umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

Až 30 % dotace na nákup elektrokola. V USA řeší velkou podporu přesunu lidí z aut na elektrokola

Elektrokola NextBike v Berouně. Foto: Nadace Tipsport
Elektrokola NextBike v Berouně. Foto: Nadace Tipsport
Nový zákon má přilákat více lidí z aut na ekologičtější elektrokola.

Kongres ve Spojených státech amerických začíná řešit nový zákon, který by měl výrazně lidem usnadnit nákup elektrokol. Kongresman Jimmy Panetta představil návrh zákona, který by přinesl daňovou slevu ve výši až 30 % z nákupní ceny nového kola. Podpora je zastropovaná na 1 500 dolarů, platila by pro kola s cenovkou nižší než 8 tisíc dolarů.

„Elektrokola nesmí být jen pro některé skupiny lidí. Jsou velmi praktickým způsobem pro cestování, který pomůže snížit naše uhlíkové emise,“ řekl Panetta. Podle něj návrh směřuje k tomu, aby se elektrokola stala dostupnější pro více skupin obyvatel.

Panetta věří, že nižší nákupní cena přesvědčí více lidí používat elektrokola namísto aut, zejména pro kratší cesty po městech.

Podle návrhu bude daňová sleva možná při nákupu elektrokola jednou za tři roky. Panetta ve svém návrhu vysvětluje tím, že emise skleníkových plynů mohou jen při navýšení používání elektrokol o 15 % na úkor aut klesnout o 11 %. Argumentuje i tím, že elektrokola přinutí lidi více se hýbat.

V USA je už možná daňová sleva při nákupu elektromobilů nebo elektrických motorek.

Elektrokola čelí zejména u lidí s běžnými koly často posměškům, že jde o dopravu pro líné. I přesto je efekt elektrokol značný: spotřeba energie na elektrokole je mnohonásobně nižší, než když jede tu samou vzdálenost člověk s výrazně těžším autem.

Nedávná studie v Norsku navíc ukázala, že lidé díky elektrokolům výrazně prodlužují průměrnou délku, jakou na kole překonávají. U těch, kteří jezdili dříve na kole bez baterie, stoupla z 2,1 na 9,2 kilometru denně.

Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

Motocykl, je to motocykl a ne kolo. Legislativa značně pokulhává za realitou. SPZ, TK, řidičák, zákaz jízdy mimo silnice, helmu.

PetrN

Tohle myslíte vážně? To je ta asi největší pitomost, co jsem tu za poslední do u v komentářove sekci četl… Řidičák a SPZ na kolo.. 😂

Petr766

To je kvalitní studie, že když to jede bez námahy, že to dojede dál, než když člověk musí šlapat. Teda než dojde baterka.

Kalina

Při uvažovaném nájezdu km „baterka“ rozhodně nedojde.

jura

To maji Cinani radost.
Navrh jednoduse znamena, ze elektrokola, ktera do USA doda Cina, zdrazi o nejakych 30 procent.

PetrN

Copak Čína je jediná, která eloktokola vyrábí? A fakt myslíte, že si někdo koupí o 30%drazsi čínský šmejd oproti jinemu kvalitnímu výrobku?

jura

Jo a dotaci daji z natistenych trilionu dolaru. Jsou vsude stejni. Socialisti.

Havel

haha, v Americe z aut na kola, dobrej joke 😀

Odpadlik

Přesně. Tam nemají ani chodníky pořádně, natož aby měli pruhy pro cyklisty/cyklostezky

Kalina

Vidím to podobně. Ekola pro zábavu a aspoň nějakou aktivitu, proč ne. Ale těžko si představit, že američan se začne přepravovat na ebike, místo svým šestilitrovým pickupem. Velký úspěch bude, když přejde na běžný elektromobil. To je jediná reálná cesta jak dosáhnout snížení emisí a závislost na fosilních palivech. Pár hipsterů na kole v globálu nehraje naprosto žádnou roli.

ČD4ever

Bude to federální zákon a peníze půjdou z federálního rozpočtu? Toto není v USA vůbec časté.
A bude se to vztahovat jen na kola „Made in USA“ nebo na všechny ?

jura

Vzhledem k tomu, kdo dnes v USA vladne, tak pujde o kola Made in China.

Hojakar

Proc dotaci na elektrokolo ano a normalni kolo ne? A elektrokolo je, ano opravdu pro lenochy s vyjimkou duchodcu a lidi s onemocnenim pohyboveho aparatu….

Kalina

Protože celkem logicky uvažují, že by se dotace na obyčejná kola minula účinkem, protože i v případě podpory mnohem zábavnějších elektrokol je jejich dopravní přínos velmi limitovaný, u obyčejných kol by byl zřejmě nulový.

libcha

Pokud je elektrokolo pro lenochy, pro koho je pak auto nebo třeba tramvaj?

Jiří Kocurek

Nebo například výtah. Vždyť se dá jít po schodech. Také bychom mohli tvrdit, že vrtačka s elektrickým pohonem je jen pro lenochy s výjimkou…
Smyslem dopravního prostředku je ulehčit cestu, smyslem nářadí je ulehčit práci.

Jiří Kocurek
Petr766

Elektrokolo ovšem spojuje nevýhody kola (tj. je pouze pro jednoho, nic to neuveze, je výrazně méně pohodlné když není počasí) s leností. Normální kolo má aspoň nějaký ten zdravotní efekt, podobně jako chůze. Kdežto enesmysly jsou jen pro líné. To už je lepší jet tou MHD nebo autem, to aspoň uveze více lidí, náklad, nákup, dojede i za město.

babilon

Nejenom, že šlapat můžete, ale dokonce musíte. Jinak by to nebylo kolo, ale moped.

Halamus

Na elektrokole v USA nemusíte šlapat, maj tam jiné předpisy, než v Evropě.
V USA se musí šlapat jen na elektrokole Class 1, na rozdíl od USA v Evropě rozdělení elektrokol do (tří) tříd, nemáme a neznáme.

Petr766

Auto je praktické, na rozdíl od elektrokola. MHD je tak nějak užitečná, protože je hromadná a nevyžaduje se k jejímu používání řidičák nebo vlastnictví auta / kola..

Majkl

Tramvaj pro lenochy stejně jako elektrokolo, protože tam musíš chodit na tramvaj a z tramvaje a občas stát a auto je pro super lenochy.

Jakub P

Nejspíš proto, že jsou přeci jen dražší a pro někoho tak můžou být nedostupná. Taky možná proto, že maj větší potenciál nahradit auta i na delších cestách, které jsou v USA vzhledem ke specifikům jejich výstavby obvyklejší.

Tu lenost ani nekomentuju, to je fakt nesmyslnej argument.

Havel

Podívej se na mapu usa, nahradit tím auta je totální blbost přece ,,,

Jakub P

Ta země zabírá většinu kontinentu, fakt myslíš, že se na tak obří ploše nenajdou města a místa, kde by to dávalo smysl? Najdou se dokonce i takový, který pro to už nějakou dobu stavěj infrastrukturu. Jasně, nepůjde to všude, leckde to nebudou mít jednoduchý, to je jasný. Ale to fakt není důvod to nepodpořit tam, kde to jde.

Jo, přejezd od jednoho pobřeží k druhýmu bude i na elektrokole záležitost pro fajnšmekry, ale to přeci ničemu nevadí…

Jakub P

PS delší cesty jsem v tom příspěvku nahoře myslel samozřejmě delší každodenní dojíždění než jsme zvyklí v Evropě, ne tisíce mil na jeden zátah.

Petr766

Tak to by dávalo smysl dotovat i auta. Ta jsou taky vzhledem k vyšší ceně pro někoho nedostupná.

Jakub P

„V USA je už možná daňová sleva při nákupu elektromobilů nebo elektrických motorek.“ Ale proč před komentováním číst článek, že?

Juraj

V kopcovitém terénu je elektrokolo leckdy rozhodujícím faktorem, zda to člověk na kole vůbec zkusí nebo nikoliv. Pointa přeci je, aby na kolech jezdili nejen jedinci ve skvělé kondici, ale každý, kdo chce a aspoň trochu může, ne?

Petr766

A proč? Jaký má smysl jet na kole, když to jede na baterku? To už je pohodlnější jet čímkoliv jiným.

Jakub P

Protože světe div se, jak ví každej, kdo to aspoň zkusil, ono to bez šlapání nejede (pomíjím teď elektromotorky s plynovou pákou, který se jen tvářej jako kolo, je jich minimum)… Jízda na elektrokole je (respektive může být, když člověk chce) menší dřina než na klasickým, zejména když dojde na kopec nebo silnej protivítr, ale nikdy to není tak, že by se člověk jen vezl a pohyb při tom neměl žádnej. Pro lidi se slabší kondicí je tam velká výhoda, že si můžou odpor dávkovat a tím si tu kondici postupně efektivně zlepšovat. Nehrozí tolik, že to přeženou, odrovnaj se… Číst vice »

Halamus

V USA se dají koupit elektrokola class 2 a class 3, ty jedou i bez šlapání.

Jakub P

Daj, ale na kolika procentech cest je tak používaj a nepřišlápnou si…

Kalina

Já elektromobilitě fandím, ale pokud chtějí skutečně smysluplně řešit dopravu, tak je efektivnější podporu směřovat na městské elektromobily, tedy prostředky použitelné univerzálně a kdykoliv. Elektrokola jsou především pro zábavu, ale pro dopravu jen velmi omezeně.

Jakub P

Elektrické auto zabere při jízdě i při parkování stejně prostoru jako neelektrické. Jako dopravní prostředek do měst je IAD ta nejhorší možná volba, ke které by se mělo sahat jen tehdy, když to nejde jinak. Naopak elektrokolo je pro dopravu do města fajn, protože odpadá řada více či méně oprávněných argumentů proti klasickým kolům jako dopravnímu prostředku (kopce, vzdálenost, přílišná námaha, počasí (můžu si klidně vzít odolnější oblečení, i když třeba není optimální pro pohyb a oproti letnímu počasí holt zapnu o stupeň vyšší podporu…), atd.). Proti elektroautu zabere daleko míň místa při jízdě i při parkování, spotřebuje zlomek elektřiny,… Číst vice »

Kalina

Kolo, ať už je jakékoli, lze použít pro dopravu pouze při splnění specifických podmínek – příznivé počasí, není potřeba cokoli převážet (nákup), cyklista je v dobré kondici, kolo lze všude během cesty někam bezpečně odložit. Z toho plyne jak bylo uvedeno výše – není to univerzální prostředek, který by reálně vyřešil dopravní problémy. Co se týče městských elektroaut, tak vyžadují tak možná polovinu místa než typický US automobil, ale přitom skutečně plnohodnotně splní většinu každodenních dopravních požadavků, narozdíl od elektro/kol.

Jakub P

Příznivé/nepříznivé počasí je daleko menší problém, než si lidi myslí. Většina problémů s počasím jde řešit kvalitou infrastruktury. Na městském kole s odpovídajícím nosičem je možno snadno odvézt velmi slušný nákup (desítky kg), u elektrokola je to ještě snazší a kapacita může být větší. (nemluvě o specializovaných nákladních kolech) Jo, cyklista musí být aspoň v nějaké kondici (u elektrokol je ten práh o dost nižší), ale zároveň si ji používáním kola namísto auta dál zlepšuje, což je rozhodně plus. Co se týče bezepčného odložení, to je na infrastruktuře, místa to zabere o dost míň než odložené (zaparkované) elektroauto, byť ve… Číst vice »

...

Jistě, každý touží přijet někam od bláta a celý mokrý… To bezpečné uložení, to je také dobrý vtip, sice stačí o něco méně místa, ale za to ty boxy budou technicky i finančně poněkud náročnější.

Méně svazáckého aktivismu, více smyslu pro realitu, prosím.

Jakub P

Od toho je právě ta dobrá infrastruktura, abyste ani za deště nepřijel do cíle zabahněný. (Samozřejmě pokud nejste nadšenec, který si to dá s cyklokrosovou vložkou, protože ví, že má civilizovaného zaměstnavatele a tím pádem v kanceláři k dispozici sprchu a taky tam má rezervní čisté oblečení.) Mokrou nepromokavou bundu nebo kabát mít v dešti budete, ale věřte, že to bude všem v cíli úplně jedno a prostě vám nabídnou věšák nebo ramínko…

...

Víte, mnoho českých měst, dokonce i těch, kde se údajně podle různých žebříčků „žije nejlépe“ má stále spoustu ulic, kde ani není asfalt. Dokonce vím o jednom, kde namontovali kovový retardér na šotolinu plnou děr..

Přidejte si vyhřívané rukavice, vyhřívanou obuv, vyhřívanou masku přes oblíčej — a stejně komfortu kabiny automobilu nedosáhnete. Taky není jen slabý déšť, je i déšť silný, jsou bouřky, jsou kroupy, bývá náledí, bývají vichřice, hluboké kaluže, teď je venku spousta sněhu — s tím vším si auta nějak poradí, některá lépe, jiná hůře, ale zvládají to nějak. Kola? Darmo mluvit…

Jakub P

Co se tyce vyhrivani obleceni, ne kazdy je extremne zhyckany a telo pri aktivnim pohybu topi. Oblect se do zimy na kolo muze byt snazsi nez do MHD, kde se strida chuze, stani na zastavkach a pobyt v ruzne vytapenych vozidlech. I rada aut zacne topit az po nejake dobe, coz pri parkovani venku a kratkych jizdach po meste muze byt dost neprijemne. Psal jsem o dobre infrastrukture, ne o rozbitych sotolinovych cestach plnych der (taky stoji za pozornost, ze dobre udelana sotolinova cyklostezka vydrzi bez louzi o dost dyl, nez stejne udelana ulice, kterou daleko tezsi a hrabavejsi auta… Číst vice »

Jiří Kocurek

Venku jsem cestou z obchodu potkal kohosi na běžkách. Autobusy MHD normálně jezdí. Ale zkuste to na kole na cyklostezce nebo po silnici v CHKO, kde se nesolí.

Jakub P

Na dobře prohrnutý cyklostezce/silnici s vrstvou uježděnýho sněhu se dá jezdit bez problému. O dost líp, než v kluzký prosolený břečce.

...

A tu cyklostezku bude prohrnovat cyklopluh? Případně cykloplus s pomocným motorkem, který se postupně vypne při dosažení rychlosti 25 km/h?

O tom, že solení je zlo, debatovat nemusíme, to si myslím taky.

Jakub P

Úplně stačí, když ji prohrne traktor. Co je dobrej nápad, kterej znám právě z toho jinde zmiňovanýho Oulu je to, že řidiči těch traktorů a jejich šéfové maj povinnost po těch upravovanejch cyklostezkách na kole jezdit, aby se o kvalitě svý práce přesvědčovali na vlastní kůži. A abych předešel očekávaný námitce, že traktor se tam nevejde: To znamená, že máme sakra úzký cyklostezky. (Což je fakt, řada těch frekventovanějších by chtěla dost rozšířit) Nicméně existujou i poměrně malý, úzký traktory, který projedou leckde. A kam se ani takovej nedostane, jsou řešením sněhový frézy a pluhy na chodníky, který se montujou… Číst vice »

Petr

Elektromobilitě obecně velmi fandím, ale kolo, elektrokolo a konec konců i motorka je podle mě dost nepoužitelné za deště při cestě ve společenském oděvu (do divadla, na pracovní jednání, atd.)

Jakub P

Kolik lidí dneska musí být v práci ve společenském oděvu? A kolik z nich nemůže přijet v něčem pohodlnějším a v práci se do společenského převléct? Většina lidí, co znám a musí v práci dodržovat dresscode, tam má tak jako tak náhradní sadu oblečení pro případ nějaké nehody třeba u oběda… A jak často člověk chodí do divadla? Já zhruba 2x měsíčně a považoval jsem to za silnej nadprůměr. Takže jo, taky samozřejmě nesednu na kolo ve svým nejlepším oblečení v hustým lijáku. Ale těch případů, kdy bych potřeboval někam jet v lijáku v nejlepším oblečení je minimum. A jelikož… Číst vice »

Petr766

Desítky kg 😀 😀 To tak možná na tom kříženci dvojkoláku a kola, které zabere pak víc místa, než malé auto 😀

Jakub P

Deset kg do každý nosičový brašny a pět kilo do batohu na záda dám na svým městským kole úplně v pohodě a to ani není elektro. 15+15+10 by se určitě taky dalo. Jo, do prudších kopců ho pak tlačím, nemá tolik převodů, jako horský a jak je těžkej zadek, zvedalo by se mi přední, ale co na tom, tak je prostě vyjdu, vždyť je to jedno.

Schválně to zkuste, půjčte si někde kolo s nosičem a brašnama a uvidíte, že dvacet kilo v nich fakt není problém (akorát je samozřejmě dobrý dát pozor na vyvážení).

Petr766

Elektrokolo je stejný nesmysl jako obyčejné a nemůže nahradit jako dopravní prostředek auto téměř v žádné situaci. Pokud nepotřebuju jet autem, tak nepotřebuju jet ani na ekole. To je zdravější a lepší jít po svých nebo sednout do MHD, když už. Kolo je nesmysl pro hipstery ve městě.

Nekdo

souhlas. jezdím do práce na neelektrické koloběžce, nebo autem, případně jdu pěšky. kolo v čechách ve městě je hipsterský nesmysl. a elektrické tuplem – pozérství předstírající, že elektrický motocykl není motocykl, ale kolo.

libcha

Elektromobily nejsou vhodným řešením pro městskou mobilitu. Oproti dieselmobilům sice odpadají emise z výfuků, ale všechny ostatní problémy zůstávají, včetně záboru prostoru při parkování a rozetínání urbanismu autostrádami.

Petr766

Zatímco všude se válející kola a sdílené nesmysly jsou úplně ok, ulice to nezabírá, nehyzdí a je to sluníčkové. Akorát se zapomnělo říct, že ty kola potřebuju 4 a tudíž do zabere stejně místa jako to auto… akorát je to daleko víc nepraktický a zbytečný.

Blume

U nas by to jen znamenalo zdrazeni elektrokol o 30%, nebo klidne i vic 😉

JiP

Proc to minus. Takova je realita vetsiny dotaci. Jakmile se zavedou na neco dotace, tak cena kyzeneho produktu se zvedne a dotace jde do z podstatne casti do kapsy obchodnikovi + pomazanemu s razitkem, ktery projekt namaluje a spocita jako aby vyhovoval. Mam tuto zkusenost s kotlem (nakup bez dotace). Chvilka diskuze s obchodnikem a cena kotle byla 20% dole.

Jakub P

A nezávisí to tak trochu na konkurenci v tom oboru? Pokud je slabá, je mi jasné, že se taková věc stát může. Ale že by to bylo automatické a napříč obory? To fakt ne, ani u nás.

jura

To same to bude znamenat i v USA. A Cina se na prodeji elektrokol do USA pekne napakuje

Kamui

Problém USA je hlavě že ta jejich předměstí jsou designována jen a pouze na dopravu auty. Nejbližší obchod máte třeba tři míle daleko, a ani k němu nevede chodník.

Přijde mi jako Evropanovi až těžko pochopitelné, že v takovém městě jako je LA se bez auta nebo taxíku nechytáte. Mají tam sice metro, ale pak jedině autobusy kvalitou srovnatelné s nějakým ruským zapadákovem (včetně toho, že jízdní řád na zastávce nenajdete).

Jakub P

Jo, těmi předměstími si zadělali na obří problémy (a nejen co se týče naprosté závislosti na autech). Ale zas tam nemaj jen tyhle předměstí. Řada větších měst má i starší čtvrti, kde situace není tak hrozná, některá města se snaží stavět i infrastrukturu pro pěší a lidi na kole. A pro ty to může být dobrá iniciativa.

Kamui

Já bych se ani nedivil, kdyby za podobou těch předměstí stála automobilní/ropná lobby. Vždyť ještě za druhé světové války byly USA velmoc co se týče hromadné dopravy, dálkové i městské. Jenže pak se stalo toto: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_streetcar_conspiracy

Jakub P

IMO k tomu minimálně přispěli. Ale i v USA začíná být víc a víc lidí, kteří si uvědomují, že tahle cesta je neudržitelná (ona je to v podstatě svým způsobem pyramidová hra, která se drží jen za podmínky neustálýho rychlýho růstu a při zpomalení se to celý hroutí). A snaží se s tím ve svých městech něco dělat a řešit to. A podpora dopravy bez aut v těch čtvrtích, kde to jde, toho bude určitě významnou součástí.

Kamui

Jenže jich je asi pořád málo. Takovému běžnému Američanovi, co za život nevystrčil z USA nos a neví nic o tom, jak to funguje jjnde, to takhle přijde normální a ani si nedovede představit, že by to mělo být jinak. Viděl jsem rozhovory s Američany co žijí/žili v Evropě, a když se pak do USA vrátili tak z toho byli v šoku. Nejen z toho, jak všude musíte jezdit autem (a ne nějakým Smartem, ale hezky pick-upem), ale třeba i z toho jaké neskutečné množství odpadu se tam produkuje, a snaha o recyklaci veškerá žádná. Nebo bezpečnost. V Evropě při… Číst vice »

Nekdo

vím velmi dobře. žil jsem v USA několik let ve dvou různých státech. NYC je velmi evropský, Boston ještě více, zbytek jsou nekonečná předměstí – Houston nebo LA jsou hezké příklady, tam totiž nejsou normální čtvrti jako u nás, pouze ostrůvek mrakodrapů v downtownu a pak nekonečná předměstí, klidně desítky kilometrů. a to překvapení, když jsme třeba v Brně měli na návštěvě bývalého šéfa z USA, který měl asi 70 let a vzali jsme jej do města trolejbusem (nevlezli jsme se všichni do auta) – naprosto nefalšovaný údiv a obdiv. a to byl jen blbej brněnskej trajfl 😉

Petr766

Jo, dotace na mnohem méně praktické a využitelné ekola apod. to vyřeší….

Kubrt

Tak lidi chtějí, minimálně v určité etapě života, bydlet v domě se zahrádkou…

Jakub P

Chtít můžou, ale pokud se rozhodnou si to dopřát, měli by být ochotní akceptovat náklady s tím související. Problém těch předměstí v USA je v tom, že jejich provozování je daleko dražší, než kolik tam město/stát vybere na daních. Takže je musí dotovat na úkor pro město daleko levnějších a výnosnějších čtvrtí s vyšší hustotou osídlení, kde na jednoho obyvatele potřebujou daleko míň infrastruktury, od silniční, přes vodovodní a elektrický po datový…

Kubrt

Tak jistě, nákladově optimální by bylo, aby všichni bydleli v pár věžácích kolem objektu sídlištní vybavenosti (obchod, hospoda, pošta) a vedle nádraží. Takto jsou mimochodem založena skoro všechna města v ex SSSR – sídliště, nádraží, fabrika, ústřední náměstí s kulturákem (a sochou Lenina).
Nemám takovou znalost reálií v USA, ale ze svých návštěv nemám dojem, že by chudina bydlící v centru dotovala bohatá předměstí. Neberte to doslova, dolní Manhattan je centrum a není levný a chudá předměstí se taky najdou leckde, ale v rámci celé unie spíš platí, že centra jsou chudá a předměstí bohatší.

Kamui

Tak já bych řekl že i naše panelová sídliště jsou značně optimální. Já bydlím v Praze ve Stodůlkách a to je v podstatě město ve městě, teda až na tu fabriku a nádraží. Všechny takové ty normální věci jsou bez problému dostupné pěšky během pár minut.

Kubrt

V našich městech ovšem člověk najde i historické centrum, vilkové čtvrti, „maloměstské“ ulice z přelomu století atd. Tedy ty „neefektivní“ formy zástavby 🙂

Jakub P

I tyhle naše „neefektivní“ formy zástavby zdaleka nedostahují neefektivity R1 zón v USA, kde nesmíte postavit nic než domek pro jednu rodinu na relativně velké minimální výměře pozemku, ulice nejen, že nemají chodníky, takže musíte autem, ale kromě hlavních nevedou skrz, jsou slepé, což silně prodlužuje veškeré vzdálenosti, jakékoliv komerční využití je zakázáno (zapomeňte na to, že si někdo ze sousedů udělá v garáži večerku a někdo hospůdku, pro sebemenší zapomenutou prkotinu pojedete několik mil autem do velkého obchodu, jídlo vám kurýr taky poveze z velké dálky). Proti tomu jsou evropské vilové čtvrti slabej odvar a historická jádra vzor efektivity.… Číst vice »

Jakub P

To je právě ten paradox, že velmi často to chudé (ale nákladově velmi úsporné) centrum skutečně bohatá předměstí dotuje. Ať už díky koncentraci, byť chudších, lidí, nebo díky tomu, že tam jsou výdělečné firmy, které v bohatých předměstích nechtějí. Plus do toho nepříjemně zasahuje praxe, kdy velké dálniční stavby pro ta předměstí byly štědře dotovány z federálních peněz, takže je postavili megalomansky, ale ta města a regiony teď přestávají mít na jejich údržbu. Čistě z pohledu nákladů ten exSSSR systém dává smysl. Pro normální život je samozřejmě daleko lepší, když je to různorodější a jsou zastoupené všechny velikosti obydlí (přiměřeně… Číst vice »

Jan Novak

Taky že stála. Stejně tak jako stála za zrušením tramvají (kdysi byly USA taky velmoc), ale za spoustu peněz se protlačily autobusy.

libcha

To je zajímavé, v „sousedním“ SF hodnotím MHD subjektivně jako docela dobrou a pěšky se to dalo taky. Většinou. Pak, pravda, tam jsou i takováta roztahaná vilková předměstí…

Kubrt

SF je v rámci USA výjimečné město, nejen v dopravě.

Jiří Kocurek

A pak jsou tam taky Amišové, ty ale z koňského povozu na elektrokolo nedostane.