Až 31 nových trolejbusů pro Hradec Králové. Výrobci mimo EU nemají šanci

Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHKTrolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Dopravní podnik chce na dodávku čerpat evropskou dotaci.

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Super! Držím palce Hradci, aby vše proběhlo dobře.

martin.janecek

Asi jsou zde nějaké důvody, proč Turecko není součástí dohody GPA, ale nevím, co kterékoliv firmě brání založit si firmu v libovolném státě, který součástí dohody je a prihlásit se…

Náhodný

V HK mají jen trolejbusy Škoda. Takže by to mělo být jasné.

Kuba1

Jestli to bude zase karosérie stejné značky, tak se možná rovnou mohlo jít cestou skládaček, když už se v nedávné minulosti v DPmHK podílel na zkušebních jízdách TNS 12 pro Jihlavu a Zlín. Aspoň by to vyšlo levněji, měly by vzadu lepší interiér, když by to bylo bez Škody a byly by sjednocené s elektrobusy (obojí by tak mělo výzbroj od Rail Electronics)

_mm

To by SOR musel mít zájem své trolejbusy nabízet. Což už pár let zase nedělá a jen dodává Škodě

Kuba1

Třeba by se SOR přihlásil, kdyby se vypsalo výběrko na „skládačky“ jako před lety v případě Brna, kde byl jediný zájemce SOR, přestože nějak v té době bylo i výběrko na parciální trolejbusy, kde se SOR přihlásil se Škodou. A dle podcastu co vydává DPmB, tak se skládačkami trolejbusů do budoucna počítají a nevyloučili do budoucna zakázky i pro jiné DP… a to v podstatě jiný možný dodavatel karosérií než SOR není.

Pavel Vavříček

Jakože by Brno poskládalo pro jiné DP trolejbusy jako spolupráce?

Pavel Vavříček

Takže konec prvních 30Tr a 31Tr. Banská Bystrica už chce též pomalu nahrazovat 30Tr. Ti je dostali jako první a Hradec po nich. 31Tr dostal první Hradec.

Nose Peak

Můžou to střelit do Brna. My je tu ještě budeme dalších 15 let huntovat a pak to darujem jako humanitární pomoc…

Pavel Vavříček

Já se dívám, že počet nových vozů akorát vychází na všechny 30Tr z roku 2011 a 2012 včetně těch 2 dieselagregátů a všechny 31Tr, které mají v DPMHK

Cestovatelix

Proč toto nemohla aplikovat i Praha?

Šunka

Breč jinde moučníku..

Twix

Však už se stalo.

automatic

Praha to bohužel už z druhého výběrového řízení (které aktuálně probíhá) aplikovala. A k čemu to vede ? V Evropě není prakticky žádný výrobce trolejbusů kromě Škody či Solarisu s výzbroji Medcom. Jo a ještě Ikarus v Maďarsku, kdy jsou to ale reálně čínské stroje přeznačené za evropské a ještě deklarované jako v Evropě vyrobené i když to tak není, vlastně stejně jako u automobilky DR Automobiles která za to dostala obří pokutu. Třeba v Ostravě je díky podmínkám vyloučen i Hess.. Takže budování monopolu mi nepřijde jako šťastné řešení a radši bych 1000 trolejbusů od Bozankaye než jediný Sor/Škoda.… Číst vice »

TrBus

Do toho má výběrové řízení vypsané i Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova pro nákup osmi trolejbusů za 175 milionů korun. Už teď je jasné kdo to bude…

Nose Peak

CarosSORie Libchavy?

Jan

Přihlásit se mohou jen výrobci z EU či z EHS. – Není to náhodou diskriminace? Jakákoliv diskriminace je totiž zakázána přímo ústavou ČR.

Gawain

To je aprobovaný postup vycházející ze zákona o zadávání veřejných zakázek, resp. Z evropských zadávacích směrnic. Konkrétně paragraf 6 odst. 3 ZZVZ.

Frantík

A není diskriminace snad ve velkém množsví zákonů sama od sebe?

Ondra K.

V JZD Libchavy už můžou začít vyrábět karoserie NS pro 32/33Tr, neboť z toho VŘ nic jinýho nevzejde.

Karel z HK

Solaris by byl příjemným překvapením, ale taky si myslím, že vyhraje SOR.

neon_slvt

Z jakého důvodu DP ve veřejném vlastnicví omezuje dodavatele mimo EU/EHS? Pokud se bojí provozních nákladů, má špatně nastavené VŘ. Jinak jen odmítnutím varianty mimo-evropského výrobce, pokud by byla nejlevnější, zbytečně rozhazuje peníze

duch

Problém může být s cly, reklamacemi nebo prostě chce podpořit místní (evropskou) ekonomiku

Ondra K.

Protože DP chce nakoupit u jediného správného výrobce. Aplikaci onoho omezení na EU/EHS lze okecávat různě, ale faktem je, že tohle se začalo aplikovat ve chvíli kdy v Praze vyhrála Bozankaya.

Náš zatuchlý tuzemský drážní rybníček plný monopolů si rozvracet nedáme.

Šunka

To už je fakt cirkus ty výběrka napříč dp…

Petr

Myslím,že výrobci mimo EU si diskriminaci líbit nenechají😉

Ondřej Wagner

Myslíte si, že si na té zakázce Mlsna smlsne?

2101

Jakou diskriminaci? Legislativa tento postup umožňuje… Naopak je ostuda že to není u všech DP samozřejmostí…

Náhodný Kolemjdoucí

Proč to prostě automaticky nepřidělí škodovce jako za starých dobrých časů centrálního plánování, že?

2101

Asi jste vynechal nějakou medikaci, pokud srovnáváte vyloučení výrobců mimo EU a EHS s centrálním plánováním…

Náhodný Kolemjdoucí

Vzhledem k trolejbusovému oligopolu / lokálnímu monopolu znamená vyloučení Turků ze strany úřadů v podstatě stejný výsledek, jen schovaný za trochou právního pozlátka.

Osobně si myslím, že v segmentech, kde je takto omezená konkurence, by se mělo spíš jít cestou, že maximální výše dotace bude odrážet podíl dodávek firem z jednotného trhu, kdy sem na jednu stranu nebudou proudit vozidla kompletně vyrobená v Číně nebo Turecku, ale zároveň tu bude alespoň nějaký tlak na lokální výrobce.

Lukáš F.

Legislativa to umožňuje. Ale legislativa zároveň ukládá vedení dopravních podniků chovat se s péčí řádného hospodáře. V situaci, kdy mezi evropskými dodavateli reálně existuje kartel, odstranit konkurenci, to péče řádného hospodáře zcela zjevně není.

MP22

Nikdo nebrání Turkům postavit fabriku v Rumunsku a evropský trh zásobovat i nadále.

Lukáš F.

Ale aktuálně ji nemají. A my tak vyhazujeme peníze za předražené produkty místního kartelu.

A mě by stejně zajímalo, proč s tím třeba pražský dopravní podnik u nových VŘ najednou má problém, když u Streetwayů mu to nevadí.

automatic

protože Streetway je oficiálně produkt evropské společnosti Iveco a pouze místo výroby je Turecko. A to omezit nejde. Stejně tak nejde omezit BYD protože Maďarsko…

Lukáš F.

Takže vůbec nejde o to, aby byla zachována výroba v EU, ale stačí tady mít nějaký průtokový ohřívač na zakázky, a je všechno v cajku. Hlavně když zakázku dostane JSD.

Tomáš Jelen

Jakou diskriminaci? Když si někdo chce koupit něco za své budiž. Pokud je to z dotací, potažmo fondů EU, mělo by jít primárně o domácí nebo EU firmy, které se budou podílet na výrobě. A to se samozřejmě netykajen abusu, tbusu, tramvají nebo vlaku s Číny, Turecka atd….. Pokud to nejsme schopni vyrobit, samozřejmě dovezeme, ale Evropa je ve spoustě oblastí samostatná, otázkou sice je kam nás zelený fanatismus dožene, ale to už je jiná problematika…

Arthur

Jakože se máme všichni skládat na dražší produkt od výrobce, jehož přístup je dodat a pak na všechno srát, skladové zásoby dílů nevede, takže disponibilita je sprostý slovo a vozy stojí dlouhé měsíce? Hospodaření s péčí řádného hospodáře při správě veřejného majetku nám nic neříká?

Kuba1

A to ještě u 4 hradeckých 31Tr se vyskytl prasklý rám, dva z nich po cca 12 letech a dva po cca 14 letech provozu, ale třeba se SOR mezitím zlepšil a NS budou na tom lépe.

Tomáš Jelen

Zkuste navrhnout svému zaměstnavateli, aby vám snížil plat o 1/2 nebo 2/3, abychom se dostali na mzdové náklady těchto zemí… V opačném případě přestaneme být dříve nebo později konkurenceschopní prakticky ve všech oblastech. V minulosti vycházela ekonomie z tzv. Teorie komparativních výhod, čili vyrábět jen to na čem nejvíce vydělám a zbytek dovážet odjinut, protože ta naše přidána hodnota nám vydělá více než ztráta z dovozu. Tohle však přestává platit, jak se vyvíjí i další dříve rozvojové země… A jak jsem psal za své, ať si každý koupí co chce, z dotací má být podporována naše zaměstnanost!

Lukáš F.

Ke ztrátě konkurenceschopnosti vede právě úzkostlivá ochrana domácích výrobců před cizí konkurencí.

David

Utrácení veřejných peněz by nemělo zhoršovat obchodní bilanci, protože výběr daní jako takový k prosperitě úplně nepomáhá. Navíc, pokud někomu mimo EU přijde ten trh zajímavý, může tu vyrábět v licenci- to je něco, co je třeba u výrazně větších armádních zakázkách běžné.