Až 330 vlaků denně. Nejdelší železniční tunel je po více než roce v plném provozu
Návrat plného provozu umožní půlhodinový interval vlaků osobní dopravy mezi severem a jihem Švýcarska.
Necelých třináct měsíců po vykolejení nákladního vlaku je jedna z hlavních železničních tepen pod Alpami plně průjezdná bez omezení. Švýcarské spolkové dráhy (SBB) dnes zahájily plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu. V praxi už nebude muset většina vlaků jezdit odklonem přes původní Gotthardskou dráhu, vrací se interval 30 minut dálkových vlaků mezi severem a jihem země.
Důvodem omezení provozu byla nehoda loni 10. srpna, kdy došlo došlo k rozsáhlému poškození západního tubusu tunelu. Ten je otevřen zhruba dva týdny, k plnému zprovoznění tunelu bylo potřeba ale ještě provést úklid a údržbu východního tubusu. S návratem plného provozu se rozšířila i nabídka přímých spojů dál do Itálie, konkrétně do Janova a Boloni. Vrátil se i přímý spoj z Frankfurtu do Milána. Gotthardským úpatním tunelem může od dneška projet až 260 nákladních vlaků a 70 osobních vlaků denně.
„Jménem SBB bych zákazníkům rád poděkoval za trpělivost a pochopení v průběhu posledních 13 měsíců. Řada zaměstnanců pracovala ve ztížených podmínkách – ve dne i v noci. Také bych jim chtěl moc poděkovat,“ řekl generální ředitel SBB Vincent Ducrot.
SBB očekávají, že škoda včetně ztráty příjmů z provozu tunelu je kolem 150 milionů franků.
Závěrečná zpráva z nehody ještě není hotová, podle předběžné zprávy bylo důvodem vykolejení zlomení kola. Švýcarské ministerstvo dopravy již kontaktovalo evropské úřady a provozovatele vagónů s tímto typem kola a vyzvalo je ke kontrole.
Krátkodobě platí v tunelu omezení rychlosti na 160 km/h v části, kde je výhybna umožňující přejezd z jednoho tubusu do druhého. Ve střednědobém horizontu SBB také plánuje instalaci traťových detektorů vykolejení.