Informační technologie Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

AŽD Praha zabezpečí přeshraniční trať se dvěma rozchody z Polska do Běloruska

Montáž přestavníku, ilustrační foto. Autor: AŽD Praha
Montáž přestavníku, ilustrační foto. Autor: AŽD Praha
Celkem jde o úseky v délce 12 kilometrů, na kterých jsou vedeny tratě evropského i ruského rozchodu

Česká společnost AŽD Praha uspěla ve výběrovém řízení polského správce kolejí PKP PLK na dodávku traťového zabezpečovacího zařízení pro železniční trať Terespol – Brest mezi Polskem a Běloruskem. Hodnota kontraktu činí 19,4 milionu zlotých (cca 115 mil. Kč). AŽD to dnes oznámila v tiskové zprávě.

Pro AŽD jde již o čtvrtou zakázku v Polsku. První tři spočívaly v modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na trati Štětín – Poznaň. Ačkoliv v polském vnitrozemí šlo o zakázky v přepočtu za miliardy korun, z technického hlediska je přeshraniční projekt zajímavější.

Celkem jde o traťové úseky v délce 12 kilometrů, na kterých jsou vedeny tratě dvou rozchodů: evropského (1 435 mm) a ruského (1 520 mm). Částečně jsou vedeny v kolejových splítkách.

„I když se nejedná o rozsáhlý projekt, je pro nás velmi významný. Jde o přeshraniční projekt mimo ČR, velmi technicky komplikovaný v kolejových splítkách dvojího rozchodu, kdy je třeba respektovat předpisy a normy země mimo EU a členské země EU. Jde také o první instalaci technologie elektronického autobloku typu ABE-1 v Polsku. To umožní plné schválení autobloku místními institucemi a nasazení na jiných polských tratích,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

Projekt má být dokončen do 30 měsíců od uzavření smlouvy, jejíž podepsání se plánuje na leden. Některé subdodávky budou zajišťovat polské a běloruské společnosti.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nes

Úplatky se platily Polákům nebo Lukasenkovi?

Luděk S.

Máte jízdní kolo? Je na něm řetěz?
A teď mi řekněte, taky na něm mažete jen jeden článek?

Luděk S.

Copak východní trhy, tam to jde…

Kandelábr

Když část je řešeno kolejovou splítkou, jak je řešen ten zbytek?

F. K.

Splítka je na jednokolejném mostě přes hranici, jinak oba rozchody jsou v obou zemích a stejně tak i cargo zajíždí jak polské po 1435 mm na území BY, tak běloruské 1520 mm do Malaszewic do PL.
V Brestu je pak od roku 2015 měnič rozchodů pro Talga.

Alibaba

Zbytek je řešen tak, že každá kolej (rozchod) má vlastní prostor na trati.

Prag

To jsou zrovna tak blízký rozchody, že se to asi dělá dost blbě.

Kubrt

Ve splitce musi být 4 koljnice.

Gogo

Nemusí viz. JHMD.

Alibaba

Ale Kubrt má pravdu, ve splítce rozchodu 1435 a 1520 jsou z důvodu nemožnosti pořádně upevnit dvě kolejnice vedle sebe použity 4 kolejnice.
v Jindřichově Hradci má ta prostřední kolejnice (pro 760 mm) místa na upevňovadla dostatečně.
Jeden příklad z Rumunska: https://www.google.cz/maps/@47.9398303,23.9468235,3a,69.3y,262.69h,83.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-gOPqU_4_7HpsBvOI_H8Xg!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs