Autobusům na nejvýše položenou zastávku v Česku hrozí konec. Výjimka končí

Zastávka Vítkovice, Zlaté návrší. Foto: IDOLZastávka Vítkovice, Zlaté návrší. Foto: IDOL

KRNAP chce v případě nové výjimky začít s provozem až v červenci.

Odebírat
Upozornit na
guest
188 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vojta.tydli

Nevidím důvod, proč by měl na zlaté návrší jezdit bus pro veřejnost. Kdo chce do hor ať se tam dopraví vlastní silou – na lyžích, sněžnicích, pěšky a na kole. Ne autobusem nebo elektrickým skútrem s pedály.

FrenkyUL

A co staří a mladí-děti, ti mají smůlu?

Bob

Overturismus v Krkonoších je v létě fakt hrozný – na výstup na Sněžku od Slezské boudy se běžně stojí fronta a jde se velmi pomalu v zástupu. Dokonce i ve 4 ráno na východ slunce potkáte na vrcholu Sněžky běžně 200 dalších lidí (a v tu dobu tam rozhodně nejezdí lanovka). Řešením může být zpoplatnění vstupu do národních parků (nebo jejich částí) jako je tomu v Polsku, na Slovensku a mnoha dalších zemích. Daleko efektivnější by podle mě ale bylo omezit počet parkovišť v okolí, protože 90% lidí do Krkonoš nepřijíždí autobusem, ale autem. Proč neschopné vedení KRNAPu bojuje proti… Číst vice »

Bob

Ještě jeden tip – kdo nemá rád přelidněné kopce, doporučuji stáhnout si do mobilu aplikaci Horobraní, kde máte v celém Česku vyznačeno asi 17 tisíc vrcholů a ty zdolané si můžete hezky odškrtávat v mapě.

Bram

Overturismus od Slezské boudy na Sněžku (a též opačným směrem nad obě polská jezera) způsobuje čtyřsedačková lanovka z Karpacze na Kopu, stěžujte si tedy v Polsku, neb je to zcela mimo působnost KRNAPu. U nás je přístup pomocí lanovky na Sněžku regulován její maximální kapacitou, která je vcelku nízká.

FrenkyUL

Jasně a kdo je chudej, ten bude mít smůlu, rodiny s dětmi a důchodci. Boháčům je to jedno, no to je řešení.

Pavel

Zrušit.

Tomáš

A jde o ty lidi nebo ty dieslové autobusy?
Pokud o autobusy, pak je jednoduché řešení – elektrobus.
Pokud o lidi, pak je potřeba zrušit i tu lanovku na Medvědín. A na Sněžku, Hnědý vrch, Černou horu… autobusy na Špindlerovku a tak.

Karel

Elektrobus do velkého stoupání nevyjede

vrjos

Tak trolejbus.

Michal M

Co si přečíst článek?

Ondřej Wagner

Pokud se zruší autobusová linka na Zlaté navrsi, tak lidé se na něj dostanou lanovkou přes Medvědin. Pokud budeme bojovat proti overturismu zrušením autobusových linek, tak bychom také měli zrušit lanovky na Sněžku nebo na Černou horu. Což by se setkalo s velkým odporem návštěvníků Krkonoš.

Blátošlap

Lobby majitelů areálů funguje, to se o integrovaném autobuse říci nedá – ten nevozí honoraci.

Michal M

A lanovky vozí honoraci, jo?

Bram

Svezl jsem se při pěším výletu lanovkou na Medvědín, jsem tedy honorace 😁😁😁.

FrenkyUL

Ne každý, kdo platí čtyři lidi, na to má.

platamond

Svezl jsme se s rodinou v zimě lanovkou na Pláně (na běžky dále po hřebenech) a při ceně 600,-/os. jsme se opravdu cítil jako honorace.

Jara16

Parádně řečeno…

PetrH

Linka objednávaná krajem. Tedy z daní si ještě platíme ničení přírody a overturismus. Tahle společnost je opravdu nemocná a potřebuje pořádnou lekci.
A další důkaz, že kraje a obce mají moc peněz.

V. K.

Já bych tam postavil výtah a po hřebeni travelátory. Dostat se na vrchol Krkonoš je totiž lidské právo.

tomas.vachalec

Desetitisíce turistů….. a zrušením autobusu zmizí …… A pak se někdo diví odporu proti MP Křivoklátsko.

Adam Ř

IMO by bylo rozumné na tři roky dopředu vydražit povolení například pro tři vjezdy v pracovní dny a šest o víkendu, normálně pro komerční dopravce. Protože snaha redukovat počet cestujících redukcí počtu autobusů s levným jízdným povede akorát k extrémně narvaným busům a bitkám o to kdo se tam nacpe

PetrH

Tak bude lepší zrušit linku úplně.

Adam Ř

Proč? Pro KRNAP by to mohl být milý přivýdělek a pro pár lidí fajn cesta jak se podívat do míst, kam by se jinak asi nepodívali

PetrH

A dovedete si představit, kolik by musela být ta tržní cena? A pak to bude zase vypadat jako „bohatí mohou, ostatní ne“. Pokud lidé chtějí, tak se tam dostanou i pěšky. Třeba i s těmi dětmi. Kdysi jsem tlačil kočárek do šíleného kopce po nesjízdné pěšině, žádná asfaltka a klidně bych to dělal, jenže kluka to tenkrát nebavilo ani nahoře, to už chtěl lézt, ne sedět v kočárku. A dneska bych ho prostě kus cesty nesl na ramenou, kdyby bylo nejhůř. A že je někdo tlustý a nevyleze to, to už je jeho problém. A pokud je starý, mohl se… Číst vice »

Adam Ř

A proč by KRNAP neměl spolupracovat s luxusním businessem pro klienty ochotné zaplatit hodně? Ostatně vždyť přesně to jsou horské chaty

Adam Ř

Tak proč toleruje luxusní horské chaty? Vždyť kdyby se převedly do režimu „všechny zásoby si návštěvníci přinesou v batohu“, tak by turistů ubylo.
Proč povoluje rozšiřování skiareálů?

Jiří

Na druhou stranu zrušení luxusních chat by znamenalo větší nepořádek v Krkonoších.

Martin Nágl

A VYSTAVBU apartmanovych baráku v narazovych zóna včetně Jelení louky v 1.pasmu

Martin Nágl

Cílem KRNAP je nejlépe celý hory zavřít!!

Vít Jůza

Pokud člověk zrovna nemá třeba síťovou jízdenku pro Liberecký kraj, tak to tam až taková láce není.

Adam Ř

No pokud to srovnáš s běžnou VHD tak ne, ale pokud to srovnáš s dopravou turistů až vysoko do hor (což je v Česku srovnatelné akorát tak s LD Sněžka, spíš bych se koukal po cenách alpských zubaček), tak to relativně levné je, pročež je o to takový zájem.

Mě by přišlo fér nastavit cenu tak, aby tam ty busy přiváželi jen takové množství lidí, jaké krnap uzná za únosné

Padre

Ještě ,že se toho nedožili Hanč a Vrbata.Ti by dnes dostali pokutu za neoprávněný vstup do chráněné oblasti KRNAP.

Tomáš R.

No, Hanč i další závodníci museli k tomu závodu nejdřív dojít PĚŠKY z Jilemnice, což už je samo o sobě velký sportovní výkon. Jejich vliv na přírodu byl zcela zanedbatelný.
Dovedete si to představit dneska? Každý závodník servisní stan, obří zázemí pro diváky, aby si mohli dát hamburger a kolu a hlavně tisíce parkovacích míst. Pro přírodu neřešitelná situace.

Frantík

Ony i ty hrady na kopcích byly jakási bariéra, že se k nim dostal jenom ten, kdo měl dobrý důvod-…

Ondřej Wagner

Vlastníci takových hradů se na ně dostávali především na koních.

pAVEL

KRNAP všechny závody na hřebenu Krkonoš zakázal, takže dnes by Hanč s Vrbatou po hřebenech závodit PROSTĚ nesměli….
Možná tak někde na okruhu dole ve středisku…

V. K.

Hanč a Vrbata problém neměli, protože vyrazit si do hor byla zvláštní zážitek pro specifickou sortu lidí, kteří si to museli zasloužit dlouhým výstupem a ne lunapark na sobotní odpoledne. Dnes každý dojede do poloviny kopce SUV a zbytek až na vrchol na elektrokole.

PetrM

A to jste viděl závody na motokrosových strojích na Sněžku? To by je dnes kleplo.

Tomáš R.

Přesně! Jestli oni by naopak neměli tu linku protáhnout až na Labskou a pak postavit asfaltku přes prameny Labe a Voseckou do Harrachova, aby mohla vzniknout krásná okružní linka. To by bylo teprve něco! (upozornění: ironie)

Michal M

V době socialismu se kousek vedle postavil panelák zvaný Labská bouda. Tím bych opravdu neargumentoval.

PetrM

Tak Labská bouda nádherně využívá morfologii terénu. Panelák si představuji jinak. Být postavená v Alpách, tak už se v ní natáčel další díl Bonda.

Michal M

V Alpách, zejména francouzských, se podobných příšerností postavilo v 70. a 80. letech taky dost a žádná Bondovka se na nich nenatáčela.
Labská je další ukázka komunistického buranství.

Bram

Hotel Horal, který zničil nejhezčí krkonošské údolí kolem osady Svatý Petr, ten je ukázkovým příkladem buranstvi a byla by nejlepší ho vykoupit a zlikvidovat.

Franta Pepa Jednička

Obávám se že kroky se strany KRNAPu (omezení spojů) nedávají smysl. Naopak se akorát bude cpát mnohem více lidí do jednoho spoje…

MaT

Cpát možná jo, ale to ještě neznamená, že se do něj fakt nacpou. To máte jako s lanovkou na Sněžku. Ta když se relativně nedávno rekonstruovala, tak také KRNAP stanovil strop, kolik lidí maximálně za hodinu či den může nahoru vyvézt. A kapacita se tedy nenavyšovala. Ono už i těch, co tam vylezou po svých, je docela hodně, na ty uplatnit nějaké omezení by šlo přeci jenom dost složitě, tak to KRNAP řeší takhle alespoň omezováním těch dopravních prostředků, aby tam ty davy nebyly ještě větší… Kdo chce Krkonoše, kde nejsou davy lidí, doporučuji třeba východní část… Rýchory a podobně.… Číst vice »

Kanil83

Tak právě Sněžka je nejvíc zábavná v tom ze z naší strany je omezení , z Polské strany sype turisty xsedacka po desítkách a ti se pak pěšky vydají na tu naši nejvyšší muldu 🙂 pomerove je to tak 3ku sedmi :))

Peter Sabol

Počet návštevníkov KRNAP každoročne rastie (do roku 2017 to bolo asi o 7 % každý rok, nepodarilo sa mi dohľadať nové čísla po pandémii) a oni idú zrušiť *jednu* autobusovú linku v nádeji, že ochránia prírodu. Tak zrušte lanovky (irónia). Obmedzenie kapacity lanovky na Sněžku znamená… že je na vrchole ľudí stále ako na Václavaku (chcem vidieť dáta, že to pomohlo). Inými slovami, neschopnosť zosúladiť ochranu prírody s turistikou poukazuje na zlý manažment územia. Namiesto rušenia liniek (čo obmedzuje menej mobilných návštevníkov – netvrdím, že majú právo sa tam dostať, ale je to blbé) by sa mohli zamerať na edukáciu… Číst vice »

Petr Vašek

Děkujeme za názor. A dopadne to jako u vás v Tatrách ve Ficolandu.

PetrM

To známe i z Brd nepovolí celoroční provoz autobusu k infocentru Tři tubky, ale že si plno lidí neláme hlavu se zákazem vjezdu a jezdí tam i bez povolení, to nikoho moc nebere. Protože přeci si nebudu dělat problémy u někoho kdo má auto za tři mega.

Zbyněk

Tam je špatně, že mají infocentrum v místě, kam se dá dojet (nelegálně) autem.

PetrM

To nic není, ptal jsem se na jejich infocentru v Obecnici, jak tam dostat postiženého legálně na prohlídku. Ani o tom busu ze Strašit neměli šajna a odpovědí bylo pokrčení ramen.

Sch

Tohle je myslím dobrý odraz ke vstupnému do NP, které by bylo komplikované, ale přirážka za využití dopravních prostředků které povoluje KRNAP by se dala administrovat lépe. Tedy za každou jízdenku mna autobus a lanovku, která vás veze do chráněných území, by se platila přirážka. Regulovalo by to počet lidí, zvýšilo příjmy KRNAP a snadno by se to administrovalo bez potřeby kontrol v terénu.

Mašinka655

Neregulovalo by to nic, tak jako nic nereguluje ta šílená cena za lanovku na lomnický štít, ani nic neregulují pobytové taxy, a nic neregulují předražený permanentky na lyže, ani nic neregulují ceny obědů v horských hospodách. Aby se to zregulovalo, musela by stát lanovka deset tisíc, pivo tisíc a ubytování sto tisíc. V opačnym případě nejde o regulaci ale o obyčejný tahání peněz z kapes.

Ing. Vladimír Bílý

Směšná diskuze. Návštěvníci hor si stěžují, že je v horách moc návštěvníků a nemají tam tak dost klidu. No a ochranáři vůbec. Ti by si to nejraději rovnou zavřeli celé pro sebe. To je jejich přirozenost. Poradím. Běžte tam mimo sezónu nejlépe v pracovní den, případně při špatné předpovědi počasí … a nepotkáte ani živáčka:-)

Nemanic

Když je pěkně, umí po horách chodit každý 🙂

Dachs

Spíš jde o to, jakých návštěvníků. Od těch v teniskách neplyne nic dobrého pro přírodu, ale zrovna ti utratí u místních pseudopodnikatelů majlant. O ně současné Krkonoše stojí, nikomu to evidentně nevadí, a nelze se divit, že ochranáři jsou nešťastní. Overturismus je zkáza. Nejvíce to má zavřené militantní šumavský ochranář, nepustí za Březník či k Medvědí hoře ani slušného turistu, co si tam došlapal po svých, tichého blázna fotografa, atp., ačkoli na bavorské straně „není problém“. Jinak děkujeme za názor a rady, posíláme klíčenku. (Nikdo soudný a skutečný milovník přírody nevyrazí v sezoně už ani do Prachovek, Adršpachu, a kromě… Číst vice »

Greta

Pseudopodnikatel je ten u kterého lidi utratí majlant? A kdo je podnikatel, ten kdo neprodá nic? Zajímavá logika 🤣

pAVEL

Je nás 10 milionů obyvatel a velká část se prostě chce podívat do hor a do přírody Sociopati a ochranáři by hory chtěli mít přírodu jen pro sebe, a nadávají na ostatní že nesedí doma, aby oni tam mohli být sami. Ale ono to prostě matematicky nevychází, protože nechápou že máme nějakou hustotu obyvatel a snaží se z kulturní krajiny uprostřed Evropy udělat divočinu, kam nikdo nesmí. Nejsme ale na Sibiří nebo v Amazonii, kde je hustota měně než 1 člověk na kilometr čtverečný aby jste mohli být všude sami…. Ano dnes je zdraví životní styl a sport v přírodě… Číst vice »

Bob

Skvělá rada – choďte na hory za špatného počasí, ať mají kluci z horské služby nějakou práci.

Ales

Myslím, že by se to dalo vyřešit jednoduše. Autobus max 45 lidí, jízdné ve výši x násobku současného jízdného stanoveno tak, aby tím autobusem vůbec někdo jel. Zisk,co ta linka vydělá věnovat Krnapu. Spokojení by byli všichni. Občas jezdím do Rakouska. A jestli se mi na Rakousku opravdu něco líbí, tak to, jak Rakusaci dokázali najít kompromis mezi turistickým ruchem a ochranou přírody..

Dachs

…a většinou ty Postbusy, které oblast křižují, jsou zahrnuty do nějaké té místní karty, se kterou můžete skoro všechno, včetně a zejména mobility. V mnoha ubytovacích zařízeních vám ty kartičky rozdají hned s příjezdem, nebo už to bývá i jako aplikace. A je to jako v ceně. Krása. Různá přiblížení se tak dají realizovat bez auta… A když už autem, nikde nečeká výpalné za parkování. Krkonoše? 150-300 Kč / den. Alpské cíle v Rakousku, co tak znám, 4-5 EUR / den, nebo dokonce zadarmo, nebo je to už v ceně něčeho jiného.

Jan Tichavský

Tržní cena za parkování soukromého auta je v pořádku.

Bob

No jasně, třeba v Halstattu se platí 18 EUR za den, tj. asi 460 Kč.
V Horních Mísečkách nebo na Špindlerovce to vyjde jen na 300 Kč, dole ve Špindlu od 150 do 300 a teď přes zimu až do konce dubna dokonce zdarma. V Harrachově je to 100 až 200 Kč za den.

Mašinka655

Rakouské Alpy mají 60 tisíc km2. Krkonoše 600 km2. To přeci nemůžete srovnávat. U nás lezou všichni na jeden kopec, v alpách se rozprchnou.

Petr-666

60 tisíc je stonásobek proti 600 – domníváte se snad, že do celých Alp jezdí méně než stonásobek lidí proti Krkonoším?

Ales

Ok. Ale kdyby správu rakouské přírody řídil KRNAP, tak turistický ruch v Alpách je třetinový. Pro kolik lidí by nebyla práce v turistickém ruchu? Kolik aut v sezoně jede na Grossglockner? Lze vygooglit, že tuto silnici navštíví za rok cca milion návštěvníku. A jsou další atraktivní silnice. Třeba Passo dello Stelvio v Itálii. Také za den tisíce aut, tisíce cyklistu. Je to o tom kompromisu. Ochranu přírody chápu, nicméně z něčeho žít také musíme….jinak taková zajímavost.. na Zlaté návrší se mohlo vyjet autem bez omezeni do nějakých 70let a dle pamětníku tam za den v sezoně jezdily desítky až stovky… Číst vice »

Pete Sabol

Neschopnosť skoordinovať ochranu prírody s udržateľnou turistikou vypovedá o zlom manažmente. Turisticke trasy existovali v Krkonošiach stáročia pred národným parkom. Preto prvoplánové paušálne zníženie počtu návštevníkov prostrednítvom obmedzenia/zťaženia vstupu návštevníkom (čím mimochodom diskrimujú menej mobilných ľudí a deti, aj vzhľadom na to, že sa jedná o prírodno-kultúrne dedičstvo národa), bez zamerania na konkrétne lokality akurát tak všetkých naštve a neochráni prírodu. Jasné, najprv postavia polofunkčnú lanovku na Sněžku s obmedzenou kapacitou (my sme čakali na nástup 1:40 hod, čakacia doba sa nedala dopredu overiť), potom zrušia autobus na hrebeň a výsledok? Turistov tam bude stále jak na Václaváku. Namiesto edukácie… Číst vice »

Petr Vašek

Akorát že vůbec.

Josef Vítek

IDOS žádnou takovou zastávku nezná..🤔

Aleš

Protože ještě není platný JŘ pro letošní sezonu, tak na IDOSu nenajdete.

Pavel

Chápu dobře, že krnapáci jim dali určitý podminky prepravy a kraj je stejně nedodržoval? Resp. nebyl schopnej si to ohlídat! Potom je to banda diletantů a nemůžou si stěžovat!

Greta

Nechápete.

libor

správný, zastávku zrušit, lanovku na Sněžku zbourat. a je klid…

Zlámalík

Sněžku rozhrnout do roviny.

Bateriová nadvláda

Udělat tam přečerpávací elektrárnu, však baterií máme v Česku nedostatek jsem slyšel

Greta

Sněžku nechat Polákům, ti ji umí využít.

Bob

Místo té točny autobusu bude aspoň možné udělat parkoviště.

JardaTačík

Díky tomu autobusu jsme se s velmi malými dětmi i s kočárkem dostali na několika denní dovolenou s ubytováním na hřebeni, na kterou si budou pamatovat ještě mnoho let. I díky tomu získaly kladný vztah k horám a přírodě obecně. Chovali jsme se slušně, chodili po značených cestách, nejsem si vědom žádných pochybění. Bez autobusu se tam člověk s kočárkem vzhledem ke vzdálenostem a převýšení nedostane. Škoda, že bezohlední kazí zážitky všem.

Michal M

A jinam nez tam se s malymi detmi jet neda, ze?

Jan Tichavský

Dá, třeba na Ovčárnu pod Pradědem se dá taky vyjet autobusem. A je tam větší klid. Anebo na Lysou horu jezdí autobus až nahoru, akorát je trochu dražší. Tak nevím proč zrovna zde je to takový problém, taky se může omezit počet spojl a zvýšit jízdné.

Ales

I na Špindlerovu boudu v Krkonoších jezdí autobus. Neslyšel jsem, že by s tím měl někdo problém..

Horst

Tam se dá dojet i autem – parkovné za den 300,-.
To je za mě v pořádku.

Bob

300 v takové lokalitě na hřebeni není v pořádku, tam by to mělo být aspoň za 500. Vždyť 300 korun je dnes v ČR průměrná hodinová mzda.

Peter Sabol

No v ČR sa podobne vysoko dopravou nedostanete, ak nepočítam obmedzenú lanovku na Sněžku alebo predražené lanovky v Špindlu (česť výnimke Černej Hore). Je to prírodno-kultúrne dedičstvo a vy tam obmedzíte vstup menej mobilným občanom, pretože sa tým ničí. A dúfate, že tam bude menej ľudí. Nefungujúce technické riešenie na komplexný problém.

Michal M

Méně mobilní občané si mohou volit dostupnější místa. Já taky nevylezu na Everest a nepožaduju, aby tam vedla lanovka.

Petr

Když jsem po vážné operaci vyjel na Lysou Horu autobusem, byl to pro mě strašný impuls a výzva ze sebou něco dělat,no a za 7 měsíců jsem tam vylezl po svých.

Leon

Kladný vztah k horám se dá získat i bez ubytování na hřebeni.
Moc nechápu tu nutnost vyrážet s tak malými dětmi do vrcholových partiií hor.

Antonín1

Trochu budu oponovat jezdil jsem do Krkonoš s dětmi od 1 roku, auto nemám, tedy vlakem a busem do Pece, Špindu apod. Vždy jsem byli ubytování na vysokohorské boudě (Petrovka, Martinovka, Kolínská….) a buď pro nás přijel ubytovatel, nebo jsme si najali taxi, ale vždy jsme se dostali, pak jsem s kočárkem po cestách, kde to jde jezdil bez problémů a tam, kde ne, děti šly „na koníčka“ nebo krosny. Tak to jde i bez busu k Vrbatovce..

Dachs

„(…) uvedl, že navržená opatření jsou poměrně drastická. „Pokud se nepodaří projednat něco jiného, znamená to likvidaci použitelné dopravní obslužnosti autobusem na Zlaté návrší,“ (…)“

No a? Jedině dobře. A tohle nazvat dopravní obslužností? Cože? Krakonoš by si měl na toho troubu posvítit.
Chápu, že ne každý má fyzický fond na to si to vyběhnout třeba z Rokytnice přes Dvoračky, ale nechápu tu elementární neúctu a nulový respekt k té přírodě.

Denda

Je to škoda především pro rodiny s menšími dětmi. Lanovky jsou cenově úplně mimo a Zlaté návrší je východiskem na mnoho různých túr…

Ondra

Přesně o vás totiž mluví.. 🙂 Národní park prostě není lunapark pro rodiny s dětma.

Patrik

Máte pravdu – rodiny s dětma na výlet jedině do nákupáku…

ptc

Slovo národní v národní park znamená konkrétně co? Že patří lidem, národu.

Ondra

A víte, co znamená park? Místo, kde má bejt klid a ne haldy uřvanejch lidí s dětma.

Denda

Asi jste si to si nikdy nevšiml ale existují i děti které nejsou uřvané umějí se chovat. Vedle těch ostatních nejsou tak výrazné…

Tomáš Záruba

Jestli je nějaká šance děti vychovat ke slušnému chování a úctě k přírodě, tak to je pomocí výletu do krásné přírody. Ale ne když musí nejdřív nejdřív vylézt 400 m převýšení, kde se jakoby “furt nic neděje”. To pak je jediný výsledek nenávist k čemukoliv zelenému. 🙂

Leon

Nesmysl.
Výchova spočívá právě v tom, že hory se zdolávají pěšky a ne, že se člověk vyveze na hřeben a tam jakože „dělá turistiku“.

Horst

Přesně – mám to také tak, i když byla možnost jet lanovkou na vrchol okolo 2000 metrů nad mořem (v Alpách) tak jsme si to celá rodina vyšlápli po svých a zpět také – a to bylo převýšení cca 1000 m. A i přes únavu jsme si přírodu užili daleko víc.

Mirek

Já třeba když jdu po Staré vozové cestě, tak si užívám krásných výhledů, takže nemyslím že by se na takové cestě nic nedělo.
A ona ta cesta autobusem, kdy vám další lidi stojí na nohou, protože je autobus přecpaný, myslím pro děti takový zážitek taky není.

Michal M

Tohle je co za názor, proboha?

Jarda

děti zvládnou 400m převýšení jak prd, problém s tím mají naopak rodiče 🙂

Bob

Na výlet do krásné přírody můžete i do Posázaví, kam Vám jezdí vlak.

horal

Správně, mají tam řvát jen harvestory.

Jakub Antoš

Za mě není problém zrušit autobusy resp ukončit linku na Horních Mísečkách a dál si to každý doje po svých, je to hezká procházka.
Loni jsme tam byli s dětmi a není nic příjemného když kolem Vás projíždí autobus a to hned několikrát než stačíte dojít nahoru.
Další možností je lanovkou na Medvědín a odtud zase pěšky hezkou procházkou na Zlaté návrší…

Patrik

Hm a kolik, že koštuje taková lanovka na Medvědín pro rodinu s dvěma dětmi?

Zlámalík

A ono to má být za hubičku? A ve Švýcarsku jste už byl?

Honza

A švýcarský platy už jste viděl?

ptc

Stačí jít po turistické značce a ne po silnici co jezdí autobusy. Ta vede hned pod silnicí.

Tomáš Záruba

Až budu ve věku, kdy to už nevylezu, tak pokud se zákaz toho busu (popr. různých lanovek) “povede”, seberu zbytky sil a podobné omezovače ostatních přetáhnu holí. 🙂

Richmond

Aha, takže názor já já já.

Jaaa

No, abyste nedostal zpět. Tyhlety agresivní důchodce opravdu každý miluje.

55p

Docela chápu.
Plus by třeba slušela přirážka k jízdnému, třeba 50 Kč za každého cestujícího?

Miroslav

Ta už tam platí. Jízdenka stojí 60 Kč cash a 48 Kč při platbě kartou. Tedy výrazně více než normální tarif IDOL.

Abu Daniel

Tak to musí být docela slušný vývar…:) Pokud to jezdí plný, jak se píše v článku…

Franta

To samozřejmě vývar je. Ale když jsem jel a stál jsem vedle řidiče, tak jsem pozoroval digitální dvouciferný ukazatel spotřeby. A autobus se jenom v zatáčkách, kde je mírnější stoupání, dostal pod 100 litrů na 100 km (ukazoval něco nižšího než 99). Jinak celých 4,5 km nahoru jel za víc litrů. Což je přesně další důvod proč je to atrakce a nemá to nic společného s návštěvou chráněného území. Spálí to mraky nafty, aby si BusLine nebo kdo tam jezdí, vydělal.

Jan Tichavský

Na tohle je ideální elektrobus, dole se nabije, vyjede až na kopec, dolů rekuperuje půl baterky zpátky. A klidně se může platit 300 za dospělého jako je to u autobusu na Lysou horu.

jouda

Nutno dodat, že letošní cena 320 Kč za dospělého 15+ je zpáteční.

Ales

Zpět z kopce zase jede za nulovou…respektive k nule se blížící spotřebu.

Hugo

Vysvětli to lidem z poškozeným pohybovým ústrojím nebo s trvalou invaliditou. Nebo oni nemají nárok to vidět? Jak se tam mají dopravit?

Michal M

A kam mají nárok lidé s trvalou invaliditou se dopravit? Povídejte.

Milan

Ano, nemají nárok! Už jděte s tím rovnostářstvím někam. Článek ale není o lidech s poškozeným pohybovým ústrojím, nýbrž o davech, kteří nejsou schopni vyjít 3 km pěšky. Já osobně bych zrušil i autobusy na Ovčárnu, ubytované si vyveze ubytovatel a ostatní „turisti“ nechť si vyjdou pěšky. Každý se narodí s nějakým fondem a s tím musí pracovat. Možná se to někomu nezdá spravedlivé, ale tak to je. Příležitostí pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou proti stavu před 30 lety mraky a jeden autobus to nevytrhne. Navíc, když se ty autobusy zruší, aji na tom vozíčku si… Číst vice »

jouda

Např. v autobusu na Lysou horu je vyhrazeno 15 míst pro ZTP. Tak o jakém rovnostářství mluvíte? 🙂

Bram

Někdo je bude muset na vozíku do kopce vytlačit, nebo musí použít elektrický vozík. Ale úplně nejlepší je si pro takový případ zajistit výjimku u KRNAPu pro vjezd automobilu.

Vít V.

kdy oni už tam roky jezdí jenom autobusy na LPG, nebo CNG , pane Franto

55p

Díky za info

Jiří Král

To je ten samý KRNAP co povoluje provoz lanovky na Sněžku, a divý se že tam chodí lidi? Absolutní komedie…

M19

A na to jste přišel jak?
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=724482&typ=UPLNY
Absolutní komedie, jak se někteří marně snaží pomlouvat. 😉

Lukáš F.

Jak z výpisu OR vyplývá, kdo povolil provoz lanovky? 🤔

M19

??? K tomu iste se dostal jakou demagogickou kličkou? Provozovatel = povolující? KRNAP = drážní úřad nebo ještě nějaký jiný myšlenkový veletoč? 😉 🤣😉

Lukáš F.

Jiří Král nad vámi psal: „To je ten samý KRNAP co -*povoluje provoz* lanovky“?

Tak by mě zajímalo, jak s tím souvisí výpis z OR soukromé společnosti, která lanovku provozuje. Ale to neříká nic o tom, kdo provozování lanovky v národním parku povolil. A že bych (možná naivně) předpokládal, že jako soukromník si nemůžete jen tak zřídit lanovku v národním parku, ale že vám to musí posvětit i nějaký orgán, který se stará o ochranu životního prostředí v tom parku.

M19

Původní lanovka vznikla v roce 1949, tedy 14 let před vznikem národního parku. To zaprvé. Za druhé KRNAP se vyjadřoval jen k rekonstrukci. To za druhé. Provoz povoloval tehdejší Drážní úřad, který s KRNAP nemá nic společného. Co napsal předchozí nick, nemá s fakty nic moc společného. A vy rovněž své domněnky vyvozujete z těchto fabulací. Z
A další veškeré souhlasy a vyjádření KRNAPu vždy obsahovali nějaké podmínky. To zda je provozovatel dodržuje je v moci provozovatele. A k pochopení souvislostí je třeba znát komplexní informace. 😉

Pedro72

Kdo je divý?

horal

Jo, ten samý KRNAP, co povolil apartmány na Jeleních boudách.

Nose Peak

Číňani by tam postavili eskalátory…

Tomáš Záruba

Doporučoval bych KRNAPu nechat pěší pokud možno na pokoji, mimo kontroly vstupu mimo cesty v I. zóně, a soustředit se na omezování cyklistů mimo asfaltky (co po sebemenším dešti všechno chtě nechtě rozryjou) a především různých čtyřkolkářů atd.

Tomáš R.

On chodec je ve velké defenzivě už teď. V turisticky exponovaných oblastech se už chodit skoro nedá, člověk musí mít neustále oči na šťopkách a čekat, odkud se zase někdo vyřítí na kole nebo nějakém jiném podivném vozítku. Nechat volně pobíhat třeba dítě je už téměř nemožné, problém je často i jít vedle sebe a povídat si, protože na užších cestách se pořád musí někomu uhýbat.
Což říkám jako poměrně aktivní cyklista. Snažím se jezdit maximálně ohleduplně a naprosto chápu, že cyklisti spoustu lidí štvou.

Ales

Přesně, souhlas. Kdysi jsem dělal výlet do Harrachova. Vyjel jsem lanovkou na Čerťák a šel pěšky na Dvoracky a zpět přes Zadní plech. Od té doby, co jsem se tam musel vyhýbat koleckarum tam nechodím. Krkonoše pro mne přestaly existovat. Divím se, že vzhledem k té cyklististicke bezohlednosti, kdy někteří nemají problém z kopce jet i hodně přes 60km/h se tam nestalo ještě nějaké smrtelné zranění.-.

ptc

Ze zlatého návrší jezdí dolů na kole poměrně rychle. A ty vytřeštěné výrazy když se proti nim vynoří ze zatáčky autobus jedoucí nahoru, ty stojí za to. Oni absolutně nepočítají, že něco může jet proti.

MaT

Proč myslíte, že nestalo?

horal

Jo, cyklisti to zničí? Přijeďte se podívat na Rýchory. Cesty plné popadaných stromů a Krnap prý uplatňuje neaktivní management lesa. Ať ten rodinný podnik zruší. Stejně je to trafika pro kamarády a příbuzné. Strážce potkávám, jen když se prohání v autě na nesmyslných místech.

slechticna.2025

Sám jsem autobus na Zlaté návrší opakovaně využil, ale souhlasím s tím, že zejména v sezóně o víkendech je to maso, a souhlasím s tím, že bohužel řada návštěvníků se neumí v horách chovat. Chodí mimo značené cesty v klidovém území, jezdí na kolech (ano, ideálně elektrokolech) tam, kde s nimi vůbec nemají co dělat, a tak podobně. Pak chápu, že Správa KRNAP se snaží to trochu omezit.

Tomáš R.

Zcela souhlasím. Do těchto oblastí jsem chodíval pravidelně, ale v posledních letech se jim už vyhýbám. Jsou strašně přelidněné, úplně zmizelo ticho a klid hor a navíc spousta „návštěvníků“ je fakt dobytek. A do toho ještě „kolaři“, kteří přes zákazy jezdí třeba k pramenu Labe. Takové Dvoračky, které jsem zbožňoval, tak těm už se dnes vyhýbám úplně. Díky elektrokolům na ně vyjede už naprosto každý a v sezoně to není pohodová horská restaurace, ale boj o místo a strašný frmol. Lidstvo je strašně rozežraný, omezení přístupu do hor je naprosto žádoucí, jinak je zničíme úplně. Takže míň autobusů je fajn… Číst vice »

Klemix

Chapu to spravne, ze kdyz jdu do hor ja, je vse v poradku. Ale kdyz tam jdou ONI, tak je to rozezranost lidstva? A ted si predstavne, ze ONI maji na Vas treba uplne stejny nazor.

Bram

Bez regulace to opravdu nepůjde, lidí mezi Zlatým návrším a Pramenem Labe je strašně moc, takže se KRNAPu nedivím, že chce regulaci. Krom toho by pro další provoz autobusů z Míseček na Zlaté návrší bylo potřeba rekonstruovat silnici, ta už vyloženě dodělává…

ptc

Ten čas, co ušetřím na škrábání se lesem do kopce věnuji chůzi po hřebenech. Což je mnohem zajímavější.

Tomáš Záruba

Ano, přesně. Když jsem byl malý, pravé díky tomuto busu (tehdy snad ještě ŠM11??) jsme mohli v závislosti na aktuální předpovědi operativně podnikat věci jako ráno z Palmovky na Misecky, nahoru, nějaká ta túra po hřebenech, odpoledne zase domu. Řekl bych, ze odepřít tohle dnešním dětem (i když asi většinově ten navoz/odvoz IAD) by byl skoro zločin v konečném důsledku i na té ochraně přírody. Protože vyrostou-li generace bez vztahu k ní, veškerá její ochrana “hlasem lidu” padne mnohem snáz.

Michal M

Budování vztahu k přírodě se nedá provádět jinde než na Zlatém návrší s autobusovým návozem?

mimochodem

A ted si predstavte, ze treba na bavorske strane Sumavy se lidi do hor zcela bezne vyvezou autem do nejakych 800 az 1000 metru… Parkoviste vetsinou provozovane spravou parku, vetsinou zdarma, s WC, posezenim a kosem. Vetsinou do dvou, tri kilaku pod kdejakym kopcem. No co budu povidat, naprosta katastrofa, urcite tam nikdo nejezdete! Lidi se ovsem rozprostrou po celem parku, vsude je tu neco k videni, na rade kopcu je i hospoda/nocleh. Presto se tu zadnej velkej pretlak proste nekona. A kdyz uz nekde riziko sezonniho pretlaku je, tak tam jezdi Igelbus z centralniho P+R… Proti tomu na ceske… Číst vice »

mimochodem

Ale kdeze nalepkovani, jen davam k dobru zkusenosti odjinud, protoze na zaklade svych zkusenosti mi pripada, ze se v CR stran cestovniho ruchu deji veci jinde zcela nevidane. S ohledem na to, jakou mame v CR historii pesi turistiky, vyborny znaceni, zivouci historii trampovani — tech lidi, kteri ten opravdovy vztah k prirode maji, je tu hromada — mi pripada, ze pristup nasich narodnich parku (i) k temto lidem, je ve srovnani s DE/AT/IT ponekud macessky… Jakkoliv chapu, ze je do nekterych lokalit treba vstup mimo cesty zakazan, protoze lidi jsou velmi ruzni, zcela mi tu chybi neco jako „Prukaz… Číst vice »

Ales

Přesně tak. Podobné to je i v Rakousku. Pomalu na každý druhý kopec vede lanovka, těch horských silnic, kde musí člověk zaplatit mýto a dostane se tam autem do nadmořské výšky i nad 2000 metru je tam také dost. Všude po kopcích boudy, kde se dá najíst. Když je někde v horách něco zajímavé, bývá tam velké parkoviště nebo i parkovací dum, citlivé umístěny do krajiny. A to je Rakousko zemi, kde mají dlouhodobě dost silný hlas Zelení. Co jde tam, u nás nejde..Tam střediska žijí, u nás se vylidňují.

Michal M

A rozdíl v rozloze rakouských Alp a Krkonoš (odhadem o 2-3 řády) ti v tom nijak divný nepřijde?

Petr-666

rozdíl v počtu lidí je ovšem ještě větší.

Bram

Ano, v Alpách je tolik míst, kde nelze potkat lidi, protože tam nevede veřejně přístupná silnice či lanovka, takže to jsou pro naprostou většinu lidí nepřístupné oblasti (nutno jít s výbavou pro přenocování, pokud si člověk nezajistí ubytování v nějaké vysokohorské chatě, kterou zásobují nosiči či vrtulník, případně některé mají vlastní nákladní lanovku z údolí). A ty oblasti jsou velmi rozsáhlé, kdežto v Krkonoších taková oblast NEEXISTUJE!!!

Bram

Alpy jsou oproti Krkonoším zcela liduprázdné i v létě. Stačí se do Alp zajet podívat a……a na turistických cestách mimo okolí horních stanic lanovek potkáme zejména české vysokohorské turisty, což platí zejména pro nám blízké rakouské Alpy. Rád využiju lanovky, protože za pár euro ušetřím hodně času, který bych spotřeboval pro výstup na vrcholky, ale ne vždy to jde využít, lanovky nevedou všude. Ale když lanovka je, nemám problém jí využít, zbývá tak více času na couraní po vrcholcích a také sestup z vrcholových partií Alp do údolí je mnohem náročnější než v Krkonoších, obvykle je to rozdíl alespoň o… Číst vice »

Tomáš R.

Ne. Rozežranost je nechat se tam vyvézt autobusem/lanovkou/autem/taxíkem/elektrokolem a způsobit tak to, že je tam víc lidí, než ta oblast zdravě unese.

Michal M

Souhlas. Elektrokola jsou mor.

Bram

Je to trochu jinak – elektrokolo je dobrý sluha, ale zlý pán. Takže elektrokola ano (také si ho na stáří pořídím, pokud se mi bude blbě chodit a nebudu už zvládat normální kolo), ale je třeba na určitá místa cyklistům vjezd zakázat.

Dejf

Tak v krnapu je vjezd cyklistů povolen pouze na značené cyklostezky. Dalších cest pro pěší tam není zrovna málo. Že se to nevymáhá je problém, který další zákaz fakt nevyřeší. Popravdě mě právě ty omezení v národním parku od ježdění na kole odrazují dostatečně, já si radši užiju jiný končiny, kde nebudu tak pod drobnohledem. Krásných míst je u nás habaděj, proč si to kazit kontaktem s masovým turismem.

Bram

Ty zákazy jsem měl na mysli spíš pro Jizerské hory, v Krkonoších tolik cyklistů není (je to příliš do kopce a stezky nejsou navzájem propojené) a to ani na elektrokolech.

Panoramix

Ono na spoustě cest byly piktogramy zakazující vjezd cyklistům. Ale jednak si z toho zákazu pumpičkáři nic nedělají (pár konfliktů už jsem na takových cestách s nimi měl), a pak se jim také v rámci růstu moci cyklistické lobby všemožně ustupuje, takže zákazové značky mizí i z míst, která jsou hůře schůdná i pro chodce, natožpak sjízdná pro cyklisty, kteří by ještě měli s těmi chodci nějak koexistovat. Krásným příkladem je cesta ze Špindlerova Mlýna na Bílé Labe po žluté značce, dřevařské cestě. Ještě nedávno tam byl zákaz vjezdu cyklistů, vloni z toho naopak udělali oficiálně značenou cyklostezku. Hlavně že… Číst vice »

Dejf

Tak to co je značené jako pro kola zcela nesjízdné u mě značí, že to bude lehký XC terén. Dle UIAA (značení lezeckých cest) za mě 1 je na enduro, 2 na sjezdové kolo a 3 a výš už pro mě není.

Jan Tichavský

Stačilo by vybírat mýtné a tím regulovat počet lidí pohybujících se v chráněné oblasti.

Jan Levínek

Za mě v pořádku. Kdo je nemohoucí, pojede busem od 1.7. Žádná věda.

Michal M

No ona tam taky ještě jezdí lanovka, ale to není za autobusové jízdné…

Stanislav Vaníček

Na Zlaté návrší nikdy žádná lanovka nevedla.

ptc

Ale na Medvědín ano a to je většina cesty, nahoru už jen kousek s malým převýšením.

Michal M

Jestli je pro někoho problém dojít z Medvědína na Zlaté Návrší, tak by asi neměl opouštět obývák.

Bram

Špindlerův Mlýn je takový český Aspen, takže není problém potkat okolo Zlatého návrší zajímavě vypadající turisty – jdou si od medvědínské lanovky v oblečení a obuvi vhodné tak do lázeňského parku na večerní koncert a říkám si, kam asi takto ohozeni chtějí dojít…

Jarda

je to skoro stejně daleko jako z parkoviště v mísečkách, dle map rozdíl 0,1 km a 200 m výškových, za mě teda lanovka vůbec nedává smysl, cesta z míseček nahoru není žádný extrémní výstup

Bram

Lanovka z Míseček na Medvědín je lanovka především zimní pro lyžaře a její provozovatel si všiml, že je vhodné jí pustit i v létě, tak jí pustil. Asi mu v tom nikdo nebránil, protože na Medvědíně není nic tak cenného jako na Lysé hoře. To by byl neskutečný vejvar, kdyby KRNAP umožnil provoz lanové dráhy z Rokytnice na Lysou horu i v létě, pak už by u pramene Labe nebylo k hnutí 😬😬😬.

Kont

S KRNAPem souhlasím, tam fakt není důvod vozit lidi až nahoru, i tak jich tam bude příliš. Jen se obávám, že výpadek kapacity autobusu prostě pokryje blízká lanovka

Antonín1

Také souhlasím s KRNAPem – za svých 60 let jsem tuto oblast navštívil možná i stokrát – Krkonoše jsou moje srdcovka, lanovka to určitě pokryje – velká část lidí totiž vyjela lanovkou a sešla do Míseček ten cca km na bus, jenže lenoši od lanovky to budou mít daleko – ono podobně jako lanovka na Sněžku – radši někteří stojí i 5 hodin frontu, než by vyběhli nahoru Obřím dolem, čímž přijdou i o úžasnou přírodu, ale hlavně byli na Sněžce. Jediné, kde bych viděl plus této dopravy jsou lidé, kteří už opravdu nemohou ze zdravotních důvodů chodit a ještě… Číst vice »

Bram

Souhlas. Problém je, že ne každý to z Obřího dolu na Sněžku vyfuní, což je ale jeho soukromý problém. nerad to píšu, ale daleko větší problém je lanovka z Karpacze na Kopu, odkud je to už na Sněžku kousek a spíš než Češi to na Sněžce přelidňují Poláci. Jednak jich je čtyřikrát více a mám za to, že i lanovka z Karpacze (čtyřsedačka) je s výrazně vyšší kapacitou než lanovka z Pece pod Sněžkou.

Antonín1

Určitě, u nás byla rekonstrukce lanovky na Sněžku povolena za předpokladu zachování stejné kapacity, pokud se nemýlím tak 250 osob za hodinu. A nakonec „vyfunět“ se to dá i méně prudšími cestami – z Pomezek, okolo Výrovky, eventuálně ze Špindlerovky – dnes jde i díky Schengenu použít nahoru polská „silnice“. Je prav da, že jsem lanovkou také párkrát jel, ale starou sedačkou, snad jsem kromě první návštěvy v ranném dětství jsem nejel nikdy tam i zpět, ale nová lanovka mě neláká, zatím to zvládnu nahoru kteroukoli cestou a lanovku použiju, až už opravdu nebudu moci.

Bram

Přiznávám, že lanovku na Sněžku nepoužívám, protože na Sněžku skoro vždy jdu od Pomezních Bud. Starou lanovkou jsem se svezl tak odhadem pětkrát. Novou bych se svezl rád také, ale mne se to nějak nehodí do turistického plánu…

Panoramix

Tady snaž už trochu zafunguje regulace cenou a lenost lidí. On lístek na lanovku z Medvědína je docela raketa v porovnání s pár desetikorunami za autobus. A jak píše pan Sůra, od lanovky stále zbývá na Zlaté návrší slušná štreka s převýšením 6 %. To už by mohlo odradit takové to výletníky, kteří se jenom nechají vyvézt nahoru, dají si miniokruh přes Pančavský vodopád a pramen Labe, zrelaxují se na Vrbatově boudě a zase se nechají svézt dolů ke svému plechovému miláčkovi.