Ažbudeokruhismus se mění v Nebudeismus. Spolek napadá změny u okruhu, chybí mu regulace aut v centru

Mimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: SatraMimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: Satra

Městský okruh podle spolku AutoMat jen přitáhne další auta. Vadí mu vypuštění podmínky mýta v centru.

Spolek AutoMat podal připomínky k probíhajícímu zjišťovacímu řízení v rámci aktualizace stanoviska EIA na dokončení pražského Městského okruhu. O aktualizaci Praha požádala za začátku března, město nyní bojuje o čas, jelikož platnost posudku vyprší v říjnu 2027 a nepůjde už prodloužit. Na základě aktualizace EIA může být změněn územní plán a poté se teprve zažádá o územní rozhodnutí dlouho plánované stavby.

Tři chybějící úseky severovýchodní části Městského okruhu v Praze. Zdroj: MHMP

Tři chybějící úseky severovýchodní části Městského okruhu v Praze. Zdroj: MHMP

AutoMat však v námitkách upozorňuje na nedostatky stávající dokumentace a navrhuje 16 konkrétních změn. „Mají zajistit, že vlivy záměru budou posouzeny odpovědně a v souladu s realitou 21. století,“ uvedl dopravní expert spolku Vratislav Filler.

AutoMatu vadí zejména to, že Praha žádá o zrušení některých klíčových podmínek daných EIA. Jde hlavně o ty, které požadují regulaci dopravy v centru města či realizaci vnějšího Pražského okruhu dříve, než bude Městský okruh zprovozněn.

Město argumentuje tím, že minulým vedením Prahy připravená humanizace okruhu převádí plánovanou městskou dálnici do podzemí a dopady na okolí se tak zmírní.

Chybějící části vnitřního okruhu na severu a východě Prahy mají dohromady délku 11 kilometrů. Z toho 8,5 km trasy je vedeno v tunelech, před provedením úprav se počítalo s poloviční délkou trasy pod zemí.

S tím však AutoMat nesouhlasí. „Bez omezení dopravy v centru a bez souběžného zprovoznění vnějšího okruhu hrozí, že nový úsek Městského okruhu přinese výrazný nárůst automobilové dopravy. Výsledkem budou vyšší emise a zhoršená kvalita ovzduší,“ uvedl Filler. Okruh podle spolku přitáhne desetitisíce aut navíc, hlavně do Prahy 8 a 9.

Opouštění mýta

AutoMat odhaduje, že po otevření okruhu najedou auta v Praze každý den o milion kilometrů více. A to nejen v tunelech, ale i na přilehlých ulicích. „Bez regulace dopravy nás čeká podobná situace jako po otevření Tunelu Blanka, například v ulici V Holešovičkách. Pokud EIA nestanoví závazné podmínky, přetížení města auty se ještě zhorší,“ říká Filler.

Spolku vadí také to, že Praha postupně opouští sliby, že okruh přinese zklidnění centra například prostřednictvím mýta. A to přestože s tím Praha počítá ve svých strategických plánech.

„Ažbudeokruhismus“ zablokoval zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Hřib však na mýtu trvá

Fenomén ‚ažbudeokruhismu‘, tedy slibů, že s okruhem bude v centru klid, se mění na ‚s okruhem nic nebudeismus‘, kdy se v rámci projektu pro ostatní druhy dopravy neudělá téměř nic,“ uzavírá Filler.

Stavět se má začít za pět let

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib na posledním jednání zastupitelstva představil aktuální harmonogram příprav okruhu. Letos by se měly zahájit práce na dokumentaci záměru pro povolení staveb a vypíšou se tendry na geotechnický monitoring a podrobný geotechnický průzkum. To obnáší i průzkumné štoly pro tunel Bílá skála, Jarovský a Malešický, razit se má začít v roce 2026.

Město stále věří, že v roce 2027 získá povolení záměrů staveb. Geoprůzkum by měl skončit v roce 2029 a rok poté se začne hledat samotný zhotovitel dokončení Městského okruhu. To vše však jen za předpokladu, že na stavbu budou v rozpočtu města peníze.

Dostavba je rozdělena na tři úseky. Úsek Pelc/Tyrolka – U Kříže navazující na tunely Blanka má podle odhadů vyjít na 16,5 miliardy v cenách roku 2022. Následující úsek Balabenka – Rybníčky pak bude stát 69 miliard a Libeňská spojka 27 miliard korun.

To dohromady vysoce převyšuje dosud nejvyšší městskou zakázku na automatizaci a nové vlaky linek metra C a D, ohledně které nyní probíhá soutěžní dialog s předpokládanou cenou 86 miliard.

Koalice ODS a Pirátů na magistrátu i ve sněmovně zaspala a zpackala proces přípravy okruhu, takže hrozí, že jim propadne klíčové povolení. Místo toho, aby opravili svoje selhání v parlamentu, chtějí svůj problém vyřešit na úkor zhoršení podmínek výstavby okruhu pro Pražany,“ uvedl k tomu bývalý náměstek pro dopravu a předseda strany Praha sobě Adam Scheinherr.

Tagy automat Městský okruh Praha Zdeněk Hřib
203 komentářů