AŽD neuspěla s námitkami proti největší zakázce Správy železnic, úřad shodil i další stížnosti
Stanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&Tintěra
Uzávěrka nabídek v soutěži s cenou 12,8 miliardy korun je opět posunuta.
AŽD by mělo dělat i nemožné, jakmile jim vleze do rybníka konkurence, nedopadne to dobře.
Pár perliček k ETCS: – Prováděcí nařízení k provozu ETCS (číslo jsem líný teď hledat) začalo platit v červnu tohoto roku, aktuálně platí verze 6 a to je teprve říjen. Prý má být zrušeno a implementováno do D1. – V naší koridorové PJ (cca 250 strojvedoucích) zatím nebyl proškolen nikdo, natož prakticky zacvičen. – S vozidly je to jen o málo lepší. ETCS dostaly 362, 362WTB, 162WTB, Panteři, z výroby to mají Vectrony. Zbytek zatím nic, jsou tu 162, 163, 371, 150…. Elefant zatím žádný, řídící vozy taky nic, v motorové trakci taky nula…. – Ostatní dopravci (a že jich… Číst vice »
Ach jo… To nařízení totiž obsahuje i informaci, na kterých tratích platí. Takže logicky s každou další spuštěnou tratí vyjde nová verze. Ale chápu, že takhle to zní příliš suchopárně, to je lepší si kopnout stylem „voni nám to furt měněj….“
Nemůžete extrapolovat stav vaší PJ na celou flotilu.
Některé 961 ETCS mají a zkoušejí se, 750,7 totéž, 841 totéž, 842 totéž…
Montuje se do 844, 954…
Ta cenovka je stejne brutalni, 100+ km z Kralup na caru vychazi pres sto milionu na km.
Pokud v centrální komisi na MD rouhoduje o zakázkách Mgr. matematiky a v celé ČR máme cca do 20 odborníků, kteří rozumějí opravdu, ETCS, tak se těžko dále posuneme. SŽ navrhla již ěkolik variant nvěstí pro výhradní provoz, ale MD dosud nerozhodlo, která bude platit. Jak může zhotovitel něco dodávat, když přesně neví co. Oni změny stavby v průběhu realizace nejsou jednoduché. Po zkušenostech Železnic Slovenska, firma Siemens nabízí jen standartní řešení, které má v programu a nějaké specifické místní úpravy odmítá realizovat.
Tak výhradní provoz v ČR již existuje, tak hádám, že tam nějaké návěsti již jsou ne?
Jaký jako má být fyzický/technický rozdíl v elektrických/světelných návěstech při jejich řízení systémem ETCS a stávajícím, když reálně se psalo, že výhradní provoz systému ETCS žádná fyzické návěstidla naprosto nepotřebuje, protože všechny návěsti budou tzv. dekódovány vlakovou částí toho zabezpečovače?
Nechci urazit, ale při poruše ETCS jsou nějaká návěstidla nutná, aby se mohl zajistit provoz nouzovým způsobem. A to by centrálně mělo vyřešit MD v souladu s Evropou.
Nedá mi nereagovať, o aké skúsenosti a aké štandardné riešenie na Slovensku vlastne ide? Veď predsa Siemens ma nasadené zariadenia na koridore Bratislava-Rača -Žilina a taktiež v mnohých ďalších slovenských staniciach a tratiach. Akoby mohli odmietať miestne špecifické požiadavky a úpravy?
No práve zrovna tá Rača. Tam to odmietanie skončilo tým, že sa miesto SIMISu musela postaviť fujzlá ESA
A čo potom ostatné či už koridorové stanice alebo stanice ako Kysak alebo Podbrezová? Tam predsa SIMIS beží.
Der Verband Schweizer Lokomotivführer und Anwärter erachtet ETCS Level 2 nur für Hochgeschwindigkeitszüge geeignet. Für klassische Strecken sei das System „zu komplex“ und nicht tauglich für den Normalbetrieb. Es verursache Kosten in Milliardenhöhe, ohne die Sicherheit merklich zu erhöhen. 🙂
Jenže oni porovnávají přínos ETCS L1, které je v celé zemi, oproti L2. My ETCS L1 nemáme, takže pro nás je přínos v podobě bezpečnosti ETCS L2 výrazně vyšší než pro ně.
Švýcaři jasně tvrdí že ETCS L2 je vhodný pouze na izolované sítě tratí jako je VRT, ne na běžné tratě. To že tento vysokorychlostní zabezpečovač montujeme na běžné tratě je naprostý neekonomický nesmysl. Který samozřejmě zaplatí daňový poplatník a já jsem proti tomu aby se takto neefektivně plýtvalo penězi které se ode mě vyberou na daních.
Tak za prvé to není odborné prohlášení, ale odborové. Asi tušíte jaké perly létají z různých zájmových skupin i u nás (pro srovnání). Švýcaři vlakové zabezpečovače mají (ZUB, ETCS L1), takže to značně ovlivňuje perspektivu (na ZUB nám nesahejte) konzervativních skupin, které se najdou všude. Někteří se holt štítí počítačů a neradi novoty. Za druhé to není pravda, ETCS L2 nemá s VRT nic společného. Je tam použitelný to jistě, jako jsou tam použitelné i jiné zabezpečovače co se používaly i v konveční síti. Každopádně ETCS je standard interoperabilní železnice v EU, cokoliv jiného (dnes) zřizovat na hlavních tratích je… Číst vice »
Celé je to o tom, že náklady na vybudování ETCS Level 2 v dnešní době zhruba trojnásobně (!) převyšují potenciální přínosy (ve finančním vyjádření), a protože Švýcaři nečerpají na ETCS dotace a musí to platit ze svého, tak je to pro ně celé (logicky) ztrátový podnik a jsou ochotni instalaci L2 „zkousnout“ tak maximálně na VRT-kách, kterých mají naprosté minimum – vesměs jen novostavby v úpatních tunelech na V = 250 km/h. Kdežto ČR (= a unijní země obecně), čerpá dotace, takže 85 % normativu zaplatí EU a zbylých 15 % jde z národních zdrojů – proto se to opticky… Číst vice »
Na jednu stranu správné, že bude mít AŽD taky konkurenci, ale na druhou stranu to, že se jaksi léta nadržuje stát “ národnímu dodavateli zabezpečení “ je vlastně dobře a tak trochu výjimka. Zatímco v ostatních státech je to běžné a úplně evidentní. Speciálně Německo, Francie, Polsko….Zatímco my už dávno máme unii otevřené dveře dokořán, unie nám prostřednictvím jednotlivých států dveře pootevírá, jak se jí to hodí. . Proto jsou třeba naši ( a nejen oni ) zemědělci třeba tam kde jsou. Jak si „volný trh “ koriguje třeba Polsko poslední dobou , je krásný příklad.
Náš zemědělský trh hlavně koriguje nekonání antimonopolního úřadu, který neřešil postupné vytváření velmi silného oligopolu českých zemědělců a potravinářů. Naposledy tím, že povolil sloučení (odkup) dvou největších pekáren v zemi.
To si jen myslíte a pěkně se pletete. Třeba na německých tratích rozhodně není jen Siemens.
Stát a státní podniky mohou domácí výrobu (ne přímo výrobce) zvýhodnit nějakými plusovými bodíky v soutěži, ale jinak čiré zvýhodňování vede do pekel a technickému zaostávání a vendor-lock-in, kdy platíte hodně a nedostáváte špičku. Domácí výrobce obecně musí být schopný konkurovat, aby to nebylo takové to socialistické „je to krám, ale je to naše“.
Stát se má chovat ekonomicky, firma soutěžně. pak na to vydělá i stát i firma, která se v konkurenci neztratí a pak něco jistě i vyveze.
Ovšem pokud SŽ standardně tendruje jen na cenu, tak i tuzemský výrobce, který tu odvádí stovky milionů na daních, muže tendr prohrát se zahraniční konkurencí o par korun. Žádnou výhodu SŽ domácím firmám neposkytuje.
No a SŽ zase bere miliardy z daní na investice do zabzař. Takže jejich hlavním zájmem/povinností jako řádného hospodáře je za co nejméně peněz získat co nejlepší produkt splňující jejich požadavky, úplně stejně jako nakupujete vy.
Uchování monopolu dá zabrat…
Tady se nám někdo v noci neflákal, tři večer nejlépe hodnocené příspěvky mají náhle spousty mínusů. Kolik identit na to asi PR oddělení spotřebovalo?
Když ohodnotím nějaký příspěvek, tak firemní kolega ho už ohodnotit nemůže, protože se mu ukáže „Již jste pro tento příspěvek hlasoval“.
Takže leda by se ono PR oddělení přihlašovaloz různých mobilů, zato ale klidně pod toutéž identitou 🙂
A že se mění preference? Podívejte se na vyhlašování výsledků voleb. V půl třetí to vypadá úplně jinak než v šest hodin.
Na trati Kralupy – Děčín nikdy nebyl uvažován výhradní provoz k 1.1.2025.
Naopak, byl v tomto úseku uvažován odjakživa – je to totiž součást 1.koridoru, pouze se tam Správa železnic snaží prosadit odložený termín 2026.
Tak bych důrazně trval na dodržení termínu a případný nový by muselo dodržovat nové vedení.
Bez toho se tady nikdy s ničím nehne.
Ta snaha vše nechat vyhnít a vydírání rizikem propadnutí dotace je na českém železničním rybníčku docela běžná. Legislativa by měla umožnit tyto případy výjimkovat, aby vyděračský potenciál nebyl.
Nejen dotace, podobný případ je u pražského metra. DP je tlačen k výběru dost podezřelého výherce pod hrozbou odložení dlouho očekávané stavby o dalších několik let.
Kterého?
Ne že bych nepřál AŽD existenci, ale konkurenci potřebuje jako prase drbání. Stejně jako ji kdysi potřebovaly ČD.
Od koho asi tak můžou všechny ty mínusy být ? Že-by z baráku v Žirovnické ?
Myslím, že těžko, mají tam asi tak jednu nebo dvě IP adresy.
Jen ať se AŽD cuká. Je to konejšivý pohled.
Mně přijde, že se pod neschopnou SŽ a předraženými zakázkami smrtelně cuká celá česká železnice. Nijak zvlášť mě to nekonejší 🙁
To je tak, když je cíl utratit co nejvíc peněz.
To jsou metafory jak na sraz drážních penzistů, tohle.
Chcípla mi koza, pane bože dej, ať sousedovi schcípnou dvě. Nebo raději všechny..