Až 50 milionů na pokuty ročně. Středočeský kraj ukázal smlouvu s Českými drahami
Středočeský kraj zveřejnil největší smlouvu, kterou mají zatím České dráhy podepsané na provoz v příštích letech. Desetiletý kontrakt znamená pro
Středočeský kraj zveřejnil největší smlouvu, kterou mají zatím České dráhy podepsané na provoz v příštích letech. Desetiletý kontrakt znamená pro České dráhy byznys v součtu za 21 miliard korun, u největšího krajského zákazníka také poprvé velmi propracovaný systém sankcí za neplnění standardů.
Zveřejnění smluv s Českými drahami není samozřejmostí, některé kraje je dosud nezveřejnily s odkazem, že se zákon o registru smluv na ČD nevztahuje. Smlouva je k dispozici v registru smluv.
Příloha smlouvy počítá s desítkami různých pokut na nedodržování standardů kvality či nedodržení slibů o modernizaci. Podle smlouvy nepřesáhne roční výše pokuty za všechny případné nedostatky 50 milionů korun. Současně ale kontrakt uvádí jednu pokutu ve zcela jiném řádu, u které ale nelze příliš očekávat, že by musela být kdy udělena: 471 milionů korun za to, že by České dráhy nepřistoupily k Státnímu jednotnému tarifu.
Kromě pokut za nepředložení výkazů o tržbách z jízdného řeší smlouva nejvíce problémy s kvalitou: od nedodržení barevného provedení vlaků (100 tisíc Kč) až například po neuvedení informace, že je vůz nasazen na spoj Pražské integrované dopravy. Přehled nejzásadnějších pokut za nedodržení standardů kvality je uveden na konci tohoto textu, bohužel jen formou obrázků, neboť Středočeský kraj nezveřejnil smlouvu ve strojově čitelném formátu.
Smlouva řeší i postupné otvírání trhu: Středočeský kraj může postupně začít soutěžit až 20 % výkonů v této smlouvě. Součástí kontraktu je i rozpis toho, jak se budou které vlaky modernizovat a s jakými se bude jezdit.
České dráhy budou jezdit v průměru za 131 Kč za vlakokilometru, ročně má kraj za vlaky zaplatit 2,1 miliardy korun. Chybí zatím smlouva s hlavním městem, ta se má schvalovat až na prosincovém pražském zastupitelstvu.
„Od smlouvy očekáváme zlepšení služeb a vozidlového parku. Za neplnění dohodnutých standardů budeme uplatňovat smluvní sankce,“ řekla při podpisu smlouvy hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.
České dráhy se k zakázce dostaly přímým zadáním, Středočeský kraj provoz nesoutěžily. „Nesoutěžili jsme. Znamená to, že jsme se snažili vydobýt co nejlepší podmínky pro kraj,“ dodala Pokorná Jermanová. Podle ní by bylo vzhledem k velikosti kraje bylo nesmyslné soutěžit jednotlivé tratě. Dopravní obslužnost tvoří více než čtvrtinu krajského rozpočtu.
Kontrakt je na deset let, celkem jde o 15,67 milionů vlakokilometrů ročně, tedy zhruba 2,1 miliardy korun. Dosud kraj platí ročně 1,9 miliardy korun. Navýšení je způsobeno částečně vyšší objednávkou i modernizací vozového parku. České dráhy mají investovat do vylepšení vozidel a nových vlaků 1,5 miliardy korun.
Podle vyjádření radního pro dopravu Františka Petrtýla při podpisu smlouva garantuje obyvatelům kraje dlouholetou stabilitu dopravní obslužnosti, současně je otevřená pro možné změny. Až pětinu může kraj během smlouvy zadat jinému dopravci. „Smlouva může pružně reagovat na změnu potřeb, demografický vývoj a finanční možnosti kraje,“ dodal Petrtýl.Smlouva počítá s obnovou vozového parku na trati Praha – Kladno, kde by se mělo objevit deset nových motorových jednotek v hodnotě 850 milionů korun. Jejich dodavatele České dráhy vybírají.
Největší změnou pro cestující budou modernizace elektrických jednotek CityElefant za 644 milionů korun. 71 patrových jednotek dostane nové čalounění, dojde úpravě informačního systému, instalaci wifi nebo zásuvek pro dobíjení. U prvních 17 ještě z konce devadesátých let má dojít k instalaci vakuových toalet.
K modernizaci má dojít i u dieselových vlaků: wi-fi připojení bude mít 49 regionov a šestnáct motorových vozů 810. Současně dojde k přečalounění sedaček.
Ke změně vozby má dojít už od nového jízdného řádu. Na tratích 070/072 z Prahy do Mladé Boleslavi a Mělníku budou nově nasazeny vratné soupravy složené z vozidel 750.7 nebo 854, 054a 954.2 s větší kapacitou, budou mít i 1. třídu a zvedací plošinu. Na tratě 120 / 093 z Prahy do Kladna nasadí nově vozidla 854.
Smlouva s Českými drahami je v režimu netto, riziko tržeb tedy ponese dopravce. Obsahuje ale mechanismus, který umožní přeměnu smlouvu v takzvanou brutto, kdy tržby budou rizikem kraje. Pro cestující se tak z pohledu odbavení nic nemění.