Až 31 nových trolejbusů pro Hradec Králové. Výrobci mimo EU nemají šanci
Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Dopravní podnik chce na dodávku čerpat evropskou dotaci.
Dopravní podnik chce na dodávku čerpat evropskou dotaci.
Super! Držím palce Hradci, aby vše proběhlo dobře.
Asi jsou zde nějaké důvody, proč Turecko není součástí dohody GPA, ale nevím, co kterékoliv firmě brání založit si firmu v libovolném státě, který součástí dohody je a prihlásit se…
V HK mají jen trolejbusy Škoda. Takže by to mělo být jasné.
Jestli to bude zase karosérie stejné značky, tak se možná rovnou mohlo jít cestou skládaček, když už se v nedávné minulosti v DPmHK podílel na zkušebních jízdách TNS 12 pro Jihlavu a Zlín. Aspoň by to vyšlo levněji, měly by vzadu lepší interiér, když by to bylo bez Škody a byly by sjednocené s elektrobusy (obojí by tak mělo výzbroj od Rail Electronics)
To by SOR musel mít zájem své trolejbusy nabízet. Což už pár let zase nedělá a jen dodává Škodě
Třeba by se SOR přihlásil, kdyby se vypsalo výběrko na „skládačky“ jako před lety v případě Brna, kde byl jediný zájemce SOR, přestože nějak v té době bylo i výběrko na parciální trolejbusy, kde se SOR přihlásil se Škodou. A dle podcastu co vydává DPmB, tak se skládačkami trolejbusů do budoucna počítají a nevyloučili do budoucna zakázky i pro jiné DP… a to v podstatě jiný možný dodavatel karosérií než SOR není.
Jakože by Brno poskládalo pro jiné DP trolejbusy jako spolupráce?
Takže konec prvních 30Tr a 31Tr. Banská Bystrica už chce též pomalu nahrazovat 30Tr. Ti je dostali jako první a Hradec po nich. 31Tr dostal první Hradec.
Můžou to střelit do Brna. My je tu ještě budeme dalších 15 let huntovat a pak to darujem jako humanitární pomoc…
Já se dívám, že počet nových vozů akorát vychází na všechny 30Tr z roku 2011 a 2012 včetně těch 2 dieselagregátů a všechny 31Tr, které mají v DPMHK
Proč toto nemohla aplikovat i Praha?
Breč jinde moučníku..
Však už se stalo.
Praha to bohužel už z druhého výběrového řízení (které aktuálně probíhá) aplikovala. A k čemu to vede ? V Evropě není prakticky žádný výrobce trolejbusů kromě Škody či Solarisu s výzbroji Medcom. Jo a ještě Ikarus v Maďarsku, kdy jsou to ale reálně čínské stroje přeznačené za evropské a ještě deklarované jako v Evropě vyrobené i když to tak není, vlastně stejně jako u automobilky DR Automobiles která za to dostala obří pokutu. Třeba v Ostravě je díky podmínkám vyloučen i Hess.. Takže budování monopolu mi nepřijde jako šťastné řešení a radši bych 1000 trolejbusů od Bozankaye než jediný Sor/Škoda.… Číst vice »
Do toho má výběrové řízení vypsané i Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova pro nákup osmi trolejbusů za 175 milionů korun. Už teď je jasné kdo to bude…
CarosSORie Libchavy?
Přihlásit se mohou jen výrobci z EU či z EHS. – Není to náhodou diskriminace? Jakákoliv diskriminace je totiž zakázána přímo ústavou ČR.
To je aprobovaný postup vycházející ze zákona o zadávání veřejných zakázek, resp. Z evropských zadávacích směrnic. Konkrétně paragraf 6 odst. 3 ZZVZ.
A není diskriminace snad ve velkém množsví zákonů sama od sebe?
V JZD Libchavy už můžou začít vyrábět karoserie NS pro 32/33Tr, neboť z toho VŘ nic jinýho nevzejde.
Solaris by byl příjemným překvapením, ale taky si myslím, že vyhraje SOR.
Z jakého důvodu DP ve veřejném vlastnicví omezuje dodavatele mimo EU/EHS? Pokud se bojí provozních nákladů, má špatně nastavené VŘ. Jinak jen odmítnutím varianty mimo-evropského výrobce, pokud by byla nejlevnější, zbytečně rozhazuje peníze
Problém může být s cly, reklamacemi nebo prostě chce podpořit místní (evropskou) ekonomiku
Protože DP chce nakoupit u jediného správného výrobce. Aplikaci onoho omezení na EU/EHS lze okecávat různě, ale faktem je, že tohle se začalo aplikovat ve chvíli kdy v Praze vyhrála Bozankaya.
Náš zatuchlý tuzemský drážní rybníček plný monopolů si rozvracet nedáme.
To už je fakt cirkus ty výběrka napříč dp…
Myslím,že výrobci mimo EU si diskriminaci líbit nenechají😉
Myslíte si, že si na té zakázce Mlsna smlsne?
Jakou diskriminaci? Legislativa tento postup umožňuje… Naopak je ostuda že to není u všech DP samozřejmostí…
Proč to prostě automaticky nepřidělí škodovce jako za starých dobrých časů centrálního plánování, že?
Asi jste vynechal nějakou medikaci, pokud srovnáváte vyloučení výrobců mimo EU a EHS s centrálním plánováním…
Vzhledem k trolejbusovému oligopolu / lokálnímu monopolu znamená vyloučení Turků ze strany úřadů v podstatě stejný výsledek, jen schovaný za trochou právního pozlátka.
Osobně si myslím, že v segmentech, kde je takto omezená konkurence, by se mělo spíš jít cestou, že maximální výše dotace bude odrážet podíl dodávek firem z jednotného trhu, kdy sem na jednu stranu nebudou proudit vozidla kompletně vyrobená v Číně nebo Turecku, ale zároveň tu bude alespoň nějaký tlak na lokální výrobce.
Legislativa to umožňuje. Ale legislativa zároveň ukládá vedení dopravních podniků chovat se s péčí řádného hospodáře. V situaci, kdy mezi evropskými dodavateli reálně existuje kartel, odstranit konkurenci, to péče řádného hospodáře zcela zjevně není.
Nikdo nebrání Turkům postavit fabriku v Rumunsku a evropský trh zásobovat i nadále.
Ale aktuálně ji nemají. A my tak vyhazujeme peníze za předražené produkty místního kartelu.
A mě by stejně zajímalo, proč s tím třeba pražský dopravní podnik u nových VŘ najednou má problém, když u Streetwayů mu to nevadí.
protože Streetway je oficiálně produkt evropské společnosti Iveco a pouze místo výroby je Turecko. A to omezit nejde. Stejně tak nejde omezit BYD protože Maďarsko…
Takže vůbec nejde o to, aby byla zachována výroba v EU, ale stačí tady mít nějaký průtokový ohřívač na zakázky, a je všechno v cajku. Hlavně když zakázku dostane JSD.
Jakou diskriminaci? Když si někdo chce koupit něco za své budiž. Pokud je to z dotací, potažmo fondů EU, mělo by jít primárně o domácí nebo EU firmy, které se budou podílet na výrobě. A to se samozřejmě netykajen abusu, tbusu, tramvají nebo vlaku s Číny, Turecka atd….. Pokud to nejsme schopni vyrobit, samozřejmě dovezeme, ale Evropa je ve spoustě oblastí samostatná, otázkou sice je kam nás zelený fanatismus dožene, ale to už je jiná problematika…
Jakože se máme všichni skládat na dražší produkt od výrobce, jehož přístup je dodat a pak na všechno srát, skladové zásoby dílů nevede, takže disponibilita je sprostý slovo a vozy stojí dlouhé měsíce? Hospodaření s péčí řádného hospodáře při správě veřejného majetku nám nic neříká?
A to ještě u 4 hradeckých 31Tr se vyskytl prasklý rám, dva z nich po cca 12 letech a dva po cca 14 letech provozu, ale třeba se SOR mezitím zlepšil a NS budou na tom lépe.
Zkuste navrhnout svému zaměstnavateli, aby vám snížil plat o 1/2 nebo 2/3, abychom se dostali na mzdové náklady těchto zemí… V opačném případě přestaneme být dříve nebo později konkurenceschopní prakticky ve všech oblastech. V minulosti vycházela ekonomie z tzv. Teorie komparativních výhod, čili vyrábět jen to na čem nejvíce vydělám a zbytek dovážet odjinut, protože ta naše přidána hodnota nám vydělá více než ztráta z dovozu. Tohle však přestává platit, jak se vyvíjí i další dříve rozvojové země… A jak jsem psal za své, ať si každý koupí co chce, z dotací má být podporována naše zaměstnanost!
Ke ztrátě konkurenceschopnosti vede právě úzkostlivá ochrana domácích výrobců před cizí konkurencí.
Utrácení veřejných peněz by nemělo zhoršovat obchodní bilanci, protože výběr daní jako takový k prosperitě úplně nepomáhá. Navíc, pokud někomu mimo EU přijde ten trh zajímavý, může tu vyrábět v licenci- to je něco, co je třeba u výrazně větších armádních zakázkách běžné.