AŽD neuspěla s námitkami proti největší zakázce Správy železnic, úřad shodil i další stížnosti
Uzávěrka nabídek v soutěži s cenou 12,8 miliardy korun je opět posunuta.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prvoinstančně zamítl návrh společnosti AŽD Praha proti Správě železnic ve věci letos největší zakázky Správy železnic. Soutěž na instalaci ETCS na trati z Kralup nad Vltavou na státní hranici s Německem s odhadovanou cenou 12,8 miliardy korun tak může pokračovat.
Zamítnutí návrhu potvrdil na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí ÚOHS Martin Švanda. AŽD Praha napadla nedostatečné odpovědi Správy železnic na žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace. Firma se k podání nevyjádřila.
„Úřad v této věci vydal prvostupňové rozhodnutí, kterým návrh dodavatele AŽD Praha s.r.o. částečně zamítl. Neshledal důvody k nařízení nápravného opatření. V další části byl návrh rovněž zamítnut, neboť nebyl podán oprávněnou osobou a ve zbytku bylo řízení zastaveno, protože této části návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky. Rozhodnutí není v tuto chvíli pravomocné a může být proti němu podán rozklad,“ uvedl Švanda.
Soutěž dál běží, i když nabírá zpoždění. Tento týden došlo k dalšímu posunu uzávěrky pro podání nabídek o 11 dnů na 20. listopadu.
Konec monopolu?
Na české železnici jde o průlomovou zakázku. Sjednocení do jednoho tendru má přilákat i zahraniční dodavatele ETCS, pro které nebyly zakázky rozdělované do menších tendrů dosud atraktivní, a soutěže tak končily pravidelně pouze účastí AŽD Praha.
„Zvažovala se možnost dělat jen menší úpravy s instalací ETCS, rozhodli jsme se pro komplexní modernizaci technologií v souladu s nejnovějšími trendy digitalizace na železnici,“ řekl při vypsání soutěže ministr dopravy Martin Kupka. Podle informací deníku Zdopravy.cz se na podání nabídky připravují nejméně dva velcí globální hráči. Skutečná soutěž může ukázat, zda dosud Správa železnic neplatí za instalaci ETCS příliš.
Z řady dotazů je patrná snaha soutěž co nejvíce prodlužovat. To by mohlo Správu železnic dostat do časového stresu. Už nyní je přitom jasné, že slibovaný termín výhradního provozu pod ETCS 1. 1. 2025 nebude na této trati dodržen. V ohrožení může být i evropská dotace.
Zakázka se týká více než stokilometrového úseku. Jde o první zakázku, která řeší výstavbu přímo pro výhradní provoz ETCS včetně následného servisu po celou dobu životnosti zařízení. Vybraný zhotovitel po dokončení projektů a získání příslušných povolení následně provede i stavební práce, zajistí certifikaci celého systému a jeho údržbu. Provoz na trati přezdívané kvůli trasování po levém břehu Labe Levobřežka se bude dálkově řídit z centrálního pracoviště na pražské Balabence, kde bude vybaven příslušný dispečerský sál.