Autobusy Cestovní ruch

Až 135 korun na sedačku a den. Stát spouští podporu zájezdovým dopravcům

Autobusy společnosti Alva Tour. Foto: Alva Tour
Autobusy společnosti Alva Tour, ilustrační foto. Foto: Alva Tour
Miliarda má pomoci dopravcům přežít krizi či alespoň důstojně ukončit podnikání.

Ministerstvo dopravy spouští program, v rámci kterého nalije (za letošek) až miliardu korun sektoru zájezdové autobusové dopravy. Peníze mají zájezdovým dopravcům zmírnit důsledky covidové nákazy. Žádosti bude možné podávat od pondělí výhradně elektronicky po dobu 30 dnů.

„Zájezdoví dopravci se kvůli rušeným akcím dostali s počtem objednávek takřka na nulu. Program Covid-Bus umožní podnikatelům v nepravidelné autobusové dopravě překlenout tuto krizi, v horším případě alespoň ukončit podnikání a zmírnit dopady na samotný trh i na osobní život podnikatelů,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Výše podpory se bude odvozovat od emisní třídy autobusu, u nejvyšší Euro VI bude činit 135 korun na sedačku a den. Podpora bude vyhodnocena a proplacena ve 4. čtvrtletí. Podle MD většina firem v oboru provozuje 1 až 3 autobusy, které jsou pořizovány zejména na leasing.

„Jedná se navíc o sektor s velmi nízkou marží. Kombinace těchto faktorů vede k tomu, že úvěrování podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě je extrémně složité, mnohdy vázané na osobní majetek podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě. To také vede rovněž k obtížné možnosti čerpat úvěrové programy COVID realizované ministerstvem průmyslu a obchodu,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Podrobnosti pro dopravce jsou na stránkách úřadu.

Výše příspěvku na sedačku podle emisní normy  Dotace na sedačku a den
EURO II 15 Kč
EURO III 28 Kč
EURO IV 40 Kč
EURO V 62 Kč
EURO VI 135 Kč

Pramen: MDČR

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kráťa

Porad moc nevim, jakeho vyznamneho hrace na trhu je tohle lobby. Kdo za ty nitky zatahal.

MLB

Jen, aby se to teď některým z nich nezačalo vyplácet víc, než před covidem… Vláda si na účet nás všech půjčila půl bilionu a najednou má pocit, že si můžeme dovolit úplně cokoliv :/

Žabák

Při minimálně 320mld. vysokém schodku rozpočtu je tohle čiřý nesmysl.

kulhán

Takže bus dopravce, který má starší busy a vozil děti ze škol a školek na plavání či malé výlety nedostane nic. OK dá busy do šrotu, ale ať se pak nikdo nediví, že pak takové děti nikam nepojedou 30 minut na plavečák se Setrou která stojí miliony a má drahé vybavení. Na to školky, školy, rodiče nebudou mít peníze. Chtěl bych podotknout, že bus normy euro 3 který je max cca 2h denně v provozu nepošle do penálu na rakovinu nikoho.

Jakub

Nevím jak vy, ale já mám právě z těchto školních jízd, kdy byl vždy objednán autobus za jízdy se doslova rozpadající (upadnuté víko zavazadlového prostoru a zničené věci při cestě z lyžáku, hořící motor při cestě ze školy v přírodě, rozpadající se sedadla a obecně smradlavé autobusy ve kterých se polovině zájezdu dělalo nevolno ihned po nástupu a další) vyloženou hrůzu a raději si připlatím než abych se doma třásl strachy, že mé děti jedou něčím podobným.

Peeetr

Protitržní hovadina a ještě neskutečně imbecilně sepsaná zjevně přímo leasingovkami.
A aby to mělo alespoň šanci na ten proklamovaný efekt přežití, musí to být minimálně do května 2021, samozřejmě nižší denní částky a ekologicky šetrně jen pro EURO 5-6.

Gejza

Já nevím. Podnikatelů je mi líto, ale v tomto odvětví není vůbec jasné, zdali a kdy se dostane na předkrizovou úroveň. Ti asijští i jiní turisté se jen tak nevrátí a velká část flotil tudíž bude k ničemu. Proč raději nevymyslet nějaký nástroj, jak část flotil, které provozovatelé tak jako tak nemohou ufinancovat použít na modernizaci vozových parků ve veřejné dopravě? Sice by to nebylo ideální řešení, ale lepší, než házet miliardu z okna na podporu podnikatelů, jejichž business stojí na leasingu a na podporu leasingových společností.

Study

Zrovna modernizace ve veřejné dopravě, kde se hází do šrotu skrz dotace deset let staré autobusy?

Kalina

Tak EU 5 a 6 by v příměstské dopravě uplatnění našly. Pro ostatní pochopitelně už jen kovošrot a recyklace.

Kubrt

Se zájezdovýma autobusama v příměstské dopravě moc užitku nenaděláme. Některé by se třeba mohly uplatnit na „dálkovějších“ linkách typu Praha-Most, ale je to tam potřeba? Mám dojem, že vozový park v pravidelné „dálkovější“ dopravě je OK a jestli někde něco chybí, tak jsou to spíš busy pro místní linky, což ty zájězďáky nevyřeší.

Kalina

I v rámci PID jsou tzv. expresní spoje (Příbram, Beroun, Rakovník) s minimem zastávek a tam by „zájezdové“ autobusy klidně jezdit mohly.

Kubrt

Nevím, jak Beroun a Rakovník, ale Příbram má vozový park v pohodě (včetně nových vysokopodlažních Seter).

Gejza

A co kdyby objednatelé regionální dopravy nad požadavky na pár let přimhouřili oči (nízkopodlažnost, šířka dveří, apod.?). Já vím, nadělalo by to ve veřejné dopravě paseku, ale když tu mnohde stojí zánovní autobusy ladem a na druhé straně kraje čelí propadům příjmů a potřebám úspor…

Marcel Pánek

Částečně se mohly tyto volné busy dle zájmu a možností využít jako školní autobusy. Oddělit děti od ostatních cestujících. Je to o flexibilite obcí a společenské vůli. O hledání win win řešení.