Až tři roky zpoždění a stovky milionů navíc. Tunel Pohůrka na D3 se prodražuje

Zahájení stavby D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Šéf ŘSD Radek Mátl už loni v únoru připustil chybu v projektu tunelu

Potíže se stavbou tunelu Pohůrka na dálničním obchvatu Českých Budějovic jsou větší, než ještě nedávno Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznávalo. Otevření části obchvatu Úsilné – Hodějovice, který projektovalo sdružení Pragoprojekt/Metroprojekt, se tak výrazně oddálí. Stavba se také prodraží o 200 milionů. Ještě loni v únoru mluvil šéf ŘSD Radek Mátl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz o desítkách milionů, nikoliv o stovkách.

Příčinou potíží je změna projektu, ke které museli silničáři sáhnout kvůli agresivní spodní vodě v místě tunelu. Ten vzniká v rovinaté českobudějovické pánvi kvůli okolní zástavbě. Stavbu kvůli tomu před více než rokem zastavili. Původně se měl tunel stavět pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak stavební firmy položí do jámy těleso, do nějž se spodní voda nedostane.

Obchvat Českých Budějovic. Pramen: ŘSD

Obchvat Českých Budějovic.
Pramen: ŘSD

Sdružení Hochtief, Colas a M-Silnice, jež tunel staví, dostalo už od Ředitelství silnic a dálnic pokyn, aby začalo s výkopem. Obchvat chce ŘSD zprovoznit v letech 2024 až 2025, což je zásadní změna oproti původním plánům. ŘSD nejdřív uvádělo, že ho dokončí v roce 2022, pak 2023.

Obchvat bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Tunel Pohůrka tak narušil i plány na zprovoznění obou částí obchvatu současně. ŘSD nyní předpokládá, že úsek od Třebonína před tunel Pohůrka zprovozní ve třetím čtvrtletí roku 2023. Očekává, že dopravu svede na stávající silniční síť nově budovaná silnice s názvem Zanádražní.

„Navýšení nákladů je spojeno se změnou postupu. Oproti technologii podzemních stěn, stanovené v zadávací dokumentaci, které měly být součástí nosné konstrukce tunelu, je dnes zpracovávána dokumentace na výstavbu nosné konstrukce tunelu v zajištěné stavební jámě,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Mátl už loni v únoru připustil chybu v projektu tunelu. „Je jasné, že ten projekt ideální nebyl, protože všechny aspekty nezohlednil,“ řekl.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

ČTK

Tagy dálnice D3 obchvat Českých Budějovic ŘSD Top tunel Pohůrka Úsilné - Hodějovice
59 komentářů