AŽD na Švestkové dráze testuje přenos obrazu z přejezdu ke strojvedoucímu
Přenos obrazu z přejezdu na stanoviště strojvedoucího. Pramen: AŽD Praha
Strojvedoucí by se tak měl včas dozvědět, zda po předzváněcí době a sklopení závor neuvázlo na přejezdu auto.
A to prý si p. Chrdle jezdí občas „na brigádu“ – tak jak to, že takovou pitomost ve firmě nestopnul rovnou, když tím pádem musí být plus mínus v obraze?
A co když je to jeho nápad?
Švestkovka je taky samý přejezd a samá zákruta a asi ho už nebavilo se pořád stresovat, že nevidí „za roh“, jestli na tom přejezdu něco není
Proč to video strojvedoucímu? Může to rovnou brzdit, zvlášť když to stejně překážku rozezná a začne řvát.
Tak bych řekl, že se nám to tady trochu rozdělilo. Na lidi co s tím mají co do činění, ví jak fungují přejezdy a jak funguje vedení vlaku a organizace provozu a znají okolnosti. A zbytek, možná je mezi nimi taky někdo kdo tomu aspoň trochu rozumí, ale neřekl bych. Vážení, nepřijde vám ani trochu divné, že já jako strojvedoucí se tomuhle tak bráním? Vždyť je vyřešení situace na přejezdech hlavně zájem strojvedoucích, tedy i můj. Myslíte, že mám radost já, nebo kolegové, že jsme denně ohrožováni idioty za volantem a navíc špatně nastaveným systémem a že nestojíme o skutečné… Číst vice »
I když s Vámi velmi často nesouhlasím, díky za tento příspěvek. Tohle řešení je především o ochraně byznysu AŽD.
Já jsem pouze oboustranným uživatelem přejezdů s praktickými zkušenostmi z železničního provozu. Na řešení situace na přejezdech dlouhodobě pracuje třeba právě Pavel Skládaný z CDV Brno. Myslím, že na jejich stole leží správně definované příčiny stavu i možné návrhy řešení (i technických). Třeba by to stálo za nějaký ten článek 🙂
Takže při jízdě traťovou rychlostí, (kdy břevna spadnou 8-10s před vlakem) se ozve signál ( zpoždění detekce-přenos na obrazovku 1-2s), který strojvedoucí uslyší dost možná prvně, začne pátrat po původu (dnešní mašiny něco hlásí každou chvíli), aha- to je tamten sedmý displej, na něm obrázek přejezdu s autem, pohled před sebe a rána.
Mysleli to dobře, dopadlo to jako vždycky…
Takže jak už asi 1000x zaznělo: koukat před sebe, ne do obrazovky.
To toho Chrdleho nenapadne, aby to třeba rovnou odprásklo generální stop, když by byla detekce překážky?!? To ta reakce musí být takhle dementně zprostředkovaná?!?
Za tím zprostředkováním je pravděpodobně snaha eliminovat falešné poplachy, protože technologie, která by bezpečně rozlišila skutečné ohrožení asi neexistuje a pravděpodobně ani nebude, proto ta nesmyslná snaha o jakousi vizuální selekci. Přitom by se ten problém měl řešit úplně odjinud. Už od možnosti vzniku. Legislativou a správným nastavením podmínek počínaje a správnou projekcí zabezpečovacích zařízení, včetně výpočtů všech potřebných dob a hlavně bezchybnou realizací konče. Oni začali z úplně špatného konce. V první řadě je potřeba udělat všechno proto, aby nebezpečná situace vůbec nevznikla. A tam jsou rezervy jako hrom ..
A vás nenapadne, že tohle je teprve začátek pokusů? A že to k tomu GS může za několik let, až se to vychytá na nějakou dostačující spolehlivost, dospět? >koukat před sebe V té Lutyni před sebou viděl co? No nic, protože přejezd je za obloukem (a ještě byla tma). Ono to taky (v budoucnu) může ukazovat všechny přejezdy třeba kilometr dopředu (nasvicení IR světly už bylo vynalezeno) a když tam fíra uvidí uvázlý vrták, tak třeba bude mít čas utéct do strojovny… Vy to vidíte jako další povinnost fíry, já to vidím jako jednu z možností varování, abyste utekl a… Číst vice »
Tak pokud má být cílem automatizace procesu, proč teď mrhat časem a energií řešením přenosu obrazu na HV?
Něčím se začít musí.
V té Lutyni by to teda pomohlo přesně jak a nakolik?
Jak „přesně“ zatím nevíme, protože ta technologie ještě není ustálená, ale třeba by to mohlo být takhle: vlak míjí P6511 a na displej se mu začne přenášet situace na P6512. V tu chvíli tam vrták už stojí a řidič zamýšlí zvednout nějakou hydrauliku. K P6512 je to přes 1600 m. Fíra na to chvilku kouká a dochází mu, že ta obluda asi jen tak rychle nezmizí, tak začne brzdit. Dejme tomu, že o tom přemýšlí 10 sekund a přitom ujede nějakých 400 metrů. Pořád mu zbývá 1200 m. Sekne tam rychlobrzdu… s celkem velkou pravděpodobností by mu těch 1200 m… Číst vice »
Váš popis situace předpokládá, že vlastně ten strojvedoucí bude celou cestu sledovat jakýsi displej s přímým přenosem z přejezdů? Výborně. Celou cestu totiž nemá nic jiného na práci. Ale jste si vědom toho, že alarm začne něco dělat až zjistí, že je přejezd obsazen v době kdy nemá být, takže se žádných 1200 m brzdění konat nebude, poněvadž upozornění zazní po uplynutí předzvánění, což je pár vteřin před příjezdem vlaku. Ono to může pomoct, ale to může je tam důležité, ale spolehlivá ani systémová pomoc to nebude. Ovšem určitě to bude stát ranec peněz. A když už se ty peníze… Číst vice »
Být například ve Studénce sekvenční sklápění, tak ten Polák tam zůstane úplně stejně, protože výjezdová závora se sklápí stejně jako při synchronním sklápění. Při sekvenčním se pouze vjezdová závora sklápí dříve. Možná by na ten přejezd nevjel (protože vjezdová záv. by už možná byla sklopená, ale možná taky ne). Budete se možná divit, ale na mašině mám pár desítek tisíc km naježdíno, takže vím, co fíra dělá a nedělá. A „hodit oko“ na displej, když se tam změní obrázek, by ve většině případů problém nebyl. Vy se tu urputně držíte své představy, že obraz se přenese až po sklopení závor… Číst vice »
„Strojvedoucí, který bude přijíždět k přejezdu, by se tak měl včas dozvědět, zda po předzváněcí době a sklopení závor neuvázlo na přejezdu auto.“ Mě přijde, že si spousta lidí myslí, že ten přenos oprazu započne až když se závory sklopí o čemž pochybuji. Sice je možné to z toho co je z článku napsáno takto odvodit, ale já předpokládáam, že přenos obrazu započne v závislosti třeba na vzdálenosti ve které se vlak od přejezdu nachází a vůbec to nebude vázané na nějaké spuštění iniciované třeba dosednutím břevna do dolní polohy., Příklad: Pokud by stál v oné funkční vzdálenosti vlak a… Číst vice »
Ta nebezpečná situace by především neměla vůbec vzniknout. Tímhle směrem se měli prioritně zaměřit. Drtivá většina vážných nehod na přejezdech vzniká ať už úmyslným, nebo neznalostním jednáním uživatele pozemní komunikace. Když se toto maximálně eliminuje, vážných nehod výrazně ubude a sníží se následky. Tohle řeší (a ještě špatně) něco, k čemu by nemělo vůbec dojít…
>Ta nebezpečná situace by především neměla vůbec vzniknout.
V tom s vámi souhlasím.
Takže jste proti bezpečnostním pásům v autě, protože nebezpečná situace, která vede k tomu, že pásy zafungují, by vůbec neměla vzniknout?
Jste proti hasicím přístrojům, protože nebezpečná situace,…
Jste proti pojistkám a chráničům, protože nebezpečná situace,…
Jste proti detektorům kouře a ohně, protože nebezpečná situace,…
Ach bože. Zabedněnci asi nemá cenu cokoliv vysvětlovat. Tohle je z mnoha již popsaných důvodů prostě blbost. Přitom by stačilo, aby se řešitelé a posléze správci zaměřili na jádro toho problému a místo následku radši řešili příčiny. A já sám jsem v diskuzi nastínil několik mnohem smysluplnějších a účinnějších řešení. Aby to někdo špatně nepochopil, jsou to věci vzešlé z odborné diskuze, ne jen mé nápady. Třeba úpravu předzvánění, sekvenční sklápění, nebo Stop tlačítko. A těch řešení existuje mnohem víc, jen vy to nechcete, nebo nejste schopen pochopit.Fakt jste tak moc hloupej? Další diskuze s vámi je naprosto zbytečná. Chováte… Číst vice »
Došly argumenty, tak to začneme řešit v osobní rovině.
Vy nejste schopen pochopit, že tohle není JEDINÁ ochrana proti střetu, ale jen další možnost, jak dát fírovi naději, když se něco pokazilo.
O kus výš se někdo ptal, jak by tohle pomohlo v Lutyni. Tak já se zeptám vás: jak by v Lutyni pomohla úprava předzvánění, sekvenční sklápění nebo stop tlačítko? (zde bych si dovolil připomenout, že „stop tlačítko“ ten řidič měl v kapse, stačilo ho vyndat, naťukat na něm 112 a říct „uváznul jsem na P6512“)
Jak? Třeba by místo běhání kolem to Stop tlačítko zmáčknul. Ono to hledání čísla přejezdu a vytáčení nějakého telefonního čísla stojí dost času. Obzvlášť jestli třeba vyskočil z kabiny a šel se podívat jaká je situace …
Kdyby to tlačítko chtěl zmačknout, tak ho zmačne na mobilu.
Sám se „přiznal“, že měl v úmyslu nadzvednout nějakou hydrauliku a z přejezdu odjet.
Takže v Lutyni by nic nemačkal, protože nepředpokládal, že by bylo potřeba zastavit nějaký vlak.
Všechny ty příklady (snad s výjimkou hasicího přístroje, pokud tím myslíte klasický, a ne třeba sprinklery) jsou obrovským přínosem právě proto, že jejich fungování nevyžaduje zásah člověka (pásy je teda před jízdou potřeba zapnout, ale následně další zásahy potřeba nejsou). A ve vyhodnocení situace jsou typicky rychlejší než člověk.
A vy víte, že za X let se to k tomu automatickému zásahu nedostane?
Někde se začít přece musí.
Jak jsem tak prolétl tuhle diskuzi dospěl jsem k závěru, že existuje asi opravdu hodně lidí co patrně nemá zájem na jakékliv eliminaci rizik. Asi jim vyhovuje, že k nehodám na přejezdech dochází. Kdyby tomu tak nebylo budou rádi, že někdo hledá způsoby jak by to šlo zatímco oni jsou jen ti co hledají důvody proč by to jít němělo nebo nemohlo.
Patrně myslíte mě. Ale to se mýlíte. Patřím mezi uživatele přejezdu takříkajíc z obou stran a náprava stavu je v mém nejlepším zájmu. Ale tohle je slepá ulička…
Strojvedoucí má sledovat trať a ne obrazovku. Z mého pohledu zajímavý nápad, ale poměrně nedotažený.
Všechno co je nové prochází určitým vývojem a s tím jak čas plyne se na základě situací v reálném světě ladí a zdokonaluje. Ale když nezačnete není co zdokonalovat a nikdy se k požadovanému výsledku nedostanete.
No a proto se bude zkoušet, aby se uvidělo, jestli to jde někam dotáhnout nebo ne.
Strojvedoucí má samozřejmě sledovat trať, zároveň musí současně sledovat přístroje, navíc na onen monitor v zorném poli nemusí zírat nonstop. O přejezdech na trati má přehled a letmý pohled na monitor ho určitě nerozhodí.
Super, takže přibude spousta přejezdů co bude víc zavřených než otevřených a ty co už byly hodně zavřené, budou zavřené úplně. Protože logicky to nebude moct být ve stavu jako je teď, kdyby doba od uzavření přejezdu a průjezdu vlaku se snaží být pokud možno co nejkratší. A pro ty, co chtějí přijít a argumentovat podjezdy a nadjezdy, hodně štěstí s vyčarováním několika miliard. Tohle je fakt dobrá blbost. Ale jen tak dál. My vám ty displeje dáme všude a ukážeme, jak se to nemá dělat. A nedovolíme žádným autům jezdit přes přejezdy. xDD
„My vám ty displeje dáme všude a ukážeme, jak se to nemá dělat. A nedovolíme žádným autům jezdit přes přejezdy.. “
To je fakt dobrá blbost. Dvě věty které si absolutně protiřečí. Podle mě pokud se někdo snaží o zabezpečení bezpečného průjezdu přejezdem pomocí displeje a systému který upozorní na překážku těžko z toho lze vyvodit, že je jeho cílem omezení úrovňových křížení s tratí pro silniční dopravu.
vy jste tak mimo, že nepochopíte ani sarkasmus
Tak snad to nebude takový zgarb, jako ostatní výrobky AŽD. Zatím asi vede PSt nové konstrukce, kde úspory dosáhly takové úrovně, že vydrží zhruba 18 obsluh a z řadičů se vytrhnou dráty (tělo plastovýho řadiče klouže po plastové desce, takže nejdřív obsluha otáçím celým tělesem řadiče a teprve až po tom, co se napnou dráty vedoucí do řadiče, tak ten se přepne do jiné polohy. Opakovaným „škubáním“, kterému se nedá vyhnout, se dráty postupně uvolňují).
Tak paráda, tohle stojí pár korun a může to zachránit fírovi (minimálně) život. Plus je vtipné vidět kolik lidí nechápe rozdíl v projetí vs uváznutí.:)
Životy to bude zachraňovat jen velmi omezeně. O nějaké systémové řešení problému se nejedná ani omylem…
Jenom prostě když jako fíra uvidíte předem na přejezdu uvázlý kamion, tak to do něj nenakouříte, ale to je „velmi omezeně“, podle vás? Poslední fíra umřel kdy – to bylo nedávno, ne?
Proboha. Víte jak funguje přejezdové zabezpečovací zařízení?!!! Mezi uplynutím výstrahy a příjezdem nejrychlejšího vlaku je čas tak 7 vteřin! To není ani reakční čas rychlobrzdy! Jestli umíte číst, tak si to tady přečtěte, je to jen v této diskuzi psáno několikrát! Snad to konečně pochopíte. To je neuvěřitelné, ta omezenost některých lidí…😡
No nevezeme ani 700metrový náklad ani 15vozové EC, ale jednu jednotku, takže reakční doba rychlobrzdy je poněkud kratší.
Navíc nějaká výstraha fírovi může být už třeba se začátkem sklápění, ne až po uzavření závor, to jsou další vteřiny navíc.
To mi chcete říci, že od doby co začne přejezdové zařízení vyzvánět a spustí se světla uplyne pouhých 7 vteřin do doby než se na přejezd přiíblíží vlak? Ale no tak.
Můžete si přečíst normu. A že jste to vy, napište mail a já vám pošlu pár videí z koridoru. Aspoň vidíte jak moc jste v té problematice mimo..
Takže „uváznutí“ jste stále nepochopil…:)
Ale pochopil. Ale za prvé když řídím vlak dívám se před sebe. Na velkou část přejezdů vidím z dálky aniž bych musel čumět do nějakého dalšího displeje a za druhé vážně nechápete, že aby to bylo bezpečné musí to být automatické? Takže ne, že se strojvedoucí podívá po alarmu na nějaký další displej a pak bude hodnotit jestli brzdit. Naprosto nechápete, že to řešení je někde jinde. Ano může to v nějakém procentu pomoct, ale taky to může odvádět pozornost a způsobit i něco horšího. Ale to těžko vysvětlím někomu, kdo nemá tušení co to znamená řídit vlak a co… Číst vice »
Strojvedoucí si bude moci vybrat, jestli tu ránu bude sledovat na orbazovce nebo přímo.
Je to takový předstupeň plné automatizace. Jako nápad dobrý, víme, že systém pro detekci překážek na kolejích už AŽD má a může to zachránit pár životů. Spíš je ale smutné, že je to pouze řešení následku ale ne příčiny. Necháme silnice u přejezdů beze změny, autíčkáři opět zadarmo budou přejezdy využívat a nehnou ani prstem. Auta a kamiony budou dále jezdit na červenou, nebo přes zákazy vjezdu. Co tahle zavést obdobu ETCS a automatizaci silničním vozidlům? Třeba vypnutí motoru pokud na přejezdu bliká červená? Ať taky něco zaplatí? To je jako kdybych léčil rýmu ve studené řece tlustými ponožkami a… Číst vice »
„autíčkáři opět zadarmo budou přejezdy využívat“
A co byste chtěl? U každého přejezdu budku a vybírat mýtné?
https://youtu.be/RPsE1zAOjVk?t=31
A mimochodem víte o tom, že některá azuta dyisponují systémem StartStop? Pak jsou řuidič kteří ho nepotřebují a motor vypínají. Tedy pokud vědí, že to je na dlouho. Pokud zastavuji u přejezdu na kterém přijíždí vlak je vypínání motoru jaksi zbytečnost a jen zbytečně vyšší spotřeba z důvodu startu, opotřebení startéru, ozubeného věnce na setrvačníku a spotřeba energie z akumulátoru potřebná k nastartování .
Překvapuje mě, že firma která se prezentuje jako špička v oboru zabezpečovacích zařízení na železnici přijde s takovým nesmyslem. Jediné co je na tom chvályhodné, je jakási snaha řešit situaci na přejezdech. Akorát, že blbě…
Proč nesmysl? Mě by zajímalo, jak byste to řešil vy, Martine? A přece o to jde, řešit situaci na přejezdech, hlavně aby neumírali lide
Už jsem to popsal a taky jsem popsal proč to nemůže fungovat, projděte si prosím mé příspěvky v diskuzi.
Fungovat to samozřejmě může: těch pár vteřin navíc může znamenat menší rychlost nárazu nebo se vozidlo dostane aspoň částečně mimo profil a místo na komoru to koupí jen na zadek (což může být rozdíl mezi smrtí a přežitím).
Nikdo netvrdí, že vlak zastaví ještě před srážkou a k tomu ještě provozním brzděním…
Ale to přece není řešení. Už jste někdy slyšel o mechanice nárazu? Jiný průběh, jiné následky. Prostě by to mělo být něco co té případné nehodě opravdu zabrání. Tohle možná může někde pomoct, ale systémové řešení to rozhodně není. A čím rychlejší trať/vlak, tím menší pravděpodobnost že to pomůže. To radši Stop tlačítka na přejezdech, které po stisknutí něco udělá. Přestaví návěstidla, vyvolá Stop. Pro případy uváznutí mnohem účinnější..
Mno, Karle, já ti nevím… Celý profesní život bojuju za to, ať je strojvedoucí CO NEJMÉNĚ zatěžován. Jel jsem teď na Esu, kdy v noci proti strojvůdci svítilo >>ŠEST< displejů… Snažím se, ať oči strojvůdce směřují jen a pouze skrze čelní sklo jeho boudičky. A návrhem "zlepšení AŽD" je další displej, na jehož obraze se situace mění třicet krát za minutu? Je toto krok k bezpečnosti, pane Chrdle? Nemělo by naším společným cílem být právě odbřemnění práce strojvůdce, aby mohl opravdu reálně vnímat upadlá laníčka, vybočení kolejí, pády stromů? Opravdu chceme strojvedoucí zatěžovat ještě více? Je toto ono kýžené zvýšení… Číst vice »
no to jo…něco pravdy na tom je,člověk neví na co dřív koukat!jestli před sebe nebo na všechny ty displeje!
Možná při takovémto pokroku v přidávání displejů nezbyde nic jiného než zpět dosadit pomocníka, aby je hlídal on.
Souhlas,už mě ty všechny displeje taky začínají lézt krkem,zvlášť v noci..
Presne jak je psano. Dalsi obrazovka kterou aby clovek sledoval pred kazdym prejezdem. Co v noci jaka bude kvalita obrazu? A pak daji do predpisu 20 stranek vykladu o zodpovednosti strojvedouciho a nedej boze aby na prejezdu nekdo uvaznul a fira si toho nevsimnul. Hlavne by se policie mela zamerit na dodrzovani kazne na prejezdech. To by nejvice pomohlo. Projeta cervena svetla ridicak rok do ulozny.
„Dalsi obrazovka kterou aby clovek sledoval před kazdým prejezdem. “
k
Zvukový signál.
Mně to přijde jako super nápad, jak mírnit následky škod nebo ideálně jim zabránit, přitom technologicky to nebude extra složitý. Dívím se, že s tím nikdo nepřišel dřív.
V kontextu toho jak přejezdy fungují je to akorát hrozná blbost…
… protože břevna padají těsně před vlakem, takže signál, pohled na obrazovku – a jsem prakticky na přejezdu. Pokud by se prodloužila doba mezi dokončením sklopení závor a příjezdem vlaku k přejezdu, pak je to o něčem jiném.
Přesně tak. Nedávno byl rozhovor v Zájmech 4/24, že na české železnici je oproti okolním zemím specifikum, že je dlouhá předzváněcí doba, ale závory padají až těsně před vlakem. Jinde je to prý naopak. Krátká předzváněcí doba a po sklopení závor trvá delší dobu, než přijede vlak. Tam by tento systém mohl fungovat. Ale silniční lobby se asi čekat po sklopení závor minutu, než přijede nejrychlejší vlak, líbit nebude. U vlaku jedoucího poloviční rychostí by to byly minuty 2. V tom rozhovoru byla i zajímavá informace ohledně nehody pendolina ve Studénce. Řidič si vůbec nepřipouštěl, že udělal chybu. V Polsku… Číst vice »
Takže je lepší si řidiče vychovat tak, že přejezd ve výstraze vlastně nic neznamená a je úplně normální na něj vjíždět? Jinak… technicky není moc řešitelné , aby předzváněcí doba byla kratší (vysvětleno i zde v diskusi), jedině sekvenčním zavíráním, případně absencí jakékoliv bariéry na půlce vozovky – což zase mohou někteří interpretovat tak, že je v pohodě to prokličkovat, protože “se to přece stíhá” (nebo ve skutečnosti taky ne) před průjezdem vlaku (ostatně sekvenční zavírání dřív fungovalo i u nás a právě z těchto důvodů bylo zrušeno, nebo se pletu?). Poměr předzvánění ku závorám dole je tedy prakticky možné… Číst vice »
Ale tohle je prece uplna blbost.
Ten prejezd uz ma zapojeni do signalizace.
Vlaky maji zapojeni do ERTMS nebo do stare TRS.
Jinde se prejezdy kompletne rusi a nahrazuji podjezdem/nadjezdem, když je to potreba resit.
Pokud chcete místo toho lowcost reseni, dejte tam AI a pri detekci prekazky shodte zabezpecovak na vlaku STOPem..
Pokud masina nema signal, vyreste aby signal mela.
Magické slovíčko AI vyřeší úplně vše ve vašem světě evidentně. A navíc určitě i rekordním čase. Co třeba se zamyslet i nad tím, že ne všude je možné ten přejezd kompletně zrušit nebo nahradit? Až už z finančního nebo prostorového hlediska. Takže je levnější nainstalovat kamerový a detekční systém a nechat někoho ať to zkontroluje, když je něco detekováno. A je pak už celkem jedno zdali to bude strojvedoucí na lokálce nebo někdo u monitoru v CDP. A proč je nutná kontrola? Protože ani aktuální nejlepší systémy pro detekci překážek založené právě na AI nejsou stoprocentní. A jak v článku… Číst vice »
Každá snaha o řešení situace kolem přejezdů dobrá. Ale jak bylo uvedeno v této diskuzi už dřív, situaci na přejezdech s vyšší traťovou rychlostí to nijak nezlepší. Logika předzváněcí doby a sklápění břeven, tak jak je současně u nás nastavena, bohužel neumožňuje včas varovat jedoucí vlak před případnou kolizí. Co by jistě pomohlo, by bylo sekvenční sklápění břeven závor tak, že břevna na vjezdové straně by se začala sklápět téměř bezprostředně po zahájení výstrahy a na výjezdové straně až při jejím ukončení. To by dalo čas na nějakou časově přijatelnou indikaci překážky. Za současného stavu, kdy nejrychlejší vlaky na koridorech… Číst vice »
>břevna na vjezdové straně by se začala sklápět téměř bezprostředně po zahájení výstrahy
To byste je měnil několikrát týdně…
Vjezdová břevna se mohou sklápět až poté, co je mine „nejdelší a nejpomalejší vozidlo“, které je v době zahájení výstrahy X m před výstražníkem.
Otázka je, jestli se nezamyslet nad tou kombinací „nejdelší a nejpomalejší“.
rovnák na vohejbák, nechtěl bych být fíra kterej má před sebou displej na mašinu, diplej na ETCS, displej na boční kamery, displej na vysílačku, displej se sešiťákem a displej na přejezdy a na trať koukal jen malým průzorem mezi nima…
Stoprocentní pravda. Ono by bylo dobré, kdyby se ti mínusáři trochu seznámili s realitou…
Ano, a chudáci piloti A350 hromadně páchají sebevraždy.
Tak piloti A350 se za letu neorientuji podle obláčků pod nimi 😁
Ty maj mozny kolize jen do budov, vezi a dalsich letadel. A kupodivu na to maj system, co sam rozhodne, co delat.
Obří omyl.
Piloti Axx či Bxx jsou v drtivé většině vyškolení právě jen a pouze na tento typ.
Úplně dokonale znají rozmístění a funkci jednotlivých ovladačů.
Nu a dnes, ubohý člověk za 12 hodin jedné směny otočí Praha – Řevnice, Praha – Kolín, Praha – Plzeň.
Vystřídá 4 loko, jejichž >>JEDNOTNÝ<>JEDNOTNÉ<< ETCS chová jinak.
Opravdu má pilot úplně stejná výchozí pravidla jako strojvedoucí? Odletěl by kapitán A350 s Airbusem, který má obraceč tahu na levé ruce???
Proto jsou tam jaksi dva. Jeden kouká kde co lítá a druhej čumí do budíků.
Jak to dělají řidiči autobusů, co?
Jako co? Jestli chceš srovnávat řízení a zabezpečení čehokoliv na silnici, vodě , nebo ve vzduchu s řízením vlaku tak bys měl rychle vyhledat lékařskou pomoc…
Srovnávat se to samozřejmě dá. Vzhledem k tomu, že pohyb vlaku je fakticky jednorozměrný a jediné co strojvůdce může měnit je rychlost, je řízení vlaku mnohem jednodušší
Fajn. Tak se za mnou stav, já ti to ukážu a trochu si o tom popovídáme.
Je vidět, že máš o řízení dopravních prostředků obrovský přehled. Jistě za tím budou roky praxe a zkušeností. Můžeš sem prosím uvést jak dlouhou praxi na jednotlivých typech dopravy máš?
a nebo infosystém na pozadí vysílačky!to byl taky zlepšovák….
Za mě super řešení. A jak to tak pročítám – podle mě to na lokálce vlak zastaví. Na koridorech to vlak minimálně přibrzdí, tím tedy zmenší následky, sice škody na majetku budou, ale může to zachránit lidské životy.
Máte pocit, že ten vlak na koridoru stihne aspoň začít brzdit. Bohužel s velkou pravděpodobností ne….
Hele FFranto a vlastně všichni kdo dali ten palec nahoru vašemu rozplývání se nad, jak to nazvat, touhle slepou uličkou, která bude mít v praxi jen minimální, nebo žádné využití. Máte vůbec alespoň nějaké povědomí o normách podle kterých se projektují, staví a provozují přejezdy? Máte aspoň základní přehled o práci strojvedoucího? S největší pravděpodobností NE. Tohle totiž v nějakém obecném měřítku na drtivé většině přejezdů ovládaných jízdou vlaku prostě nemůže fungovat. Pokud je totiž přejezdové zabezpečovací zařízení nastaveno podle normy, tak dojde k indikaci nějaké překážky v době, kdy vlak téměř vjíždí na přejezd a pokud to má fungovat… Číst vice »
Správné upozornění na špatné normy.
Po sklopení závor přijede čelo vlaku na přejezd běžně za pouhých 7-15 vteřin. Moc času na provedení odvratné akce bych proto nečekal. Větší smysl by měl scanner, který po sklopení závor zkontroluje volnost přejezdové plochy a teprve poté se dovolí vybavit návěstidlo nebo přejezdník (takhle to dělají u kapitalistů na Západě již desítky let).
Tak tohle schváleně vyzkouším a dám vědět. Nemyslím si, že vlak přes přejezd projíždí tak brzy po sklopení. Ale možná je to místo od místa.
To stanovuje norma, je tam daný minimální čas. Na základě toho, traťové rychlosti, šířky a dalších věcí se počítá předzváněcí doba. Ve stručnosti je to vypočítané tak, aby nejpomaleší a nejdelší silniční vozidlostihlo opustit přejezd před nejrychlejším vlakem.
Pavel Skládaný má pravdu. Klidně si to změřte. Samozřejmě se jedná o nejrychlejší vlak..
ani náhodou . přejezd ve Velkých chvalovicích je zavřený téměř minutu než dorazí čelo vlaku
On může přijet později, ale ne dřív. Ta doba je spočítána na průjezd nejrychlejšího uvažovaného vlaku nejvyšší dovolenou rychlostí. Takže stačí třeba zastávka někde v ovládacím úseku přejezdu kde vlak zastaví a ta doba uzavření se prodlouží …
Ja ten prejezd neznam, ale jsou přejezdy vázané na navestidlo (u nádraží). Tam to před mnoha lety bylo klidně 5-10 minut. Dnes se to snazi dávat kratší, ale porad to ovládaj rucne, a mužou to byt klidne 2 minuty.
Mně se zdá, že celé toto zařízení je de facto přejezdzník přenesený na stanoviště strojvedoucího. Navíc přejezdník umístěný příliš blízko přejezdu.
Podle mě, pokud bychom chtěli bezpečnost na přejezdech, tak nejrychlejší vlak musí být po spuštění závor před ppřejezdem minimálně na zábrzdnou vzdálenost daleko, aby se vlak mohl zabrzdit před přejezdem, kdyby na něm byla překážka.
Takže cenou za bezpečnost bude delší doba, kdy přejezd bude ve výstraze.
7-15 vteřin? Asi jezdíme po úplně jiných přejezdech.
Asi ne. Hodně záleží na umístění přejezdu. Pak samozřejmě na rychlosti vlaku. Dobu po kterou je přejezd ve výstraze ovlivňuje spousta věcí…
Ale tak jsou i případy, kdy to v pohodě stihnou sledovat…
https://youtube.com/watch?v=XMsavVHKjyU&si=OpMGdQiobedrZMEU
Sla by trochu poradit sklapeci frekvence. Sklapet driv a sklapet vjezdove prvni, pak to muze zacit neco detekovat.
K cemu 30 sekund blikat a pak to sklopit 7 sekund pred projetim? To tam ty zavory nemusi dávat.
No to je ono. Ale to by se musel změnit zákon, normy a technicky upravit tisíce přejezdů. Ale pomohlo by to. Narozdil od téhle blbosti…
Nepomohlo. Čím delší bude prodleva mezi spuštěním signalizace a průjezdem vlaku, tím víc ji budou řidiči ignorovat.
Nevím jestli jste to správně pochopil. Pokud by se změnila logika výstrahy a spouštění břeven závor, doba uzavření přejezdu by zůstala de facto stejná…
Ale fajn, jen se u závor bude stát o to dýl. Takže to už je lepší postavit rovnou nadjezd.
Fajn, ale tohle předpokládá dostatečnou dobu od uzavření přejezdu do okamžiku průjezdu vlaku.
Tohle řeší jestli je před vlakem překážka která se tam dostala v době kdy bylo přejezd povoleno přejet. A co vím tak zabezepčovací zařízení začíná zvonit a blikat ještě před zavřením závor a závory se zavírají dost brzo a jsou dole již nějakou dobu dopředu před příjezdem vlaku takže tady bych problém neviděl.
Od začátku výstrahy, kdy dojde k vyslání informace o nebezpečí na přejezdu, až k příjezdu vlaku musí uplynout dost dlouhá doba na to, aby strojvedoucí tu výstrahu vzal na vědomí, aby ji vyhodnotil a začal brzdit tak, aby se následky srážky dostatečně zmírnily.
Samozřejmě, je v tom předzváněcí doba, jak píšete, ale ty závory se zavírají dost těsně před průjezdem vlaku.
Mimochodem, výstraha pro strojvedoucího se může generovat až v době, kdy skončila předzváněcí doba. Protože tato doba je tu právě proto, aby vozidla, která najela na přejezd v době, kdy to bylo povoleno, mohla přejezd opustit. Čili přítomnost překážky na přejezdu v době předzvánění se nedá hodnotit jako nebezpečná situace.
Strojvedoucí se podívá na obraz a zhodnotí, jestli vozidlo jen opouští přejezd, nebo je tam uvízlé. Samozřejmě se to bude muset vyladit, aby to nedělalo moc falešných poplachů, nebo to budou strojvůdci ignorovat.
Než to vyhodnotí, bude řidič dávno na cestě do špitálu, nebo do mrazáku…
Když bude podle vašeho popisu nastavený systém i s přejezdem na více frekventované trati, pak bude uvolněn pro uživatele pozemní komunikace tak párkrát do roka….
Bohužel ano.
Buď se smíříme s podstatně delší dobou uzavření přejezdu s tím, že vlak v případě překážky na přejezdu stihne zastavit, a nebo zkrátíme časy uzavření, ale vlak občas najede na překážku.
NIcméně i patrně nejfrekventovanější přejezd světa se tu a tam otevře 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=wN65UbHGdzg
A je tam pěkně vidět sekvenční zavírání závor (pokud by to připadalo někomu obráceně, tak je to tím, že se tam na silnicích jezdí vlevo).
Jistě, na skutečně frequentovaných tratích jsou přejezdy nesmysl.
Nejen tam. Prostě nejlepší přejezd je žádný přejezd…
DOBRÁ ZPRÁVA! Tak a ť se daří a tenhle systém brzy slouží ku všeobecnému blahu .
Takhle nastavený nikdy sloužit nebude..
Proto se zkoušína zkušebních tratích. Ne rovnou na korytoru…
Úplně slepá ulička, která se – doufám – do běžného provozu nikdy nedostane.