Bájná Šangri-La a pandí rezervace. Čína otevřela dvě nové vysokohorské železniční tratě
Čína v posledních letech investuje do železniční výstavby obrovské prostředky.
Během uplynulého měsíce Čína zprovoznila hned dvě nové hlavní železniční tratě. Obě se šplhají do vysoké nadmořské výšky a dopravně zpřístupňují odlehlé horské oblasti. Dohromady prodloužily tamní síť o 345 kilometrů. Informoval o tom web Railway Gazette.
První z nich vede z města Li-ťiang v provincii Jün-nan do vysokohorského historického města Šangri-La položeného 3 274 metrů nad mořem. Město se původně jmenovalo Čung-tien, komunistický režim ho podle smyšleného bájného ráje z knihy Ztracený obzor pojmenoval v roce 2001, pravděpodobně kvůli podpoře turismu.
Trať otevřená 26. listopadu vystoupá do dočasně konečné stanice téměř 900 výškových metrů. Tvoří součást vysokohorského železničního koridoru, který má v budoucnu spojovat hlavní město provincie Jün-nan Kchun-ming s tibetskou metropolí Lhasou.
Čínské státní železnice na trať od tamního výrobce CRRC objednaly flotilu souprav CR200J Fu-sing (Fuxing) upravenou na provoz ve vysokých nadmořských výškách. Týká se to zejména vyššího výkonu hnacích jednotek pro příkrá stoupání a přizpůsobení vagonů na řidší vzduch.
Jednokolejná trať je dlouhá 139 kilometrů a vlaky by po ní měly jezdit rychlostí až 140 km/h. Cesta trvá hodinu a 18 minut, vede skrz 20 tunelů a 34 mostů, které mají dohromady přes sto kilometrů.
„Pandám se vyhýbáme“
Druhá z vysokohorských tratí byla otevřena o dva dny později v severozápadní části Sečuanu. Vede z předměstí 21milionového Čcheng-tu (Chengdu) zvaného Čching-paj-ťiang-tung do města Čen-ťiang-kuan položeného v horském průsmyku 2 503 metrů nad mořem.
Trať má 206 kilometrů a je navržena na rychlost 200 km/h. Jízda přes 10 zastávek trvá pouhých 86 minut. V oblasti jsou rozsáhlé rezervace přísně chráněných pand, podle čínských úřadů se jim však železnice vyhýbá.
300 kilometrů rychlodráhy hotovo za pět let. Čína otevřela další trať s rychlostí 350 km/h
Stavba začala v roce 2011, projektanti se museli vyhnout nestabilním oblastem postiženým silným zemětřesením, které oblast postihlo v roce 2008. Příští rok se otevře další prodloužení trati do města Ťiou-čaj-kou prostřednictvím 23 kilometrů dlouhého tunelu Te-šeng. Trasa má později tvořit koridor až do hlavního města provincie Čching-chaj Si-ningu (Xining) na severozápadě Číny.
Čína v posledních letech investuje do železniční výstavby obrovské prostředky. V srpnu například spustila provoz na nové 307 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati mezi městy Nan-ning (Nanning) a Li-po (Libo). Země má bezkonkurenčně nejdelší síť rychlotratí na světě. V předcovidovém roce 2019 země otevřela za jediný měsíc 1 000 nových kilometrů a překonala délku 35 tisíc kilometrů tratí.