LOT 3a leaderboard

Poplatek až 25 tisíc za dovoz ojetiny. Svaz obchodu navrhuje rozšíření ekologické daně

Autobazar. Foto: AAA AutoAutobazar. Foto: AAA Auto

Po jedenácti letech by mohlo dojít ke zdražení dovozu a převodu starších aut. Navrhuje to Svaz obchodu a cestovního ruchu,

Po jedenácti letech by mohlo dojít ke zdražení dovozu a převodu starších aut. Navrhuje to Svaz obchodu a cestovního ruchu, který chce do zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností přinést zcela novou výši a strukturu poplatků za převod nejstarších aut. Slibuje si od toho omlazení vozového parku.

Na dnešním semináři v Poslanecké sněmovně pořádaném Institutem pro ekonomiku a společnost návrh představil prezident svazu Tomáš Prouza. Podle prvních reakcí bude mít zdražení podporu koaličních poslanců i největších autobazarů. Podobné návrhy vznikaly i v minulosti, nikdy ale neprošly.

Prouza argumentuje tím, že současný systém vznikl v roce 2009 a od té doby se nijak neupravoval. Poplatek se týká první registrace auta z dovozu u emisních tříd Euro 0, 1 a 2. Prodeje auta od prvního majitele v Česku. V systému se dosud vybralo přes 3,7 miliardy korun, výnos ale v poslední době klesá právě kvůli tomu, že se týká aut, která se už do Česka tolik nedovážejí.

Dosud se povinnost týká aut s emisní kategorií Euro 0 – 2. Prouza navrhuje rozšířit platnost systému až na Euro 4, tedy auta ve stáří 11 – 15 let. Mladší vozy by byly od poplatku nadále osvobozeny. U starších aut by došlo ještě ke zvýšení: například za dovoz auta kategorie Euro 0 by se platil poplatek 25 tisíc korun. V případě Euro 3 by při převodu platil kupující deset tisíc korun, u Euro 4 pět tisíc korun.

Návrh na zvýšení poplatků za převod aut

Návrh na zvýšení poplatků za převod aut

Je to návrh, který má naši podporu, pomohlo by vyčistit trh od nejstarších dovážených ojetin,“ říká Michal Häckl z AAA Auto. Stáří dovážených vozidel do Česka postupně roste. Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný upozornil, že v poslední době výrazně stoupá podíl dovážených vozidel stáří 15 a výše let.

Podle odhadů Svazu obchodu a cestovního ruchu by nový systém vygeneroval 600 milionů ročně, při první přeregistraci aut poprvé zapsaných v Česku zhruba 2 miliardy korun. Prouza navrhuje, aby peníze šly stejně jako dosud do programu Zelená úsporám, nově i například jako forma šrotovného nebo na aktivní kontrolu špatného stavu motorů.

Tagy AAA Auto emisní poplatky Svaz obchodu a cestovního ruchu trh ojetých vozidel
84 komentářů