichni ostatní
proto, že v Spojených státech ani doprava do 150km od letiště nefunguje a všude mimo velkoměsta potřebujete taxík nebo pronajmout auto, už jen proto. Ne každý potřebuje do Los Angeles ale i měst menších miliónu obyvatel.
Drtivá většina obyvatel USA nechce VRT ani žádný jiný vlak.
oni ani o metro nemají zájem, stačí se podívat na Chigago nebo LA, vozy ze sedmdesátých let pochcané a špinavé. Spojené státy od 90tých let padají střemhlav dolů, deficit na úrovni 110proc. hdp 3,132 bilionu dolarů, rozpadávající se veřejná doprava a školství a průmysl v obrovských problémech.
navíc USA obrovské úskalí způsobí už i samotná údržba, v LA 90proc. silnic je rozbité s výmoly a výtluky. Byl jsem tam jednou a nikdy více. Bezdomovci všude desítky tisíc, silnice popraskané a VHD nepoužitelné.
No situaci v USA bych do toho netahal. Ta má mnoho specifik.
1. silnou automobilovou lobby, kdy se většina peněz hrne do přidávání pruhů. Na veřejnou dopravu jde zlomečíček.
2. lidi na většině území (kromě severovýchodu) skoro zapomněli co to vlak je a tak je dost těžké získat silnou podporu
3. USA jsou v poměru k rozloze dost řídce osídlené. Čína je velká, ale také má spoustu megaaglomerací což nahrává příznivé ekonomické bilanci VRT i daleko mimo hlavní město.
V našich podmienkach: Čím väčší rozpočet, tým väčšie rozkrádanie a korupcia. Naše poňatie demokracie inklinuje skôr k anarchii,…to už nemá nič spoločné so záujmom „ľudu“ a štátu… viem, že budem vládnuť len pár rokov, tak sa musím rýchlo napakovať a niečo plánovať aj tak nemá význam, nastupujúca garnitúda to už z princípu zneguje a zmení….
V druhé části článku se u čínských názvů uvádí i anglická transkripce „Čcheng-tu (Chengdu)“. Kombinace české a anglické transkripce mi připadá velmi dobrá a mohla být použitá v celém článku.
A já jsem si myslel, že se dožiji dvoukolejky z Přerova do Brna
Nechci být hnidopich, ale jedna ta vysokohorská železnice v Číně je jednokolejka 🙂
(s Vmax 140, což je pořád výrazně více než na vámi zmíněné části spojnice 2. a 3. největšího města ČR, že..)
Nějak jsem si vzpomněl na Výtoňský most….
Čínské úřady……hmmm….
takže některé pandí rodinky už jsou na posunu či výpravě vlaků….
Nerad to říkám, ale trochu totality v přístupu k výstavbě dokáže urychlit dopravní stavby o desítky let…
Co dělají špatně třeba v Estonsku?
Já jen, že se tam staví docela rychle, leč s totalitou to nemá nic společného.
CO se tam staví docela rychle? Snad ne Rail Baltica?
Placatá minizemě s minimem železnic, těžko jste mohl použít méně související příklad s čínským horským prostředím…
V Polsku je taky totalita?
Podle některých místních diskutujících ano. 😃
Nedemokratické režimy jsou všude, kde nevolili podle našich představ.
Naštěstí je nekopírujeme ani ve stavbě železnic.
: – )
V oblasti lidských práv třeba jo 🙂 Nebo je otázkou smysluplnost toho obrovského letiště, co PiS chtěla budovat západně od Varšavy.
Ale jinak souhlas, infrastrukturní stavby lze plánovat, schvalovat a stavět rychle i v demokracii. Jen ne v byrokratickém a impotentním státě..
ale to letiště nebude tak proč pořád bředneme do a omíláme stejné neaktuální téma?
V Polsku stejně jako v Maďarsku se některé strany o absolutní moc pokoušejí pod bedlivým dohledem velkého bratra z Bruselu. Nemyslím si ale že by to mělo něco společného s legislativou pro dopravní stavby…
Až na tu doušku o Bruselu souhlas.
EU celkem dost bojuje proti podrývání demokracie v Maďarsku i Polsku. Možná s nedostatečnými výsledky, těžko rozhodnout jak moc může EU diktovat státům, ale pár věcí se EU zase povedlo.
A pod dohledem bratra budují dálnice a koleje.
My tu máme dotace pro Babiše.
No zrovna z Číny je taky dost fotek toho jak dálnice obchází barák někoho kdo se nechtěl vystěhovat a tak… Asi ta zkratka totalita = dobrá infra takhle fungovat nebude… ( I je dost totalitních zemí s mizernou infrastrukturou)
Nože mi ukáž jeden taký reálny úsek v Číne /nevytvorený AI ako produkt našej protičínskej propagandy/… pošlem Ti pilsner urquell 12.
Jenže onu trochu totality může stát velmi lehce zneužít třeba k tomu, že ošulí Havránkovou ještě víc, než jak se snažil ošulit ten náš stát, že.
Nebo že v rámci snahy budovat infrastrukturu stát na sílu postaví dálnici přes chráněné území v CHKO a komu se to nebude líbit, toho dá stát do vězení za bránění rozvoje infrastruktury.
Dej politikovi větší moc, a on ji zneužije. Primárně pro svůj prospěch, možná i v zájmu státu.
„Přístup“ má minimální vliv. Drtivá většina rozdílu je způsobená prostou velikostí dostupného rozpočtu. V ČR je problém velké stavby vůbec začít, protože prostředky v dostatečné nejsou nikdy okamžitě k dispozici. Ale nejsme od toho daleko, země o málo větší nebo stejně velké ale s většími rozpočty už mohou jeden velký projekt vždy financovat. Takové Polsko má rozpočty dost velké, že prostředky k zahájení velkých projektů v počtu nízkých jednotek jsou vždy k dispozici. A Čína je dost velká, že jsou k dispozici vždy dostatečné prostředky v jakékoliv fázi stavby na mnoho staveb najednou. Stavět několik staveb nejednou navíc snižuje cenu,… Číst vice »
U nás není problém s financováním staveb, ale s jejich povolováním. A plánováním. Které se táhne 10+ let..
Než my naplánujeme přesun jednoho blbého nádraží nebo postavení jedné blbé VRT trati, tak už ji stihnou v řadě jiných států postavit, dát do provozu a ukázat nám, jak jsme zabředlí v razítkování a v boji s NIMBYsty.
Polský rozpočet není o hodně vyšší než Čr. Čr 2223mld korun, Polsko 2605mld korun.
A načo teda slúži integrácia v EU ? Mala by práve aj na plánovanie, financovanie a realizáciu podobných projektov.
To je zatím jediná legitimní otázka v tomto diskuzním vlákně.
To je hodně zúžený pohled na věc. O počtech to úplně není…